Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juk
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-03-2024
Hallo,

Wie kan me (door eigen ervaring) in jip en janneke taal uitleggen wat een belastbaarheidsonderzoek is?

De bedrijfsarts heeft dit voorgesteld.
Hij zegt dat dat handig is voor een mogelijk spoor 2 traject. Info hierover is ook welkom..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij een belastbaarheidsonderzoek kijken ze wat je nog kan.
https://www.ergatis.nl/Diensten/Belastbaarheidsonderzoek-17

En een 2e spoor traject wordt hieronder goed uitgelegd.
https://www.careeradvisor...OxXQAvaF1EGcaAqJrEALw_wcB

[ Voor 92% gewijzigd door Ernemmer op 22-01-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het woord 'belastbaarheid' zegt het eigenlijk al: een bedrijfsarts gaat kijken hoe fysiek (en soms mentaal) belastbaar je bent voor een nieuwe baan en functie. In spoor 1 ga je onderzoeken of je bij het huidige bedrijf kan blijven werken in dezelfde OF een andere functie. Indien niet mogelijk ga je in spoor 2 onderzoeken of je bij een ander bedrijf wel aan de slag kan.

Daarbij is een belastbaarheidsonderzoek belangrijk. In jip en janneke taal: vaak rolt er een lijst uit met dingen die je niet meer mag doen, bijv. (zwaar) tillen, langere perioden staan, boven het hoofd werk en dat soort termen. Er komt dan ook een uitspraak over wat je eventueel wél kan en voor hoeveel uren dat zou mogen. Bij burn-out klachten gaan ze bijv. aanraden dat je maar maximaal X uur werkt per dag/week/maand en dat heel langzaam opschaalt.

Door je belastbaarheid te weten kan je gerichter gaan zoeken naar functies/werkgevers waar je duurzaam ingezet kan worden. In jip en janneke taal: een baan waarbij je niet krom ligt van de pijn of gillend gek wordt, maar gewoon fijn aan de slag kan gaan zonder dat je klachten uit de hand lopen en je uit de WIA/WW blijft.

[ Voor 26% gewijzigd door stin00 op 22-01-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juk
Teneerste bedankt voor de links.
Ik heb ze net vluchtig doorgenomen en zal ze op een rustig moment nog eens goed doornemen.
Ook jij @stin00 bedankt voor de reactie.
Opzich heel duidelijk. Klinkt niet iets als waar ik mij op kan voorbereiden of zorgen om moet maken.

Fysiek onderzoek kan ik me voorstellen:
Hoever draait een nek, hoe diep kan iemand bukken etc.
Maar hoe meet bv wat de belastbaarheid van iemand is in een drukke omgeving? Wat iemand mentaal kan?

Mijn doel is absoluut weer werkhervatting, maar dan het liefste wel op plek / manier dat ik inderdaad rechtop op de been krijg. Hoop dat zo'n belastbaarheidsonderzoek dat naar boven kan halen.

[ Voor 17% gewijzigd door Juk op 22-01-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het komt er eigenlijk op neer: Je zit 52 weken in de ziektewet (1 jaar) en je kan nog steeds je eigen functie niet doen. In jaar 2 gaan men dan kijken naar wat je nog wel zou kunnen doen, ook als dat niet jouw functie is.

Als je niet lang kan staan, kan je misschien wel zitten en de telefoon opnemen. Als voorbeeld he.

Een zieke werknemer kost een werkgever een hoop geld (al zal de werkgever daar wel voor verzekerd zijn). Dan maar beter een werknemer die op halve kracht iets wel kan doen, ipv nog een jaar thuis zitten (met als gevolg een WIA WGA)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Juk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:45:
Teneerste bedankt voor de links.
Ik heb ze net vluchtig doorgenomen en zal ze op een rustig moment nog eens goed doornemen.
Ook jij @stin00 bedankt voor de reactie.
Opzich heel duidelijk. Klinkt niet iets als waar ik mij op kan voorbereiden of zorgen om moet maken.

Fysiek onderzoek kan ik me voorstellen:
Hoever draait een nek, hoe diep kan iemand bukken etc.
Maar hoe meet bv wat de belastbaarheid van iemand is in een drukke omgeving? Wat iemand mentaal kan?

Mijn doel is absoluut weer werkhervatting, maar dan het liefste wel op plek / manier dat ik inderdaad rechtop op de been krijg. Hoop dat zo'n belastbaarheidsonderzoek dat naar boven kan halen.
Je krijgt meestal ook een gesprek met een psycholoog. Dan kun je dat uitleggen. Je zou dat wel kunnen voorbereiden, of iets opschrijven, zodat je de belangrijke dingen niet vergeet tijdens het gesprek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:21

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Juk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:19:
Hallo,

Wie kan me (door eigen ervaring) in jip en janneke taal uitleggen wat een belastbaarheidsonderzoek is?

