Toon posts:

Mengpaneel naar computer

Pagina: 1
Acties:
  • 813 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gisteren geprobeerd een mengpaneel aan te sluiten om de LINE-IN en MIC-IN poorten van een (oude AWE32). Daarna via meerdere mic's muziek ingespeeld en opgenomen op computer. De kwaliteit was echter om te huilen en nee, dat lag niet aan de muzikanten :).

Wie heeft ervaring met deze manier van opnemen en heeft wat tips voor me? Any info welcome.

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:21

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

leg ff uit wat er fout aan klonk, ruis/ vervormt / enz

Verwijderd

Topicstarter
De opnames klonken iig vervormd, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik per ongeluk de opname kwaliteit op 8kbit had gezet :(. Het voornaamste probleem is ongeloofelijk veel ruis die op de voorgrond treed. Als onze bassist een deuntje speelde dan hoorde je een hoop ruis en gekraak en verder op de achtergrond de basgitaar. Dat is het voornaamste.

Extra vraag: is DCC echt aan te raden of tegenwoordig door de intro van de pc+writer mogelijk overbodig?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je de record uitgang van je mengpaneel aansluit op de line in van je AWE32 zou je toch een aardig resultaat moeten kunnen bereiken. Ik zou eens controleren of de kabel wel goed is en anders of de aansluitingen wel werken icm andere aparatuur.

Verwijderd

Topicstarter
De kabels werken goed aangezien wel de avond voor de opnames lekker met een soldeerapparaat hebben liggen klooien. De kabels werken tussen bv. gitaar en versterker prima. Zou dus geen probleem moeten zijn.

Vriend van me oppert net dat het misschien kan komen doordat alle apparatuur niet geaard is? Lijkt mij eigenlijk wel een goede opmerking...maar wat vinden jullie ervan?

Verwijderd

Hehe

Verwijderd

Topicstarter
Daar begon degene die het idee opperde ook mee. Ik geef meteen toe dat het stom is dat ik daar niet aan heb gedacht, maar ja, je hebt van die dagen...

Toch maar eens even een geaard kabeltje aanleggen dan.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

Jag

Begin is met uit te leggen hoe je het hebt aangesloten, en wat voor mixer je hebt.

Dit is hoe je het ongeveer moet doen:
je begint met het signaal goed bij de mixer te krijgen. Bij de bassist kan je dat bijvoorbeeld doen met een mic voor de combo te hangen. Dan zorg je ervoor dat je een goede mix hebt, dus dat het signaal uit de preamp (van de input) niet ver boven of onder de 0 dB komt. Hetzelfde geldt voor de L+R mix.
Je PC sluit je aan op bijvoorbeeld de L+R outputs op je mixer, maar aangezien die eigenlijk altijd balanced zijn, is het handiger om de 2-track of tape out te pakken. Dat zijn gewoon rca aansluitingen. Die sluit je aan op de line in van je SB, NIET de mic in!
Met de volume regeling van windows zorg je ervoor dat bij 0 dB op de mixer output, je ook met je opname software op 0 dB zit ongeveer. En dan maak je tijdens het spelen een 44.1 KHz, 16 Bit stereo opname.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal bovenstaande volgende week eens even proberen. Het probleem is dat ik zelf de mixer en aansluiten niet regel maar iemand anders die alles weet te vinden op dat ding. Het wordt tijd dat ik me er maar eens meer ga bemoeien >:).

Het probleem dat laatste keer was een zware overdosis aan ruis, maar ik denk (mede dankzij enkele mensen die daar met een recht-door-zee 'hehe' op wezen - thanx!) dat het mengpaneel op een geaard stopcontact aangesloten moet worden.

Volgende week meer...

• Jag

Jag

Op zaterdag 08 september 2001 12:57 schreef Drinkus het volgende:
Ik zal bovenstaande volgende week eens even proberen. Het probleem is dat ik zelf de mixer en aansluiten niet regel maar iemand anders die alles weet te vinden op dat ding. Het wordt tijd dat ik me er maar eens meer ga bemoeien >:).

Het probleem dat laatste keer was een zware overdosis aan ruis, maar ik denk (mede dankzij enkele mensen die daar met een recht-door-zee 'hehe' op wezen - thanx!) dat het mengpaneel op een geaard stopcontact aangesloten moet worden.

