Dak opnieuw bekleed met dakleer: I dit goed (genoeg)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-08 11:32
Onze dakkapel lekte en al het bitumen was toch al oud. We hebben dus via Werkspot een bedrijf met goede recensies gezocht en de dakkapel, het balkon en de erker opnieuw laten bekleden. Helemaal soepel ging dat niet. Zo kwamen ze op ducttape vragen, blek dat ze een slang hadden doorgesneden. Even later bleek dat ducttape niet voldoende, vulde het dak van de dakkapel met gas en was er (kortstondig gelukkig) een enorme vlammenzee. Ook viel de brander een keer van het dak en bleef een tijdje brandend tegen het huis liggen. Rond de middag waren 2 van de 3 verdwenen en kwamen pas richting het donker weer terug, het voelde een beetje gehaast de laatste uren.

Goed, kan allemaal gebeuren. Alleen het resultaat ziet er in mijn ogen niet zo netjes uit. Het lood zit nu vol scheuren en is niet mooi (maar maakt dat voor het functioneren uit?) teruggelegd, het is nogal een lappendeken geworden en de naden zijn op sommige plekken niet goed afgewerkt (in mijn ogen) en ik vraag me af of dat goed genoeg is. Ik heb 0 ervaring met dit soort werken, hopelijk heeft iemand hier er meer verstand van.

Alles is trouwens wit en op factuur gedaan, ook zouden we 12,5 jaar garantie moeten hebben. We zijn voor een bedrijf me de beste reviews gegaan (en die zijn ook gewon erg goed) en zeker niet de goedkoopste.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qty03Md6/PXL-20240121-092731079.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3dxKcT2z/PXL-20240121-092736809.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G8jCX7tc/PXL-20240121-092739322.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RNpMrDRh/PXL-20240121-092743765.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mP0Bk1KG/PXL-20240121-092752576.jpg

Als dit ons huis de komende 15 jaar droog houdt is het prima, maar ik vraag me dat af.

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 21-01-2024 10:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:11
Ik ga kort simpel en hard zijn:
Dit is echt knoeiwerk.

De loodaansluitingen zijn gesloopt, de scheuren gaan lekkage opleveren bij wind/vocht. De hoekaansluiting vertoont geen bitumen uit de naad. Ik denk dat je slopershoogte bent en opnieuw kan gaan bekleden. Ik denk dat je het erger hebt gemaakt dan dat het al was. *op basis van de foto's

[ Voor 3% gewijzigd door bakkie1985 op 21-01-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Daar was ik al bang voor. Ik ga contact met ze opnemen. Dit is de voor foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HN65D1R/PXL-20240119-145157461.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
supersoco80 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:01:
Daar was ik al bang voor. Ik ga contact met ze opnemen. Dit is de voor foto:

[Afbeelding]
Loodaansluitingen zijn eigenlijk altijd zeer belangrijk, hele stukken van maximaal 1.10 m1 ivm uitzet en krimp.
op het moment dat hier scheuren in zitten of bijvoorbeeld ineens hele hoeken niet meer afdekken of overlap hebben kan je last krijgen van vocht wat in naden/kieren waait (capitulerende werking).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Is dat echt nieuwe bitumen wat ze er op geplakt hebben?
Lijkt wel gerecycled spul. Overigens lijken de naden wel allemaal goed dichtgesmolten te zitten. Maar ik heb mijn twijfel over de loodslabben, die hebben ze zo te zien eerst helemaal teruggebogen om de bitumen te kunnen vervangen (wat op zich logisch is), maar lang niet overal netjes teruggeklopt. Die afdichtingen zijn wat minder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
bakkie1985 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:13:
[...]Loodaansluitingen zijn eigenlijk altijd zeer belangrijk, hele stukken van maximaal 1.10 m1 ivm uitzet en krimp. op het moment dat hier scheuren in zitten of bijvoorbeeld ineens hele hoeken niet meer afdekken of overlap hebben kan je last krijgen van vocht wat in naden/kieren waait (capitulerende werking).
offtopic:
no offense, maar je bedoeld waarschijnlijk capillaire werking uitleg

