Vraag: Wifi4 upgraden naar Wifi6

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombijlsma
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Hallo,

Ik woon in een studentenhuis en heb een utp kabeltje lopen van de ziggo modem naar mijn router op mijn kamer. Een mooie tp link c3150 archer.
Heeft het altijd prima gedaan, en erg tevreden over.

Het internetabbonement wat de huisbaas hier heeft afgenomen is geen schrikbarend goed abbonement.
Zou ik dan toch iets van beter internet kunnen ervaren als ik mijn router dan ga upgraden van een wifi4 router naar een wifi6?

Naar deze bijvoorbeeld?
uitvoering: ASUS TUF Gaming AX3000 V2

Of maakt dat geen enkel verschil. Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:08
tombijlsma schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:59:
Hallo,

Ik woon in een studentenhuis en heb een utp kabeltje lopen van de ziggo modem naar mijn router op mijn kamer. Een mooie tp link c3150 archer.
Heeft het altijd prima gedaan, en erg tevreden over.

Het internetabbonement wat de huisbaas hier heeft afgenomen is geen schrikbarend goed abbonement.
Zou ik dan toch iets van beter internet kunnen ervaren als ik mijn router dan ga upgraden van een wifi4 router naar een wifi6?

Naar deze bijvoorbeeld?
uitvoering: ASUS TUF Gaming AX3000 V2

Of maakt dat geen enkel verschil. Ik hoor het graag!
Je moet even wat specificaties en meet gegevens posten voor we een oordeel kunnen geven.
-welke snelheid heeft het internet bekabeld van de huisbaas.
-welke snelheid haal je met wifi 4 op je telefoon of laptop.

Als je huisbaas maar 10 Mbit levert aan jou gaat de upgrade je niks brengen.
Mischien minder stroom verbruik als de de nieuwe router zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombijlsma
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDlmwdyh4-su4RQl2nxdmdAniXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PTLJciF4jOJsCr7HfCHXqa8C.png?f=fotoalbum_large

Dit is de snelheid op mijn Iphone 13 zodra ik verbindt met mijn 5ghz wifi verbinding via de TP Archer C3150 (wifi4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
tombijlsma schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:22:
[Afbeelding]

Dit is de snelheid op mijn Iphone 13 zodra ik verbindt met mijn 5ghz wifi verbinding via de TP Archer C3150 (wifi4)
Dit is geen WiFi-4 maar 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
tombijlsma schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:22:
[Afbeelding]

Dan mag je zeker niet klagen over de snelheid die je van je huisbaas krijgt.

Of je met je iPhone meer (merkbaar/ bruikbare) snelheid gaat halen vraag ik mij af.

Voor welke doeleinden heb je meer snelheid nodig of bij welk gebruik ervaar je een snelheid te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombijlsma
Ik merk dat ik de modem iedere week/2 weken moet cyclen.
Met 5 huishoudens raakt het netwerk hier snel overbelast.
Vermoedt dat er daarnaast ook andere mensen zo slim zijn een eigen router aan te schaffen.

Ik zag dat je met die asus router via de app een bepaald apparaat prio kan geven.
Lijkt me opzich een handige functie als ik ga gamen met me ps4 2.4ghz verbinding.
Of mijn IPtv kastje verbindt met wifi.

Dat zal de overbelasting van het netwerk niet tegen gaan, maar zou mij wel ''in-house'' kunnen helpen via mijn eigen router netwerk. Ik denk niet dat dat Ziggo modempje overruled gaat worden, of juist wel? :P
Maw netwerk wegpakt bij andere routers die via de ziggo modem verbonden zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door tombijlsma op 22-01-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
tombijlsma schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:31:
Ik merk dat ik de modem iedere week/2 weken moet cyclen.
Met 5 huishoudens raakt het netwerk hier snel overbelast.
Vermoedt dat er daarnaast ook andere mensen zo slim zijn een eigen router aan te schaffen.

Ik zag dat je met die asus router via de app een bepaald apparaat prio kan geven.
Lijkt me opzich een handige functie als ik ga gamen met me ps4 2.4ghz verbinding.
Of mijn IPtv kastje verbindt met wifi.

Dat zal de overbelasting van het netwerk niet tegen gaan, maar zou mij wel ''in-house'' kunnen helpen via mijn eigen router netwerk. Ik denk niet dat dat Ziggo modempje overruled gaat worden, of juist wel? :P
Maw netwerk wegpakt bij andere routers die via de ziggo modem verbonden zijn.
Met het vervangen van je router verander je niks aan de modem van de huisbaas dus die zal nog steeds opnieuw moeten worden gestart.

Je moet even uittekenen hoe je netwerk er dan uit ziet. Als jou router alleen het internet in jou appartement verzorgt kun je nog zoveel prio aan je ps4 geven maar over de verbinding van de andere appartementen heeft jou router dan niks te zeggen.

PS4 bedraad aansluiten gaat je het meeste brengen. Een lagere Ping en een stabielere verbinding.
In een appartementen complex willen nog wel is veel te veel wifi netwerken actief zijn die elkaar overlappen. Hierdoor kan jou ps4 moeilijk een stabiele verbinding in stand houden met je router.

[ Voor 16% gewijzigd door saaltink op 22-01-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombijlsma
OK maar nu de hamvraag:

Een upgrade van wifi5 naar wifi6 zal in mijn geval geen verschil maken?

Bedankt voor je snelle en behulpzame reacties!

[ Voor 20% gewijzigd door tombijlsma op 23-01-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:54

lier

MikroTik nerd

Denk dat je de meeste lol hebt van je PS met draad te verbinden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:06

Aiii

何これ

Aan de uploadsnelheid te zien heeft je huisbaas het zakelijke 400/50 pakket van Ziggo genomen, dus nee, veel sneller gaat het niet worden.
Pagina: 1