Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05-2024
Beste,

Heb een desktop met de volgende onderdelen:
phenom II x4 965 black edition
gigabyte ga-790xta-ud4
Sapphire Vapor-x Radeaon HD 5750
8Gb DDR3 1333 geheugen
550Watts voeding

Nu heb ik een 4K tv van Panasonic gekocht:
Panasonic TX-43MX700E

Mijn pc is alleen niet instaat om 4K videos af te spelen wel kan ik de video is 2K afspelen.
Nu heb ik mijn videokaart upgrade naar de:
Asus PH-RX550-4G-EVO

Dit heeft helaas niet geholpen aangezien de processor direct naar 100% gebruik gaat.

Nu mijn vraag kan ik mijn processor nog upgraden of moet ik gaan kijken voor een moederboard + CPU + geheugen upgrade?

Groeten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Oei... Phenom II. Dat platform is al 13+ jaar oud. Denk dat het tijd is voor iets nieuws ja.

Als het enkel gebruikt gaat worden voor video's afspelen, kun je kijken naar een NUC of Deskmini. Al dan niet tweede hands. Scheelt ook flink in het energieverbruik.

Ik zou dan wel iets kiezen wat Windows 11 ondersteund. Of een moderne Linux variant.

[ Voor 22% gewijzigd door PD2JK op 21-01-2024 08:28 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Deze 15 jaar oude processor is helaas niet goed genoeg en ik denk ook niet dat een X6 1090T heel veel gaat opleveren.

Je kunt beter, als je alleen een simpel video stream PC’tje zoekt, zo’n N100 mini PC bij ome Ali of elders aanschaffen.

Zoals deze

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davo
Bedankt voor de reacties.

Had al een vermoeden dat het een upgrade zou worden.
Af en toe doe ik eens wat foto en video bewerking van zelf gemaakte videos, maar dat is zo weinig dat het niet verantwoord voor mij is om daar een beest van een pc voor te kopen.

Zal ook zeker gaan kijken naar de mini pc. Heb hier ook een Pi4 4GB waar ik openhab2 op heb draaien.

Had ook wat op alternate zitten rond kijken. Zou de volgende onderdelen met gemak 4K aankunnen?

ASRock B550M Steel Legend socket AM4 moederbord
AMD Ryzen 5 5500, 3,6 GHz (4,2 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor
G.Skill 16 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen

Heb vorig jaar de waterkoeling set in mijn computer vervangen die ook socket AM4 aansluiting heeft.
Zou dan de rest van de computer onderdelen kunnen blijven gebruiken.

En nogmaals bedankt voor de reacties.

Groeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:13
Davo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:31:

AMD Ryzen 5 5500, 3,6 GHz (4,2 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor
Waarom geen 5600G of nog beter een Intel 12/13/14xxx? Draait prima 4K video's op de iGPU. Hoef je geen aparte videokaart meer te gebruiken.
Heb vorig jaar de waterkoeling set in mijn computer vervangen die ook socket AM4 aansluiting heeft.
Zou dan de rest van de computer onderdelen kunnen blijven gebruiken.
Voeding zal ook >10 jaar oud zijn. Welk merk en type is het?
Welke opslag heb je en vooral waar vanaf draait het OS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tja, onderdelen vervangen... Als je de voeding laat zitten heb je kans dat die een keer stuk gaat en met een beetje pech de nieuwe hardware ook meeneemt. Dus dat zou ik niet doen. Mobo, RAM en CPU worden sowieso samen vervangen. Snelle opslag maakt het verschil tussen een traag of snel aanvoelende PC, dus als die nu ook zo oud is vervang je die ook door een moderne SSD voor een paar tientjes.

