Nieuwe PC valt regelmatig uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-02-2024
Hoi Tweakers!

Ik heb een klein tijdje terug een nieuwe pc gebouwd alleen heeft deze een probleem waar ik geen oplossing voor kan vinden en ik zit onderhand een beetje met mn handen in het haar.

Wat gebeurd er?
-De pc valt zonder waarschuwing uit tijdens het gamen. De enige game die wel stabiel blijft draaien is World of Warcraft. Games waar hij regelmatig uitvalt zijn de wat zwaardere games als Star Citizen, Battlefield, Starfield.

Wat heb ik zelf al gedaan om dit op te lossen?
-Nieuwe voeding geplaatst omdat ik in eerste instantie de voeding als boosdoener zag. (650W 80Gold naar 850W 80Platinum)
-PC check, logboeken geraadpleegd (Kernel 41, maar dat is het gevolg van een dus onbekende oorzaak)
-RAMtest uitgevoerd, niks is faulty.
-Geheugen profiel naar 1.3V en 4800ghz ingesteld om uit te sluiten dat dit een probleem kan veroorzaken. (Dit word aangeraden omdat DDR5 schijnbaar niet zo lekker gaat op de default 1.1V)
-Veel yt filmpjes bekeken voor een fix en alles gechecked, gecontroleerd wat er in die filmpjes gezegd word. Denk hierbij aan het stroomplan, snel opstarten uitschakelen etc etc.
Het leek iets beter te zijn maar helaas, schijn bedriegd.
-Windows updates uitgevoerd
-Stuurprogrammas geupdate (GPU, MOBO etc)
-Bios geupdate naar de laatste versie

PC specs:
Asus TUF gaming B650-PLUS
AMD Ryzen 7 7800X3D
32GB DDR5 6000ghz geheugen (Geclocked naar 1.3V maar terug gezet op 4800GHZ)
Asus RTX4070 gpu
2TB SSD
850W 80+ Platinum voeding

De CPU temperatuur komt niet boven de 79 graden uit

Nogmaals, ik kamp hier echt mee en ik zie het eventjes niet meer wat ik nog meer kan doen.
Hopelijk kan 1 van jullie mij een schop in de juiste richting geven!

Alvast bedankt voor het meelezen en jullie input! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:25
Welk merk en type voeding is het exact?

Welk RAM is het exact?

Gebruik voor bovenstaande onderdelen een link naar de pricewatch.

Kan je, nadat het systeem is uitgevallen, meteen weer starten of moet de stekker uit het stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
Geheugen:
uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR

Voeding:
uitvoering: be quiet! Straight Power 12 850W

Ik kan direct weer opstarten, zonder problemen of meldingen of wat dan ook.
Ik heb vandaag 2x dan bijvoorbeeld Star Citizen geprobeerd, beide keren binnen een kwartier uit gevallen.
Daarna voor de 3e keer opgestart en probleemloos 2 uurtjes kunnen spelen.

Het is echt compleet willekeurig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
Even een update.

Aangezien ik het software matig niet kon oplossen heb ik de pc nog eens open gemaakt.
Tot mijn verbazing zag ik dat ik een voeding connector op mijn mobo volledig over het hoofd heb gezien.
Er zit naast de 8 pin connector nog een 4 pin verscholen.

Kan het ontbreken van die voeding connector ervoor zorgen dat dit probleem zich voordoet?
Uiteraard heb ik nu de 4 pin bijgezet en ga ik dit testen zover dit mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 16:51
JA, want je PC vraagt op een gegeven moment x aantal stroom en als hij dat niet kan leveren..poef dan ga ik uit :)

Hier ook de 7800X3D, maar komt niet boven de 65gr uit. De 4080 niet boven de 45gr :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:33
NMSG.gaming schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:56:
Even een update.

