Hoe gips tegen pir monteren? voorzet wand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-05 11:18
Hallo iedereen,

Ik heb dus een klushuis met een enkelsteense muur. Hier wil ik regelwerk met PIR platen tegen aan zetten om ze van binnen uit te isoleren.

Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan afwerken. Wat zouden jullie voor laag tegen de pir aan zetten en hoe zou je dat bevestigen?

Ik zit nu aan gips te denken die ik direct tegen de PIR platen vastzet. Met lange schroeven kan het gips wel door de pirplaat aan het regelwerk achter de pir bevestigd worden? Of zou ik weer een regelwerk tegen het pir aan moeten bouwen om daar het gips op te zetten?

sta open voor alle opties. Pir met voor gelijmde gipsplaat vind ik wat aan de dure kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
Ik zou zelf regelwerk voor de PIR maken - tussen de steens muur en pir moet wel een kleine spouw zijn (maar dat heb je denk ik al gedaan zo te lezen). Daarnaast moet je even kijken of je dampfolie goed zit. Zie ook de diverse detail plaatjes die vrij op internet staan met voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
WBNL20 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:58:
Ik zou zelf regelwerk voor de PIR maken - tussen de steens muur en pir moet wel een kleine spouw zijn (maar dat heb je denk ik al gedaan zo te lezen). Daarnaast moet je even kijken of je dampfolie goed zit. Zie ook de diverse detail plaatjes die vrij op internet staan met voorbeelden.
Ik zat te denken aan 2 zijdig aluminium. Dan zou het qua dampfolie wel goedzitten. met ventilatielatten tussen pir en buitenmuur.

Het gaat mij vooral om de afwerking van PIR aan de binnenkant. Hoe ik mooi gips er tegenaan krijg. ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
Niels3773 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Ik zat te denken aan 2 zijdig aluminium. Dan zou het qua dampfolie wel goedzitten. met ventilatielatten tussen pir en buitenmuur.

Het gaat mij vooral om de afwerking van PIR aan de binnenkant. Hoe ik mooi gips er tegenaan krijg. ideeën?
Als je toch strak haaks en waterpas werkt plus met stevige regels en gipslaten met afgeschuinde kanten de goede gipsplaatschroeven dan gaat dat toch prima? Ik snap niet waar je je nog zorgen over maakt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:16
Je kan je gipsplaten erop lijmen met rectavit easyfix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:15
Met lange gipsplaat schroeven op de ventilatie latten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:20
Ik heb onze dubbelsteensmuur geisoleerd op dezelfde wijze:

1. Muur
2. Ventilatielatten (spouwlatten)
3. PIR met dubbelzijdig aluminium (hi-tack kit en vastgeschroefd aan de ventilatielatten met lange schroeven met drukverdeelplaatjes, vergeet de PIR niet te 'lijmen' met pur)
4. 9 mm OSB met hi-tack kit
5. Gipsplaat geschroefd
6. Stuc

Ik heb de OSB er tussen gezet omdat je bij PIR/Gips combinatie niks aan je wand kan monteren. Pakt geen schroeven en hollewandplug/-anker is niet mogelijk door de PIR.

Zie ook https://www.isolatiemater...enplan-pir-isolatieplaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
mountaink schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:29:
Ik heb onze dubbelsteensmuur geisoleerd op dezelfde wijze:

1. Muur
2. Ventilatielatten (spouwlatten)
3. PIR met dubbelzijdig aluminium (hi-tack kit en vastgeschroefd aan de ventilatielatten met lange schroeven met drukverdeelplaatjes, vergeet de PIR niet te 'lijmen' met pur)
4. 9 mm OSB met hi-tack kit
5. Gipsplaat geschroefd
6. Stuc

Ik heb de OSB er tussen gezet omdat je bij PIR/Gips combinatie niks aan je wand kan monteren. Pakt geen schroeven en hollewandplug/-anker is niet mogelijk door de PIR.

Zie ook https://www.isolatiemater...enplan-pir-isolatieplaten
Bedankt voor de tip m.b.t. het niks kunnen bevestigen op gips/pir. Daar ga ik zeker rekening mee moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Retep91 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:20:
Met lange gipsplaat schroeven op de ventilatie latten.
Daar zou ik heel erg mee oppassen. Elke schroef wordt een koudebrug en je isolatiewaarde stort in. Er is een reden dat isolatieschroefpluggen bestaan. :)

https://www.isolatiewerel...tieschroefplug-95mm-25st/

Ik zou de gipsplaten verlijmen, en bij voorkeur inderdaad eerst OSB plaatsen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
Question Mark schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:45:
[...]

Daar zou ik heel erg mee oppassen. Elke schroef wordt een koudebrug en je isolatiewaarde stort in. Er is een reden dat isolatieschroefpluggen bestaan. :)

https://www.isolatiewerel...tieschroefplug-95mm-25st/

Ik zou de gipsplaten verlijmen, en bij voorkeur inderdaad eerst OSB plaatsen.
Hoe verstandig is het om zelf gips op PIR te lijmen? Vooral om OSB op PIR te lijmen en dan weer gips op OSB te lijmen? Lijkt mij veel risico dat iets los komt te zitten.

Is het ook mogelijk als ik een raamwerk van hout tegen de muur maak en daar de PIR platen tussen zet? Zodat ik de OSB/gips aan balken kan vastboren? of is dat ook funest voor de RD-waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:03

Wish

ingwell

En waarom dan niet meteen zoiets als dit?
https://www.budgetisolati...atieplaat-40mm-2600x600mm

Alhoewel ik me kan voorstellen dat je ruimte tussen het gips en de pir plaat wilt houden of daar nog een plaat OBS oid tussen wilt gooien. Anders schroef je elk plankje ook meteen in het pir.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:16
Niels3773 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Hoe verstandig is het om zelf gips op PIR te lijmen? Vooral om OSB op PIR te lijmen en dan weer gips op OSB te lijmen? Lijkt mij veel risico dat iets los komt te zitten.

