Devolo Magic 2 WiFi next verbindingsproblemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 09:46
Sinds een tijdje heb ik Devolo Magic 2 WiFi next powerline adapter met 3 'access points' in mijn huis. Maar het telkens (opnieuw) opzetten van een goede verbinding van een device met een van de WiFi access points in huis is problematisch.

Ik woon in een redelijk nieuw huis (bouwjaar 2016-2017) en heb een KPN 1 Gbit internet-abonnement.
Daarbij hoort een Box12 internet-modem die in de meterkast dicht bij de glasvezel-aansluiting hangt.
Verbonden met de Box12 is de Magic 2 LAN 1-1.
En op elke verdieping (woonkamer, 1ste verdieping en zolder) hangt een Magic 2 WiFi next access point.

Het probleem doet zich voor als met bijvoorbeeld mijn telefoon van de ene verdieping naar de andere loop en het device (telefoon of laptop) overschakelt naar het access point op de verdieping.
In de Devolo 'Home Network' app kan ik zien dat het device verbinding heeft met het Magic 2 WiFi next access point op de betreffende verdieping. Maar als ik op dat device een app open of een browser start dan lijken deze geen (goede) verbinding te kunnen maken of is deze heel traag. Apps op de telefoon met een 'splash screen' blijven hangen op dat scherm (of geven na een tijd aan dat er geen verbinding kan worden gemaakt) en als er al een verbinding is opgezet dan is de datasnelheid bedroevend laag.

Ik heb wel een (tijdelijke) oplossing gevonden voor dit probleem, maar vind dit erg omslachtig en storend.
Als ik op het device de WiFi zo'n 5 seconden uit en daarna weer aan zet wordt een nieuwe verbinding opgezet en werkt het weer zoals het in mijn ogen hoort. Totdat je met dat device naar een andere verdieping loopt, dan begint het 'gedoe' weer opnieuw.

Ik heb geprobeerd of het in- of uitschakelen van de 'mesh' functionaliteit iets aan dit probleem veranderd/verbeterd, evenals het uitzetten van standby en stroom besparende functies in zowel het Magic 2 LAN 1-1 dat is verbonden met de Box12 als de Magic 2 WiFi next apparaten op alle verdiepingen.

Niets lijkt te helpen.

Weet iemand raad of heeft nog iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Er kunnen 2 zaken aan de hand zijn:
A ) Falende wifi verbinding
B ) Falende powerline verbinding

Over het algemeen is het B ) de powerline verbinding. Die verbinding is vaak zo instabiel dat ook al krijg je de wifi stabiel, je vroeg of laat toch tegen powerline problemen aan gaat lopen.

Mijn advies zou zijn om die powerline eruit doen en een multi-AP set te installeren. Die verbind je op de volgende manier:
1. - Bekabeld via UTP. Het goedkoopste, snelste en meest stabiel
2. - MOCA, ethernet over coax. Ook zeer betrouwbaar en snel .Echter als je de coaxc niet gebuikt zou ik eerder Coax vervangen voor UTP
3. - Tri band of Dual band mesh. Ook prima oplossing maar vooral door verdiepingsvloeren kan het uitdaging zijn. Als je alles bij trappengat zet kan het wel aardig werken.
99 - Powerline, eigenlijk altijd gedoe. Zou ik zoveel mogelijk van wegblijven..

Maar jij lijkt last te hebben van iets met de Wifi verbinding.
Heb je dit gedag ook met een laptop? Zo ja. Voer even het volgende commando uit op het moment na automatisch roamen en na je handmatige disconnect.
code:
1
netsh wlan show interfaces

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:44
Ja meteen adviseren weer wat nieuws kopen is natuurlijk ook geen "oplossing".
Ik heb hier ook diverse Powerline spullen waaronder ook een Devolo WiFi set.
Werkt over het algemeen gewoon prima.
Zoals opgemerkt heb je blijkbaar een Wifi (roaming?) probleem.
Staan de Wifi instellingen (SSID/beveiliging) op de Devolo zoveel mogelijk gelijk aan de KPN box?
Automatisch ingesteld (Wifi mesh/clone) of handmatig?
Voor 2,4Ghz en 5Ghz hetzelfde SSID ingesteld of apart?
WPA2 proberen in plaats van WPA3 als dat geactiveerd is?
Firmware updates gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@The_Doman
heb je een punt hoor, ik heb gewoon teveel negatieven ervaringen met powerline..

Ik zou echt even beginnen met de analayse. Dus hoe ben je verbonden als het mis gaat en hoe ben je verbonden als het goed staat.

