Deuropening maken in enkelsteens tuinmuur, latei nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 00:04
Mijn tuin is omsloten door een bakstenen tuinmuur. Ik wil graag een deuropening hier in maken.
De dikte is enkelsteens. Mijn vraag is, is hiervoor ook een latei nodig? Of valt de druk van de rij stenen boven het gat wel mee, aangezien het maar enkelsteens is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chuHtYS6KLQG5440ZIipzbmguM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lcN33bLkObVXocMnAHvd1T11.png?f=fotoalbum_large

Ook denk ik er aan om dit uit te besteden, of is dit makkelijk zelf te doen?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik durf dat gat er eigenlijk wel uit te slijpen/zagen en gewoon een hout of staal constructie in te zetten. zeg maar een soort dragend kozijn. als je dat niet wil maar alleen een doorbraak, zou ik er toch een (beton)latei in maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:37
Het zal vast kunnen, maar wat beperkt je nou om die latei van een tientje er niet in te zetten?

Als je daar toevallig ooit nog een overkapping wil bouwen, en toevallig boven die deur iets wil steunen, slaap je al beter wetend dat de druk daar goed verdeeld zal worden. Verder erna ook nooit gedoe met het kozijn vervangen als dat ooit nodig zal zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door grasmanek94 op 22-01-2024 07:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
een doorbraak van 2 meter hoog is nogal krap, dan buk je constant als je erdoorheen gaat uit automatisme

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:10
Bij mij rijst de vraag: is dit niet vergunningsplichtig? Ik weet het oprecht niet, dus het is geen kritiek ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 13:50
Ik zou ook een latei steken.
Hou ook rekening met de manier waarop de steen tegen de andere gevel staat.
Er zal verankering voorzien zijn (-> daar moet je doorslijpen) en het overblijven deeltje is amper een steen breed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:20
Nog één "better safe than sorry" opmerking: zorg straks dat de deur naar binnen toe opent straks. Naar buiten is gevraarlijker ivm geen zicht op wie daar loopt/fietst/etc en geeft meer risico op rijdende-rechter-topics hier in de toekomst ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• morlune
Gramser schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:42:
Bij mij rijst de vraag: is dit niet vergunningsplichtig? Ik weet het oprecht niet, dus het is geen kritiek ofzo.
Het is inderdaad vergunningsplichtig, en die vergunning heb ik gekregen inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:33

P_Tingen

omdat het KAN

Een latei kost zo ongeveer niks, dus ik zou hem er gewoon inzetten, dan ben je van alle twijfel af

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morlune
No Hands schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:41:
een doorbraak van 2 meter hoog is nogal krap, dan buk je constant als je erdoorheen gaat uit automatisme
Goed punt. Ik heb gekeken naar de gemiddelde maat van een poortdeur, en zou het liefst willen dat de opening redelijk dicht word afgesloten, dus dan zou ik een hogere deur moeten kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Kan zonder latei, maar met het oog op de toekomst.... waarom zou je er niet gewoon 1 inzetten?
Bedenk je ook of de breedte van 90cm wel genoeg is. Wij hebben bijvoorbeeld een driewieler bakfiets en die is precies 92 cm breed en dan wil je graag aan beide kanten nog een paar cm extra ruimte om geen garantie op beschadigingen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morlune
Dankjewel voor de reacties. Het word dus een latei.

Is het dan verstandig eerst het gat voor de latei met een muurzaag er uit te zagen, de latei er tussen krijgen, en dan de deuropening er uit zagen?

Het lijkt me overigens wel lastig horizontaal te zagen en heb dit nog nooit eerder gedaan. Verticale stukken lijkt me makkelijker. Nog tips hier in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 13:50
Zo zou ik het doen :