Aangezien ik het software matig niet kon oplossen heb ik de pc nog eens open gemaakt.
Tot mijn verbazing zag ik dat ik een voeding connector op mijn mobo volledig over het hoofd heb gezien.
Er zit naast de 8 pin connector nog een 4 pin verscholen.

Kan het ontbreken van die voeding connector ervoor zorgen dat dit probleem zich voordoet?
Uiteraard heb ik nu de 4 pin bijgezet en ga ik dit testen zover dit mogelijk is.
Uitproberen en je merkt het, volgens de manual hoeft die 4 pin niet perse aan te sloten zijn, maar je kan altijd uitproberen of het verschil uit maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
Ik heb ook random freezes gehad, en het bleek niet de voeding, niet het mobo en ook niet het geheugen, maar uiteindelijk de SSD. Dat is ook zo'n ding dat je het minste verdenkt, toch bleek het de SSD te zijn. RMA aangevraagd Samsung heeft hem onderzocht, en heb een nieuwe gekregen, hij was dus inderdaad defect.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
Nope helaas heeft het niets uitgemaakt.
Zet echt net mn spel aan en binnen de 5 minuten viel hij weer uit.. balen!

Terug naar de tekentafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
loewie1984 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:02:
Ik heb ook random freezes gehad, en het bleek niet de voeding, niet het mobo en ook niet het geheugen, maar uiteindelijk de SSD. Dat is ook zo'n ding dat je het minste verdenkt, toch bleek het de SSD te zijn. RMA aangevraagd Samsung heeft hem onderzocht, en heb een nieuwe gekregen, hij was dus inderdaad defect.
Ik heb dus geen freezes maar een totale uitschakeling.
Is een SSD te testen op defecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
NMSG.gaming schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Ik heb dus geen freezes maar een totale uitschakeling.
Is een SSD te testen op defecten?
Ik zat te gamen en ineens was het 'poof' en dan een herstart van het systeem. Je kan SSD's uitlezen met zoiets als Samsung Magician of CrystalDisk Info.

En als je nog een spare SSD hebt of je schaft er een aan voor 4 tientjes ben je er zo achter.
Als je systeem echt uit gaat en daarna niet vanzelf opnieuw opstart is dat wel vreemd, dan zou ik het wel in de stroomvoorziening/moederbord zoeken.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
Hij start dus niet vanzelf op.
Heb even online opgezocht wat er te testen valt aan een SSD, deze dan ook uitgevoerd maar niets lijkt er op dat deze defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat de CPU en GPU temp niet te hoog worden ? Je kan het testen met bijvoorbeeld Furmark voor de GPU en Prime95 voor de CPU.

Een PC die uitvalt zonder melding daarbij is het vrijwel altijd de temps of de voeding. Aangezien je de voeding al hebt vervangen zou ik nog eens naar de temps kijken. Mocht dat in orde zijn dan misschien iets als het moederbord. Een onderdeel als RAM of een SSD, die geven eerder BSOD's en geen uitval van het systeem.

Edit: Ik zou alle kabels ook nog even langslopen. Niet dat er iets een beetje half in zit.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 22-01-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
De CPU word tijdens het gamen niet warmer dan 78 graden.
De GPU ga ik nog even testen met een benchmark.

Nu zo in idle is hij 38 graden. Ik laat de benchmark resultaten snel even zien!

Ik heb alle kabels nagelopen. Heb overigens, om de kast dicht te krijgen, wel een hoop kabels bij elkaar moeten.
Kan dit een probleem zijn? Dat ik de kabels iets uit elkaar moet houden?

[ Voor 33% gewijzigd door NMSG.gaming op 22-01-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:23

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Wellicht een stomme vraag, maar uit ervaring weet ik dat dit soms over het hoofd wordt gezien als potentiële, is de voeding op een geaard stopcontact aangesloten?
Verder heb ik laatst een vergelijkbaar probleem gehad met een Asus moederbord en bleek de bios te zijn die problemen gaf, en na update goed was. wellicht handig om een keer alle standaardwaarden in de bios terug te zetten?

