Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:50:
[...]
In de ideale situatie (tenminste, als je het naar je zin hebt bij je huidige werkgever), ga je dit in samenspraak met je werkgever bespreken. Afhankelijk van je functie en belastbaarheid zal daar een conclusie uit getrokken worden, en die is voor iedereen anders natuurlijk.
De start van het 2e spoor hoeft dus echt niet te betekenen dat je huidige baan gaat kwijtraken. Maar nogmaals, dat is ontzettend situatie-afhankelijk.
Ik proef uit je tekst dat je ook een stukje de eigen regie hebt als werknemer.
Stel dat je als medewerker denkt dat je bij een andere werkgever beter op zijn plek bent of dingen praktischer zijn (bv vervoer oid), dan is dat bespreekbaar normaliter?
Notehoutelade schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:51:
Wie doet het belastbaarheidsonderzoek? Bedrijf ingehuurd door werkgever? Let op dat deze een andere agenda kunnen hebben dan jouw welzijn, kwamen we zelf achter, in ieder geval een bedrijf dat hierboven in een linkje langskomt. Adviezen van chirurgen en fysio in de wind slaan enzo, echt triest was het.
Tip, neem iemand mee die bekend is met je eigen situatie en kan waken dat de goeie dingen gezegd, gevraagd en beantwoord worden.
Ingehuurd bedrijf.
Mij is wel al verteld door de bedrijfsarts dat ze niet vooral kijken naar de klachten wat iemand heeft. Hij zei geloof ik dat ze inderdaad weinig kijken naar adviezen van anderen of nieuwe medische onderzoeken doen. Maar vooral kijken naar: Piet heeft klachten X en wat kunnen we met X. Ongeacht waar die nu vandaan komen.
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:56:
[...]
Ik herken me gelukkig niet hierin (ikzelf zit ook in het 2e spoor traject). Wel is het zo dat van alle onderzoeken en besprekingen met het bedrijf dat de belastbaarheidsonderzoek heeft gedaan (wat niet meer dan een goed gesprek was), hier gewoon een verslag van schrijft, en die pas indient na je eigen goedkeuring. Hetzelfde geldt voor een ander bedrijf wat in mijn geval het 2e spoor traject heeft begeleid. Je houdt dus zelf enigszins regie over de zaken. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Maar in mijn geval is er dus echt geen sprake van achterdocht richting m'n werkgever. Die ziet me liever in aangepaste vorm terugkomen, dan niet terugkomen.
Mooie werkwijze als het zo gaat.
Ik was eerst bang dat je met de blote handen in het haardvuur werd gelegd. Maar zo te horen valt dat allemaal wel mee. Denk wel dat je eerlijk moet zijn over je klachten. Dingen achterhouden etc heeft geen zin. En voordeel is denk ik dat ik echt graag wil werken.
Maar het moeilijke blijf ik vinden:
Als ik naar mezelf kijk functioneer ik best goed op een kantoortje in een gesloten ruimte waar ik pauze kan pakken wanneer nodig. Zet je mij in een drukke kantoortuin dan raak ik het spoor al volledig bijster.
Dit lijkt me dan wel lastig te zien uit een belastbaarheidsonderzoek. Ik neem aan dat ze dit niet na spelen.
Maar goed, ik begin nu ook te begrijpen dat het vooral veel gesprekken zijn.