Kan ik mijn keuken verven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamikeesje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 09:02
Mijn keuken is in een redelijke staat en wil hem eigenlijk nog niet vervangen, maar ik vind de kleur (beige) niet zo mooi. Vandaar dat ik aan het kijken ben of ik hem misschien een andere kleur kan verven.

Na wat research te hebben gedaan zie ik dat je het kan verven, mits het gelakt of gemelamineerd is. Als het met folie belegd is, dan zul je eerst de folie eraf moeten halen.
Bronnen:
https://www.verftechnieke...vingen/keuken-verven.html
https://www.verfwinkel.nl/blog/keukenkastjes-verven/
https://www.schilderwerke...ken-kunststof-schilderen/

Als de deurtjes folie zijn dan zal ik dit er wel af kunnen halen, maar als de keukenkastjes zelf folie hebben dan zul je alles uit elkaar moeten demonteren om dit te verwijderen en is eigenlijk dus niet te doen. Nu is mijn vraag eigenlijk: Hoe kan ik zien of de kastjes, deurtjes en sierlijsten folie hebben of gemelamineerd zijn?

Hier foto's (ik ben me er van bewust dat ik de keuken sowieso heel goed schoon moet maken voordat ik het ga verven :P ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCIbN74bng0tNcAjPAMVulup2ls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkAHG0SHeb7ux1yk6R26NURl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJQ7qL9SWgD08W56QroBh3-2MLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxUqDtaiXjEZTQH0jvVA9l0U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ctHYlX2qkcYAsvp7koTGAwncxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wWiIs1RQ39R26PWoEBkhjpa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td-IaptJhh5jrgdrMPx9m9be0As=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhhcI3Bi80f2WUhowYcEtQ6A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUiRwZvIES7cBjDwpqKRHX4Y4w8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOgEnWJIL7oy87E4EqJGrDq5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFXgclSvgvMR6IcdiyDjiqA7Z0Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrDEF6o7k9zKkozNIoNckNXN.jpg?f=fotoalbum_tile

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via kamikeesje op 22-01-2024 13:13)

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:46

Soggy

vroemmmm

Ik ben bang dat je je met wrappen heel vel extra ellende op de hals haalt, gezien het aantal naden op de deurtjes. In het verleden ook wel eens een follie-keuken geschilderd. Demonteren wat je kunt (deurtjes, greepjes etc), ontvetten, schuren, primen en schilderen. Gewoon doen, zit er hier al > 15 jaar op!

If it works, tweak it

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRailer123
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:53
Wat ik zou proberen, mocht het materiaal aan de binnenzijde en buitenzijde van de kastjes hetzelfde zijn, gewoon het aan de binnenzijde eens proberen.

Je zou het ook kunnen laten wrappen, wel aan de prijzigere kant ten opzichte van verf, maar geeft de keuken wel een heel fris uiterlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Vergeet niet eerst een primer te gebruiken.

(ik zou zelf voor een wrap gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:51
Als alles er nog strak uit ziet (dus geen randjes die los laten) kun je een gefoliede keuken ook gewoon verven.
Het wordt vaak afgeraden omdat bij een wat oudere keuken (wanneer je dus aan verven gaat denken) vaak de randen van de folie los beginnen te zitten, zeker in de buurt van de vaatwasser...

Als alles nog vast zit en netjes is, gewoon lekker verven, wel een multi of kunststof primer er op zetten eerst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zo aan je foto's te zien lijkt het gewoon gelamineerd.

afgezien van het schoonmaken, zou ik een ruimte adviseren waar het kan drogen (stofvrij)

Je doet jezelf een lol als je na het verven watergedragen schuurpapier pakt en het glad maakt, eventueel lak lagen. + (plastic)primer

Begin eerst eens met demonteren, klinkt gek maar je zal net een onderdeel vinden wat je niet loskrijgt of lastig te demonteren is. dan kan je daar eerst over nadenken voordat je op een punt waar je vastloopt.

zelf zou ik eerder voor een "wrap" gaan omdat verven weken/maanden duurt als je het goed doet.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

schuren(140), ontvetten, gronden, lakken, schuren(180), ontvetten en weer lakken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:46

Soggy

vroemmmm

Ik ben bang dat je je met wrappen heel vel extra ellende op de hals haalt, gezien het aantal naden op de deurtjes. In het verleden ook wel eens een follie-keuken geschilderd. Demonteren wat je kunt (deurtjes, greepjes etc), ontvetten, schuren, primen en schilderen. Gewoon doen, zit er hier al > 15 jaar op!

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 11:56
Het kan als je de beste soorten verf gebruikt van Sigma, Sikkens of hoe heten die merken. En super goed ontvet met Dasty. Ontvetten moet wat extra aandacht krijgen gezien een keuken altijd vette aanslag zal hebben. Zo zit het er bij ons al 5 jaar op zonder de bekende slijtage plekken waar we eerst bang voor waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 18:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je kunt ook opnieuw folie aanbrengen, wrappen ook wel genoemd. Inclusief wat nieuwe deurgrepen zelf aanbrengen en de inbouw apparatuur vervangen.. je bent dan weer up-to-date.

