Sonoff ZBminiL2, relais bypassen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:17
Ik gebruik in huis diverse Sonoff ZBmini extreme's (ZBminiL2). Deze: https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/zbmini-l2/

Fijne van deze schakelaars is dat je er 'domme' lampen smart mee kan maken en ook nog de fysieke schakelaar kan blijven gebruiken.

Echter, nu wil hem gebruik icm een al slimme lamp. Hierbij wil dus dat hij de stroom niet uit zet, maar dat er wel een event in Home Assistant komt bij het omzetten van de fysieke schakelaar (en daarmee HA de lamp laten uit of aanzetten).

Sommige andere sonoff smart switches hebben hiervoor de optie 'bypass relais', maar deze heeft dat niet.

Mag ik zelf het relais overbruggen, zo dus Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XQmL_In9wvo2wJ4C48jGcQe2w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6rMhE5F3EO9piENGfIy1YQt.jpg?f=fotoalbum_large

Of gaat het boeltje dan in rook op?

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja hoor. Gewoon met een lasklem de fase doorlussen naar zowel je lamp als sonoff.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er zal niets in rook op gaan. Maar hij zal het ook simpelweg niet meer doen :+

Als je hem open wilt maken zou je daar wel het echte relais kunnen overbruggen. Dan loopt er in ieder geval nog stroom door het power supply deel van de Sonoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
Septillion schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:29:
Er zal niets in rook op gaan. Maar hij zal het ook simpelweg niet meer doen :+

Als je hem open wilt maken zou je daar wel het echte relais kunnen overbruggen. Dan loopt er in ieder geval nog stroom door het power supply deel van de Sonoff.
Hmm, en waarom zou het ding zelf niks meer doen? Hij is nog steeds onderdeel van de stroomkring. Leg me maar uit, ben niet echt een elektrotechnicus, en heb vorig jaar al een keer de hoofdzekering eruit laten klappen. Dit jaar niet weer aub :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nee, hij is geen onderdeel van de stroomkring. Tenminste, hij is net zo onderdeel van de stroomkring als de rotonde in Appelscha is voor het ontsluiten van de A10. Ja, het zit verbonden maar er is een veeeeeeeeeeeeeeeel makkelijkere weg dus zal er niets doorheen lopen.

Elektronen kiezen de makkelijkste weg en gewoon een koperdraad is veeeeeeeeel makkelijker dan door de elektronica van de Sonoff. De spanning over die verbinding zal verwaarloosbaar klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
Ja, die snap ik, weg van de minste weerstand. Nu heeft die Sonoff ook bijna niks nodig om te werken. Komt er helemaal niks meer door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-05 13:54
Probleem wat ze bedoelen, die sonoff kan de lamp niet uit zetten, want hij is buiten de sonoff doorverbonden.

Je hoeft die Lout niet eens aan te sluiten als je de sonoff de lamp niet laakt schakelen.

Ik zit fout, deze module is zonder nul.

[ Voor 12% gewijzigd door heggico op 21-01-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nee, niets. Draden zijn nu eenmaal goede geleiders :)

Opties:
- Solderen
- Andere module met N (bij de lamp)
- Batterij module (maar enige kant en klare is van Hue)
- "plak" schakelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik snap het probleem niet helemaal @Septillion. @Wallie kan toch gewoon de fase in een lasklem steken en vanaf daar naar de L in van de Sonoff en fase van de lamp gaan? Dan heeft de Sonoff voeding, de lamp permanente voeding en wordt de Sonoff alleen maar gebruikt om de schakelaar te monitoren.

Edit: oh wacht, geen nul :P Nog niet helemaal wakker van mijn uitziek-dutje

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 21-01-2024 17:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
Ja, je moet de L-out van de sonoff wel verbinden (is normaal de schakeldraad naar de lamp), anders doet hij niks.

Pagina: 1