Volgende week meer...
Dat aarden heeft er helemaal niks mee te maken. Ik zou wel je mengpaneel op een geaard stopcontact aansluiten hoor, daar niet van (als je dan een ground loop krijgt, kan je altijd nog de ground lift inschakelen als die op je mixer zit tenminste). Maar dit is echt geen aardingsprobleem. Aarden en ruis hebben echt niks met elkaar te maken.

Als je veel ruis hebt, dan betekent dat dat je een slechte signal to noise ratio hebt. En dat kan komen doordat je teveel ruis hebt (onnodige versterking, slechte preamps) of te weinig signaal (meer preampen, faders open), of een combinatie van factoren. En zie bovenstaande post om dat een beetje te omzeilen.

• MankE NeliZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 06:49

MankE NeliZ

Geen matches

Zie ook mijn post in dit topic ( [topic=222650/1/25] ) als je last van ruis hebt.

In Kazachstan we say a woman with a book...is like a horse...with wings!

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Op zondag 09 september 2001 04:24 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat aarden heeft er helemaal niks mee te maken. Ik zou wel je mengpaneel op een geaard stopcontact aansluiten hoor, daar niet van (als je dan een ground loop krijgt, kan je altijd nog de ground lift inschakelen als die op je mixer zit tenminste). Maar dit is echt geen aardingsprobleem. Aarden en ruis hebben echt niks met elkaar te maken.

Als je veel ruis hebt, dan betekent dat dat je een slechte signal to noise ratio hebt. En dat kan komen doordat je teveel ruis hebt (onnodige versterking, slechte preamps) of te weinig signaal (meer preampen, faders open), of een combinatie van factoren. En zie bovenstaande post om dat een beetje te omzeilen.
een slechte aarde is de belangrijkste bron van ruis!! Ik heb zelf een PA-systeem opgebouwd met semi-professionele geluidsmensen en er is heel veel tijd besteed aan de voeding & aarde. Zorg er ook voor dat je signaal niet te hard wordt uitgestuurd, computer-line-ins zijn nogal gevoelig voor binnenkomende signalen en proffesionele apparatuur heeft een hoger aantal dB uitgang dan huis & tuin :) apparatuur

en de MIC-ingang in je PC is ALLEEN voor microfoontjes, daar kan je niet een mengpaneel op aansluiten omdat die een versterkt signaal uitstuurt

It seemed like a good idea at the time

• Jag

Jag

een slechte aarde is de belangrijkste bron van ruis!!
Goed, ik ben één en al oor, leg mij maar eens uit waarom de aarde invloed heeft op de signaal ruis verhouding. Ik ben zeer benieuwd.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op zondag 09 september 2001 17:33 schreef Jag het volgende:

[..]

Goed, ik ben één en al oor, leg mij maar eens uit waarom de aarde invloed heeft op de signaal ruis verhouding. Ik ben zeer benieuwd.
ik wil het ook wel weten :P

en nog wat, het signaal wat er uit je mengpaneel komt hoeft niet per defenitie versterkt te zijn, maar het signaal wat in je mic in gaat wordt versterkt door de geluidskaart...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Op zondag 09 september 2001 17:33 schreef Jag het volgende:

[..]

zucht... ;)

een voorbeeld:

hier is 1 plaatje van 1 gebalanceerde XLR plug
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/breejejden/plug.gif

deze plug heeft een hot(+), een colt(-) en een screen

deze screen staat in regelrechte verbinding met de aarde en zorgt ervoor dat alle vervelende stralinkjes niet bij de + en de - kunnen komen omdat je anders storing op dat kanaal krijgt. Die stralingen kunnen veroorzaakt worden door een niet goed afgeschermde voeding (niet geaard :? :) ) of door bv een lus in een voedings-snoer. Zolang je snoer geaard is wordt de kans op invloeden van buitenaf verminderd

tevree? :9
Op zondag 09 september 2001 18:24 schreef dreeke het volgende:

[..]

en nog wat, het signaal wat er uit je mengpaneel komt hoeft niet per defenitie versterkt te zijn, maar het signaal wat in je mic in gaat wordt versterkt door de geluidskaart...
het signaal wat uit het mengpaneel komt is altijd versterkt, anders zou je totaal geen signaal kríjgen. Niet zo versterkt dat je er boxen op aan kan sluiten maar voldoende om een signaal goed over te kunnen brengen naar een ander apparaat