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Ik heb net nog even in detail gekeken en ik ben me echt rot geschrokken. Het is heel duidelijk dat ze niet kundig genoeg zijn om dit werk te doen, ik vrees dat als ze op een aanbod om het te herstellen in gaan, dat ze het misschien nog wel erger maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:50
Ik ben geen dakdekker, maar kan dit wel beter uitvoeren dan die gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Technofreakz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:21:
Ik ben geen dakdekker, maar kan dit wel beter uitvoeren dan die gasten.
Ik ben er van overtuigd dat ik dit veel netter/beter had kunnen doen, maar we dachten er goed aan te doen echte vaklui in te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:50
supersoco80 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:24:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat ik dit veel netter/beter had kunnen doen, maar we dachten er goed aan te doen echte vaklui in te huren.
Ik hoop dat jullie nog niet betaald hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:55
Waren ze gecertificeerd? en hoeveel moest je er voor neerleggen?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Technofreakz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:24:
[...]

Technofreakz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:24:
[...]

We hebben stom genoeg netjes betaald. 2200,-- voor een erker, dakkapel en balkonnetje. Ze waren daarmee niet de goedkoopste, maar hadden de beste reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit type bitume stop je meestal onder grind (of elders uit het zicht) . de verkleuringen zie je dan niet. Bitume met leislag (wat eerst op de randen zat) is veel beter bestand tegen zon (UV) en tegen (indirect) vuur (waar die verkleuringen door komen) lood is erg slordig teruggevouwen, maar was in eerste instantie al veel te lang. qua bitume rupsen vindt ik het matig uitzien, maar het is denk ik wel waterdicht. (al moet er wel naar de naad van die detail foto worden gekeken)
Samengevat: Het stukje op de mastiekstrook bij de afvoer van de erker (?) is eigenlijk het slechtst. Het lood is overal drama, onhandige keuze van het soort dakbedekking voor zichtwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 21-01-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
twain4me schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:32:
Dit type bitume stop je meestal onder grind (of elders uit het zicht) . de verkleuringen zie je dan niet. Bitume met leislag (wat eerst op de randen zat) is veel beter bestand tegen zon (UV) en tegen (indirect) vuur (waar die verkleuringen door komen) lood is erg slordig teruggevouwen, maar was in eerste instantie al veel te lang. qua bitume rupsen vindt ik het matig uitzien, maar het is denk ik wel waterdicht. (al moet er wel naar de naad van die detail foto worden gekeken)
Samengevat: Het stukje op de mastiekstrook bij de afvoer van de erker (?) is eigenlijk het slechtst. Het lood is overal drama, onhandige keuze van het soort dakbedekking voor zichtwerk.
Dank je. Het lood was misschien lang, maar wel helemaal zonder scheuren. Nu is het verfrommeld en zitten er echt tientallen scheuren in. De naad van de detailfoto is er maar 1, zo zit het op heel veel plekken helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:00
Als je als bedrijf je klussen op werkspot weg moet halen zegt dat in principe wel genoeg toch. Reviews zeggen me nog minder...

Dit ziet er toch niet uit, ik zou met het bedrijf even afstemmen dat je er niet tevreden over bent en het lood vol scheuren zit nadat ze geweest zijn.

Tip voor de volgende keer: zorg dat je een vaste installateur uit de buurt krijgt die bijvoorbeeld bij familie of vrienden bekend is.
Als diegene dan geen dakdekkerswerkzaamheden doet weet die vaak wel een geschikt bedrijf ervoor.

[ Voor 29% gewijzigd door Smeerkeezz op 22-01-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-08 15:13
maar hadden de beste reviews.
Helaas hebben dakdekkers het spelletje met gekochte reviews al ontdekt en wordt hier ontzettend veel mee gesjoemeld. Bedrijven die er na slechte reviews mee stoppen en onder een nieuwe naam doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:45
Zo als ik het kan zien ligt dat bitumen echt wel waterdicht. Niet super netjes, maar functioneel prima.
Alleen het lood is waarschijnlijk te oud en daardoor meteen gaan scheuren door het omvouwen.
Dus ik zou zeggen, de loodslabben vernieuwen en verder niks nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 12:10

Agent47

I always close my contracts.