Ook laten doen: https://keukenwrapservice.nl/

[ Voor 61% gewijzigd door Falcon op 22-01-2024 12:24 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb het destijds samen met mijn vader gedaan. Hele zooi ontvet met universol, alle frontjes gedemonteerd, hier en daar wat fineer teruggelijmd of gewoon afgesneden. Vervolgens in de primer gezet.
Het moest bij ons "stiekem", moeder was met touringcar naar de kerstmarkt, dus 's avonds alles weer gemonteerd en toen mijn moeder thuiskwam een steriel witte keuken. Heeft een dag geduurd voordat ze doorhad dat de frontjes niet meer beige waren maar wit.
Week erop hebben we de hele zooi nogmaals gedemonteerd, ontvet en voorzien van de laatste verf.

Als je een beetje handig bent met schilderen en wat hulp hebt bij het (de)monteren en ontvetten kan je het in een weekend doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamikeesje
Wrappen heb ik inderdaad overwogen, maar door alle naden en randjes vooral in de deuren lijkt me dit erg lastig zoals sommigen ook aangeven.

Aangezien meerderen hier aangegeven hebben een folie keuken te hebben geschilderd met succes durf ik het wel aan.

Bedankt voor al jullie input! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ik zou de tegeltjes tegen de achterwand eerst aanpakken, en evt de vloer en plafondplint van je keuken in gelijke kleur met de nieuwe wand brengen. dan heb je een frisse keuken met (veel) minder werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:37
dyrc schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:19:
ik zou de tegeltjes tegen de achterwand eerst aanpakken, en evt de vloer en plafondplint van je keuken in gelijke kleur met de nieuwe wand brengen. dan heb je een frisse keuken met (veel) minder werk
Inderdaad.

Daarnaast, het blad kun je ook redelijk eenvoudig vervangen, al vind ik het niet lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:10:
schuren(140), ontvetten, gronden, lakken, schuren(180), ontvetten en weer lakken.
Ik zou eerder eerst ontvetten, dan schuren, dan weer ontvetten. Anders schuur je ecentuele vetten in het poreus gemaakte oppervlakte. Na gronden ook licht schuren met een fijne korrel. En voor de laatste laklaag een nog fijnere korrel, iets van 320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Ik zou eerder eerst ontvetten, dan schuren, dan weer ontvetten. Anders schuur je ecentuele vetten in het poreus gemaakte oppervlakte. Na gronden ook licht schuren met een fijne korrel. En voor de laatste laklaag een nog fijnere korrel, iets van 320.
Je mag aannemen dat de kastjes eerst gereinigd worden of al zijn !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:11

arie_papa

Running on Ubuntu

Bij ons begon de de laminaat los te laten (met name bij de vaatwasser). Uiteindelijk de laminaat verwijderd en toen het onderliggende MDF met verschillende lagen gelakt. Nu is onze keuken 75% RVS (horecatafels) en hebben we maar 4 laatjes en 1 deur voor de vaatwasser. In jou geval zou ik denk ik niet voor een blanke lak kiezen, maar voor een kleur.

Fotootje ter verduidelijking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hm2bLcRkhGEEKShaZmXcR7dCtDk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fpWiGgU4I5aL6KCyZH6RGRaU.png?f=fotoalbum_large

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Je mag aannemen dat de kastjes eerst gereinigd worden of al zijn !
Ik heb ondertussen wel geleerd om met vakwerk nooit dingen aan te nemen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Ik heb ondertussen wel geleerd om met vakwerk nooit dingen aan te nemen. 8)7
TS gaat het zelf doen, en besteed het niet uit. een vakman kan het ter plekke zelf beoordelen. Ook schuur je vet niet in gelamineerd, maar wel mogelijk in hout. Maar dit is geen houten oppervlak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:29

Theo

moederbord

Vorig jaar hier ook de keuken voorzien van nieuwe verf; de wrapping op de deurtjes was lelijk en begon op sommige punten los te komen..

Mijntwee centen:
Je keukenkastjes zien er gelamineerd uit; vooral omdat aan de binnenkant ook de kleur zit. Dit is nooit wrapping. De keukendeuren zelf lijken gewrapped te zijn.

Alle panelen kun je gewoon verwijderen met een schroevendraaier. Label ze wel even zodat je ze op dezefde plaats terug gaat plaatsen. Alle handvatten kun je gewoon met een schroevendraaier verwijderen. Je kan overwegen om andere handvatten terug te plaatsen.

De wrapping kun je met een plamuurmes en evt een föhn/verfbrander verwijderen van de panelen. Daarna moet je (buiten!) de panelen met 80 grid gaan schuren om de lijmlaag weg te krijgen. Dit gaat je veel schuurpapier kosten, ik was meer dan een vel schuurpapier kwijt op de vlakschuurmachine per paneel. Vergeet ook niet de randjes en groeven grof te schuren. Na het schuren gelijk de panelen stofvrij maken met een borstel en/of de stofzuiger.