Als je dit signaal via een Aux of een Rec Out naar je computer laat gaan hoeft dit niet meer versterkt te worden. Het klopt idd dat een Mic In het signaal wel versterkt, hier dus het mengpaneel niet op aansluiten anders gaat het vreeslijk oversturen

zo :)

Verwijderd

ik d8 dat aarding alleen tegen brom was? En ter veiligheid..Maarja ik heb er ook maar weinig kaas van gegeten :D

• Jag

Jag

Op zondag 09 september 2001 21:19 schreef Strumxector het volgende:

[..]

zucht... ;)

een voorbeeld:

hier is 1 plaatje van 1 gebalanceerde XLR plug
[afbeelding]

deze plug heeft een hot(+), een colt(-) en een screen

deze screen staat in regelrechte verbinding met de aarde en zorgt ervoor dat alle vervelende stralinkjes niet bij de + en de - kunnen komen omdat je anders storing op dat kanaal krijgt. Die stralingen kunnen veroorzaakt worden door een niet goed afgeschermde voeding (niet geaard :? :) ) of door bv een lus in een voedings-snoer. Zolang je snoer geaard is wordt de kans op invloeden van buitenaf verminderd

tevree? :9
[..]

het signaal wat uit het mengpaneel komt is altijd versterkt, anders zou je totaal geen signaal kríjgen. Niet zo versterkt dat je er boxen op aan kan sluiten maar voldoende om een signaal goed over te kunnen brengen naar een ander apparaat

Als je dit signaal via een Aux of een Rec Out naar je computer laat gaan hoeft dit niet meer versterkt te worden. Het klopt idd dat een Mic In het signaal wel versterkt, hier dus het mengpaneel niet op aansluiten anders gaat het vreeslijk oversturen

zo :)
Hmm, ik geloof niet dat ik het hier helemaal mee eens ben :).

Ik weet echt wel hoe een XLR connector in elkaar zit, ik heb er genoeg gesoldeerd. En die screen, die is niet noodzakelijkerwijs verbonden met de aarde, maar idd meestal wel. De primaire functie is namelijk gewoon nuldraad zijn. Het hele principe van een gebalanceerde ingang zorgt er al voor dat er niet snel storing doorheen komt.
Maar ook al verbind je hem niet met de aarde, en komt er idd storing door, dan is dat natuurlijk NOOIT ruis. Dat kan helemaal niet. Je kan geen ruis oppikken in een kabel. Als je een slechte (als in kapotte) kabel hebt, krijg je wel een heleboel dingen te horen die je niet wilt, maar geen ruis. Echt niet :).

En een signaal uit een mixer altijd versterkt? In your dreams. Dat zou niet best zijn. De power amps krijgen echt een hard time als je het signaal van een cd speler (of andere lijnbron met behoorlijk uitgangsniveau) gaat versterken in een mixer.
En het trouwens qua spanning wel van voldoende om hoorbaar geluid uit een speaker te krijgen, alleen is de impedantie van een speaker een dikke factor duizend te laag (detail).
Het klopt idd dat een Mic In het signaal wel versterkt, hier dus het mengpaneel niet op aansluiten anders gaat het vreeslijk oversturen
Hier ben ik het wel mee eens. Niet zozeer vanwege de versterking, die valt nog wel mee geloof ik (je kan op mijn geluidskaart 20 dB "boost" aan of uit zetten). Maar meer vanwege de lage impedantie van zo'n ingang (zal wel 600 Ohm zijn ipv 20KOhm van de meeste line inputs). En het is een mono ingang :).
k d8 dat aarding alleen tegen brom was? En ter veiligheid..Maarja ik heb er ook maar weinig kaas van gegeten
Nou toch is het waar wat je zegt :) (bijna tenminste).

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Op zondag 09 september 2001 21:37 schreef Jag het volgende:

[..]

Hmm, ik geloof niet dat ik het hier helemaal mee eens ben :).

Ik weet echt wel hoe een XLR connector in elkaar zit, ik heb er genoeg gesoldeerd. En die screen, die is niet noodzakelijkerwijs verbonden met de aarde, maar idd meestal wel. De primaire functie is namelijk gewoon nuldraad zijn. Het hele principe van een gebalanceerde ingang zorgt er al voor dat er niet snel storing doorheen komt.
Maar ook al verbind je hem niet met de aarde, en komt er idd storing door, dan is dat natuurlijk NOOIT ruis. Dat kan helemaal niet. Je kan geen ruis oppikken in een kabel. Als je een slechte (als in kapotte) kabel hebt, krijg je wel een heleboel dingen te horen die je niet wilt, maar geen ruis. Echt niet :).

