Keukenboiler/geiser, temperatuur begrenzen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
Voor de nieuwe keuken willen we een keukenboiler of -geiser aanschaffen. In beide gevallen elektrisch. Ik heb de verschillen bekeken, en zie bijvoorbeeld de Stiebel boiler 15L en de Stiebel Eltron doorstroomboiler (geiser). We gebruiken regelmatig warm water, daarom zat ik in eerste instantie te denken aan de boiler.

De boiler kan je instellen op een bepaalde temperatuur, maar onder de 60 graden geeft mogelijk problemen met legionella, erboven betekent dat er water uit de kraan zou kunnen komen van meer dan 60 graden. Dat vind ik niet zo prettig met de kinderen.

Bij de geiser is de temperatuur instelbaar tot 60 graden en legionella is niet mogelijk.

Hebben jullie tips? Zie ik dingen over het hoofd? Is de temperatuur op een andere manier te begrenzen bij de kraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:59

rdejongjr

Gnome

Neem je een thermostaatkraan die je moet ontgrendelen om warmer dan 40 graden af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Je kan een thermostaatkraan tussen je keukenkraan en warmwatervoorziening zetten, zodat je daar het maximum bepaalt. Korte leiding en vaak doorspoeld; weinig risico.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48

Yucon

*broem*

Werkt zo'n thermostaatkraan dan goed in de keuken? Ik heb er nooit zo bij stilgestaan, maar op basis van douche en bad had ik altijd de indruk dat die even iets van warme doorstroom nodig hebben voor ze werken.

Of zit ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:51
Je kan de boiler gewoon op 65+ zetten, en dan met een thermostaatkraan in de aanvoer de uiteindelijke temperatuur regelen.

Zo een als dit: https://amzn.eu/d/c1qSg3s

Als je na heet water pakken even koudwater laat lopen, dan zit er koud water in de leiding naar de kraan.
Dan heeft die thermostaat dat allang afgeregeld voordat het bij de kraan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Met een mengventiel kan je de temperatuur regelen.
Bijvoorbeeld deze https://www.warmteservice...g-3-x-15-mm-knel/p/L15120

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
edsandje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:30:
Met een mengventiel kan je de temperatuur regelen.
Bijvoorbeeld deze https://www.warmteservice...g-3-x-15-mm-knel/p/L15120
Dat ziet er inderdaad uit naar wat ik zoek, dan kan ik de boiler op 65 graden zetten en deze op 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
De eerste optie is een boiler met een mengventiel, de tweede optie is een doorstroomboiler (geiser). Iemand nog tips waarom ik voor de een of de ander zou moeten kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Doorstroom geeft hoog piekverbruik als je warm water tapt; maar geen stilstandsverliezen.
Boiler kan je slim sturen om op zonnepanelen op te warmen, en kan extra comfort (quooker) geven. Maar kost wat meer ruimte, wel stilstandsverlies.
Voor beide wat te zeggen, dus keuze is aan jou waar jij de prio legt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Ik ga voor de boiler. Is dit een goede?
https://www.ithodaalderop...onal/product/07-02-26-634

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja.

Denk aan je inlaatcombinatie; dus niet rechtstreeks op de koudwaterleiding aansluiten.

Als je nog een warmwaterleiding hebt, die afdoppen aan twee kanten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
teacher schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:32:
Ja.

Denk aan je inlaatcombinatie; dus niet rechtstreeks op de koudwaterleiding aansluiten.

Als je nog een warmwaterleiding hebt, die afdoppen aan twee kanten.
Bedankt voor de tip, bespreek ik met de loodgieter.
Pagina: 1