Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famelraider
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:50
Situatie:
Mijn oude ketel was een aan/uit HR ketel van bosch (hrc2) uit 2008, welke wij per halve graad elke keer handmatig omhoog zetten. Thermostaat Nefit easy.
Begane grond: 50m2 vloerverwarming (mengkraan, 34 graden ingesteld) + radiator hal. Matige vloerisolatie.

Eerste verdieping: 3 slaapkamers + badkamer, 4 radiatoren in totaal. Kleine radiator badkamer staat altijd 100% open. Andere meestal 30%. Triple glas.

Tweede verdieping:
2 radiatoren en de cv ketel. Radiatoren meestal dicht.

Alle radiatoren hebben slimme thermostaatknoppen welke ik meestal voor een percentage open zet afhankelijk van de wens op dat moment.

Gasverbruik oude ketel:
Gemiddeld 4,5 - 7 m3 januari 2022 / 2023
Ketel stond op 50 graden aanvoer ingesteld, verder niks aangepast.

Nieuwe ketel een intergas xtreme 30, gasverbruik: Gemiddeld 5,5 - 8,5m3 waarbij we ‘s nachts terug gaan naar 18. Thermostaat is niet vervangen, wel modulerend aangesloten.

Wat valt op?

Het verbruik om de temperatuur constant te houden is vrij hoog. Zelfs als de temperatuur in de woonkamer is bereikt, blijft de ketel af en toe aan en weer uitgaan. Code 3, dan 4, dan geen code.

Wat heb ik al gedaan?

Ketel instellen op basis van de informatie hier en YouTube:

- Max aanvoertemp: 70 graden
- Max vermogen: 30%
- Min vermogen: 23%
- pomp min vermogen : 15
- pomp Max vermogen: 30 ( bij 20 werden radiatoren niet meer warm)
- pomp nadraaitijd : 5 minuten

Ik heb temperatuursensoren op aanvoer en retourleiding van CV en VVW geplaatst die ik via Homey uitlees:

- CV:
Bij alleen vloerverwarming open, aanvoer 52, retour 23,75
Bij andere radiatoren open loopt de retour snel op. Delta is dan tussen 12 graden en 8 graden.

- VVW
Aanvoer 51 graden, retour 26 graden

En nu?

Het belangrijkste is dat onze woonkamer op temperatuur komt en wordt gehouden zonder teveel gasverbruik.

Andere kamers verwarmen we zodra het nodig is.

Ik had verwacht dat de nieuwe ketel een positief effect zou hebben op onze gasrekening, maar het tegenovergestelde is nu het geval.

Iemand een idee waar ik nu nog op kan letten? Bijvoorbeeld het korte tijd aanspringen van de ketel om de temperatuur gelijk te houden.

Moet ik nog meer informatie aanleveren? Dan hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@famelraider Sinds wanneer draait de nieuwe ketel?
Verbruik per (gewogen) graaddagen is handig om verschillende periodes en stookseizoenen
beter te kunnen vergelijken (bijvoorbeeld mindergas.nl)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-07 16:59
Deze januarimaand verloopt tot nu toe wat kouder dan vorig jaar.

Wij hebben hier dit jaar van 1 t/m 20 januari in totaal 393 graaddagen gehad.

In dezelfde periode 2023 waren er slechts 269 graaddagen
In 2022 waren er 335 graaddagen. Dat zijn significante verschillen waar je in je vergelijking met voorgaande jaren rekening mee moet houden.
Ten opzichte van 1-20 januari vorig jaar is dit jaar een 50% hoger verbruik voor verwarming zelfs nog "normaal" als je hier in de regio woont.

Om te vergelijken met voorgaande jaren wordt gekeken naar het verbruik per graaddag. Het aantal graaddagen in een bepaalde periode kun je voor jouw regio berekenen op mindergas.nl

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-07 19:21
famelraider schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:42:
Situatie:
Mijn oude ketel was een aan/uit HR ketel van bosch (hrc2) uit 2008, welke wij per halve graad elke keer handmatig omhoog zetten. Thermostaat Nefit easy.
Begane grond: 50m2 vloerverwarming (mengkraan, 34 graden ingesteld) + radiator hal. Matige vloerisolatie.