- Roaming werkt goed, je gaat naar het juiste AP
- Authenticatie gaat tijdens roaming ook goed (802.11r), je krijgt namelijk wel verbinding maar een trage. Zou fast roaming in de weg zitten dan zou je helemaal geen verbinding hebben.

Mijn vermoeden is dat je na het roamen op een brakke 2.4ghz verbinding komt en dat je na een reconnect netjes teruggaat op 5ghz.
Echter dat is een vermoeden, met netsh moet je hier antwoord op kunnen krijgen

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 22-01-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
The_Doman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:31:
Ja meteen adviseren weer wat nieuws kopen is natuurlijk ook geen "oplossing".
Ik heb hier ook diverse Powerline spullen waaronder ook een Devolo WiFi set.
Werkt over het algemeen gewoon prima.
Zoals opgemerkt heb je blijkbaar een Wifi (roaming?) probleem.
Staan de Wifi instellingen (SSID/beveiliging) op de Devolo zoveel mogelijk gelijk aan de KPN box?
Automatisch ingesteld (Wifi mesh/clone) of handmatig?
Voor 2,4Ghz en 5Ghz hetzelfde SSID ingesteld of apart?
WPA2 proberen in plaats van WPA3 als dat geactiveerd is?
Firmware updates gecontroleerd?
Dank voor de terugkoppeling.

De netwerknaam / SSID voor alle drie Devolo Magic 2 WiFi next punten in huis is dezelfde als die van het internet-modem van KPN (destijds handmatig ingesteld). In de web-interface van de Devolo Magic 2 WiFi next kan ik voor 2,4 en 5 GHz geen onderscheid maken en geldt de ingevoerde naam voor beide frequencies.

Ik heb op de KPN Box12 WiFi uitgeschakeld om ervoor te zorgen dat alle WiFi signalen via de Devolo Magic 2 kit gaat.

Beveiliging is ingesteld op WPA2 en de firmware is voor de Devolo Magic 2 LAN 1-1 en de drie Devolo Magic 2 WiFi next apparaten bijgewerkt tot de laatste versie.

Op alle apparaten is power saving uitgeschakeld.

Mesh Wi-Fi was standaard ingeschakeld en de optie IEEE 802.11r was standaard uit.
Ik heb Mesh Wi-Fi al uit gehad en weer ingeschakeld toen dit geen verschil uit maakte. De optie IEEE 802.11r heb ik ook ingeschakeld, maar ook dat loste het probleem niet op.

Voorts wordt zowel 2,4 en 5 GHz gebruikt en automatisch toegewezen.
Wellicht zou het raadzaam zijn om alle WiFi signalen via het tragere 2,4 GHz te laten lopen. Omdat het bereik van 5 Ghz kleiner is zou daar misschien een probleem in kunnen schuilen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
laurens0619 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:46:
@The_Doman
heb je een punt hoor, ik heb gewoon teveel negatieven ervaringen met powerline..

Ik zou echt even beginnen met de analayse. Dus hoe ben je verbonden als het mis gaat en hoe ben je verbonden als het goed staat.

- Roaming werkt goed, je gaat naar het juiste AP
- Authenticatie gaat tijdens roaming ook goed (802.11r), je krijgt namelijk wel verbinding maar een trage. Zou fast roaming in de weg zitten dan zou je helemaal geen verbinding hebben.

Mijn vermoeden is dat je na het roamen op een brakke 2.4ghz verbinding komt en dat je na een reconnect netjes teruggaat op 5ghz.
Echter dat is een vermoeden, met netsh moet je hier antwoord op kunnen krijgen
Als ik met mijn smartphone naar een andere verdieping loop, dan zie ik in de Devolo 'Home Network' app dat deze met het access point op de betreffendce verdieping is verbonden, maar de verbinding werkt niet of is heel erg traag (bij sommige apps op de telefoon kom je dan niet voorbij het 'splash' schermpje).

Pas als ik op de smartphone WiFi uitschakel en 5 seconden later weer inschakel heb ik weer een goed, snelle verbinding.