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Even zien wat de GPU temps dan doen inderdaad.

Kabels bij elkaar binden maakt niet uit. Voor de tijd van modulaire voedingen hadden de PC's ik bouwde altijd ergens een flinke bundel kabels zitten die met tie-wraps aan elkaar zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
Sowieso zijn de stopcontacten geaard, wel zit het via een geaarde stekkerdoos (nu je het zegt, misschien sowieso niet verkeerd om deze eens te vernieuwen).
Ik ga de pc om het uit te sluiten direct in de wandcontact doos douwen!

Ik heb eigenlijk nog nooit eerder iets in de bios veranderd., dit is nu gedaan in de hoop dat de oplossing in de aanpassing zou zitten.
Het probleem is al vanaf dat ik hem net gebouwd heb. Hij valt ook alleen uit bij wat zwaardere games.
In World of Warcraft heeft hij dan ook nog nooit een uitval gehad.

Ik vermoedde dus dat het een probleem met de voeding was, vandaar mijn upgrade maar het probleem bleef.
Wel leek het minder frequent te gebeuren, zo kon ik na het plaatsen van de nieuwe voeding Starfield wél redelijk spelen, wat voorheen onspeelbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_25
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:56
Ik heb hetzelfde issue gehad met mijn 3700x, deze heb ik destijds aangepakt door in mijn huidige energieschema te maximale CPU op 95% te zetten volgens mij.

Mijn probleem was dat mijn proc destijds constant op 4.2Ghz draaide terwijl hij 3.6Ghz zou moeten draaien.

Misschien dat je dat eens kunt proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 08:41

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Kan je oplijsten bij welke games je problemen hebt?
bv.
WoW nooit
BF max 5min
SC max 20min

Is de tijd bij de games waar het uitvalt altijd relatief hetzelfde?
Bij het benchmarken valt die nooit uit?

Ivm uw opmerking over de kabels, mocht je uw kast "open" kunnen laten tijdens het testen om dat uit te sluiten is het altijd beter.

Ik zou software-matige issues niet direct uitsluiten maar ik had zelf ook een soortgelijk probleem en met mijn RAM en CPU terug naar 100% stock settings te brengen in BIOS was het probleem opgelost.
(7800x3d, 6000mhz ram, B650 mobo, 7900xtx)

learning every day.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 16:51
Wat vind je in de event viewer?

Computer management
Event viewer
System <- hier zou iets moeten staan als critical oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:44
Ik had vorig jaar bij een nieuwe build ook random freezes. Zo'n beetje dezelfde stappen ondernomen als jij, zonder enige aanwijzing wat het zou kunnen zijn.
Ik heb o.a. meerdere keren MEM-test gedraaid, zowel vanaf een USB stick als de ingebouwde Windows functie. Geen enkele fout te vinden. Toch was de oplossing uiteindelijk het wisselen van de RAM sticks. Die draaien nu al ruim een jaar zonder problemen in een andere PC, dus de sticks zijn niet stuk maar zorgden toch voor problemen.

Verschil met jouw situatie is dat het bij mij ook gebeurde zonder enige load, dus niet per se tijdens gamen (was niet eens een gaming build; en de PC waar het zelfde RAM nu zonder problemen in draait juist wel).
Dus geen enkele garantie dat dit bij jou ook speelt, maar als je nog geschikt RAM in een andere PC hebt, kan het geen kwaad om dat eens om te ruilen en zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
PilatuS schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:24:
Even zien wat de GPU temps dan doen inderdaad.

Kabels bij elkaar binden maakt niet uit. Voor de tijd van modulaire voedingen hadden de PC's ik bouwde altijd ergens een flinke bundel kabels zitten die met tie-wraps aan elkaar zaten.
resultaten Furmark benchmark
11996 punten - 200FPS, 60000MS
Maximale temperatuur GPU 60 graden.
Unknown Alien schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:45:
Wat vind je in de event viewer?