Eerste verdieping: 3 slaapkamers + badkamer, 4 radiatoren in totaal. Kleine radiator badkamer staat altijd 100% open. Andere meestal 30%. Triple glas.

Tweede verdieping:
2 radiatoren en de cv ketel. Radiatoren meestal dicht.

Alle radiatoren hebben slimme thermostaatknoppen welke ik meestal voor een percentage open zet afhankelijk van de wens op dat moment.

Gasverbruik oude ketel:
Gemiddeld 4,5 - 7 m3 januari 2022 / 2023
Ketel stond op 50 graden aanvoer ingesteld, verder niks aangepast.

Nieuwe ketel een intergas xtreme 30, gasverbruik: Gemiddeld 5,5 - 8,5m3 waarbij we ‘s nachts terug gaan naar 18. Thermostaat is niet vervangen, wel modulerend aangesloten.

Wat valt op?

Het verbruik om de temperatuur constant te houden is vrij hoog. Zelfs als de temperatuur in de woonkamer is bereikt, blijft de ketel af en toe aan en weer uitgaan. Code 3, dan 4, dan geen code.

Wat heb ik al gedaan?

Ketel instellen op basis van de informatie hier en YouTube:

- Max aanvoertemp: 70 graden
- Max vermogen: 30%
- Min vermogen: 23%
- pomp min vermogen : 15
- pomp Max vermogen: 30 ( bij 20 werden radiatoren niet meer warm)
- pomp nadraaitijd : 5 minuten

Ik heb temperatuursensoren op aanvoer en retourleiding van CV en VVW geplaatst die ik via Homey uitlees:

- CV:
Bij alleen vloerverwarming open, aanvoer 52, retour 23,75
Bij andere radiatoren open loopt de retour snel op. Delta is dan tussen 12 graden en 8 graden.

- VVW
Aanvoer 51 graden, retour 26 graden

En nu?

Het belangrijkste is dat onze woonkamer op temperatuur komt en wordt gehouden zonder teveel gasverbruik.

Andere kamers verwarmen we zodra het nodig is.

Ik had verwacht dat de nieuwe ketel een positief effect zou hebben op onze gasrekening, maar het tegenovergestelde is nu het geval.

Iemand een idee waar ik nu nog op kan letten? Bijvoorbeeld het korte tijd aanspringen van de ketel om de temperatuur gelijk te houden.

Moet ik nog meer informatie aanleveren? Dan hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt voor de hulp.
Pendelt je ketel 's nachts? En misschien kan je proberen een niet modulerende (aan/uit) thermostaat te gebruiken om te testen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:31
Hoe staat de tapcomfort instelling? Die uitzetten kan gas besparen.

Uit de handleiding:

Ten behoeve van een snelle levering van warm tapwater is er een tapcomfortfunctie ingebouwd. Deze kent de volgende standen:
► On:
De tapcomfortfunctie is continu ingeschakeld. Het toestel
levert altijd direct warm tapwater.
► Eco:
De tapcomfortfunctie van het toestel is zelflerend. Het toestel zal zich aanpassen aan het gebruikspatroon van het warm tapwater. Hierdoor zal de warmtewisselaar gedurende de nacht, of bij lange afwezigheid, niet op temperatuur gehouden worden.
► Off:
De warmtewisselaar wordt niet warm gehouden waardoor de levering van warm tapwater enigszins vertraagd is . Als er geen behoefte is aan snelle levering van warm tapwater, kan de tapcomfortfunctie uitgeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famelraider
dunklefaser schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:50:
@famelraider Sinds wanneer draait de nieuwe ketel?
Verbruik per (gewogen) graaddagen is handig om verschillende periodes en stookseizoenen
beter te kunnen vergelijken (bijvoorbeeld mindergas.nl)
Sinds 21 december. Waarbij ik direct een hoger gasverbruik opmerkte. Helaas heb ik inderdaad geen graaddagen in mijn p1 meter.
Hoe staat de tapcomfort instelling? Die uitzetten kan gas besparen
Vergeten te vermelden, maar dat was naast de Max aanvoer beperken het eerste dat ik heb gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door famelraider op 21-01-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famelraider
Monkeydancer schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:04:
[...]
Pendelt je ketel 's nachts? En misschien kan je proberen een niet modulerende (aan/uit) thermostaat te gebruiken om te testen.
Dat vermoeden had ik eerst dat hij een soort pendelen deed, omdat hij steeds kort aan het branden is en dan de gewenste temperatuur bereikt code 1. Maar dat is dus alleen wanneer de kamertemperatuur rond de gewenste thermostaat temperatuur schommelt (ook wanneer de kamertemperatuur er iets boven zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Je kunt op Weerstatistieken.nl de temperaturen per dag en/of per maand per weerstation opvragen. Misschien dat dat wat duidelijkheid schept?
Vanaf 6 januari tot gisteren was het in ieder geval een behoorlijk koude periode met overdag ook temperaturen onder nul. Ik kan me herinneren dat dat een stuk lager is dan dezelfde periode vorig jaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:15
Gewoon even een account maken op mindergas en de waardes die je weet invullen. Dan weet je tenminste iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famelraider
blissard schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:41:
Gewoon even een account maken op mindergas en de waardes die je weet invullen. Dan weet je tenminste iets.
Ik ga dit even proberen inderdaad. Heb data vanaf halverwege januari 2022.

