Welke GPU om oude desktop te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etsan
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 23:11
Hallo allemaal,

Mijn zoon heeft een oude desktop van mijn oom overgenomen, dit bevat:

I7-3770 K 3.5ghz processor
Asrock Z77pro4 moederbord
RAM16gb
Nvidia Geforce 210 GPU
120gb interne SSD
Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 behuizing
Seasonic voeding (welke precies moet ik de behuizing eerst openen kon ik buitenaf niet zien)

Hij heeft van ons een monitor gekregen en een grotere SSD
MSI Optix G2412 - Full HD 170hz - Monitor
Crucial MX500 500GB 3D NAND SATA 2,5 inch Interne SSD

Mijn zoon doet voornamelijk roblox, warthunder, enlisted. En wil weer gaan minecraften.
Ik wil graag weten of het nut heeft voor mijn zoon om te gaan upgraden? Onderdeel voor onderdeel.

Ik denk dan eerst aan de GPU, maar geen idee welke nu handig is bij zijn systeem. Hij heeft een nieuwe monitor, maar nog wel een zeer verouderde videokaart. Wat budget betreft wordt het denk ik een tweedehands kaart, die GPU zijn megaduur wat ik zo zie.

Kan iemand wat advies geven? Ik hoor het graag

Beste antwoord (via etsan op 21-01-2024 15:18)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een goede website is tweakers.net. :+

De best-buy guides geven een aardig beeld, en zowat elke dag maakt iemand wel een advies-topic aan, dus er zijn genoeg voorbeelden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als je cpu upgrade moet je ook ram en mobo upgraden. (Anders niet compatibel)

Voor gpu moet je mogelijk voeding upgraden.

Wat is het budget? Voor 500 euro koop je volledige upgrade die rondjes rent om deze pc.

Ik zou niets van deze pc meenemen naar een nieuwe pc, want het is zonde om hier meer dan 10 euro in te steken.

Ps, zonde van de monitor, want heeft weinig aan meer dan 60 hz op dit moment monitor was 100, veel lager gaat toch niet.

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 20-01-2024 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:13
Ik zou op de V&A kijken voor een GTX 1060 6GB. Ben je met 80 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etsan
Bedankt voor het advies.

Maar wat is er precies zonde van de monitor? Te gebruiken met deze pc, of überhaupt zonde om gehaald te hebben?

Maar dus het beste is voor nu een
GTX 1060 6GB bij v&a zoeken
En vervolgens voor iets totaal nieuws gaan sparen?

De SSD gaan toch zeker wel mee als er een nieuwe pc komt, lijkt mij dat deze prima zijn en mee kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door etsan op 21-01-2024 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De ssd is.. beetje jammer want voor minder geld heb je sneller.

Scherm: deze pc gaat nooit zoveel fps aan kunnen leveren, dus heb je niets aan het feit dat hij 170 hz is. Meestal is een scherm met 60 hz goedkoper. Gezien deze pc maximaal 60 fps gaat kunnen leveren met een gtx 1060 zou dat scherm al voldoende zijn.

Tegelijkertijd, dit scherm was 100 euro dus prima deal.

Hou in je achterhoofd dat dit een pc is van 10 jaar oud. De gpu was toen al geen hoogvlieger.
Werkt het met spellen van toen? Ja.
Werkt het met spellen van nu? Helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etsan
Ahja het scherm was inderdaad prima prijs en hij had nog helemaal geen scherm, vandaar de keuze.
De SSD dacht ik ook een goede te hebben, voor een volgende keer, wat zou een betere keuze zijn geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

99ruud99 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:12:
De gpu was toen al geen hoogvlieger.
Werkt het met spellen van toen? Ja.
Die GPU was tien jaar geleden al niet voor gamen bedoeld. Elke tweedehands GPU van de afgelopen jaren die een beetje op gamen gericht was is een grote verbetering. Iets in de richting van een GTX 1060 of GTX1650 klinkt inderdaad zinnig. Dan gaan de gamingprestaties een factor honderd vooruit. In wat oudere games kun je dan mogelijk prima uit de voeten. Ik gebruik nog steeds een i5 2400+GTX 750 als tweede game-PC om te LANnen, oudere games als AOE2 gaan daar prima op. Dus minecraft vast ook wel. Dat speel ik zelf niet, als je garanties wil moet je benchmarks van die games op een 3770k zoeken.