En een signaal uit een mixer altijd versterkt? In your dreams. Dat zou niet best zijn. De power amps krijgen echt een hard time als je het signaal van een cd speler (of andere lijnbron met behoorlijk uitgangsniveau) gaat versterken in een mixer.
En het trouwens qua spanning wel van voldoende om hoorbaar geluid uit een speaker te krijgen, alleen is de impedantie van een speaker een dikke factor duizend te laag (detail).
[..]

Hier ben ik het wel mee eens. Niet zozeer vanwege de versterking, die valt nog wel mee geloof ik (je kan op mijn geluidskaart 20 dB "boost" aan of uit zetten). Maar meer vanwege de lage impedantie van zo'n ingang (zal wel 600 Ohm zijn ipv 20KOhm van de meeste line inputs). En het is een mono ingang :).
[..]

Nou toch is het waar wat je zegt :) (bijna tenminste).
ik zie niet in waarom je met een niet geaarde kabel geen ruis op kan vangen

een storing hoeft niet van een bepaalde frequentie te zijn, als dat niet het geval is hoor je dus geen brom maar een vaag ruisend geluid, zorg je ervoor dat je gebalanceerde snoeren hebt, verbonden met de aarde, dan verminder je de kans op storing. Daar ging het mij om

natuurlijk zijn er ook andere bronnen voor de ruis zoals jij zei, maar het ging mij ff om de aarde

Het signaal uit een mengpaneel is echt wel altijd versterkt, ik zeg niet dat het altijd versterkt wordt dOOr het mengpaneel, maar het signaal is altijd van een bepaald versterkt niveau. Heel anders dus als een dynamisch mic, maar daar waren we het over eens :9

en een speaker kan je toch echt niet aansturen zonder versterker, ok qua voltage wel, maar ik vind dat dit een beetje erg off-topic raakt

• Jag

Jag

het signaal wat uit het mengpaneel komt is altijd versterkt, anders zou je totaal geen signaal kríjgen.
Het signaal uit een mengpaneel is echt wel altijd versterkt, ik zeg niet dat het altijd versterkt wordt dOOr het mengpaneel, maar het signaal is altijd van een bepaald versterkt niveau.
Ja, daaaaaag. Dat zei je echt wel :P. En versterkt niveau, wat voor niveau is dat dan weer? 0 dBu? 20 dBu? -20 dBu?

Je kan stellen dat het signaal dat uit een mixer komt, line level is. Zo ongeveer tussen de -40 en de +15 dBu. Maar afhankelijk van waar je de mixer voor gebruikt, wordt er ook vaak een hele partij verzwakt in een mixer.
en een speaker kan je toch echt niet aansturen zonder versterker, ok qua voltage wel, maar ik vind dat dit een beetje erg off-topic raakt
Sja, dat was idd een beetje flauw van mij :).
ik zie niet in waarom je met een niet geaarde kabel geen ruis op kan vangen
Nou, ik wel :). Ruis is namelijk white noise. Wat je hoort is de random beweging van elektronen. In White noise zit evenveel energie per octaaf (in tegenstelling tot pink noise (de test ruis), waar evenveel energie per Hz in zit). En dat kan absoluut niet in een kabel gebeuren, onmogelijk.

En het nut van gebalanceerde en geshielde verbindingen wordt zoiezo altijd zwaar overschat. Bij line level signalen is het bijna nooit nodig om gebalanceerde connecties te gebruiken.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Op zondag 09 september 2001 22:23 schreef Jag het volgende:

[..]

[..]

Ja, daaaaaag. Dat zei je echt wel :P. En versterkt niveau, wat voor niveau is dat dan weer? 0 dBu? 20 dBu? -20 dBu?

Je kan stellen dat het signaal dat uit een mixer komt, line level is. Zo ongeveer tussen de -40 en de +15 dBu. Maar afhankelijk van waar je de mixer voor gebruikt, wordt er ook vaak een hele partij verzwakt in een mixer.
[..]

Sja, dat was idd een beetje flauw van mij :).
[..]

