Akoestische isolatie uitbouw verbeteren

Pagina: 1
Acties:

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:34
Hallo allemaal,

Twee jaar geleden hebben wij een uitbouw laten plaatsen, zo'n 2 meter diep, 5,5 meter breed. Aanvankelijk prima van genoten, echter hebben wij sindskort (~1 jaar) nieuwe buren waarvan een van hen continue met een diepe stem buiten aan het telefoneren is. Ik heb de buurman al meermaals op divers ander asociaal gedrag aangesproken (muziek, afval, etc.) en hij lijkt zich hier helaas weinig van aan te trekken, daarom wil ik kijken wat voor stappen ik zelf kan zetten om ons woongenot weer te verbeteren.

Het probleem waar wij ons het meest aan storen is het luide bellen met een diepe stem naast de muur van onze uitbouw, wat tevens onderdeel is van onze woonkamer. Wij zitten dus op de bank een meter of twee verwijderd van iemand die continue aan de telefoon is. Ik zou ook niet willen spreken van overmatige overlast, maar vooral een irritatie aan onze kant omdat wij vrij stille mensen zijn.

De muur van de uitbouw is een houtskelet, en van buiten naar binnen opbouwd met Keralit, folie, KNAUF Naturoll 035 (17cm dik, RD 4,85), folie, spaanplaat, gipsplaat, stuc, verf. De totale muurdikte komt dus uit op z'n 20cm.

Voor de thermische isolatie lijkt dit helemaal prima, maar akoestisch is het een klankkast geworden, waardoor met name het lage stemgeluid ontzettend doordreunt in de muur.

Vanaf buiten is de Keralit vrij eenvoudig te verwijderen, waardoor ik de optie heb om de isolatie tussen het houtskelet te vervangen door iets anders, idealiter verliezen we natuurlijk niet de thermische isolatiewaardes. Gezien de uitbouw niet op of over de erfgrens staat, zou ik willen vermijden om de muur op te dikken over de erfgrens heen, en dus binnen de bestaande schil te blijven. Van binnen is alles nog geen twee jaar oud en strak in de stuc en verf, dus aan die kant vermijd ik liever ook ingrijpende maatregelen.

Gezien ik door het vele aanbod isolatie de bomen door het bos niet meer zie, ben ik benieuwd of hier mensen zijn die hier advies in kunnen geven om de bestaande isolatie te veranderen of te verbeteren.

Alvast bedankt!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:42
Geluid gaat meestal via de lucht, is er een open verbinding via ventilatieroosters of geventileerd dakbeschot oid?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Spherix
No Hands schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:31:
Geluid gaat meestal via de lucht, is er een open verbinding via ventilatieroosters of geventileerd dakbeschot oid?
Niet voor zover ik kan zien, al ben ik geen bouwkundige. Er zitten boven de ruiten wel ventilatieroosters, maar zijn stemgebrom is zeer duidelijk afkomstig van de muurkant, waar de buurman zijn tuinstoel direct naast heeft gezet. Van de andere buren hebben we nauwelijks last als die met de hele familie in de tuin zitten, echter heeft de bellende buurman echt een ontzettend lage stem, en dreunt het dus net als een subwoofer door naar binnen.

Ter info, deze foto's zijn van de opbouw; zowel de muur als het plafond van de uitbouw zijn volgestopt met de Knauf Naturrol. Het leek mij dus een logische stap om isolatie aan te brengen met meer massa, maar daar zijn veel types van, en het wordt mij niet duidelijk wat een goede combinatie is voor deze situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2vqhMk5JpozekLtDwk9kx6VITg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MzBocizeiN9wYOdjVOFKN9N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp0rhx4s7a-7nu4QJJyXrLZ0_rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWDyhqNdPIcEMXY0o2bj3Cq2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJZkg1vHK-3neWPn08VBmA05g6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfTFE41fvSFj8QZvj8FRld9W.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hoe is veder de opbouw?

Veelal zit aan de buitenkant een cementvezelplaat ivm met brand overslag en geluid daarnaast binnen minimaal dubbel gips maar liever beter. Voor zover ik kan zien is op alle punten nooit gedacht aan geluid.. denk bv ook aan elektra dozen die geven geluidslekken.

Met alleen de isolatie verwisselen ben je er echt nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 22-01-2024 13:40 ]

• Spherix
De opbouw is wat er op de foto's te zien is. Bovenop dat rachelwerk aan de buitenkant zit de keralit. Enkel aan de onderkant (onder de kozijnen) zit volgens mij iets dat op cementvezel lijkt om het blootgestelde beton heen.

Qua stopcontacten is het eenvoudig, daar zal het probleem niet zitten (zie foto). Ik ga er vanuit dat alles net even te dun/simpel gebouwd is. Dat gezegd hebbende, qua comfort en stookkosten hebben we an sich alleen maar pluspunten ervaren t.o.v. de originele situatie, en van de andere buren dus zo goed als geen last. Vandaar dat ik vooral wil kijken naar het dreunende lage toon geluid van de buurman z'n stem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BD0rf7MB_we7LlhfTJ5ClfPthY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFU4IDlLIABSzoOUusGwYydY.jpg?f=fotoalbum_large

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De uitdaging is dat bastonen vrij lastig te dempen zijn. Daar is vooral massa voor nodig, en laat HSB dat nu net niet hebben. Je kunt het glaswol vervangen door steenwol maar het verschil zal (naar mijn verwachting) marginaal zijn.

Het zal vrij lastig worden om dit goed op te lossen.