Heb overigens een Mac. Hierop is netsh niet beschikbaar. Het commando "scselect" schijnt daarvoor het Mac alternatief te zijn. Als ik die uitvoer zie ik het volgende staan:
code:
1
2
3
# scselect
Defined sets include: (* == current set)
 * 75A814A1-DB8B-464D-8843-AA9A3AFAC8AF (Automatic)

[ Voor 10% gewijzigd door vtpeters op 22-01-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@vtpeters
Met een mac even klikken op het wifi icoontje met option ingehouden.
Belangrijkste is de PHy mode/Channel. eigk is alles belangrijk :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2011/06/extended-wifi-data.jpg

Ook kan het helpen een ping te doen als het brak is en goed

ping 8.8.8.8 en ping ipvanjemodem

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 22-01-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
vtpeters schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:10:
Voorts wordt zowel 2,4 en 5 GHz gebruikt en automatisch toegewezen.
Wellicht zou het raadzaam zijn om alle WiFi signalen via het tragere 2,4 GHz te laten lopen. Omdat het bereik van 5 Ghz kleiner is zou daar misschien een probleem in kunnen schuilen...?
Misschien, maar je hebt 3 Wifi ap's lees ik, dan zou je wel genoeg dekking verwachten.
Maar natuurlijk makkelijk om even te proberen OF dat toch wat uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
The_Doman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Misschien, maar je hebt 3 Wifi ap's lees ik, dan zou je wel genoeg dekking verwachten.
Maar natuurlijk makkelijk om even te proberen OF dat toch wat uitmaakt?
De afstand tot het access point op de verdieping is nergens meer dan 10 meter, vaker nog zit/sta je er amper 2-3 meter vandaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou sowieso niet overstappen op 2.4 ghz. Sterker nog ik vermoed dat daar je probleem zit dat je nu op een 2.4ghz verbinding land na wisselen en na je handmatige reset op de 5ghz komt.

Mrja allemaal speculatie. MEten is weten dus even wat analyses draaien en dan zal het verschil voor en na de reconnecrt hopelijk snel inzichtelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
vtpeters schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:52:
[...]

De afstand tot het access point op de verdieping is nergens meer dan 10 meter, vaker nog zit/sta je er amper 2-3 meter vandaan...
Je kan ook teveel overlappend bereik hebben. Kan voorkomen dat je mobiel device eigenlijk nog semi happy is met de vorige access point en dat het even duurt voordat ie het voor heeft om een ander punt te pakken. Misschien kan je de zend sterkte van de access points aanpassen, naar wat minder sterk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
Bedankt voor de tips.

Ik experimenteer nog wat met de verschillende instellingen (alleen 5 GHz, geen 2.4 GHz, mesh uit- en weer inschakelen, etc.).

Als dat niet helpt stuur ik een mailtje naar support@devolo.nl.

Een andere vraag, gegeven het feit dat ik hier gehuurd zit en een 'operatie' om kabels naar andere verdiepingen te trekken (helaas geen loze leidingen die naar de meterkast lopen) geen optie is...

Zijn er handigere / betere alternatieven om het WiFi signaal van het modem in de meterkast op de 1ste en 2de verdieping van een moderne woning (betonnen vloeren voorzien van vloerverwarming) te krijgen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
Ben inmiddels een stukje wijzer geworden, maar niet verder gekomen.

Ik had WiFi op alle Magic 2 WiFi next apparaten op uitsluitend 5 GHz in gesteld (als je dat op één apparaat doet dan wordt dat voor alle apparaten aangepast, maar vanaf dat moment kon ik niet meer op mijn WiFi printer/scanner afdrukken. Deze blijkt geen 5 GHz te ondersteunen. Dus terug naar 2.4 en 5 GHz en nu kan ik tenminste weer afdrukken.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik de hele powerline setup zou moeten resetten naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw installeren of de hele boel moet verkopen en daar WiFi range extenders voor zou moeten kopen die het WiFi signaal van de KPN Box12 via-via uiteindelijk naar de zolder, waar mijn werkplek zicht bevindt, kunnen brengen.

Nog goede tips voor het correct instellen van de Magic 2 WiFi next of de aanschaf van (een set) range extenders c.q. WiFi versterkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:15
Ik heb bij mijn TP-Link Deco mesh routers de mogelijkheid om per device af te dwingen dat deze altijd verbinden met 2,4- of 5gHz. Dus ik biedt beide netwerken aan, maar kan voor devices die dit niet ondersteunen een frequentie afdwingen.

