Verwijderd

Topicstarter
'k heb eens zitten denken na de "uitvinding van de eeuw" topic, hopelijk hoort deze topic hier thuis.
Zou het niet mogelijk zijn een "geluidsfunctie" (bv als je in een .wav editor zit en zo'n grafiekje ziet of in je winamp als "oscilloscope")te benaderen dmw wiskundige functies ipv de "punten" op te slaan (zoals .wav, mp3,... doen). Zou toch een behoorlijke compressie kunnen opleveren. Dat de keuze van de "benaderingsfunctie" moeilijk(onmoglijk?), en nooit ideaal is, realiseer ik me.
Is dit mogelijk, of niet?
Geef je commentaar a.u.b.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik dacht dat ze zoiets bij plaatjes wel geprobeerd hadden. Dan benaderden ze hele stukken van het beeld met een fractal. En daarvan hoefde je dan alleen de kenmerken op te geven. Zoeits zal bij geluid ook wel kunnen denk ik.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

ik heb gehoord dat ze bij TUDelft bezig zijn, om een geluidsingaal op te splitsens in aparte frequenties, en zo het signaal op te slaan als een som van sinus functies

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

[offtopic, aan medemods]

Besloten om deze topic hier te laten staan en niet naar AV te plaatsen waar hij op zich ook wel zou thuis horen.

[/offtopic]

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:23

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op vrijdag 07 september 2001 19:59 schreef Ortep het volgende:
Ik dacht dat ze zoiets bij plaatjes wel geprobeerd hadden. Dan benaderden ze hele stukken van het beeld met een fractal. En daarvan hoefde je dan alleen de kenmerken op te geven. Zoeits zal bij geluid ook wel kunnen denk ik.
Bij het leger gebruiken ze zoiets voor het opslaan van detailkaarten. Het leuke van landkaarten op zo'n manier opslaan is dat je vloeiend kan in- en uitzoomen. Zegmaar van een overzichtskaart van Nederland tot aan een detailkaart van van de Hondsrug, alles in één bestand, en vloeiend in elkaar overgaand. Echt heel gaaf. Wel duur, trouwens, zo'n kaartje :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op vrijdag 07 september 2001 20:12 schreef namlessom het volgende:
ik heb gehoord dat ze bij TUDelft bezig zijn, om een geluidsingaal op te splitsens in aparte frequenties, en zo het signaal op te slaan als een som van sinus functies
Dat omzetten in sinussen is niet zo moeilijk (met behulp van Fourier transformatie zo gedaan), maar dan is het wel lastig om dat voor een groot geluidssignaal te doen, bv een mp3. Want daar heb je dan veel rekenkracht voor nodig. En of je er dan voordeel mee doet betwijfel ik.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Hetzelfde doet mijn computer met Seti@home. Die heeft een Fourier Transformer ingbouwd. :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Even wat puntjes:

.wav is inderdaad dom opslaan van samples.
.mp3 is dat niet.
ipv de "punten" op te slaan (zoals .wav, mp3,... doen).
.mp3 maakt ook gebruik van Fourier-transformaties, en opdelen in frequentiebanden.

In m'n wiskundeboek stond iets als dat een willekeurig signaal te benaderen is met sinusfuncties. Je zou dit dus kunnen gebruiken, maar volgens de wet van behoud van ellende heb je dan weer oneindig veel van die sinussen nodig. Dus ruimtewinst boek je daar niet mee.

Persoonlijk zie ik wel wat in de methode die hier op GoT weleens is voorbij gekomen: In je wavje zoeken naar stukken muziek die meerdere keren voorkomen. Deze sla je dan 1x op (in mp3-formaat ofzo :) ). Met andere woorden: maak een .mod van je .wav Dat je dan 24 uur moet encoderen voor 1 wavje moet je dan maar op de koop toenemen ;)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Lijkt me inderdaad best een goede manier!

Vooral house/dance/trance/hardcore/techno (vraag mij niet wat het verschil is) nummers is die beat zo regelmatig (die is ook vaak met een computer gemaakt) dat die best 1 opgeslagen kan worden, i.p.v. 100en keren.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Yep, en de nummers lijken ook vreselijk op elkaar. Ik heb hier een trance CD liggen waarvan ik echt het verschil tussen de eerste 5 nummers niet hoor. Dan kan je zo al een factor 5 compressie halen. Gewoon 5*nr1 draaien. :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Geluid beschrijven door een wiskundige formule, noemen we dat niet gewoon midi?

