Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01:06
Mijn vraag:
Ik heb verschillende 3x35 of 3x25 A topics gelezen hier en kom tot de conclusie dat ik in m’n nieuwe huis waar 3x35 ligt ws ook met 3x 25 uit de voeten kan .
De enige bijzonderheid in m’n huis is naast wasser droger en inductiekookplaat en oven en magnetron een hybride warmtepomp ( gas plus die wordt samen dus ) . Ik heb geen EV.

Nu mijn vraag : desgevraagd liet de netbeheerder weten dat er in mijn meterkast niks veranderd zal worden . Ook geen zekeringen dus . Dan vraag ik me af ; wat verandert er dan eigenlijk behalve een fors bedrag vast recht ?
Ik heb nu het idee dat mocht ik incidenteel een keer een piek trekken die de 25 overschrijdt dat is niks uitmaakt . Of zie ik dat verkeerd ? Doen ze iets remote aanpassen ofzo ?

En dan nog de vraag , wat mag ik trekken bij 2x25 ? Is dat V*A x 3 of is dat 0,6 daarvan want dat lees ik ook , of is V*A reeds die 60 procent en mag je hoger pieken ?

Hartelijke dank voor jullie reacties.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 15:50
Dan laten ze die 35 zitten en veranderen ze het alleen administratief, en de volgende keer dat ze er mee bezig zijn dan gaat er 25 in.
Verder helemaal geen verandering, dus piek over 25 maakt niet uit.

Vanwaar de vraag over 2x25?
Dat is 2x 5750watt (230v)

Indien je 3x bedoelt dan is dat dus 3x 5750

Dit gaat over een Nederlandse aansluiting toch?

[ Voor 6% gewijzigd door IplugNplay op 22-01-2024 18:13 ]

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:48
RayDelft schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:05:
Mijn vraag:
Nu mijn vraag : desgevraagd liet de netbeheerder weten dat er in mijn meterkast niks veranderd zal worden . Ook geen zekeringen dus . Dan vraag ik me af ; wat verandert er dan eigenlijk behalve een fors bedrag vast recht ?
Er veranderd niks in jouw groepenkast. De netbeheerder wisselt de zekeringen in hun verzgelde zekeringenkast (hangt meestal direct onder de energiemeter in jouw meterkast)
Ik heb nu het idee dat mocht ik incidenteel een keer een piek trekken die de 25 overschrijdt dat is niks uitmaakt . Of zie ik dat verkeerd ?
Kleine overbelasting voor korte tijd maakt niks uit. Langere tijd dan wordt de zekering heet en smelt die door.
En dan nog de vraag , wat mag ik trekken bij 2x25 ? Is dat V*A x 3 of is dat 0,6 daarvan want dat lees ik ook , of is V*A reeds die 60 procent en mag je hoger pieken ?
Wat bedoel je hiermee? Welk percentage? Gelijktijdigheid of continue belasting van een groep?

Je mag gewoon de volle 25A trekken door de hoofdzekering.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 21:49
Als je nu geen pieken hebt boven de 17kw, dan kun je prima met 3x25 af. Zo te lezen ga je dat niet redden, dus ik zou het lekker omzetten.

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-11 21:45
Neem anders zo'n homewizzard dan kan je het vermogen een beetje monitoren. Kom je boven de 17kW dan heb je een probleem.

Ik heb bij een buurman van mij zo'n dongeltje opgehangen, die heeft een groot huis verwarmd met elektrische vloerverwarming, icm elektrisch koken, boiler en allemaal andere apparatuur. Maar ondanks die zware verbruikers is het afgenomen vermogen (ook met de kou van afgelopen dagen) nooit boven de 10kW geweest.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
Het belangrijkste is dat je niet over de 5,7kW per fase komt.
Totaal boven de 17kW zal niet snel gebeuren. Oftewel alle gelijktijdige verbruikers moeten goed verdeeld zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:15
Jim423 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:22:
Het belangrijkste is dat je niet over de 5,7kW per fase komt.
Totaal boven de 17kW zal niet snel gebeuren. Oftewel alle gelijktijdige verbruikers moeten goed verdeeld zijn.
sluit me hier volledig bij aan, maar eigenlijk is het gewoon 25A per fase. Zekeringen reageren immers op stroom en vermogen doet er niet toe. ook begint de afschakeling pas bij 105%, dus theoretisch kan je meer dan 19,5kW uit een 3x25A trekken op een mooi zonnige dag met een hoge spanning.

Terug naar je vraag.
Qua piekbelasting/korstondig kan je hier voor 100 seconden ong 125% uit trekken (32A), en voor 10 seconden nog 200%/50A (afschakelkarakteristiek C 25A).

met een beetje een logische verdeling kan elk huishouden met WP en EV (wel met load balancing) uit met een 3x25A aansluiting. als je toch wat problemen hebt met het afschakelen van een hoofdzekering, dan idd even een P1 meter aansluiten en even in de gaten houden welke zware belastingen tegelijk aan staan.

Mooi voorbeeldje; maar niet voor jou situatie
Een legionella run van een voorraad vat van de WP met E-element tegelijk rond het koken (inductie kookplaat gezamenijk met een quooker) is bv. vragen om problemen. In dit geval kies je dus een ander tijdstop voor je legionella run.

in mijn optiek wordt zou je 3x35A vaak toegepast door installateurs die niet gebeld willen worden, geen goede balancering willen maken en zich ook niet druk maken over het vast-recht van klanten; even wat uitzonderingen daar gelaten (2 laadpalen, zwembad, dubbel woonhuis op 1 meter, dat soort dingen).

• RayDelft
IplugNplay schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:11:

Vanwaar de vraag over 2x25?
Dat is 2x 5750watt (230v)

Indien je 3x bedoelt dan is dat dus 3x 5750

Dit gaat over een Nederlandse aansluiting toch?
Ja ik bedoel idd 3x . Nederlandse aansluiting ook.

• RayDelft
Dank voor de reacties . In heb al een homewizard sinds twee weken . Ik woon er nog niet maar ik zie dat het rustverbruik in totaal op ca 14 kw per dag zit . Pieken van iets meer dan 1 kw gedurende korte periodes. Zal warmtepomp zijn denk ik . Er draait een hybride warmtepomp en twee vloerverwarming pompen en een afzuiging met wtw. Vind het nog aardig wat . Maar boven de 20 - 25 per dag ga ik niet of zelden komen als ik er straks woon. Dus die 3x25 moet gaan. Begrijp nu dat de wijziging voornamelijk administratief is . Ben benieuwd wanneer ze idd hun zekering komen wisselen .

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Bas_Pierik schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:55:

in mijn optiek wordt zou je 3x35A vaak toegepast door installateurs die niet gebeld willen worden, geen goede balancering willen maken en zich ook niet druk maken over het vast-recht van klanten; even wat uitzonderingen daar gelaten (2 laadpalen, zwembad, dubbel woonhuis op 1 meter, dat soort dingen).
Of een warmtepomp met 9kW back-up heater plaatsen waardoor de formele gelijktijdigheid berekening 3x35A eist.

En ik heb een mening over lui die dat in een moderne/nieuwbouw woning plaatsen die niet compatibel is met het forum ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1