Computer management
Event viewer
System <- hier zou iets moeten staan als critical oid
Kritiek is alleen de Kernel power 41 melding. Daarnaast echt wel mega veel 'waarschuwing' en 'fout'
SoulsOnFire schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:34:
Kan je oplijsten bij welke games je problemen hebt?
bv.
WoW nooit
BF max 5min
SC max 20min

Is de tijd bij de games waar het uitvalt altijd relatief hetzelfde?
Bij het benchmarken valt die nooit uit?

Ivm uw opmerking over de kabels, mocht je uw kast "open" kunnen laten tijdens het testen om dat uit te sluiten is het altijd beter.

Ik zou software-matige issues niet direct uitsluiten maar ik had zelf ook een soortgelijk probleem en met mijn RAM en CPU terug naar 100% stock settings te brengen in BIOS was het probleem opgelost.
(7800x3d, 6000mhz ram, B650 mobo, 7900xtx)
Compleet willekeurig.
Zo kan ik WoW spelen zonder problemen
BF2048 een enkele keer
Star Citizen (hetgeen welke ik de laatste tijd het meeste speel) kan binnen 5 minuten al crashen of probleemloos 3u game sessies draaien voordat het zover is.
Arjan_25 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:29:
Ik heb hetzelfde issue gehad met mijn 3700x, deze heb ik destijds aangepakt door in mijn huidige energieschema te maximale CPU op 95% te zetten volgens mij.

Mijn probleem was dat mijn proc destijds constant op 4.2Ghz draaide terwijl hij 3.6Ghz zou moeten draaien.

Misschien dat je dat eens kunt proberen.
Hier heb ik dus ook aan gedacht, de 78003DX heeft dus een snelheid van 4.2mhz
Wanneer ik mn Armoury crate erbij pak om te monitoren draait deze dus standaard op 4.9mhz, dit is de boost snelheid van de cpu.
Wanneer ik in de bios die boost functie uitzet draait hij wel zo rond de 4.2mhz alleen een aantal cores blijven tegen die 5.0mhz aanzetten. Geen idee of deze dan gecompenseerd worden door de overige cores om gemiddeld op 4.2 te zitten?
Lapa schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:56:
Ik had vorig jaar bij een nieuwe build ook random freezes. Zo'n beetje dezelfde stappen ondernomen als jij, zonder enige aanwijzing wat het zou kunnen zijn.
Ik heb o.a. meerdere keren MEM-test gedraaid, zowel vanaf een USB stick als de ingebouwde Windows functie. Geen enkele fout te vinden. Toch was de oplossing uiteindelijk het wisselen van de RAM sticks. Die draaien nu al ruim een jaar zonder problemen in een andere PC, dus de sticks zijn niet stuk maar zorgden toch voor problemen.

Verschil met jouw situatie is dat het bij mij ook gebeurde zonder enige load, dus niet per se tijdens gamen (was niet eens een gaming build; en de PC waar het zelfde RAM nu zonder problemen in draait juist wel).
Dus geen enkele garantie dat dit bij jou ook speelt, maar als je nog geschikt RAM in een andere PC hebt, kan het geen kwaad om dat eens om te ruilen en zien wat er gebeurt.
Helaas heb ik geen andere hardware tot mijn beschikking om eens iets uit te wisselen. Kan het nog schelen om de RAM in de andere 2 slots te doen ipv de aangeschreven voor 2 modules? A2 en B2 uit mn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Even kijken wat de CPU kloksnelheden doen met de software van AMD. Mijn 7800X3D zou volgens HWMonitor ook op enorme snelheden lopen, maar daar denkt de AMD software toch anders over.