Dan hou je de kast over. Ja, die kan je hergebruiken, als je geen waarde hecht aan USB 3 voor front headers en zo. Mijn advies: als je dan toch alle inhoudt vervangt, zet deze PC dan gewoon compleet in je persoonlijk nostalgie-museumpje en doe die nieuwe hardware gewoon in een nieuwe kast voor een paar tientjes.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Je kunt ook kijken bij V&A. Misschien hier een leuk machientje oppikken en gebruiken. Elke courante CPU, ook de goedkoopste kan met 2 vingers in z'n neus YT 4K afspelen. Maar er is echter 1 grote maar aan het verhaaltje:

YT gebruikt tegenwoordig steeds vaker de AV1 codec in plaats van de VP9 codec. De AV1 codec is complexer en heeft betere hardware nodig dan VP9. Elke courante NUC kan de klus prima klaren en met nieuw heb je ook garantie en kun je een hele poos vooruit. Jouw Phenom zou het qua kloksnelheid moeten kunnen, maar mist een boel instructiesets waardoor de CPU echt zeer achterhaald is.

Dit is een lage prijs en kan alles wat je verwacht: 4Kp60 materiaal afspelen.
https://tweakers.net/pric...el-nuc-kit-nuc6i3syh.html

Succes

PS: in dit geval hoef je de bestaande PC niet weg te doen. Je kunt wel een upgrade doen, maar dan zit je met een halfbreed systeem waarvan de ene helft nieuw(er) is en de andere helft veel te oud. Jouw systeem is niet meer goed up te graden. Je zou dan rustiger door kunnen sparen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door jimh307 op 21-01-2024 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
jimh307 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:07:
Je kunt ook kijken bij V&A. Misschien hier een leuk machientje oppikken en gebruiken. Elke courante CPU, ook de goedkoopste kan met 2 vingers in z'n neus YT 4K afspelen. Maar er is echter 1 grote maar aan het verhaaltje:

YT gebruikt tegenwoordig steeds vaker de AV1 codec in plaats van de VP9 codec. De AV1 codec is complexer en heeft betere hardware nodig dan VP9. Elke courante NUC kan de klus prima klaren en met nieuw heb je ook garantie en kun je een hele poos vooruit. Jouw Phenom zou het qua kloksnelheid moeten kunnen, maar mist een boel instructiesets waardoor de CPU echt zeer achterhaald is.

Dit is een lage prijs en kan alles wat je verwacht: 4Kp60 materiaal afspelen.
https://tweakers.net/pric...el-nuc-kit-nuc6i3syh.html

Succes

PS: in dit geval hoef je de bestaande PC niet weg te doen. Je kunt wel een upgrade doen, maar dan zit je met een halfbreed systeem waarvan de ene helft nieuw(er) is en de andere helft veel te oud. Jouw systeem is niet meer goed up te graden. Je zou dan rustiger door kunnen sparen. ;)
Alleen heeft die NUC geen DP dus komt er maar maximaal 4K30 uit uit de HDMI1.4 uitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Alleen heeft die NUC geen DP dus komt er maar maximaal 4K30 uit uit de HDMI1.4 uitgang.
My bad, die had ik gemist, maar ik denk dat hij het in die hoek moet zoeken.

Zoiets, wel met DP :)
https://tweakers.net/pric...asrock-deskmini-x300.html

[ Voor 15% gewijzigd door jimh307 op 21-01-2024 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
jimh307 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:17:
[...]

My bad, die had ik gemist, maar ik denk dat hij het in die hoek moet zoeken.
Mijn ervaring is dat 4K YT helemaal niet zo lekker gaat op de iGPU van Intel t/m de 10e generatie. Vanaf de 11e gen/UHD730/750 loopt het pas echt lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Zou het dan echt zo zwaar zijn dat AV1? Let wel op dat dit een AMD systeem is, geen Intel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Heb hier ook een systeem met 5600G en 4K YT gaat toch echt beter op mijn HTPC met i3-12100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davo
Bedankt voor alle reacties.

Heb de volgende voeding, SSD en cooler in mijn huidige pc:

enermax liberty ELT500AWT
uitvoering: Enermax Liberty DXX 500W

SSD waar de os op staat is:
Samsung 870 EVO 500GB
uitvoering: Samsung 870 Evo (MZ-77E500B/EU) 500GB

en als extra SSD mijn oude:
OCZ Vortex 3 120GB
uitvoering: OCZ Vertex 3 120GB

CPU cooler:
Cooler Master MasterLiquid ML120L V2 RGB CPU waterkoeler
uitvoering: Cooler Master MasterLiquid ML120L V2

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20

RvL

Voeding zou ik sowieso ook vervangen. De laatste prijsnotering in de Pricewatch is van 2009 en hij is sinds 2005 verkocht. Dat betekent dat het ontwerp dus al 19 jaar oud is en de voeding zo'n 15 jaar. Dat wil je echt niet meer in een nieuwe computer hebben.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Voeding van ruim 15 jaar oud is niet betrouwbaar meer. Vervangen dus.