Wat is dit voor Teun de Beun werk dan? Mijn kind van 5 kan dit netter.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Smeerkeezz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:16:
Tip voor de volgende keer: zorg dat je een vaste installateur uit de buurt krijgt die bijvoorbeeld bij familie of vrienden bekend is.
Als diegene dan geen dakdekkerswerkzaamheden doet weet die vaak wel een geschikt bedrijf ervoor.
Moeten die wel überhaupt reageren.

Ik ben al weken lokale partijen aan het aanschrijven/bellen/mailen maar gewoon 0 reactie :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:00
sapphire schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Moeten die wel überhaupt reageren.

Ik ben al weken lokale partijen aan het aanschrijven/bellen/mailen maar gewoon 0 reactie :X
Omdat die het knetterdruk hebben om hun vaste klanten te helpen die in de slechte tijden ook klant gebleven zijn zonder overal rond te shoppen.
Helaas is de tijd dat je de installateurs voor het uitkiezen had verleden tijd en dat gaat alleen maar gekker worden.
Gevolg is dat er helaas steeds meer profiteurs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Yaksa schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:42:
[...]

offtopic:
no offense, maar je bedoeld waarschijnlijk capillaire werking uitleg
Ja mijn autocorrectie heeft er iets anders van gemaakt, dat is uiteraard wat ik bedoelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou eerder altijd lokaal zoeken en informeren, met reviews wordt er veel te veel gerommeld. Een lokaal bedrijf is ook lokaal bekend, goed of slecht. Maar hebben ook meer te verliezen als ze het verkloten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Bonus foto: zo trof ik gisteravond de afvoer aan die niet meer aansluit op de regenpijp, van staal is (hopelijk verzinkt, maar weg lomp afgezaagd en heeft geen verzinkte kleur) en bovenal afgestopt was met piepschuim.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YQRvZsD/PXL-20240121-150314757.jpg

Gelukkig gisteravond voor alle regen al gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Je had het antwoord al, maar hief hoef je geen genoegen mee te nemen. Nieuwe laag er op zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Inevitable schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:27:
Je had het antwoord al, maar hief hoef je geen genoegen mee te nemen. Nieuwe laag er op zou ik zeggen.
Zou jij dat dezelfde partij laten doen? Ik vrees dat het niet realistisch is om hen dat een andere partij te laten doen. Ik zat zelf meer aan geld terug te denken inmiddels, laten we het door een ander uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:13

KoudeAardbei

Moderator

supersoco80 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Zou jij dat dezelfde partij laten doen? Ik vrees dat het niet realistisch is om hen dat een andere partij te laten doen. Ik zat zelf meer aan geld terug te denken inmiddels, laten we het door een ander uitvoeren.
Kijk eerst maar eens wat je voor elkaar krijgt ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
supersoco80 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:22:
Bonus foto: zo trof ik gisteravond de afvoer aan die niet meer aansluit op de regenpijp, van staal is (hopelijk verzinkt, maar weg lomp afgezaagd en heeft geen verzinkte kleur) en bovenal afgestopt was met piepschuim.

[Afbeelding]

Gelukkig gisteravond voor alle regen al gezien
Deze lijkt wel van lood.

Ik vind 2200,-- ook wel aan de hoge kant trouwens.
Ik zou zeggen 1 mandag a 1000,-- en daarnaast materiaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Laat ik eerst eens wat dingen verduidelijken: de afvoer is gewoon correct en van lood. Het dakleer is APP afgewerkt met zand, oftewel de code 470K14. Er zijn merken die er simpelweg zo uit zien, niet iedereen vindt dat even mooi.

Het lood had vervangen moeten worden als dat scheurt, foute inschatting van het bedrijf net als even het schuimpje eruit duwen bij de afvoer.
Kortom, net als de andere punten die je al zag, slordigheid in de uitvoering. Ook in het vloeien van de naden zie je dat, sommige punten te warm en andere weer net niet. De donkere vlekken langs de vloeinaad verraden hoe constant ze konden of hebben gebrand.