- renovatieschoor om latei te steken (https://www.huurland.be/n...hoor-stut-alone-195-315cm). kan ook met 2/4 schoren (eentje langs elke kant) en een balk door de muur, na het wegnemen van 1 steen.
- latei plaatsen.
- gat zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
twain4me schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:38:
Ik durf dat gat er eigenlijk wel uit te slijpen/zagen en gewoon een hout of staal constructie in te zetten. zeg maar een soort dragend kozijn. als je dat niet wil maar alleen een doorbraak, zou ik er toch een (beton)latei in maken.
Zie je hoe het bovenliggende metselwerk vertand is? Ik zou er niet zo op gokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:13
De vraag die bij mij naar boven komt (het is geen lastige ingreep, dus constructief loopt dit met een beetje zorgvuldigheid wel los): Een latei is wel echt heel erg lelijk in zo'n muur. Kun je dat niet op een wat knappere manier oplossen? Met een op kleur gecoate stalen hoeklijn of iets dergelijk?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:09
Waarom niet gewoon een 2,6 hoge poortdeur erin en dus de muur op 2 plekken verticaal doorzagen.
Heb je ook geen gedoe met de horizontale zaagsnede maken. Want dat wordt nog lastig om dat netjes te doen met een cirkelzaag. Je gaat dan uitlopers van de zaag krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zou er niet zomaar een standaard latei in zetten, dat ziet er echt niet uit. Als je de deur nog iets hoger maakt, blijft er weinig gewicht over wat het kozijn nog moet ondersteunen. Eventueel plaats je nog iets als een hoeklijn in het kozijn voor extra stevigheid, een verborgen latei zeg maar. Ik zou dus iets verzinnen wat uit het zicht blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dragend kozijn is ook best een redelijke optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
Allemaal goede punten, een latei is misschien toch niet zo'n mooie optie, wel degelijk.

De buurman (heeft ook een ommuurde tuin) heeft overigens in zijn tuin een heel stuk muur weggehaald en een houten balk tussen de resterende muur en het huis geplaatst zodat de muur niet omvalt, ook een optie. Dus in de hoogte het hele stuk muur weghalen en dan een houten balk ter ondersteuning tussen resterende muur en huis. Dat is wellicht te integreren in het kozijn van de deur (wel een hoge deur nemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
No Hands schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:41:
Misschien ben jij groter dan ik, maar vele deuropeningen in wat oudere huizen zijn niet hoger dan 2 meter, de meeste mensen bukken daar niet voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 14:09
Is dat geen uitzettingsvoeg rechts, net voor het gebouw? Als dat zo is, dan ga je een strookje van zo'n 20cm 1-steense muur over houden. Eens niezen en dat valt om.

Ik zou de muur er volledig van tussen halen tussen het huis en de verdikking en daar een grote, eventueel dubbele deur voorzien.
Eenvoudiger en veel nuttiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij zie je dat goed, de muur, kopse gevel, en zijgevel hebben ieder een krimpvoeg. Misschien dat er dan ankers zijn die de boel vasthouden, maar de stevigheid is er dan wel uit.
Dan zou ik ook neigen naar afzagen naast de pilaar en er een mooie ruime doorgang van maken. Een doorgang van 90 is niet eens heel ruim met een kliko of fiets met breed stuur, en dan komt er nog bijna 20cm kozijn bij, zit je op 110cm in een muur van pakweg 1,3m breed (6,5 baksteen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:18
Ik zou er dan weer geen latei inleggen, maar een rollaag van de oude bakstenen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
Ik heb er over nagedacht en een latei in de muur maakt wel dat de latei redelijk opvalt.
Nu zijn er ook wel lateien in een rode kleur om met de bakstenen te matchen.
Nog steeds een optie.

De optie zelfdragend kozijn maken is visueel misschien wel het mooist? Een rollaag maken van de oude bakstenen zou ook wel mooi zijn, maar klinkt ingewikkeld, een kozijn maken wat minder ingewikkeld.

Hoe dik zouden de stijlen van het kozijn moeten zijn om de bakstenen daarboven te dragen denken jullie?

Voor een deur dacht ik aan bv https://gardia.nl/enkele-deur-dicht-vuren-rechtsdraaiend
en daar zit een kozijn bij maar is wellicht niet stevig genoeg. Maar het lijkt me dat 5 rijen bakstenen boven elkaar en 90cm breed toch niet super veel wegen dat daar meteen een oerdegelijke latei voor nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Daar ga je spijt van krijgen. Trekt zowiezo krom en na 5 jaar is het wel gebeurt.

Makkelijkst is een stuk mahonie 70x120 pakken en daar een sponning 17 x 50 uitzagen. Klein scharnierholletje frezen en dan contramallen. Als deur een aluplex plaat nemen en eventueel v-groven frezen.

Bij een sparing van 1000mm en 5 lagen metselwerk durf ik dat wel aan met 70x120 mahonie
Pagina: 1