Situatie:
Mijn oude ketel was een aan/uit HR ketel van bosch (hrc2) uit 2008, welke wij per halve graad elke keer handmatig omhoog zetten. Thermostaat Nefit easy.
Begane grond: 50m2 vloerverwarming (mengkraan, 34 graden ingesteld) + radiator hal. Matige vloerisolatie.
Eerste verdieping: 3 slaapkamers + badkamer, 4 radiatoren in totaal. Kleine radiator badkamer staat altijd 100% open. Andere meestal 30%. Triple glas.
Tweede verdieping:
2 radiatoren en de cv ketel. Radiatoren meestal dicht.
Alle radiatoren hebben slimme thermostaatknoppen welke ik meestal voor een percentage open zet afhankelijk van de wens op dat moment.
Gasverbruik oude ketel:
Gemiddeld 4,5 - 7 m3 januari 2022 / 2023
Ketel stond op 50 graden aanvoer ingesteld, verder niks aangepast.
Nieuwe ketel een intergas xtreme 30, gasverbruik: Gemiddeld 5,5 - 8,5m3 waarbij we ‘s nachts terug gaan naar 18. Thermostaat is niet vervangen, wel modulerend aangesloten.
Wat valt op?
Het verbruik om de temperatuur constant te houden is vrij hoog. Zelfs als de temperatuur in de woonkamer is bereikt, blijft de ketel af en toe aan en weer uitgaan. Code 3, dan 4, dan geen code.
Wat heb ik al gedaan?
Ketel instellen op basis van de informatie hier en YouTube:
- Max aanvoertemp: 70 graden
- Max vermogen: 30%
- Min vermogen: 23%
- pomp min vermogen : 15
- pomp Max vermogen: 30 ( bij 20 werden radiatoren niet meer warm)
- pomp nadraaitijd : 5 minuten
Ik heb temperatuursensoren op aanvoer en retourleiding van CV en VVW geplaatst die ik via Homey uitlees:
- CV:
Bij alleen vloerverwarming open, aanvoer 52, retour 23,75
Bij andere radiatoren open loopt de retour snel op. Delta is dan tussen 12 graden en 8 graden.
- VVW
Aanvoer 51 graden, retour 26 graden
En nu?
Het belangrijkste is dat onze woonkamer op temperatuur komt en wordt gehouden zonder teveel gasverbruik.
Andere kamers verwarmen we zodra het nodig is.
Ik had verwacht dat de nieuwe ketel een positief effect zou hebben op onze gasrekening, maar het tegenovergestelde is nu het geval.
Iemand een idee waar ik nu nog op kan letten? Bijvoorbeeld het korte tijd aanspringen van de ketel om de temperatuur gelijk te houden.
Moet ik nog meer informatie aanleveren? Dan hoor ik het ook graag.
Alvast bedankt voor de hulp.
Mijn oude ketel was een aan/uit HR ketel van bosch (hrc2) uit 2008, welke wij per halve graad elke keer handmatig omhoog zetten. Thermostaat Nefit easy.
Begane grond: 50m2 vloerverwarming (mengkraan, 34 graden ingesteld) + radiator hal. Matige vloerisolatie.
Eerste verdieping: 3 slaapkamers + badkamer, 4 radiatoren in totaal. Kleine radiator badkamer staat altijd 100% open. Andere meestal 30%. Triple glas.
Tweede verdieping:
2 radiatoren en de cv ketel. Radiatoren meestal dicht.
Alle radiatoren hebben slimme thermostaatknoppen welke ik meestal voor een percentage open zet afhankelijk van de wens op dat moment.
Gasverbruik oude ketel:
Gemiddeld 4,5 - 7 m3 januari 2022 / 2023
Ketel stond op 50 graden aanvoer ingesteld, verder niks aangepast.
Nieuwe ketel een intergas xtreme 30, gasverbruik: Gemiddeld 5,5 - 8,5m3 waarbij we ‘s nachts terug gaan naar 18. Thermostaat is niet vervangen, wel modulerend aangesloten.
Wat valt op?
Het verbruik om de temperatuur constant te houden is vrij hoog. Zelfs als de temperatuur in de woonkamer is bereikt, blijft de ketel af en toe aan en weer uitgaan. Code 3, dan 4, dan geen code.
Wat heb ik al gedaan?
Ketel instellen op basis van de informatie hier en YouTube:
- Max aanvoertemp: 70 graden
- Max vermogen: 30%
- Min vermogen: 23%
- pomp min vermogen : 15
- pomp Max vermogen: 30 ( bij 20 werden radiatoren niet meer warm)
- pomp nadraaitijd : 5 minuten
Ik heb temperatuursensoren op aanvoer en retourleiding van CV en VVW geplaatst die ik via Homey uitlees:
- CV:
Bij alleen vloerverwarming open, aanvoer 52, retour 23,75
Bij andere radiatoren open loopt de retour snel op. Delta is dan tussen 12 graden en 8 graden.
- VVW
Aanvoer 51 graden, retour 26 graden
En nu?
Het belangrijkste is dat onze woonkamer op temperatuur komt en wordt gehouden zonder teveel gasverbruik.
Andere kamers verwarmen we zodra het nodig is.
Ik had verwacht dat de nieuwe ketel een positief effect zou hebben op onze gasrekening, maar het tegenovergestelde is nu het geval.
Iemand een idee waar ik nu nog op kan letten? Bijvoorbeeld het korte tijd aanspringen van de ketel om de temperatuur gelijk te houden.
Moet ik nog meer informatie aanleveren? Dan hoor ik het ook graag.
Alvast bedankt voor de hulp.