Als de temps het probleem niet zijn en de voeding ook niet, dan blijft er weinig over. Misschien dat het moederbord te heet wordt omdat er een heatsink niet goed op de mosfets zit, of iets anders wat bijna nooit voorkomt. Dat RAM hier het probleem is, dat is ook heel onwaarschijnlijk. Je hebt geen last van freezes, maar van uitvallen en dat kan eigenlijk niet door RAM komen. Ik zou het echter wel proberen. Je kan prima even met 1 module draaien en dan wisselen naar de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
In taakbeheer draait hij nu, met een webbrowser open en verder idle rond de 4.4ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:23

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Wat ik met mijn MSI moederbord een keer heb gehad is elke keer als ik G.Skill geheugen er in had gedaan crashte mijn PC ook continue, meestal door niet te starten, en met Corsair niet. Het is ook zo wat al eerder is gemeld dat je dan meestal Bluescreens hebt.
Lees verder net op het almachtige internet dat iemand ook dat probleem had en kwam doordat zijn schijf bijna vol was en die problemen opleverde, geen idee of dit het geval kan zijn maar denk meldt het even.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:26

Plux

Team KVM

79 graden is best veel, misschien moet je de cpu temp omlaag proberen te krijgen met bv waterkoeling..

Uit de laatste post maak ik op dat het met schijfruimte te maken heeft, dan zou je naar de ruimte voor je swapfile moeten kijken.. misschien wat defragmenteren.. of met schijf indeling tools aan de slag..

Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Plux schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:12:
79 graden is best veel, misschien moet je de cpu temp omlaag proberen te krijgen met bv waterkoeling..
Het is een 7800X3D. Die dingen worden gewoon erg warm door het ontwerp en ze mogen ook zo heet worden. Ook 90 graden max is nog prima voor een 7800X3D.

Waterkoeling gaat je ook niet heel veel helpen omdat ie dus door het ontwerp heet wordt. Ik draai hier met dubbele 480mm radiatoren en nog wordt ie rond de 75 graden. Als de TS voor een andere koeler gaat kan er vast wel iets van de temp af, maar dat is compleet nutteloos met een CPU die nu prima binnen de specs draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 22:47
Je bent op de hoogte van het feit dat de CPU's (GPU's ook trouwens) van tegenwoordig zichzelf terug throttlen wanneer ze boven een kritieke temperatuur dreigen te komen?
En dan nog schakelen ze zichzelf niet helemaal uit, ze gaan op een lagere frequentie draaien of pompen minder sap door hun ziel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:44
NMSG.gaming schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:23:
Helaas heb ik geen andere hardware tot mijn beschikking om eens iets uit te wisselen. Kan het nog schelen om de RAM in de andere 2 slots te doen ipv de aangeschreven voor 2 modules? A2 en B2 uit mn hoofd.
Bij mij maakte dat geen verschil, maar ik zou het zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
KingTenteehje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:46:
Wat ik met mijn MSI moederbord een keer heb gehad is elke keer als ik G.Skill geheugen er in had gedaan crashte mijn PC ook continue, meestal door niet te starten, en met Corsair niet. Het is ook zo wat al eerder is gemeld dat je dan meestal Bluescreens hebt.
Lees verder net op het almachtige internet dat iemand ook dat probleem had en kwam doordat zijn schijf bijna vol was en die problemen opleverde, geen idee of dit het geval kan zijn maar denk meldt het even.
Ik heb over g.skill in het verleden ook wel eens verhalen gehoord dat ze voor problemen kunnen zorgen. Zal het dan toch een geheugen issue zijn?

De schijf heeft nog ruim 1TB vrije ruimte dus ik denk dat dat bij mij niet van toepassing is.

Uit de laatste post maak ik op dat het met schijfruimte te maken heeft, dan zou je naar de ruimte voor je swapfile moeten kijken.. misschien wat defragmenteren.. of met schijf indeling tools aan de slag..
De cpu is watergekoeld :)
Volgens AMD mag deze cpu ook vrij warm worden. Ze praten daar over dat 95 graden zelfs acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ryzen is wat kieskeurig wat betreft RAM en het kan problemen geven als langzaam booten, niet op hogere snelheid of lagere lactency willen draaien. In de wat meer extreme gevallen krijg je vastlopers en BSOD's. In al die gevallen krijg je geen PC die uitvalt. De enige manier waarmee het geheugen wel het probleem kan zijn is met een groot defect buiten de fabrieksspecs. Dan hebben we het niet over een slechte chip of niet stabiel willen werken, maar echt over een module die kortsluiting geeft of iets anders extreems.