Nou, ik wel :). Ruis is namelijk white noise. Wat je hoort is de random beweging van elektronen. In White noise zit evenveel energie per octaaf (in tegenstelling tot pink noise (de test ruis), waar evenveel energie per Hz in zit). En dat kan absoluut niet in een kabel gebeuren, onmogelijk.

En het nut van gebalanceerde en geshielde verbindingen wordt zoiezo altijd zwaar overschat. Bij line level signalen is het bijna nooit nodig om gebalanceerde connecties te gebruiken.
het klopt idd dat signalen ook afgezwakt kunnen worden. De CD/Cass input bv is max +18dB en dit signaal wordt verzwakt door het mengpaneel. Maar 't ging mij er dus ff om dat je deze dus niet in de mic-in moet stoppen

hier zijn we het dus met mekaar eens!!! :P

die ruis die jij beschrijft is de standaard-ruis, maar ik neem niet aan dat dit de ruis is die meneer Drinkus bedoelt, hij zegt namelijk:
Als onze bassist een deuntje speelde dan hoorde je een hoop ruis en gekraak en verder op de achtergrond de basgitaar
lijkt mij gewoon een probleem met de aarde (ervaring 8-) :P )

• Jag

Jag

Op zondag 09 september 2001 22:41 schreef Strumxector het volgende:

[..]

het klopt idd dat signalen ook afgezwakt kunnen worden. De CD/Cass input bv is max +18dB en dit signaal wordt verzwakt door het mengpaneel. Maar 't ging mij er dus ff om dat je deze dus niet in de mic-in moet stoppen

hier zijn we het dus met mekaar eens!!! :P

die ruis die jij beschrijft is de standaard-ruis, maar ik neem niet aan dat dit de ruis is die meneer Drinkus bedoelt, hij zegt namelijk:
[..]

lijkt mij gewoon een probleem met de aarde (ervaring 8-) :P )
Blijven volhouden hè :P? Ook gekraak heeft niks met aarding te maken.

Ik vraag me af hoe ze het geluid van de bassist bij de mixer kregen. Mic voor de combo? DI box? Line out op combo?

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Op zondag 09 september 2001 23:03 schreef Jag het volgende:

[..]

Blijven volhouden hè :P? Ook gekraak heeft niks met aarding te maken.

Ik vraag me af hoe ze het geluid van de bassist bij de mixer kregen. Mic voor de combo? DI box? Line out op combo?
is goed voor m'n gem aantal posts :P ;)

ligt er maar net aan wat voor gekraak, waar denk jij dan dat dat gekraak zomaar ineens vandaan kan komen?

* Stacium is erg benieuwd of het probleem opgelost is na aarding

plz let us know Drinkus :9 :)

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

ik ben even weg geweest en wat ziet mijn oog: een geweldig lange discussie over ruis, storing, aarde, + en - dB's en nog allemaal van die mooie dingen. Ik ben helaas niet ver genoeg ingewijd om mij in die discussie te kunnen mengen. Wel interessant trouwens!

Wat ik dan zo weet over ruis, white nois enzo brengt genoeg met zich mee om te melden dat het idd, zoals strumxector meldt, geen gewone ruis is. Dit zeker omdat het geen constante ruis en en van tijd tot tijd (met de input levels mee?) gaat kraken.

Aangezien ik de drummer van het stel ben is mijn kennis van de aansluiting aan de versterkers niet mijn sterkste kant. Wat ik wel weet is dat onze bassist soms wel eens een verkeerde output gebruikt dus ik zal um in de gaten houden :). De bas is iig rechtstreeks aangesloten op het mengpaneel aangezien deze voorversterkt is (zeggen ze). Het kan ook zijn dat ie via de basversterker loopt en dan naar het mengpaneel.

Morgenavond is pas weer repetitie-avond en het schijnt dat onze gitarist alles op rolletjes heeft gekregen (via line-in, that's for sure). Woensdag zal ik het eea laten weten hoe het gelukt is en hoe het klinkt. Sorry dat ik jullie niet direct de uitslag kan geven (:(), maar het wachten maakt het natuurlijk weer leuk :).

Woensdag meer...

• Jag

Jag

Vraag eens aan de bassist hoe hij zijn signaal bij de mixer krijgt, ik ben benieuwd (ik denk dat ie de line out gebruikt).

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik morgen ff vragen. Ik denk zal dat wat jij denkt wel zeer dicht bij de waarheid komt.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Spannend :D

Pagina: 1