Welke kabelgoot is geschikt voor dat de stukadoor komt.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkjeZ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 20:27
Hallo,

Ik ga binnenkort mijn volledige woning laten stucen, maar nu wil ik in de muur kabels van mijn tv kast naar mijn tv laten lopen.

Hiervoor wil ik het liefst een brede gleuf hebben in plaats van een mantelbuis gezien de ruimte vaak beperkt is.

Wie heeft hier een goede oplossing voor ?

Ik had zo iets gevonden maar ik weet niet of dit gaat werken.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/o2xgEnxkz6Wj/1200x812.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
IK vermoed dat dat niet gaat werken omdat die goot open moet om er kabels doorheen te leggen.
Of je moet vooraf de goot voorzien van een aantal buizen en uit laten komen waar je ze nodig hebt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 12:33
Ligt er een beetje aan hoeveel kabels met stekkers je wilt doorvoeren, je kan ook gewoon een PVC buis met diameter naar keuze, afhankelijk van de hoeveelheid kabels, in de muur frezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 22:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

LinkjeZ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:24:
Hallo,

Ik ga binnenkort mijn volledige woning laten stucen, maar nu wil ik in de muur kabels van mijn tv kast naar mijn tv laten lopen.

Hiervoor wil ik het liefst een brede gleuf hebben in plaats van een mantelbuis gezien de ruimte vaak beperkt is.

Wie heeft hier een goede oplossing voor ?

Ik had zo iets gevonden maar ik weet niet of dit gaat werken.
[Afbeelding]
Dit is de TV goot van Bedach, ik heb er zo eentje in mijn vorige woning ingebouwd in de muur. Het is uiteraard wel vrij definitief, maar het werkt zeker. De vraag is echter of je zoveel nodig hebt. Vaak zie je dat mensen een 40mm pvc pijp in de muur leggen.

Het gaat zeker werken, en de stucadoor kan er mooi overheen smeren en vervolgens zie je niets meer. Maar zoals ik al zei, het vergt wat planning en het is vrij definitief.

Als je met zo'n goot gaat werken, heb je naderhand een 7 gaten boor nodig om op de gewenste hoogte 2 openingen te maken om kabels door te voeren, en kabels die binnenkomen (ik had bijv ook luidspreker kabels naar deze goot toe lopen) kom je van te voren aan het ophangen aan een draadje. Dus dat moet ook secuur en niet dat je met het maken van het gat in je kabels zaagt of het touwtje waar ze aan ophangt doorzaagt want dan heb je nog niets.

[ Voor 18% gewijzigd door loewie1984 op 22-01-2024 14:01 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:11
daniel14 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:56:
Ligt er een beetje aan hoeveel kabels met stekkers je wilt doorvoeren, je kan ook gewoon een PVC buis met diameter naar keuze, afhankelijk van de hoeveelheid kabels, in de muur frezen.
Ik raad dit ook aan. Even een tekening op de muur maken, netjes uitfrezen en daarna ff de buis erin (welke jij vind dat erbij past) daarna de stukadoor zijn ding laten doen en klaar =)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 23:21
YouTube: TV kabels wegwerken in de muur - Zo doe je dat | Praxis

Bekijk dit even, simpeler dan en uitgelegd krijg je het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkjeZ
Bedankt!

Over een grotere PVC buis had ik zelf nog niet gedacht. eens uitzoeken hoe dik de muur is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LinkjeZ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:14:
Bedankt!

Over een grotere PVC buis had ik zelf nog niet gedacht. eens uitzoeken hoe dik de muur is :)
Rechthoekige buis is wel makkelijker, past veel meer in.

Zoiets bijvoorbeeld. Daar zijn ook weer bochtjes van verkrijgbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 23-01-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 22:42
Wolly schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Rechthoekige buis is wel makkelijker, past veel meer in.

