Monitoring plugin PV installaties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:36

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Ik kan mijn laatste PV-installatie met een GroWatt invertor uitlezen via de app, via de site en in Home Assistant.
In HA lees ik ook via de P1 mijn verbruik en teruglevering. Daar kan HA dan mooie graphics van maken en zie je het percentage eigenverbruik van de opwek t.o.v. de teruglevering. Maar dat is niet helemaal eerlijk. Ik heb namelijk nog twee oudere plugin setjes op het dak liggen die natuurlijk ook hun bijdrage leveren. Die wil ik ook graag in HA monitoren. Maar ik weet even niet hoe.

De oudste set (oktober 2005) heeft een Mastervolt Soladin600 omvormer. Er zijn diverse (verouderde?) logger programmaatjes te vinden. Maar hoe sluit ik die aan op mijn netwerk? Op de Soladin600 zit een RJ11 (of RJ12?) aansluiting. Kan dat met een simpel verloopstukje naar de standaard UTB-jacks?

Mijn tweede oude set (december 2007) heeft een Philips EVO 500. Die heeft helemaal geen aansluitingen anders dan die voor de panelen en de aansluiting naar de WCD. Ik heb nog een oude folder liggen die rept over EVO-Guard om de monitoren. De solar-site van Philips is niet meer online. Als ik de folder lees heb ik een aparte unit nodig. Maar als ik daarop zoek kom ik bij pompen uit en niet op een monitoring-device....

Zijn er eenvoudige oplossing voor?
Moet ik me richten op smartplugs die ook PV kunnen monitoren?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Alle reacties

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-11 10:21

TWKterry

Master Mariner

Ik denk dat dat wel het makkelijkst is.
Wel zorgen dat de plug voldoende vermogen aan kan, zou dus niet voor de physiek heel kleine plugs gaan.

Met wifi gebruik ik een TPLink HS110 met max load 3680W (100-240V/16A).

Op zigbee kan bijvoorbeeld deze van Robb https://www.robbshop.nl/r...imme-stekker-zigbee-3680w

Mooiste oplossing voor in de meterkast met een LAN aansluiting (ook wifi) is volgens mij de https://www.shelly.com/en...t-overview/shelly-pro-1pm

Kortom voldoende mogelijkheden ook van andere bedrijven.