Schutting op en afwerking betonnen plantenbak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Op het terras van mijn woning heb ik tijdens de bouw een betonnen plantenbak laten storten. Dit was op het laatste moment meegenomen en daardoor nogal gehaast gedaan en niet volledig doordacht qua afwerking. Nu wil ik het geheel afwerken en afronden, maar ben nog zoekende naar de meest geschikte en betaalbare afronding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vB2v4fRyou7TepqEEIHzewzT6D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvC3kq9R3Aa89XbfvV8nCt7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXdSPL0uDHIF2q4LZNlYy5YQDiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spNnUNylNTsmMl1oaEJbKnut.jpg?f=fotoalbum_large

De plantenbak is opgebouwd uit 80mm dik beton, welke is bekleed met cementgebonden beplating welke gestuct zijn. Met deze afwerking zijn we achteraf niet helemaal tevreden, maar was noodzakelijk om het geheel bij de gestucte afwerking van onze uitbouw te trekken. Pas na de uitvoer werd ons medegedeeld en realiseerde ik mij pas dat er nog een afdekker op de rand moest komen als eindafwerking. In principe kan ik dit realiseren uit natuursteen of een gezette stalen plaat.

De complexiteit in dit verhaal is dat wij op 1 rand ook een schutting naar de buren willen realiseren. Oorspronkelijk hebben wij hier 4 draadeinden mee in laten storten, maar ik loop een beetje vast met hoe hier een windvaste schutting op gemaakt kan worden. Mijn idee was om 4 stalen kokerprofielen (40x40 bijvoorbeeld) te realiseren om hierop de schuttingdelen te maken. Het is nu alleen de vraag hoe deze stalen kokers waterpas en momentvast te monteren aan de bestaande draadeinden. Er moet ook genoeg steunvlak zijn de windbelasting op te kunnen vangen natuurlijk.

Helaas is een verankering aan de bovenzijde van de schutting aan een muurdeel lastig en estetisch niet wenselijk. Het liefst verkrijg ik dus alle stevigheid van de constructie vanuit de plantenbak zelf. Een andere type verankering in het beton realiseren kan ook zeker, want vermoedelijk zijn deze draadeinden niet helemaal geschikt. Ze zijn namelijk niet helemaal mooi uitgelijnd in het midden en sommigen staan wat scheef. Nieuwe draadeinden inboren en chemisch verankeren is dus ook een optie.

Ik heb de toegang tot een metaalbewerkingsbedrijf, dus aangepaste en gelaste onderdelen behoren zeker tot de mogelijkheid. Ik ben benieuwd naar jullie input hoe jullie dit zouden oplossen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:32
Meestal worden stalen kokers hierop gezet met lippen om de schuttingdelen aan te bevestigen. Je zou dus nog e.e.a. aan de binnenkant kunnen verankeren, maar er past geen boormachine meer tussen. De muurafdekker kan je dan op maat laten maken tussen de kokers.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:13
frennek schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:10:
Nieuwe draadeinden inboren en chemisch verankeren is dus ook een optie.

Ik heb de toegang tot een metaalbewerkingsbedrijf, dus aangepaste en gelaste onderdelen behoren zeker tot de mogelijkheid. Ik ben benieuwd naar jullie input hoe jullie dit zouden oplossen!
Je geeft het antwoord al zelf. Dat is een hele goede oplossing. Dan inderdaad met kokers en hoekprofielen op het beton verankeren. Dan dat afdekken met een muurafdekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:07
Geen antwoord op je vraag, maar uit nieuwsgierigheid: wat willen je buren? Staat dit helemaal op jouw terrein en heb je niets met de buren maken, of is de buitenzijde plantenbak en schutting ook deels van hun? Kan me voorstellen dat dat invloed heeft op je keuze voor materialen en afwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
RonnieKo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Je geeft het antwoord al zelf. Dat is een hele goede oplossing. Dan inderdaad met kokers en hoekprofielen op het beton verankeren. Dan dat afdekken met een muurafdekker.
Bedankt voor deze input. Ik kan inderdaad een flink hoekprofiel op de betonnen rand inwerken en chemisch verankeren als basis en hierop de kokers lassen/monteren. Dan draag ik de krachten af over de gehele breedte en lengte van de rand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Toke_gt schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:28:
Geen antwoord op je vraag, maar uit nieuwsgierigheid: wat willen je buren? Staat dit helemaal op jouw terrein en heb je niets met de buren maken, of is de buitenzijde plantenbak en schutting ook deels van hun? Kan me voorstellen dat dat invloed heet op je keuze voor materialen en afwerking?
Dit staat inderdaad geheel op mijn terein, dus de zijkant plantenbak is de erfgrens. De vorige eigenaren hadden het terras al een keer gefundeerd (veengrond gebied, dus alles zakt vrij rap normaal). In de oude situatie stond er al een schutting op een gemetseld muurtje die zijn beste tijd had gehad. In die situatie was de schutting naar de buren toe foeilelijk. In de nieuwe situatie krijgen beide kanten van de schutting een mooie afwerking, dus de buren zijn alleen maar blij met de verandering.
Pagina: 1