Zoiets bijvoorbeeld. Daar zijn ook weer bochtjes van verkrijgbaar.
Zoiets heb ik nu in twee woningen in de muur weg gestuct, werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:33
Ik heb hier voeding, 2x utp en 3x hdmi kabel door 40mm pvc getrokken. En dan over een veel langere lengte, dus 40mm pvc is in de meeste situaties echt genoeg hoor. Wel geen 90 bochten gebruiken maar 45 graden, uit de muur laten steken en na t stuccen met multitool vlak afzagen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psAKjAi75jMCk3CKF3qd-p8lyYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbUIxdzjWJQV6tM7GA83j6q9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esbpCFkOh0b6LDw7Eosg_cR_dtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhEqiX9ORyAy1EmFcmLhdoOU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rdrk7hqasSESczMD4IsuqbhuFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iakJcctPKdSLK65Iia3b950Q.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 11:55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:02
wokkelz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Is dit in een betonnen muur?
gelukkig niet, dan had mijn boor er meer moeite mee gehad

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devinet
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 10:14
Vraagje... ik sta voor eenzelfde soort plan. Ik wil een 40mm buis leggen in een kalkzandstenen wand, maar een muursleuvenfrees doet max 40mm diep frezen. Wand wordt niet meer gestuukt allen lokaal dichtgesmeerd en dan de hele wand geschilderd.

Iemand enig idee hoe ik het beste dieper dan die 40mm kom, zodat ik daarna nog kan dichtsmeren? Hamer beitel de beste optie of hebben jullie nog een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:28
Devinet schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:55:
Vraagje... ik sta voor eenzelfde soort plan. Ik wil een 40mm buis leggen in een kalkzandstenen wand, maar een muursleuvenfrees doet max 40mm diep frezen. Wand wordt niet meer gestuukt allen lokaal dichtgesmeerd en dan de hele wand geschilderd.

Iemand enig idee hoe ik het beste dieper dan die 40mm kom, zodat ik daarna nog kan dichtsmeren? Hamer beitel de beste optie of hebben jullie nog een goed idee?
Hamer/beitel of een dozenboor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Speedboor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb6STUtc_2Z95tLh7TROW9w4-C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BFIbnEIeQMnuMs0ufbVm4f2.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wil een 40mm buis leggen in een kalkzandstenen wand, maar een muursleuvenfrees doet max 40mm diep frezen.
Als je een muursleuvenfrees hebt, dan zou ik daar mee beginnen, dan heb je een lekker strak begin.
Zo niet, dan is een slijptol met de juiste schijf ook een goede optie voor de zijkanten van je sleuf.

Om daarna de juiste diepte te bereiken kun je een 40mm diamantboor halen, daarmee slijp je dan de achterkant van je sleuf weg (en rond). Zoiets:
https://www.toolstation.nl/diamantkernboor/p39712
Of
https://www.ecotools.nl/diamantboor-45x280-mm-met-zijsleuven
Dus je boort schuin van boven/beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 13:24

Kalkzandsteen kan veel last dragen maar is tevens zo zacht dat je het met een schroevendraaier kan wegsteken als je zou willen. Dunne beitel en hamer zou ik zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 18:32

krvabo

MATERIALISE!

Of de minder stoffige variant (maar wel veel arbeidsintensiever): heel veel gaatjes boren en daarna met een steenbeitel aan de slag.
Ik heb hier laatst met een (te ondiepe) sleuvenfrees, slijptol met diamantenblad en boorhamer een 7 x 5-6 gleuf gemaakt en zelfs met alle deuren afplakken kwam er nog stof in de andere kamers. Je ziet gewoon helemaal niets meer binnen als je aan de gang gaat met een slijptol. In een huis waar je al woont dus wel iets om rekening mee te houden.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devinet
Iedereen bedankt voor jullie input! Ik ga hiermee aan de slag.

Weet iemand hier heel toevallig ook hoe dik een kalkzandsteen tussenwand ongeveer is? Het betreft de wand tussen mij en m'n buurman en ik zou het erg vervelend vinden om onze eerste kennismaking door het gat in de woonkamer te moeten doen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkjeZ

Iemand enig idee hoe ik het beste dieper dan die 40mm kom, zodat ik daarna nog kan dichtsmeren? Hamer beitel de beste optie of hebben jullie nog een goed idee
Ik heb de diepte gehaald met een haakse slijper. (slijptol) dat werkt echt meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 13:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Devinet schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:32:

Weet iemand hier heel toevallig ook hoe dik een kalkzandsteen tussenwand ongeveer is? Het betreft de wand tussen mij en m'n buurman en ik zou het erg vervelend vinden om onze eerste kennismaking door het gat in de woonkamer te moeten doen 😅
Ik denk dikker dan je denkt. Geen bouwtekening beschikbaar? Wellicht gaatje boren van 10 cm (lijkt mij lang nog niet de maximale breedte) als test. Als de buurman dan zijn jas aan jou boor hangt weet je dat de wand wel erg dun is….. 😜

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:50

Kalkzandsteen is 10 of 12cm dik.
Tussenwanden van bijvoorbeeld gipsblokken kunnen 7cm zijn.

