Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhuurne
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:07
Ik zoek een?
TV voor in de woonkamer, die een ruim 8 jaar oude Panasonic TX-55CX800 zou moeten gaan vervangen (die het overigens nog prima doet). De woonkamer kent veel lichtinval, met ook vanaf einde van de middag ook direct zonlicht op de plek waar de tv moet komen. OLED is daarom geen optie, heb ik uit wat nalezen hier op tweakers geconcludeerd. De TV komt aan de muur te hangen, het liefst wil ik de bestaande beugel blijven gebruiken, die kan 25kg dragen. De TV komt aan een gipswand te hangen (beugel is bevestigd met holle wand ankers)

We twijfelen nog tussen 55 inch of 65 inch. Kijkafstand is van 3,5m (zitplaats recht voor de tv) tot 4m (hoek van de zitbank, kijkhoek is daar circa 30 graden). Twijfel is er vooral of de tv in uitstand niet als een te groot zwart vlak aan de muur oogt.

Naast wat lineaire tv (vooral journaal en sport) kijken we vooral streamingdiensten (Netflix, Disney+, Apple TV+). Om die reden zou het mooi zijn als de nieuwe TV Dolby Vision ondersteunt. Geluid zal via een Sonos Playbar (incl. sub) gaan lopen; in de toekomst zal die een keer vervangen gaan worden door een Sonos Arc).

Wat is je budget?
Budget is tussen de 1500 en 2000 euro

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf al de volgende TV’s op mijn lijstje staan:
- Samsung QN900C. Ik zie dat die goed uit reviews komt. Nadeel is geen ondersteuning voor Dolby Vision. Iets boven budget, maar hopelijk ergens nog een aanbieding in de komende tijd
- Sony TX90L. Heeft geen miniled. Vraag is of dat een groot gemis zal zijn
- Sony 65TX95L. Pas vanaf 65 inch en is dan met meer da 30kg te zwaar voor de huidige beugel. Daarnaast wat boven budget, maar wellicht is er een aanbieding ergens in de komende tijd

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er nog andere suggesties, ideeën, opties waar ik naar zou moeten kijken? We zoeken een kwalitatief goede tv die het toch weer zeker 8 jaar vol blijft houden.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou even kijken welke beugel je hebt; de Pana heeft VESA 400x400; de 900C heeft400x300. Mogelijk past dat dus al niet; overige opties / tv's mag je zelf even opzoeken.

Aangezien je in resolutie niet omhoog gaat en je "vraag" over de grootte: simpel, want als je nu tevreden bent over alle details op de Pana, hoef je dus niet een grotere TV.

Echter, qua kijkafstand mis je nu wel al details (biologisch) dus wat houdt je tegen om een 65" tv/karton af te tekenen en aan de muur te hangen qua test?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhuurne
Dank voor je snelle reactie. De beugel is een Vogel's THIN 205. Die zou dus moeten passen.

Overigens zie ik dat ik een tikfoutje gemaakt hebt. De Samsung optie betreft de QN90C, niet de 900C.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:14
Een 65'' TV is bij een kijkafstand van 3,5 meter geen overbodige luxe, het formaat went snel. Wellicht zullen jullie na het installeren denken, ' waar ben ik aan begonnen'? Echter weet je binnen drie dagen niet meer beter en oogt de TV wanneer deze uitstaat niet veel groter dan jullie huidige beeldformaat.

Waarschijnlijk bedoel je de QN90C, ook hierbij geldt het VESA argument van MAX3000, er zijn adapters op de markt echter zul je moeten uitzoeken of dit ook voor 400 x 300 beschikbaar is.

Rekening houden met de muurbeugel makes no sense, waarom zou je je hiermee limiteren terwijl het doel is om 8 jaar met de nieuwe TV te doen?

Aantal dimming zones zegt niet alles, hoe je deze aanstuurt is tot in zeker zin belangrijker. De X90L biedt veel bang for the buck.

De Sony X95L is de beste LCD TV van het afgelopen jaar, naast de zeer accurate weergave scoort het ook op andere onderdelen beter dan de Samsung QN90C.

Met een prijsaanvraag (of tijdens de BTW-vrije dagen) kun je de 65X95L binnen het gestelde budget kopen, ik zou niet verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bhuurne
Dank voor jullie snelle reacties heren! Ik had al een lichte voorkeur voor Sony en een 65inch. En jullie adviezen bevestigen dat. Voor de 65 inch nu nog wel even het thuisfront overtuigen;-)