Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makra
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-11-2024
Beste mede Tweakers,

Ik denk dat ik de afgelopen weken maar liefst honderden youtube video's en blogs bekeken over welke videokaart je nu moet kopen. Ik vind de huidige markt echt extreem overpriced en daarom is het zo lastig om een keuze te maken. Ik heb een nieuwe PC gebouwd met een Ryzen 5 - 7600 en als doeleinde om 1440P te spelen op mijn nieuwe 165 Hz Dell Monitor.

Na heel lang overwegen ben ik uitgekomen om of een RX 7800XT of een RTX 4070 (Super?) te kopen. Voordelen van AMD zijn natuurlijk de 16 GB en qua raw performance beter is dan de NVIDIA kaart. Echter NVIDIA heeft veel betere software voor Frame Generation en is ook veel energiezuiniger (op de lange termijn kan dit het prijsverschil terug verdienen).

Mijn vraag is aan jullie: welke videokaart moet ik kiezen...
Ik wil dat de videokaart de komende 5 jaar wel alle games aan moet kunnen, Ray Tracing boeit me niet heel veel maar kan in de toekomst natuurlijk veel beter/mooier zijn dan de huidige staat. Ik kijk met uiterste interesse uit naar jullie expert advies! _/-\o_

Mvg,
Hopeloze Computernerd 8)7

Beste antwoord (via makra op 22-01-2024 12:06)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
makra schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:13:
[...]

Oh wow, hoe komt het dat ik de RX 7900 GRE nergens tegenkom, is die ook sneller dan de RTX 4070 Super? Dan lijkt het me extreem goed geprijsd en een beetje een no-brainer.
Nee de 4070 Super is sneller. De 7900 GRE is een fractie sneller dan de 7800XT.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je eisenpakket is nogal onduidelijk in die zin dat niemand weet wat de systeemeisen van een game over 5 jaar zullen zijn.
Er zijn nu al games die ontwikkeld worden op de max performance van de duurste GPU's die fabrikanten beschikbaar stellen voor de studio's. Wat er over 5 jaar ontwikkeld wordt is toekomstmuziek en mijn glazen bol is op dat gebied nogal mistig van binnen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makra
Yaksa schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:56:
Je eisenpakket is nogal onduidelijk in die zin dat niemand weet wat de systeemeisen van een game over 5 jaar zullen zijn.
Er zijn nu al games die ontwikkeld worden op de max performance van de duurste GPU's die fabrikanten beschikbaar stellen voor de studio's. Wat er over 5 jaar ontwikkeld wordt is toekomstmuziek en mijn glazen bol is op dat gebied nogal mistig van binnen.
Ik snap dat jij geen glazen bol hebt, anders was het leven wel heel makkelijk geweest. We kunnen echter wel vanuit een future-proof perspectief bekijken welke van de drie kaarten de meeste "kans" heeft om lang mee te gaan en aan mijn eisen te voldoen, namelijk 1440P high refreshrate. Want misschien is in dit geval de duurste niet het beste (Nvidia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Nou, deze GPU lijkt me voor 1440P redelijk geschikt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:55
Raytracing is volgens techpowerup de 4070 gemiddeld 14% sneller op 1440p, dus niet bepaald spectaculair.

Maar games als cyberpunk zijn de verschillen beduidend groter echter in mijn optiek bij beide kaarten onspeelbaar. Maar dan komt upscaling om de hoek kijken als dat je ding is, en dan is Dlss toch ook weer beter dan amd's fsr.

Nvidia betaal je meer en heb je minder vram maar betere RT , VR en DLSS. (Maar tis niet dat het bij amd niet bruikbaar is)

AMD dus lagere prijs, iets mindere features, meer Vram.

RT,VR en upscaling gebruik ik nooit dus mijn keuze is AMD. Jouw keuze hangt af van je voorkeuren.

Kies je Nvidia dan zou ik de super kiezen en even wachten ook tot de ti super er is. Prijzen zullen van de hele line-up nog wel ietsjes zakken verwacht ik omdat de super nog maar net uit is.
Ik denk dat nog heel even wachten loont. AMD zakt misschien ook nog wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
De uitvoering: ASRock Radeon RX 7900 GRE Steel Legend 16G OC of uitvoering: ASRock Radeon RX 7900 GRE Challenger 16G OC is ook een mooie kaart. Weer sneller dan de RX7900XT RX7800XT en RTX4070.

[ Voor 28% gewijzigd door Djarune op 22-01-2024 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makra
meljor schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:19:
Raytracing is volgens techpowerup de 4070 gemiddeld 14% sneller op 1440p, dus niet bepaald spectaculair.

Maar games als cyberpunk zijn de verschillen beduidend groter echter in mijn optiek bij beide kaarten onspeelbaar. Maar dan komt upscaling om de hoek kijken als dat je ding is, en dan is Dlss toch ook weer beter dan amd's fsr.

Nvidia betaal je meer en heb je minder vram maar betere RT , VR en DLSS. (Maar tis niet dat het bij amd niet bruikbaar is)

AMD dus lagere prijs, iets mindere features, meer Vram.

RT,VR en upscaling gebruik ik nooit dus mijn keuze is AMD. Jouw keuze hangt af van je voorkeuren.

Kies je Nvidia dan zou ik de super kiezen en even wachten ook tot de ti super er is. Prijzen zullen van de hele line-up nog wel ietsjes zakken verwacht ik omdat de super nog maar net uit is.
Ik denk dat nog heel even wachten loont. AMD zakt misschien ook nog wel wat.
Ik denk dat de prijzen gaan zakken inderdaad, maar ik heb per direct een kaart nodig dus die 50,- die ik dan weer bespaar maakt niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makra
Oh wow, hoe komt het dat ik de RX 7900 GRE nergens tegenkom, is die ook sneller dan de RTX 4070 Super? Dan lijkt het me extreem goed geprijsd en een beetje een no-brainer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
makra schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:13:
[...]

Nee de 4070 Super is sneller. De 7900 GRE is een fractie sneller dan de 7800XT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makra
Ik ben er uit, misschien is het overpriced maar daar zal ik maar mee moeten leven. Ik heb gekozen voor de 4070 Super, ik merk dat ik toch een Nvidia fan ben. Heb geen ervaringen met AMD. Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_K
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08-2024
@makra Uiteindelijk tevreden over je aankoop?
Zit in hetzelfde schuitje en het is en blijft nu toch nog steeds €100 verschil tussen de 2... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik game ook op een 2K monitor en wil hier 4 jaar mee kunnen gamen. Wat ik heb gedaan is een serie hoger gaan zitten, dan wat ze nu opgeven als De ideale kaart voor resolutie 1440p.

Ze zeggen nu de 4070(s), dus ik heb de 4080 suprime x gekocht.

Heb soms het idee dat de GPU niks doet, aangezien hij maar 40% bezig is op epic settings, mjah dta veranderds wel als er in een 2026 AAA game geinstalleerd wordt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-06 22:42
-

[ Voor 99% gewijzigd door Uszka op 03-05-2024 20:57 ]

Pagina: 1