Zo kun je je printer op 2,4 forceren en bijv. telefoon op 5 forceren. Mogelijk dat dat bij jou ook in te stellen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@vtpeters
Maar was het beter op 5ghz only? Heb je de analyse na wisselen AP nog gedaan of je op 2.4 of 5ghz landde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
vtpeters schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:30:
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik de hele powerline setup zou moeten resetten naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw installeren of de hele boel moet verkopen en daar WiFi range extenders voor zou moeten kopen die het WiFi signaal van de KPN Box12 via-via uiteindelijk naar de zolder, waar mijn werkplek zicht bevindt, kunnen brengen.
Alles eerst eens een keer resetten naar factory default is toch wel iets wat je inderdaad als eerste zou moeten doen als het niet naar behoren werkt.
Gebruik dan het Devolo Dlan Cockpit tool om de Powerlines te resetten/pairen/updaten.
Ik zou dan eerst de extenders een voor een configureren als standaard AP's met dezelfde instellingen, dus zonder mesh, eventueel ook in combinatie met je KPN Box 12 Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou eerst het probleem helder krijgen voor je van alles gaat vervangen resetten.

Probleem: wifi traag na roamen, wifi aan/uit lost het op. Daarna stabiel. (Toch?)

Aantal hyptohese:
- powerline brak: niet aannemelijk, dan zou t brak blijven na wifi aan/uit
- verkeerd accesspoint na roamen: kan
- verkeerde band na roamen: kan
- client issues: kijken of je het op meerdere apparaten hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
Sinds de laatste reacties in deze draad heb ik de hele set teruggezet naar de fabrieksinstellingen en heb de installatie opnieuw uitgevoerd.

Nadat alles is geïnstalleerd heb ik via de Devolo app op de telefoon de netwerknaam van alle Magic 2 WiFI next apparaten ingesteld op dezelfde naam als ik in de WiFi instellingen van de KPB Box12 heb ingesteld, alsmede het wachtwoord waarmee op het thuisnetwerk ingelogd moet worden.

Maar het probleem blijft.

Ik heb vandaag een mail gestuurd naar support@devolo.nl en uitgelegd wat de situatie is, inn de hoop dat ze met een antwoord komen waar ik iets aan heb.

Ondertussen kijk is voorzichtig naar een alternatieve oplossing voor mijn WiFi verbindingsproblemen. Een WiFi repeater, range extender of versterker (zoals de TP-Link WIFI 6 Range Extender RE705X of soortgelijke apparaten) lijkt de enige andere logische optie, aangezien ik (tijdelijk) zit gehuurd en kabels door het huis heen trekken geen echte optie is.

Overigens...
Als ik op Marktplaats kijk dan zie ik dat er veel Devolo Magic 2 WiFi next apparaten (zelfs de Multiroom Kit die ik heb) te koop worden aangeboden.
Dit zou een teken kunnen zijn dat er meer mensen zijn die problemen hadden met dit type apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ik vraag mij af, heb je dit probleem ook met niet Apple apparatuur kunnen testen/reproduceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
Het probleem doet zich op alle apparaten voor, De telefoon van mijzelf en m'n vrouw en de MacBook Pro M1.

Doorgaans kan ik volstaan met het uit- en weer inschakelen van WiFi op het betreffende device.

Maar soms, als ik op dezelfde locatie een tijdje het device niet heb gebruikt en ik internet wil benaderen om via browser of app (vooral apps met een 'splash screen' lijken hier last van te hebben) lijkt de verbinding niet meer te werken. Het uit- en weer aanzetten op die locatie lost dat probleem (tijdelijk) op. Maar als ik me met het device verplaats naar een andere verdieping ben ik weer de verbinding kwijt.

Misschien dat het zou helpen als ik de 'WiFi 6' i.p.v. 'WiFi next' zou hebben, maar veel vertrouwen in dit systeem (en merk) heb ik niet meer.

Een WiFi repeater of versterker die WiFi 6 ondersteund lijkt een betere oplossing. Maar ook dat kost weer geld en ik vraag me af of, en zo ja hoeveel, ik nog voor de hele set Devolo Magic 2 WiFi next bij verkoop kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie_venom
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-09-2024
Ik begon eerst met een 1200ac+ wat perfect werkte.
Daarna uitgebreid met wifi magic 2 next en dat werkte ook naar behoren.
Later de magic wifi 6 aangeschaft en toen begonnen de problemen.
De wifi next doet het perfect. De wifi 6 verbreekt continu de verbinding met de apparaten; mobiel, laptops, alles...
Ook als ik alleen de wifi 6 aangesloten heb verbreekt continu de verbinding voor een aantal seconden.
Eruit gehaald, de wifi next weer geinstaleerd en een mail naar support gestuurd.
Denk dat ze toch een software update moeten doen voor de wifi 6 adapters.
De software is op dit moment hetzelfde als de wifi next.
Pagina: 1