Verwijderd

Nee, midi is geen geluidsignaal (ook niet gecompressed oid) Een midi signaal kan alleen geproduceerd worden dmv een digitaal instrument (keyboard/pc)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zaterdag 08 september 2001 15:35 schreef Captain Proton het volgende:
Geluid beschrijven door een wiskundige formule, noemen we dat niet gewoon midi?
Ik denk dat je de FM-synthesizer bedoelt. Die chip heeft een aantal basisgolven ter beschikking, waaraan je wat parameters kunt veranderen. Je kan ook meerdere golven door elkaar mixen. Op oude geluidskaarten werd midi door deze chip afgehandeld.

Natuurgetrouwe weergave kon hiermee niet bereikt worden, maar ik vind nog steeds het Doom1-melodietje aan het einde van elk level mooier klinken uit een OPL3-chip, dan uit een Gravis Ultrasound ;)

In ieder geval: deze chip is ongeschikt om te gebruiken als methode om audio kleiner te krijgen.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Voor het benaderen van een frequentiebegrensd signaal heb je niet oneindig veel sinussen nodig maar moet de samplerate twee keer de maximale frequentie in het signaal zijn (Nyquist criterium). Als je deze samplerate neemt en je maakt gebtuik van ideale filters (die niet bestaan) kun je het signaal EXACT reconstrueren.
Zo wertk jpg ook alleen gooit deze dan in gebieden het frequentiedomein waar weinig energie zit de paramaters weg en hoeven deze dus niet gecodeerd te worden.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Je kunt het coderen aan de hand van zogenaamde 'wavelets. Ik denk dat ze dat aan het doen zijn op de TU.

Daar splitsen ze het geluid op in verschillende pakketjes (zogenaamde wavelets) en gooien ze de minst significante weg. Het werkt iets anders als een normale Fouriertransformatie, maar ik weet niet precies hoe.

Verandert z'n sig te weinig.

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Hoe codeer je dan witte ruis?

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

he maar wachts is even, als je dat doet, dan ben je dus eigenlijk muziek live aan het renderen, dat is eigenlijk niks nieuws. Ik bedoel, ik heb zo'n programma die dan een paar formules heeft en door die metelkaar te combineren kan je mooie geluiden maken. Vervolgens worden die formules dan opgelsagen in een soort text bestand. Dat is echt niet nieuw!!
In iedergeval de basais voor het idee wordt al heel lang grebruikt.
Maar als je weet hoeveel kracht het al kost om eem mooie standaard synthesyzer sound te creeeren kost, ik denk dat je dan minimaal een 700 mhertz computer nodig hebt, hangt natuurlijk af van de complexiteit van het muziekje. Ik we5rk veel met live rendering programma;s, en mijn5oo mhrtz proccesortje wordt al voor 50 % gebruikt voor een standaard syhntezyser van 15 voices bij 41.000kHertz samplerate

8 )

Verwijderd

Witte ruis bestaat in de praktijk niet. Witte ruis zou een vlak spectrum moeten hebben en bevat dus ook oneindig veel energie.
Hetsik 500 mhtz=?0.5 Hz
en een samplerate van 41.000 kHz=41 MHz
Te lang in de kroeg gezeten?
En fourieranalyse is wel wat ouder dan de eerste synthesyzer.
[rl]http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/Mathematicians/Fourier.html[/url]

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

oh sorry, ik bedoel 500Mhertz.
Btw, het zou veel beter zijn, als die mp3 troep vervangen wordt door zo'n combinatie van forlules die het desbetreffende leid beschrijven gedownload worden in een soort text format ofzo, waardoor het singaal vele en vele malen kleinder wordt, en als men het dan gedownload heeft ofzo, dat het dan omgezet kan worden naar een *.wav file of iets dergelijks. Is niet alleen handig zodat de intenet verbindigenminder belast worden, maar ook kortere download tijden en mensen ghoeven het niet meer live te renderen op hen misschien te langzame computer, mar kunnen na het omzetten gewoon normaal muziek draaien.
BTW, als je die scripts of text of hoe je die bestandjesok wilt noemen nog eens een keertje inpact, dan heb je echt zeer en zeer kleine bestanden, en natuurlijk misschien wel duizenden malen minder hardeschijfruimte!!

8 )

Pagina: 1