De 870 EVO kan mee, de OCZ Vertex niet. Het is een wonder dat de OCZ al zo lang draait. De failure rate van die ssd's was enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nelizmastr schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:27:
Deze 15 jaar oude processor is helaas niet goed genoeg en ik denk ook niet dat een X6 1090T heel veel gaat opleveren.

Je kunt beter, als je alleen een simpel video stream PC’tje zoekt, zo’n N100 mini PC bij ome Ali of elders aanschaffen.

Zoals deze
Ik heb een 1090T in een retro PC en nee, dat gaat niet helpen (en is vziw het snelste wat je in dit platform kan steken)

Tijd om te upgraden naar een nieuw platform. Voor alleen maar video weergeven voldoet echter een s1700 i3 systeem met iGPU prima als je een krap budget hebt.

De reden dat mensen met intel betere resultaten zien is overigens Quick Sync Video

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2024 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-07 19:39
En voor je je oude systeem wegdoet, had je camera toevallig Firewire nodig? Dat zie je op nieuwe moederborden niet meer terug.
En verder, je gaat straks van een 140W processor naar iets van 65W op waterkoeling? Als je een nieuwe geluidsdichte kast koopt is de standaard AMD luchtkoeling wellicht voldoende..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:31

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Het probleem zit hem in de RX 550. De CPU is behoorlijk oud, maar VP9 support is afhankelijk van je GPU. Hierover de discussie
https://www.reddit.com/r/...rt_youtube_vp9_hw_decode/
Verwissel de kaart met een Geforce 10xx of met een nieuwer model. Ze zijn toxh behoorlijk goedkoop geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davo
Bedankt voor alle reacties.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een CPU en losse GPU. Vind dit beter met het oog op toekomstige upgrades.
Maak geen gebruik van FireWire aansluitingen.
Denk dat ik de RX550 terug stuur, heb daar 30 dagen voor via bol.
Dan nieuwe voeding, cpu, gpu, en geheugen koop.
Bijvoorbeeld:

AMD Ryzen 5 5600X, 3,7 GHz (4,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600X Boxed
uitvoering: ASRock B550M Steel Legend
be quiet! System Power 10 550W voeding
uitvoering: be quiet! System Power 10 550W

Reden dat ik aan de 5600X CPU zit te denken is de PCI 4.0. Dan kan ik later uitbreiden met een nieuwe M.2 SSD en in de toekomst eventueel naar een 4.0 GPU.

Weet dan alleen niet welke GPU ik het beste kan kiezen.
Zou ook voor een verglijkbaar systeem van Intel kunnen kiezen, weet alleen niet welke onderdelen ik dan zou moeten kiezen.

Nog keer goed naar mijn cooler gekeken en die wekt met de volgende sockets:
LGA1700, LGA1200, LGA2066, LGA2011-v3, LGA2011, LGA1151, LGA1150, LGA1155, LGA1156, AM4, AM3+, AM3, AM2+, AM2, FM2+, FM2, FM1, TR4

Op de website van coolermaster staat dat hij ook socket AM5 kan.

Nogmaals dank voor alle reacties.
Groeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Intel equivalent zou een i5-12400 zijn, met een B660 chipset moederbord (met idealiter ddr4 ondersteuning om ‘t goedkoop te houden). Dan kun je de gpu nog even uitstellen.

Qua GPU ligt het eraan waar je hem voor wilt gebruiken. Als het echt alleen video kijken is, laat hem dan achterwege en neem het Intel systeem. Anders zou je een Intel Arc kaart kunnen overwegen, die hebben AV1 en zijn onder de €200 te vinden.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1