Hoi Tweakers!
Ik heb een klein tijdje terug een nieuwe pc gebouwd alleen heeft deze een probleem waar ik geen oplossing voor kan vinden en ik zit onderhand een beetje met mn handen in het haar.
Wat gebeurd er?
-De pc valt zonder waarschuwing uit tijdens het gamen. De enige game die wel stabiel blijft draaien is World of Warcraft. Games waar hij regelmatig uitvalt zijn de wat zwaardere games als Star Citizen, Battlefield, Starfield.
Wat heb ik zelf al gedaan om dit op te lossen?
-Nieuwe voeding geplaatst omdat ik in eerste instantie de voeding als boosdoener zag. (650W 80Gold naar 850W 80Platinum)
-PC check, logboeken geraadpleegd (Kernel 41, maar dat is het gevolg van een dus onbekende oorzaak)
-RAMtest uitgevoerd, niks is faulty.
-Geheugen profiel naar 1.3V en 4800ghz ingesteld om uit te sluiten dat dit een probleem kan veroorzaken. (Dit word aangeraden omdat DDR5 schijnbaar niet zo lekker gaat op de default 1.1V)
-Veel yt filmpjes bekeken voor een fix en alles gechecked, gecontroleerd wat er in die filmpjes gezegd word. Denk hierbij aan het stroomplan, snel opstarten uitschakelen etc etc.
Het leek iets beter te zijn maar helaas, schijn bedriegd.
-Windows updates uitgevoerd
-Stuurprogrammas geupdate (GPU, MOBO etc)
-Bios geupdate naar de laatste versie
PC specs:
Asus TUF gaming B650-PLUS
AMD Ryzen 7 7800X3D
32GB DDR5 6000ghz geheugen (Geclocked naar 1.3V maar terug gezet op 4800GHZ)
Asus RTX4070 gpu
2TB SSD
850W 80+ Platinum voeding
De CPU temperatuur komt niet boven de 79 graden uit
Nogmaals, ik kamp hier echt mee en ik zie het eventjes niet meer wat ik nog meer kan doen.
Hopelijk kan 1 van jullie mij een schop in de juiste richting geven!
Alvast bedankt voor het meelezen en jullie input!
Ik heb een klein tijdje terug een nieuwe pc gebouwd alleen heeft deze een probleem waar ik geen oplossing voor kan vinden en ik zit onderhand een beetje met mn handen in het haar.
Wat gebeurd er?
-De pc valt zonder waarschuwing uit tijdens het gamen. De enige game die wel stabiel blijft draaien is World of Warcraft. Games waar hij regelmatig uitvalt zijn de wat zwaardere games als Star Citizen, Battlefield, Starfield.
Wat heb ik zelf al gedaan om dit op te lossen?
-Nieuwe voeding geplaatst omdat ik in eerste instantie de voeding als boosdoener zag. (650W 80Gold naar 850W 80Platinum)
-PC check, logboeken geraadpleegd (Kernel 41, maar dat is het gevolg van een dus onbekende oorzaak)
-RAMtest uitgevoerd, niks is faulty.
-Geheugen profiel naar 1.3V en 4800ghz ingesteld om uit te sluiten dat dit een probleem kan veroorzaken. (Dit word aangeraden omdat DDR5 schijnbaar niet zo lekker gaat op de default 1.1V)
-Veel yt filmpjes bekeken voor een fix en alles gechecked, gecontroleerd wat er in die filmpjes gezegd word. Denk hierbij aan het stroomplan, snel opstarten uitschakelen etc etc.
Het leek iets beter te zijn maar helaas, schijn bedriegd.
-Windows updates uitgevoerd
-Stuurprogrammas geupdate (GPU, MOBO etc)
-Bios geupdate naar de laatste versie
PC specs:
Asus TUF gaming B650-PLUS
AMD Ryzen 7 7800X3D
32GB DDR5 6000ghz geheugen (Geclocked naar 1.3V maar terug gezet op 4800GHZ)
Asus RTX4070 gpu
2TB SSD
850W 80+ Platinum voeding
De CPU temperatuur komt niet boven de 79 graden uit
Nogmaals, ik kamp hier echt mee en ik zie het eventjes niet meer wat ik nog meer kan doen.
Hopelijk kan 1 van jullie mij een schop in de juiste richting geven!
Alvast bedankt voor het meelezen en jullie input!