G.Skill is verder prima hoor en ik lees meer problemen met Corsair en Ryzen dan met G.Skill. Zeker als het geheugen op de lijst van het moederbord staat mag het geen probleem zijn. Hier ook een 7800X3D alleen dan met een MSI moederbord en G.Skill geheugen. Draait perfect stabiel op 6000 en alleen de eerste boot duurt wat aan de lange kant.

Mocht een module toch op een rare manier echt defect zijn kan je dat dus prima testen door tijdelijk met 1 module te draaien en dan met de andere. Op die manier sluit je steeds verder dingen uit. Defect RAM of RAM dat niet goed samen met het moederbord werkt zal normaal gesproken dus niet voor het uitvallen zorgen, maar wie weet is het hier wel zo, dus gewoon testen. Net zo lang onderdelen vervangen tot dat er niets meer overblijft wat het nog kan zijn omdat alles getest is. Niet heel handig als je een nieuw moederbord moet gaan testen, maar zodra je al het andere hebt getest moet dat misschien ook gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
Bedankt voor je input!

Ik heb alle reacties nog eens rustig nagelezen en zag 1 tip welke ik nog niet had geprobeerd.
De cpu begrenzen op 95%, misschien is het puur toeval maar heb de rest van de avond wel feilloos kunnen gamen.
Van de week nog maar eens proberen en kijken of dat wellicht de fix was die ik nodig had.

Mn taakbeheer beschrijft ook de cpu snelheid als 3.95 ipv 4.2 of meer.

Nog even over de ram, wat ik wel merk is als ik de xmp op 6000ghz 1.35v instel duurt mn bios boot time dik 44 seconden.
Op een lagere instelling, 4600 bijv. is deze tijd iets van 9 seconden. Geen idee of dit dan iets over de ram zegt maar het viel me op en kan het niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als het op 95% goed blijft gaan heb je een probleem met temps, voeding, moederbord of CPU. De temps en voeding kan het eigenlijk niet meer zijn met wat je hebt getest, dus dan blijft moederbord of CPU over.

Ik zou voorlopig zo even blijven draaien om zeker te weten dat het probleem weg is. Dan kan je vanuit daar weer verder kijken waar het nou precies door komt. Misschien heb je wel een defecte CPU die niet op stock settings stabiel is. Of er is een probleem met de stroomvoorziening van het moederbord. Een defecte CPU is heel zeldzaam, maar het zou een verklaring zijn. Een defect moederbord dat wel op 95% werkt en niet op 100% zou ook raar zijn, maar wie weet.

RAM en Ryzen is dus wel een ding. Hier mijn met MSI bord op EXPO met 6000 is het ook iets van 30 seconden. Hoort er helaas bij en ik laat mijn RAM gewoon lekker op de max draaien. Liever niet wachten, maar ik pak wel even koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_25
Maar dat is dus de grap, dat was bij mij ook zo, 100% CPU knalde deze constant in de turbo, wat even goed kan gaan maar altijd random freezes veroorzaakte, en hoe dit kan weet ik niet, maar feit is dat dit het 3e geval is waar ik nu mee bekend ben.