Vervolgens sla je ze op. Hiervoor heb je een stellingkast nodig met veel planken omdat al je keukendeurtjes plat moete liggen voor het opslaan en voor het drogen. Een Ivar, Lundia of soortgelijke stellingkast is ideaal; voor elk paneel wil je een separate plank hebben in de stellingkast.

Het fijn schuren en gronden doe je idealiter met een paar personen zodat er zo min mogelijk tijd zit tussen het opschuren en het gronden. Let op dat schuren en gronden niet bij elkaar gebeurd. Doordat je panelen MDF zijn, en MDF enorm goed vocht aanzuigt kun je geen vocht gebruiken om te ontvetten...

Je ontvet de panelen door ze met 240 grid met de hand fijn te schuren. Liefst met handschoenen zodat je geen vingervet op het MDF krijgt. Na het schuren moet het paneel worden ontstoft met een borstel en stofzuiger. Ik gebruikte een accustofzuiger (zo'n Dysonding) met daarop een borstel.

Na het opschuren kun je gelijk een grondlaag aanbrengen terwijl het paneel vlak ligt. Gebruik hiervoor geen verf van de bouwmarkt, maar investeer in Sikkens, Sigma of iets anders van de verfwinkel. En vraag of ze de grondverf voor je op je eindkleur willen mengen! Dat scheelt heel veel werk, en geeft een mooie diepe kleur. Haal ook je kwasten gelijk bij de verfwinkel. Voor het mooiste resultaat gebruik verf of terpetinebasis..

Vanuit je stellingkast werk van boven naar beneden. Dus begin met je bovenste paneel te fijnschuren/verfen, en leg deze terug. Daarna het paneel eronder, en daar dan onder. Dan kan er geen stof op de geverfde panelen vallen.

Nadat alle panelen zijn gefijnschuurd en zijn gegrond laat je de panelen in de kast drogen. Waarschijnlijk zul je twee lagen grond nodig hebben en één laag aflak. Wanneer je op een grondverf gaat verven moet dat paneel met grid 240 even met de hand worden opgeschuurd.

Om de keuken dus te verven (wat goed kan, en retesrak resultaat kan geven) heb je dus nodig:
- Verf van de verfwinkel.
- Kwasten/rollers van de verfwinkel
- Een stellingkast waarin je al je panelen kwijt kunt (en die ook nog eens vies mag worden) die binnen staat (schuur/garage, geen woning vanwege terpetineverf)
- Een werkplek om te schuren
- Een werkplek om te verven. Liefs in de schaduw, en op ruime afstand van de schuurplek. Schilderwerkplek wil je buiten hebben vanwege je verf.
- Heel veel 80 grid schuurpapier. (1.5 vel per paneel is niet raar)
- Behoorlijk wat grid240 schuurpapier (0.75 vel per paneel)
- Stofzuiger/handzuiger met borstelopzetstuk, en een handstoffer
- Een paar vrienden, plus iets om ze over te halen/belonen (bbq?, bier? vriendendienst?) omdat dit een klus is die 3 keer zo snel gaat wanneer je met 2 man bent. Met 3 of 4 man gaat het lakken/opschuren echt enorm snel)
- Één dag voor het grof schuren.
- Drie dagen voor het schuren/schilderen. (en dan geen ma-di-wo, maar omdat de verf moet drogen eerder vr-zo-di, of driemaal een zaterdag)

Jij hebt (ook) een grote keuken. (ik heb bijna 40 panelen in de keuken die gedaan zijn) Dit houdt dus in dat je echt procesmatig moet werken. Een enkel paneeltje verwijderen, schuren, gronden, lakken en terugplaatsen, en dat 30 maal gaat 'm niet worden.

Het gaat veel werk zijn, maar zie het als een renovatie van je keuken. Helemaal wanneer je gelijk de grepen vervangt krijg je echt een andere keuken ervoor terug.

Edit: Wat een likje verf en nieuwe grepen kan doen: Oud versus nieuw hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZe9DXzLk1dNeot8OYDy1GzVXXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6F34uiSyEKs4YSvoqlRisJrC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsjZ8dmZw9kQSQnzcod8KcuqCbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8o8htgUFgx3Iz1STQk2kBVZK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Theo op 22-01-2024 17:22 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamikeesje
Bedankt voor dit nog zeer uitgebreide antwoord. Hier kan ik zeker iets mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 12:15
Indien de panelen standaard afmetingen hebben: bij Ikea oid andere panelen halen in een gewenste stijl en kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:29

Theo

moederbord

Denman_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:45:
Indien de panelen standaard afmetingen hebben: bij Ikea oid andere panelen halen in een gewenste stijl en kleur?
Dat kan je nog best een vermogen gaan kosten wanneer je veel panelen hebt. Ook de passtukken gaan lastig worden om die te vervangen.
Maar 80 euro per nieuw paneel is bijv niet duur. Maar met 30 panelen in een keuken gaat het toch weer richting de 2.500 euro. Dit terwijl je met goede verf je voor minder dan 300 euro klaar kunt zijn voor hetzelfde resultaat. (plus het scheelt je een paar honderd kilo aan afval. En iets weggooien wat nog gewoon goed is dat is wellicht ook zonde)

7400 Wp op het dak

Pagina: 1