Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari22
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-01-2024
Goede morgen
Ik heb een vraag over een dubbele lichtschakelaar waar ik absoluut niets van begrijp. Hoe werkt dit ding?
Het is 1 lichtschakelaar met twee schakelaars. Deze bedienen 3 lampen. Hoe men dit ooit heeft aangesloten? Geen idee. Maar het werkt niet zoals zou moeten, 1 schakelaar bedient 2 lampen, de andere 1 lamp. Het probleem is dat als je die ene lamp uitzet, die andere twee ook uitgaan. Hoe??? Geen idee dus. Ik heb nu een noodoplossing door en schakelaartje op de draad van die ene lamp te zetten. Dat is een tijdelijke oplossing. Uiteraard wil ik het oplossen in de schakelaar zelf. Oh ja, niet vergeten, men heeft een aardedraad gebruikt als stroomdraad. Das al niet handig maar zegt wat over de makers misschien. Geen bruine draad meer? Oh dan pakken we toch groen/geel pfff. Zie foto'sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo0HMDQe5Pif1tWCvTGGHlqWaAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mYmadd1CTGwaeop4r2sWITqv.webp?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeCAFmNnyPNJFodX3XWieLOsLxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/weXLX3IVFyWUtIDVqWy7hKsi.webp?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door ari22 op 22-01-2024 14:07 . Reden: geen idee ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52

dragonhaertt

@_'.'

Dat klinkt alsof ze de schakelaar 'verkeerd' hebben aangesloten, maar wat wil je precies van ons horen?

Een diagram met hoe hij wél aangesloten hoort te zitten kan je natuurlijk zelf ook binnen 2 minuten op google vinden.
Als je het zelf niet wil oplossen moet je een professional laten komen, en als je hier zelf wél mee aan de slag wil kan je vast wel een foto plaatsen en wat gerichte vragen stellen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 15:27
Iets zegt me dat je weinig moeite hebt gedaan om zelf wat meer informatie te vinden.

Een simpele zoekopdracht verder: https://info.elektroshop....hakelaar/serieschakelaar/
Inclusief instructie hoe je zo'n schakelaar aansluit.

Om het compleet te maken ook nog de dubbele wisselschakelaar: https://info.elektroshop....dubbele-wisselschakelaar/

[ Voor 22% gewijzigd door Saeverix op 22-01-2024 13:58 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari22
Ik heb al heel wat veranderd aan de electra in het huisje zoal alles vernieuwd in de garage. Maar dit weet ik gewoon echt niet. Heb trouwens foto's verstuurd/gedownload maar zie ze hier niet. De schakelaar heeft zes aansluitpunten waarvan drie voorzien zijn van een schroef en dus bruikbaar. links boven zit een blauwe draad, constante spanning, rechts boven een groen/gele, constante spanning, linksonder een zwarte (schakeldraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo0HMDQe5Pif1tWCvTGGHlqWaAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mYmadd1CTGwaeop4r2sWITqv.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeCAFmNnyPNJFodX3XWieLOsLxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/weXLX3IVFyWUtIDVqWy7hKsi.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dat klinkt als een wissel-wissel schakelaar, waar mogelijk het tweede circuit in serie met het eerste is aangesloten.

Wat is nou specifiek je vraag?

Een foto kan je plaatsen door op het 'afbeelding toevoegen' knopje te drukken, en dan je geuploade foto te selecteren.

Oei, die foto's zijn wel héél klein.

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 22-01-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari22
nou ja , de foto's staan er op. Wat ik wil? Lijkt me niet zo ingewikkeld. Ik wil de drie lampen individueel kunnen schakelen. Kan dit niet? Dan wil ik graag dat lamp 1 uit en aan kan zonder lamp 2 en drie ook uit te zetten. Dat gaat nu dus niet. Ik noet ze nu alle drie aanzetten en dan lamp 1 met de tijdellijke schakelaar aan de draad uitzetten. Niet handig. En fijn van alle links en schema's maar daar begrijp ik dus echt niks van. Misschien als je overnieuw kunt beginnen maar dat is in dit geval onmogelijk. Dank voor de (positieve) reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dafuq. Zitten er aardedraden aan je schakelaar? D'r uit met die draden en goed aansluiten. Dit is een garantie voor ongelukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Rare situatie. zoek iig even op wisselschakeling. Als je hier kennis over opbouwt, ga je snappen hoe je de werking van je schakeling kan aanpassen door de door draden op andere plaatsen aan te sluiten.

Maar als uitganspunt zou ik eerst zorgen dat je de juiste functie op de juiste draad hebt. Ik weet niet of er nog meer gewisseld is maar de draden hebben ook verschillende eigenschappen. M.n. zwart, je schakeldraad. Dus als deze ook misbruikt is voor bv fase dan moet je wel gaan opletten.

Ik verwacht iig 2 schakeldraden en 1 fase of 3 schakeldraden in 1 schakeling.

[ Voor 14% gewijzigd door Dinictus208 op 22-01-2024 14:24 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ari22 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:11:
nou ja , de foto's staan er op. Wat ik wil? Lijkt me niet zo ingewikkeld. Ik wil de drie lampen individueel kunnen schakelen. Kan dit niet? Dan wil ik graag dat lamp 1 uit en aan kan zonder lamp 2 en drie ook uit te zetten. Dat gaat nu dus niet. Ik noet ze nu alle drie aanzetten en dan lamp 1 met de tijdellijke schakelaar aan de draad uitzetten. Niet handig. En fijn van alle links en schema's maar daar begrijp ik dus echt niks van. Misschien als je overnieuw kunt beginnen maar dat is in dit geval onmogelijk. Dank voor de (positieve) reacties.
Niet vervelend bedoeld, maar je post plaatjes van 10 pixels en zegt niks over je exacte probleem behalve "ik weet het niet"

Mijn advies: koop een nieuwe wissel wissel schakelaar (of serieschakelaar) en sluit hem correct aan. Een stukje VDE draad in de juiste kleur kan je gewoon kopen en met de bestaande draden door de buis trekken.

