Goede morgen
Ik heb een vraag over een dubbele lichtschakelaar waar ik absoluut niets van begrijp. Hoe werkt dit ding?
Het is 1 lichtschakelaar met twee schakelaars. Deze bedienen 3 lampen. Hoe men dit ooit heeft aangesloten? Geen idee. Maar het werkt niet zoals zou moeten, 1 schakelaar bedient 2 lampen, de andere 1 lamp. Het probleem is dat als je die ene lamp uitzet, die andere twee ook uitgaan. Hoe??? Geen idee dus. Ik heb nu een noodoplossing door en schakelaartje op de draad van die ene lamp te zetten. Dat is een tijdelijke oplossing. Uiteraard wil ik het oplossen in de schakelaar zelf. Oh ja, niet vergeten, men heeft een aardedraad gebruikt als stroomdraad. Das al niet handig maar zegt wat over de makers misschien. Geen bruine draad meer? Oh dan pakken we toch groen/geel pfff. Zie foto's:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mYmadd1CTGwaeop4r2sWITqv.webp?f=user_large)
Ik heb een vraag over een dubbele lichtschakelaar waar ik absoluut niets van begrijp. Hoe werkt dit ding?
Het is 1 lichtschakelaar met twee schakelaars. Deze bedienen 3 lampen. Hoe men dit ooit heeft aangesloten? Geen idee. Maar het werkt niet zoals zou moeten, 1 schakelaar bedient 2 lampen, de andere 1 lamp. Het probleem is dat als je die ene lamp uitzet, die andere twee ook uitgaan. Hoe??? Geen idee dus. Ik heb nu een noodoplossing door en schakelaartje op de draad van die ene lamp te zetten. Dat is een tijdelijke oplossing. Uiteraard wil ik het oplossen in de schakelaar zelf. Oh ja, niet vergeten, men heeft een aardedraad gebruikt als stroomdraad. Das al niet handig maar zegt wat over de makers misschien. Geen bruine draad meer? Oh dan pakken we toch groen/geel pfff. Zie foto's
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mYmadd1CTGwaeop4r2sWITqv.webp?f=user_large)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/weXLX3IVFyWUtIDVqWy7hKsi.webp?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door ari22 op 22-01-2024 14:07 . Reden: geen idee ]