De bedrijfsarts heeft dit voorgesteld.
Hij zegt dat dat handig is voor een mogelijk spoor 2 traject. Info hierover is ook welkom..
Een belastbaarheidsonderzoek is eigenlijk een soort test waarbij wordt gekeken naar wat iemand lichamelijk en mentaal aankan op het werk. Het helpt bij het beoordelen van iemands capaciteiten en het vinden van een balans tussen wat iemand kan doen en wat het werk van hem of haar vraagt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juk
Thanks.
Het wordt me duidelijk.
Fijn dat ik hier ruimte krijg om wat vragen te stellen

Ik lees op internet ook vooral dat er wordt gekeken naar klachten die iemand heeft en niet naar een ziektebeeld. Dat vind ik fijn, want dan jan er gerichter worden gewerkt aan de werkhervatting.

Maar ik lees ook vaak dat spoor 1 en 2 in het tweede ziektejaar naast elkaar loopt. Houdt dit in dat de optie voor een andere functie bij de eigen werkgever ook nog kan? Of is het meestal dat als je start in spoor 2 je je "stoel bij de eigen werkgever" altijd moet inleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 21:45

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Juk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:40:
Houdt dit in dat de optie voor een andere functie bij de eigen werkgever ook nog kan? Of is het meestal dat als je start in spoor 2 je je "stoel bij de eigen werkgever" altijd moet inleveren?
In de ideale situatie (tenminste, als je het naar je zin hebt bij je huidige werkgever), ga je dit in samenspraak met je werkgever bespreken. Afhankelijk van je functie en belastbaarheid zal daar een conclusie uit getrokken worden, en die is voor iedereen anders natuurlijk.
De start van het 2e spoor hoeft dus echt niet te betekenen dat je huidige baan gaat kwijtraken. Maar nogmaals, dat is ontzettend situatie-afhankelijk.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wie doet het belastbaarheidsonderzoek? Bedrijf ingehuurd door werkgever? Let op dat deze een andere agenda kunnen hebben dan jouw welzijn, kwamen we zelf achter, in ieder geval een bedrijf dat hierboven in een linkje langskomt. Adviezen van chirurgen en fysio in de wind slaan enzo, echt triest was het.

Tip, neem iemand mee die bekend is met je eigen situatie en kan waken dat de goeie dingen gezegd, gevraagd en beantwoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Notehoutelade schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:51:
Wie doet het belastbaarheidsonderzoek? Bedrijf ingehuurd door werkgever? Let op dat deze een andere agenda kunnen hebben dan jouw welzijn, kwamen we zelf achter, in ieder geval een bedrijf dat hierboven in een linkje langskomt. Adviezen van chirurgen en fysio in de wind slaan enzo, echt triest was het.

Tip, neem iemand mee die bekend is met je eigen situatie en kan waken dat de goeie dingen gezegd, gevraagd en beantwoord worden.
Ik herken me gelukkig niet hierin (ikzelf zit ook in het 2e spoor traject). Wel is het zo dat van alle onderzoeken en besprekingen met het bedrijf dat de belastbaarheidsonderzoek heeft gedaan (wat niet meer dan een goed gesprek was), hier gewoon een verslag van schrijft, en die pas indient na je eigen goedkeuring. Hetzelfde geldt voor een ander bedrijf wat in mijn geval het 2e spoor traject heeft begeleid. Je houdt dus zelf enigszins regie over de zaken. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Maar in mijn geval is er dus echt geen sprake van achterdocht richting m'n werkgever. Die ziet me liever in aangepaste vorm terugkomen, dan niet terugkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 23-01-2024 07:58 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Prijs je gelukkig, zo hoort het wat mij betreft ook te gaan :)

Edit: niet lang erna zaten we bij het uwv, die zag dat rapport, draaide eens met de ogen, deed eigen onderzoek en kwam tot de 'juiste' conclusie. Eind goed al goed :)

[ Voor 57% gewijzigd door Notehoutelade op 23-01-2024 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juk
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:50:
[...]