Ik zat zelf nog te denken of een modulerende ketel minder zuinig kon zijn doordat hij de vloer constanter op temperatuur probeert te houden waardoor er meer verlies op treedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik zou de pomp van je ketel eens wat harder proberen te zetten. 52 aanvoer met 24 graden retour is een enorm verschil. Door de lage pompsnelheid kan je aanvoer heel snel stijgen en omdat je vloer alles eruit trekt krijg je een hele lage retour.
Zet de pompsnelheid wat hoger en je zult zien dat de ketel de aanvoer minder hard laat stijgen en beter zijn warmte kwijt kan.
Verder je radiatoren beter inregelen, je vloer krijgt te weinig en je radiatoren tov de vloer teveel.

Edit: je hebt je ketel al redelijk kreupel gemaakt qua vermogen, het pomptoerental wordt op basis van dat vermogen berekent. Min pomptoerental omhoog, max ook.

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 21-01-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famelraider
_JGC_ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:09:
Ik zou de pomp van je ketel eens wat harder proberen te zetten. 52 aanvoer met 24 graden retour is een enorm verschil. Door de lage pompsnelheid kan je aanvoer heel snel stijgen en omdat je vloer alles eruit trekt krijg je een hele lage retour.
Zet de pompsnelheid wat hoger en je zult zien dat de ketel de aanvoer minder hard laat stijgen en beter zijn warmte kwijt kan.
Verder je radiatoren beter inregelen, je vloer krijgt te weinig en je radiatoren tov de vloer teveel.

Edit: je hebt je ketel al redelijk kreupel gemaakt qua vermogen, het pomptoerental wordt op basis van dat vermogen berekent. Min pomptoerental omhoog, max ook.
Dit pas ik morgenochtend direct aan. Is het kreupel maken van het vermogen van de ketel positief of negatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 02:01
Alleen de suggesties van @Ivow85 en @blissard hebben op dit moment waarde.

De rest: Doe nog even niets. Dit is een onderbuikgevoel topic, eerst terug naar de feiten op basis van deze suggesties.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
famelraider schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Dit pas ik morgenochtend direct aan. Is het kreupel maken van het vermogen van de ketel positief of negatief?
Dat kreupel maken zorgt ervoor dat je ketel heel langzaam gaat stoken. Normaalgesproken vraagt de thermostaat 50 graden en gaat je ketel direct vol gas naar wat de thermostaat wil.
Ik heb mijn HRE 28/24 ook kreupel gemaakt, die staat vast op 25% vermogen. Stook praktisch aan/uit, het boeit niet wat de thermostaat vraagt.

Je huis komt langzamer op temperatuur, maar als die 23-30% voldoende is voor je huis stook je wel het zuinigst op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-06 15:54
Ik ben benieuwd naar de huidige stand

Zelf heb ik ook een xtreme. Bij mij hebben ze een specifieke aanpassing gedaan doordat ik vloerverwarming heb. Daar hebben ze een tweewegklep geplaatst. Ik weet niet of dat bij jou benodigd is

offtopic
Ik zie dat je een "temperatuursensor" hebt aangesloten op Homey om de data uit te lezen. Welke gebruik je hiervoor?

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Pagina: 1