Is het ook mogelijk als ik een raamwerk van hout tegen de muur maak en daar de PIR platen tussen zet? Zodat ik de OSB/gips aan balken kan vastboren? of is dat ook funest voor de RD-waarde?
Gewoon lijmen. Met die onderbrekingen daalt de rd waarde, onderbreek je de alu laag van de pir (dampscherm), koudebruggen door schroeven enz. Alles duurt ook nog eens vele langer.
Test die easy fix eens met een stuk osb en daarop gips of pir. Dat krijg je nooit meer los.
Polymeer zoals hier gezegd zou ook kunnen, maar zal volgens mij duurder uitkomen én vooral trager droger. Dat lijmschijm droogt zeer snel. En dan is er zelfs nog een turbo variant die nóg sneller droogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
Wish schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:40:
En waarom dan niet meteen zoiets als dit?
https://www.budgetisolati...atieplaat-40mm-2600x600mm

Alhoewel ik me kan voorstellen dat je ruimte tussen het gips en de pir plaat wilt houden of daar nog een plaat OBS oid tussen wilt gooien. Anders schroef je elk plankje ook meteen in het pir.
Omdat ik in de muren een RD waarde van minstens 6 wil. Is wat overdreven, maar als ik de muren dan toch doe wil ik alles op het niveau voor een energieneutraal huis. Platen met OSB er aan kosten al snel €42 per m2.

Als ik beide los van elkaar koop kost het eens €24 + €5,5 per m/2. Ik ben straks ongeveer 105m2 nodig. Zo kan ik ongeveer €1000 besparen (€1400 als ik voor B keuze PIR ga).

Is dat een besparing die jullie de moeite waard vinden? Of is heeft zelf verlijmen constructief zoveel nadelen dat ik beter gewoon PIR met voor verlijmde OSB platen kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb gipsplaten met illbruck schuimlijm op XPS gelijmd (en XPS op de ondergrond).
Goed te doseren, super kleverig en als je het even fixeert is het kort daarna hard genoeg om te laten hangen. Dan ga je niet met schroeven door je isolatie heen lopen klooien.

Edit: ik denk dat het de PU010 was.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 22-01-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
Je kan het lijmen met Illbruck PU010 lijm.
Werkt super goed, je hebt alleen een pur pistool nodig.

https://www.illbruck.com/nl_NL/product/pu010-isolatielijm/

Een pur pistool kost 2 tientjes, en als je dit eenmaal gebruikt heb wil je niks anders meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Verschillende bouwlijmen geprobeerd maar dat PU010 is echt goud spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:19
Als je voor lijmen kiest zou ik persoonlijk toch ook wel zorgen voor een minimum aan mechanische bevestiging.
Gewoon voor de zekerheid, paar schroefjes per plaat.
De genoemde lijmen zijn super producten maar er kan veel gebeuren in de tijd dat je huis er staat... en productie foutjes of zwakheden aan lijm en plaat zie je niet, dan zou een schroefje mij toch meer rust geven (mentaal)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
robotomizer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:30:
Als je voor lijmen kiest zou ik persoonlijk toch ook wel zorgen voor een minimum aan mechanische bevestiging.
Gewoon voor de zekerheid, paar schroefjes per plaat.
De genoemde lijmen zijn super producten maar er kan veel gebeuren in de tijd dat je huis er staat... en productie foutjes of zwakheden aan lijm en plaat zie je niet, dan zou een schroefje mij toch meer rust geven (mentaal)
Het schroefje heeft geen houvast.
De lijmen hebben een veel groter contactoppervlak dan wat een schroef ooit kan hebben.
Er gaat echt niks mee gebeuren.

Heb je ooit wel eens een gelijmde gipsplaat van een houten lat gehaald? (of van iets anders)
Je trekt de complete gipsplaat stuk. bij schroeven trek je de schroeven door de plaat heen, of de plaat breekt.

Of 2 houten latten op elkaar geschroefd of gelijmd.

Een gelijmde verbinding is tegenwoordig in veel gevallen sterker dan een geschroefde verbinding.

Voor je gemoedrust, auto's worden tegenwoordig ook grotendeels in elkaar gelijmd. :)

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 23-01-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:19
ja klopt absoluut,

Waar ik altijd bang voor ben is vocht, geen overstroming maar toch genoeg om de papierlaag wat week te maken... Vocht is te vermijden maar de kans dat een huis ooit met vocht te maken (gaat) krijgen is wel reëel

Maar misschien is die los(ser) zittende plaat dan wel het minste van je zorgen, point taken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
FRANQ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:33:
[...]
Heb je ooit wel eens een gelijmde gipsplaat van een houten lat gehaald? (of van iets anders)[...]
Even als voorbeeld:
Ik heb hier jaren 70 systeemwanden. Dat is een houten frame met daar tussen een kartonnen honingraat en aan beide zijden gips op verlijmd. Ik kan je zeggen dat die na 54 jaar nog steeds goed verlijmd zitten. Het gips er aan 1 kant afhalen was een enorm gedoe. Dat heb ik met een bijtel van het hout af moeten slaan.

Gewoon die gips of osb plaat verlijmen. Ze doen ook niets anders bij die PIR + OSB of PIR + Gips combinaties die je kant en klaar kan kopen.
Pagina: 1