Ik zou mijn energie dan ook steken in het anders inrichten van de uitbouw. Je geeft aan zijn buitenstoel precies aan de muurkant zit waar jullie je bank hebben. Is de indeling dan niet om te draaien?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Spherix
Question Mark schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:05:
De uitdaging is dat bastonen vrij lastig te dempen zijn. Daar is vooral massa voor nodig, en laat HSB dat nu net niet hebben. Je kunt het glaswol vervangen door steenwol maar het verschil zal (naar mijn verwachting) marginaal zijn.

Het zal vrij lastig worden om dit goed op te lossen.

Ik zou mijn energie dan ook steken in het anders inrichten van de uitbouw. Je geeft aan zijn buitenstoel precies aan de muurkant zit waar jullie je bank hebben. Is de indeling dan niet om te draaien?
Thanks; dat is inderdaad ook mijn zorg, maar daardoor ook het focuspoint. Binnenshuis hebben we meer aan de muur gehangen met akoestisch dempend materiaal er in, veel zachte materialen als vloerkleden in huis, etc. maar toch dreunt het vooral uit de uitbouw muur naar binnen. Het huis is niet dusdanig groot dat ik andere opties kan verzinnen los van het bouwen van een voorzetwand, maar dan moet het hele huis weer op de schop. Als het zover moet komen gaan we denk ik verhuizen :)

Qua indeling zitten we al zo ver mogelijk van deze buren af; de bank staat tegen de muur aan de andere zijde van de woning; de linker zitting van de bank zit daarmee echter nog steeds maar ~2,5 meter van de muur af; haalt weinig uit dus. De muren tussen de woningen zijn enkelsteens 12cm dik en laten natuurlijk ook zat geluid door, maar een stuk minder dan de muur van de uitbouw. Vandaar dat ik zoek naar het toevoegen van materiaal dat zowel thermisch als akoestisch beter werkt dan wat er nu inzit; alle beetjes helpen zeg maar. De constructie van de uitbouw is dikker opgebouwd, vandaar dat ik hoop dat er iets te doen is binnen die constructie.

Het probleem ligt ook wel deels degelijk bij ons qua sensitiviteit; we zijn stille mensen, werken veel thuis, en omdat het nou eenmaal opvalt (zelfs achterburen begonnen erover), valt het nog meer op. Zelfs in de stromende regen staat meneer onder een parasol in de tuin te bellen, dus ik gok dat z'n eigen gezin er ook last van heeft binnenshuis ;)

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:19
*knip*
Volgens mij is meest voorkomende oplossing dubbele gipsplaten zoals twain4me al aangaf, maar voor dikte e.d. niet ideaal.
Probleem is dat je betimmering aan de buitenkant in beweging wordt gebracht door het zware stemgeluid, en dat is eigenlijk ook waar je het moet aanpakken. In auto's of campers worden absorptiematten gebruikt om 'buiten' geluid te verminderen, misschien dat je in die richting nog iets kan vinden?
Die matten kan je natuurlijk ook aan de binnenkant van het keralit plakken.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 22-01-2024 15:20 . Reden: grappig bedoeld, maar dat doen we maar niet. ]

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - Svartpilen 401 '22

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mr_zippey schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:35:
*knip*
Volgens mij is meest voorkomende oplossing dubbele gipsplaten zoals twain4me al aangaf, maar voor dikte e.d. niet ideaal.
Probleem is dat je betimmering aan de buitenkant in beweging wordt gebracht door het zware stemgeluid, en dat is eigenlijk ook waar je het moet aanpakken. In auto's of campers worden absorptiematten gebruikt om 'buiten' geluid te verminderen, misschien dat je in die richting nog iets kan vinden?
Die matten kan je natuurlijk ook aan de binnenkant van het keralit plakken.
Ik zie nu dat de rachels buiten direct verticaal op de stijlen zitten, dat helpt ook niet. Bij een eerst horizontale rachel wordt de weg van de trilling langer en de rachel+schroeven gaan zich een beetje als veer gedragen.
Het zou maar een kleine invloed hebben, maar in dit geval helpen alle kleine beetjes juist mee aan de extreem slechte geluids-isolatie.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 22-01-2024 15:19 ]

• Jellstr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:11
Ik had een vergelijkbaar probleem met luidruchtige buren, maar dan vlak bij de schuifpui.
Wat voor mij geholpen heeft is om een Noisestop schutting te plaatsen.

Ik kan het niet beoordelen maar misschien kan het Keraliet vervangen worden door zo'n paneel.
De Wood variant is eenvoudig op maat te maken.
Linkje: https://mobilane.com/nl/producten/noistop/

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:46
Wat vervelend TS. Mensen die geen rekening met anderen houden. Volgens mij gebeurd dit steeds meer. Ik mooi voorbeeld is mensen die bellen op luidspreker op straat, in de supermarkt of in de trein.

Inhoudelijk is het inderdaad vooral massa toevoegen, en probeer dat de ontkoppelen van de buitenconstructie. Of juist te ontkoppelen van de binnenconstructie. De wol vervangen zal mariginaal wat doen. In jouw geval, gezien je niet aan de binnenkant wil zitten, zou ik de Keralit verwijderen, ontkoppelmateriaal aanbrengen op de balken, denk aan een soort rubber, en vervolgens gipsplaten, dan de keralit. Ervoor zorgen dat er geen directe link is tussen de binnen- en buitenkant, ook niet aan de boven en onderkant.

• peeps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-11-2025
Kurk aan de binnenzijde. Is goedkoop en gemakkelijk aan te brengen.

En anders toch maar verhuizen :)
Pagina: 1