Het dakleer hoeft wat mij betreft niet vervangen te worden, dat zit echt wel dicht. Maar laat ze die punten oplossen. Nieuw lood zou het beste zijn, maar de meeste bedrijven zullen het gaan aftapen met batuband of iets dergelijks. Even aan jezelf wat je wil eisen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
supersoco80 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Volgens mij kun je niet anders, voor dat je begint met 'ik wil m'n geld terug' of 'een ander bedrijf moet dit komen over doen' ben je verplicht om het huidige bedrijf de kans te geven de problemen op te lossen cq het werk overnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
tweakduke schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:47:
Laat ik eerst eens wat dingen verduidelijken: de afvoer is gewoon correct en van lood. Het dakleer is APP afgewerkt met zand, oftewel de code 470K14. Er zijn merken die er simpelweg zo uit zien, niet iedereen vindt dat even mooi.

Het lood had vervangen moeten worden als dat scheurt, foute inschatting van het bedrijf net als even het schuimpje eruit duwen bij de afvoer.
Kortom, net als de andere punten die je al zag, slordigheid in de uitvoering. Ook in het vloeien van de naden zie je dat, sommige punten te warm en andere weer net niet. De donkere vlekken langs de vloeinaad verraden hoe constant ze konden of hebben gebrand.

Het dakleer hoeft wat mij betreft niet vervangen te worden, dat zit echt wel dicht. Maar laat ze die punten oplossen. Nieuw lood zou het beste zijn, maar de meeste bedrijven zullen het gaan aftapen met batuband of iets dergelijks. Even aan jezelf wat je wil eisen :)
Dankjewel voor je duidelijke en duidelijk met kennis onderbouwde reactie. We gaan hiermee aan de slag!

Nog wel een vervolgvraag: Door de manier waarop ze de lagen hebben aangebracht voert de helft van het balkon geen water af, hier blijft een paar cm water staan. Hoe erg is dat?

[ Voor 7% gewijzigd door supersoco80 op 23-01-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
bakkie1985 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Deze lijkt wel van lood.

Ik vind 2200,-- ook wel aan de hoge kant trouwens.
Ik zou zeggen 1 mandag a 1000,-- en daarnaast materiaal
Ze waren dan ook niet de goedkoopste, wel goede reviews en ze hadden goede foto's. Vandaar dat we voor hen kozen. Nu we verder zijn gaan zoeken blijkt dat ze die foto's van willekeurige websites geplukt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:57
ik zie een radar of kassa uitzending aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
HvdBent schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:57:
ik zie een radar of kassa uitzending aankomen
Ik ben zelf enorm fan van De Rijdende Rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:57
supersoco80 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Ik ben zelf enorm fan van De Rijdende Rechter.
Ik wens je heel veel sterkte, ik heb voor mijn dakwerk een clubje uit Arnhem gehad en dat was ook geen feest, gelukkig geen dakleer, maar het vervangen van het dakbeschot en de panlatten. maar de schroeven die ze gebruikten waren veel te lang, en de knecht moest de baas uitleggen hoe ze het moesten doen.... boeven waren het. Gelukkig de rest van het werk over gelaten aan een aannemer om de hoek, als hij iets verkeerd gedaan had stond ik zo op de stoep... (en hij deed zijn werk erg netjes, zelfs de tuin werd geveegd, want de oppaskids zouden in een schroefje gaan staan.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
supersoco80 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Dankjewel voor je duidelijke en duidelijk met kennis onderbouwde reactie. We gaan hiermee aan de slag!

Nog wel een vervolgvraag: Door de manier waarop ze de lagen hebben aangebracht voert de helft van het balkon geen water af, hier blijft een paar cm water staan. Hoe erg is dat?
Een klein beetje water is niet erg, was dit voorheen ook al of is dit na de werkzaamheden gekomen?

Zo ver ik op de foto's kan zien hebben ze de lagen niet verkeerd gelegd of in ieder geval, stuiknaden gecreëerd.

Het afschot wordt door de onderliggende constructie of door afschot isolatie bepaald, niet door de dakbedekking.

Tweakers Discord

Pagina: 1