Destijds had een kameraad dezelfde opstelling (allebei tegelijk nieuwe hardware besteld), een Gigabyte X470 Aorus Ultra gaming mainbord, met een 3700x en Corsair vengeance pro ddr4 geheugen (compatible met zowel proc als mainbord) En die vertoonde exact hetzelfde gedrag. En of dat dan te maken heeft met de chipset, of met voltages, of wat dan ook, ik heb het niet kunnen vinden. Dus uiteindelijk de 95% toegepast en nooit geen issue gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
NMSG.gaming schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:04:
Ik heb alle reacties nog eens rustig nagelezen en zag 1 tip welke ik nog niet had geprobeerd.
De cpu begrenzen op 95%, misschien is het puur toeval maar heb de rest van de avond wel feilloos kunnen gamen.
Van de week nog maar eens proberen en kijken of dat wellicht de fix was die ik nodig had.
Er is een (standaard verborgen) instelling bij energiebeheer om het turbo boosten aan te passen en ook helemaal uit te schakelen.
Dat werkt effciënter dan de CPU snelheid te begrenzen via %:
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fPXd0Mo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
Arjan_25 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:28:
Maar dat is dus de grap, dat was bij mij ook zo, 100% CPU knalde deze constant in de turbo, wat even goed kan gaan maar altijd random freezes veroorzaakte, en hoe dit kan weet ik niet, maar feit is dat dit het 3e geval is waar ik nu mee bekend ben.

Destijds had een kameraad dezelfde opstelling (allebei tegelijk nieuwe hardware besteld), een Gigabyte X470 Aorus Ultra gaming mainbord, met een 3700x en Corsair vengeance pro ddr4 geheugen (compatible met zowel proc als mainbord) En die vertoonde exact hetzelfde gedrag. En of dat dan te maken heeft met de chipset, of met voltages, of wat dan ook, ik heb het niet kunnen vinden. Dus uiteindelijk de 95% toegepast en nooit geen issue gehad.
Ja ik hoop dat ik het 3e geval ben en het hiermee dan af is. Als dit wel het geval blijkt te zijn kan ik AMD eens aan zn shirtje trekken voor uitleg. Laat hen het maar oplossen.
The_Doman schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Er is een (standaard verborgen) instelling bij energiebeheer om het turbo boosten aan te passen en ook helemaal uit te schakelen.
Dat werkt effciënter dan de CPU snelheid te begrenzen via %:
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

[Afbeelding]
Ik zal er naar kijken! Bedankt voor de heads up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een CPU hoort wel gewoon 24/7 zonder overklok op de maximale snelheid te kunnen draaien. Lukt dat niet dan is er ergens iets mis. Ik koop geen high-end CPU om het ding te moeten underklokken. Persoonlijk zou ik het er niet bij laten als het nu goed blijft werken en zou ik verder blijven zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_25
Het probleem is dat hij constant op te hoge kloksnelheid draaide, bij mij bijna 15% overclock zonder dat ik ook maar iets had aangepast, door de prestaties iets omlaag te schroeven naar 3,8ghz (stock 3,6ghz) bleef hij wel stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je moet wel nog onderscheid maken tussen een overklok en de boost snelheid. Die 3700X heeft een boost van boven de 4GHz. Van wat ik zo zie ergens tussen de 4.25 en 4.4GHz. De CPU lager klokken tot 3.8GHz is dus underklokken. Iedere CPU moet ook gewoon in de boost kunnen draaien. Of dit dan 4.2GHz is of 4.3GHz is, dat is weer iets anders, maar die snelheden zijn geen overklok en alles er onder is een underklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMSG.gaming
Deze sessie is volkomen vlekkeloos verlopen! Het terugschroeven van de cpu lijkt dus toch te hebben geholpen.
Ik zal binnenkort eens kijken wat hij doet als ik de cpu op 99% zet ipv 95.

Ook ga ik AMD eens contacten hoe dit zit want zoals hierboven vermeld, je koopt geen gekke cpu om minder te draaien.

Alsnog, het lijkt er op dat dit werkt.
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
NMSG.gaming schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:46:
Ik zal binnenkort eens kijken wat hij doet als ik de cpu op 99% zet ipv 95.
Gebruik dan gewoon de aangegeven mogelijkheden om Turbo Boost aan te passen/uit te schakelen.
Pagina: 1