3 lampen afzonderlijk bedienen met 2 schakelaars gaat natuurlijk niet lukken, maar met een multimeter en/of een spanningszoeker kan je prima die (waarschijnlijk in serie geschakelde?) schakelaar prima op de gewenste manier aansluiten.

Of er gaat misschien meer mis in de aansluiting van je lampen. Maar dat kan ik vanaf hier helaas niet ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari22
Op een lichtschakelaar zit normaal gesproken toch geen aardedraad??
Gaat om woonkamer en halletje.
Heb je het hier dan over een wisselschakelaar of twee individuele schakelaars? Mag ook wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ari22 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:19:
Op een lichtschakelaar zit normaal gesproken toch geen aardedraad??
Nee dat klopt, waar gaat deze heen dan?
Ik neem aan dat je diezelfde draad gewoon kan terug vinden bij de lamp.
Gaat om woonkamer en halletje.
Heb je het hier dan over een wisselschakelaar of twee individuele schakelaars? Mag ook wat mij betreft.
Een serieschakelaar (2 'normale' schakelaars in één behuizing) kan inderdaad ook gewoon.

Aangezien je 2 draden hebt waar spanning op staat is het mogelijk dat jou schakelaar tussen de lamp en de nul zit, en niet de fase schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:11
Ten eerste: Op een schakelaar mag nooit een blauwe of geel-groene draad aangesloten zijn, ik neem daarom aan dat die kleuren hier onjuist gebruikt worden.
Op een enkele schakelaar hoort één bruine draad (aanvoer van de fase) en één zwarte draad (afvoer fase naar de lamp) te zitten.
In dit geval gaat het (gezien de drie bruikbare schroef aansluitingen) waarschijnlijk om twee serie schakelaars in één behuizing. Daarop hoort dan één bruine draad en twee zwarte draden aangesloten te zitten.
In een schema ziet het er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNg78q0_qHVJNROrt0CnMbcxLY0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FayfJLnKRwChb1uhHKtXP9r4.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door WillemHteA op 22-01-2024 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwspGJ9D0vtQKT-7BbLomVhg5Ow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8wUw8xVihn2KHiAhJRbG1YO8.png?f=user_large
Dit is natuurlijk de gewenste situatie, maar ik neem aan dat je dat zelf ook al wist.

Wat weerhoud je ervan om deze draden opnieuw te trekken en de juiste kleuren op de juiste manier aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari22
Dank u! Daar kan ik wel iets mee. Ga het uitzoeken en anders de electramijnheer activeren. Thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ari22 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:35:
Dank u! Daar kan ik wel iets mee. Ga het uitzoeken en anders de electramijnheer activeren. Thx
No offence, maar dat is letterlijk het schema dat bij elke serieschakelaar gewoon op het doosje, op de behuizing én op de handleiding staat.
Ik mag toch hopen dat je niet al die elektra hebt aangepast zonder een beetje onderzoek te doen hoe een schakelaar werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je foto's zijn ook een beetje stuk, of horen ze zo? Als je ze groter maakt dan 10x10 pixels, kun je er iets meer op zien. :)

Ik zie TS alleen reppen over een "lichtschakelaar" en daarna mensen proberen te gokken of dat dan een verkeerd aangesloten dubbele wisselschakelaar, een verkeerd aangesloten kruis-schakelaar of een serieschakelaar met een bedradingszooitje is.

Ik zou het niet weten en op 100 pixels kan ik het ook zeker niet zien. Ik zie wel A-draad en dat vind ik op zijn minst creatief. Had ik niet direct verwacht op die plek. Het lijkt ook zelfs dat hij aangesloten zit, maar het beeld is voor mij te verpixeld om dat met grote zekerheid te kunnen zeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-01-2024 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:15

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

WillemHteA schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:34:
Ten eerste: Op een schakelaar mag nooit een blauwe of geel-groene draad aangesloten zijn, ik neem daarom aan dat die kleuren hier onjuist gebruikt worden.
Op een enkele schakelaar hoort één bruine draad (aanvoer van de fase) en één zwarte draad (afvoer fase naar de lamp) te zitten.
In dit geval gaat het (gezien de drie bruikbare schroef aansluitingen) waarschijnlijk om twee serie schakelaars in één behuizing. Daarop hoort dan één bruine draad en twee zwarte draden aangesloten te zitten.
In een schema ziet het er dan zo uit:
[Afbeelding]
ik snap dat je Lamp 1/2/3 bedoelt, maar L1/L2/L3 is wel heel ongelukkig gekozen daar men dit doorgaans voor de 3 fasen gebruikt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GSqTAOjm44wNrBKEcu7bRA8zRg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/9yyyiTsSMFcztVu2NAbVk8uG.gif?f=user_large

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:11
@Alfa Novanta : Gelukkig is in dit topic nergens sprake van een 3-fase aansluiting maar je hebt helemaal gelijk, plaatje is aangepast :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:15

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

WillemHteA schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:34:
@Alfa Novanta : Gelukkig is in dit topic nergens sprake van een 3-fase aansluiting maar je hebt helemaal gelijk, plaatje is aangepast :-)
top, is de autist in mij ook weer happy :+

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1