De dikte is eenvoudig na te meten bij een deurkozijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devinet
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:19:
[...]

Ik denk dikker dan je denkt. Geen bouwtekening beschikbaar? Wellicht gaatje boren van 10 cm (lijkt mij lang nog niet de maximale breedte) als test. Als de buurman dan zijn jas aan jou boor hangt weet je dat de wand wel erg dun is….. 😜
Haha bedankt, helaas heb ik geen bouwtekening. Maar het lijkt mij ook wel een dikke wand, gezien het een scheidingswand is dat ook wat geluidsdemping vereist. Ik ga doe 4cm met de sleuvenfrees en dan voorzichtig nog een beetje.
FRANQ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Kalkzandsteen is 10 of 12cm dik.
Tussenwanden van bijvoorbeeld gipsblokken kunnen 7cm zijn.

De dikte is eenvoudig na te meten bij een deurkozijn. :)
Bedankt voor de tip! Ik zal hier zeker even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 08:39
krvabo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:12:
Of de minder stoffige variant (maar wel veel arbeidsintensiever): heel veel gaatjes boren en daarna met een steenbeitel aan de slag.
Ik heb hier laatst met een (te ondiepe) sleuvenfrees, slijptol met diamantenblad en boorhamer een 7 x 5-6 gleuf gemaakt en zelfs met alle deuren afplakken kwam er nog stof in de andere kamers. Je ziet gewoon helemaal niets meer binnen als je aan de gang gaat met een slijptol. In een huis waar je al woont dus wel iets om rekening mee te houden.
Thx voor deze tip. Ik moet binnenkort ook een kabelgoot/pvc pijp in een betonnen muur wegwerken. Moet gebeuren in een woning waarin we gewoon leven op dit moment en zag al op tegen alle stof. Ik heb de tijd dus ik denk dat ik het op deze manier ga proberen!

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 08:39

Is het dan wel kalkzandsteen? Vaak zijn deze muren van beton..

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
hk12nl schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:19:
[...]

Is het dan wel kalkzandsteen? Vaak zijn deze muren van beton..
Tegenwoordig net zo vaak van kalkzandsteen. Hangt gewoon af van de bouwmethode.
Groningerkoek schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:34:
[...]

Kalkzandsteen kan veel last dragen maar is tevens zo zacht dat je het met een schroevendraaier kan wegsteken als je zou willen. Dunne beitel en hamer zou ik zelf doen.
Heb je dat wel eens geprobeerd? Ik weet niet of er verschil zit in leverancier, wij hebben van Calduran. Dacht pas ook een leiding om te leggen met beitel en hamer, maar je begint er echt niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVV
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-07-2024

EVV

Hallo, ik ben ook aan het kijken naar het wegwerken van een kabelgoot in de muur.
Vraag die ik heb is hoe snel MP75 of ander middel droog is zodat het overschilderd kan worden.

Ik lees op een aantal plekken dat stucwerk ongeveer 1mm per dag droogt. De ruimte rond een goot is zomaar 4-5cm diep. Dat zou betekenen dat het 1,5 maand duurt voordat het gips echt droog is.

Wie kan hier wat over zeggen, of aangeven hoe lang gewacht is met schilderen? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07

MLLL

Palm Treo 650

EVV schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:07:
Hallo, ik ben ook aan het kijken naar het wegwerken van een kabelgoot in de muur.
Vraag die ik heb is hoe snel MP75 of ander middel droog is zodat het overschilderd kan worden.

Ik lees op een aantal plekken dat stucwerk ongeveer 1mm per dag droogt. De ruimte rond een goot is zomaar 4-5cm diep. Dat zou betekenen dat het 1,5 maand duurt voordat het gips echt droog is.

Wie kan hier wat over zeggen, of aangeven hoe lang gewacht is met schilderen? Dank!
Gooi wat snelband door de MP75 heen en je bent spekkoper.
Pagina: 1