In de ideale situatie (tenminste, als je het naar je zin hebt bij je huidige werkgever), ga je dit in samenspraak met je werkgever bespreken. Afhankelijk van je functie en belastbaarheid zal daar een conclusie uit getrokken worden, en die is voor iedereen anders natuurlijk.
De start van het 2e spoor hoeft dus echt niet te betekenen dat je huidige baan gaat kwijtraken. Maar nogmaals, dat is ontzettend situatie-afhankelijk.
Ik proef uit je tekst dat je ook een stukje de eigen regie hebt als werknemer.
Stel dat je als medewerker denkt dat je bij een andere werkgever beter op zijn plek bent of dingen praktischer zijn (bv vervoer oid), dan is dat bespreekbaar normaliter?
Notehoutelade schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:51:

Ingehuurd bedrijf.
Mij is wel al verteld door de bedrijfsarts dat ze niet vooral kijken naar de klachten wat iemand heeft. Hij zei geloof ik dat ze inderdaad weinig kijken naar adviezen van anderen of nieuwe medische onderzoeken doen. Maar vooral kijken naar: Piet heeft klachten X en wat kunnen we met X. Ongeacht waar die nu vandaan komen.
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:56:
[...]

Ik herken me gelukkig niet hierin (ikzelf zit ook in het 2e spoor traject). Wel is het zo dat van alle onderzoeken en besprekingen met het bedrijf dat de belastbaarheidsonderzoek heeft gedaan (wat niet meer dan een goed gesprek was), hier gewoon een verslag van schrijft, en die pas indient na je eigen goedkeuring. Hetzelfde geldt voor een ander bedrijf wat in mijn geval het 2e spoor traject heeft begeleid. Je houdt dus zelf enigszins regie over de zaken. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Maar in mijn geval is er dus echt geen sprake van achterdocht richting m'n werkgever. Die ziet me liever in aangepaste vorm terugkomen, dan niet terugkomen.
Mooie werkwijze als het zo gaat.
Ik was eerst bang dat je met de blote handen in het haardvuur werd gelegd. Maar zo te horen valt dat allemaal wel mee. Denk wel dat je eerlijk moet zijn over je klachten. Dingen achterhouden etc heeft geen zin. En voordeel is denk ik dat ik echt graag wil werken.

Maar het moeilijke blijf ik vinden:
Als ik naar mezelf kijk functioneer ik best goed op een kantoortje in een gesloten ruimte waar ik pauze kan pakken wanneer nodig. Zet je mij in een drukke kantoortuin dan raak ik het spoor al volledig bijster.
Dit lijkt me dan wel lastig te zien uit een belastbaarheidsonderzoek. Ik neem aan dat ze dit niet na spelen.
Maar goed, ik begin nu ook te begrijpen dat het vooral veel gesprekken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Juk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:57:
[...]
Ik proef uit je tekst dat je ook een stukje de eigen regie hebt als werknemer.
Stel dat je als medewerker denkt dat je bij een andere werkgever beter op zijn plek bent of dingen praktischer zijn (bv vervoer oid), dan is dat bespreekbaar normaliter?
Regie wil ik het niet noemen, maar in mijn geval begeleiding. Er komt in deze situatie veel op je af, waar ikzelf geen ster in ben, verre van zelfs. Ik ben juist blij met de begeleiding die ik krijg van het bureau dat het 2e spoor begeleidt. Ik voel me gezegend met een eerlijke en betrokken leidinggevende, in een betrekkelijk klein team. Aan de andere kant staat HR, die alles zakelijk en protocollair afhandelt. Daar ga ik geen vrienden mee worden, maar dat hoeft ook niet. Ook de werkgever is gebaat bij een goede afhandeling van het proces, daar zij onder andere financieel 'medeverantwoordelijk' zijn voor de correcte afhandeling van alle regelingen. Denk daarbij aan het proces voor het aanvragen van de WIA, als je wat verder bent in het 2e spoor.
Juk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:57:
[...]
Maar het moeilijke blijf ik vinden:
Als ik naar mezelf kijk functioneer ik best goed op een kantoortje in een gesloten ruimte waar ik pauze kan pakken wanneer nodig. Zet je mij in een drukke kantoortuin dan raak ik het spoor al volledig bijster.
Dit lijkt me dan wel lastig te zien uit een belastbaarheidsonderzoek. Ik neem aan dat ze dit niet na spelen.
Maar goed, ik begin nu ook te begrijpen dat het vooral veel gesprekken zijn.
Dit is precies hetgene wat je tijdens het belastbaarheidsonderzoek moet aangeven. Als die onderzoeker (vaak een ex-bedrijfsarts) een beetje verstand van zaken heeft, dan zou dit absoluut duidelijk moeten zijn. Maar die zelfde onderzoeker gaat ook het gesprek aan met je werkgever. Kan die zorgen voor een afgesloten werkruimte? Is die aanwezig in het pand? Dat soort dingen. Is die er niet, is thuiswerken voor jou een optie? Het is wel de bedoeling dat ze meedenken.

[ Voor 31% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 23-01-2024 09:18 ]

Hier staat tekst

Pagina: 1