Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 19:31
Ondanks dat ik alle topics die ook maar in de richting komen zie ik nergens een rekenmodel of richtlijn voor mijn vraag.

Wat is mijn situatie:
  • Sinds 1 december 23 zonnepanelen Oost-West met een verwachte opbrengst van 8000 kWh (9660 Wp)
  • Jaarverbruik zonder zonnepanelen 10203 (2023). 3405 normaal, 6798 dal
  • EV + laadpaal. Gemiddeld werk ik 2/3 dagen per week thuis. Werkgever vergoed stroomkosten obv een door mij ingesteld tarief
  • Koken doen we op inductie
  • CV voor verwarming en warmwater. Er is geen warmtepomp en die zal er naar waarschijnlijkheid dit jaar ook nog niet komen
  • Gasverbruik 1600 m3
Omdat ik dus geen referentiemateriaal heb is het lastig in te schatten hoeveel ik zelf zal gebruiken. Ik zie dat gemiddeld 30% aangegeven wordt en natuurlijk kan ik mijn EV overdag laden als ik thuis ben (dat deed ik afgelopen jaar ook al).

Aannames:
  • Gemiddelde terugleververgoeding 15 cent bij dynamisch contract
  • Gemiddelde vebruikstarief 23 cent bij dynamisch contract
  • 30% van 8000 kWh zelf gebruiken wat betekent 5600 terugleveren. 2400 wordt zelf gebruikt.
Mijn afwegingen:
  • Blijf ik Dynamisch (Zonneplan). Midden in zomer is de prijs voor opwek soms erg laag maar gedeeltelijk kunnen we dan opvangen door de EV te laden en andere apparaten te gebruiken. Natuurlijk zal het ook wel eens gebeuren dat ik er dan niet ben. Alles staat en valt alleen met de gemiddeld terugleverprijs maar dat fluctueert zoveel dat een fatsoenlijke inschatting maken bijna ondoenlijk lijkt. Op basis van bovenstaande aannames betaal ik dan (10203-2400) * 0,23 € = 1795 en ontvang ik 5600 * 0,15 € = 840 wat betekent dat ik per jaar zo'n 955 euro kwijt ben aan stroom
  • Stap ik over naar een variabel/vast contract. De prijs is dan wat hoger. Coolblue lijkt de goedkoopste dan te zijn met 237 per maand waarvan 70 euro voor elektriciteit (als ik voor gas en elektriciteit overstap). Stap ik alleen over met elektriciteit en laat ik gas bij zonneplan dan is Mega het goedkoopst met 47 euro per maand wat 564 euro op jaarbasis zou zijn. Bij Greenchoice kom ik op 50 euro per maand wat 600 op jaarbasis is. tarief is dan 0,34351 normaal en 0,32305 dal
Kortom in mijn geval lijkt een variabel/vast tarief toch de beste oplossing. Ik heb het gevoel dat ik ergens een fout maak aangezien ik verwacht had met dit verbruik dynamisch goedkoper uit te zijn dat men een vast contract. Overstappen hoeft nu nog niet, maar in April mogelijk wel.

Zijn er al mensen die dit uitgeprobeerd hebben (dynamisch, zonnepanelen en flink verbruik). Als de salderingsregeling afgebouwd wordt wordt de berekening nog complexer maar voor nu lijkt dynamisch het toch af te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 07:11
ik hoorde dat de gemiddelde waarde van zonnestroom afgelopen jaar 7 cent was. Laat het dit jaar eens 6 cent zijn. Door saldering krijg je dan gemiddeld 21 cent. Gemiddelde afname zal misschien 5 cent hoger zijn. Moeilijk te voorspellen. De vaste kosten zijn bij dynamisch veel lager maar bij zoveel kwh zal een partij zonder zonnepanelenboete waarschijnlijk het voordeligst zijn. je moet in elk geval geen 10.000 x 0.23 doen want ongeveer 2400 gaat niet via het net