Maar zoals gezegd, die CPU gaat in recente games dan snel de bottleneck worden en die is niet te upgraden. Loopt een game met een recentere GPU nog steeds niet goed, dan is het dus klaar met deze PC. Dus ga hier niet meer dan een paar tientjes in steken. Moderne hardware lever per euro veel meer prestatiewinst op. Bijvoorbeeld een tweedehands game-bak van twee of drie generaties geleden. Of gewoon een nieuwe AM4-bak met RX6600, dat kost zo'n 500-600 euro en dat loopt rondjes om alle tweedehands alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
Welk type Seasonic voeding zit in het systeem? Als dat een model is zonder PCIe connector dan valt zo'n beetje elke redelijk videokaart al af zonder de voeding te moeten vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 21-01-2024 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-09 22:19

Dark

who tweaked the light?

Zonder te weten welke voeding het is en zonder een budget is een zinnig antwoord lastig. Een al te dure GPU heeft weinig nut op een systeem wat al ruim zo'n 10 jaar oud is. Het maximale wat ik erin zou stoppen is een rtx2060 of een gtx1080 als de voeding dat aan zou kunnen en je deze voor een redelijke prijs op de kop kan tikken. een gtx 1060 of 1660 zal waarschijnlijk goedkoper zijn. Hoe dan ook heb je een 500watt voeding nodig met een 6+2pins pcie aansluiting. Als de voeding even oud is als de CPU, twijfel ik er wel aan of deze nog het volle opgegeven vermogen kan leveren, voedingen slijten namelijk ook. Als die ruim bemeten was kan het waarschijnlijk nog wel, maar als die aan de krappe kant was loop je misschien tegen vervanging aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Uszka schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:31:
Welk type Seasonic voeding zit in het systeem? Als dat een model is zonder PCIe connector dan valt zo'n beetje elke redelijk videokaart al af zonder de voeding te moeten vervangen.
Goede vraag, als er geen voedingskabel is kom je denk ik bij een GTX1050 uit. Die zijn nog zonder PCIe-stekkeraansluitingen te krijgen. Ik zie er wel wat op V&A staan voor 60-80, misschien kan je nog afdingen naar 50 euro. Die zijn zeker niet meer heel snel of modern te noemen dus verwacht geen topprestaties, maar dat past op zich goed bij een 3770K, en voor de voeding kan dat geen probleem zijn. Ik weet niet of er ook varianten met extra stroomaansluiting zijn (overclock-varianten), dus voor ze zekerheid even navragen bij de verkoper.

Bij nieuwere series is er helaas nauwelijks low-end aanbod met weinig vermogen (lees: geen stekkeraansluiting). De GTX 1630 en de RX6400 zijn maar matig en zijn nieuw tamelijk duur voor hun prestaties, en ze zijn niet tweedehands voor een leuk prijsje te vinden. In absolute zin zijn ze snel genoeg, maar je betaalt gewoon te veel.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 21-01-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etsan
Ik ga straks eens kijken welke voeding er nou precies in zit. Dat is wel handig te weten zie ik.
Benchmarks op zoeken voor de games op een 3770k, dat ga ik eens doen.

Dus als de voeding te oud is, dan wordt het lastig de gpu te upgraden, een gtx1050 zou kunnen.
Als de voeding wel voldoet, dan een gtx1060
Tweedehands, want teveel geld er in stoppen is zonde. En kan beter gebruikt worden voor een geheel nieuw systeem.

Moeten we vervolgens uit gaan zoeken wat we qua budget moeten sparen voor een betere up to date systeem.

Nog weer bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etsan
De voeding is een :
Ss-620gm active pfc f3 (m12II-620bronze)

Als ik het goed heb zitten daar wel de juiste aansluitingen (PCIe) En voldoende wattage (620w) op.

Ga ik dus op zoek naar 2ehands gtx 1060/1080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-09 22:19

Dark

who tweaked the light?

Denk ook even om de maat van de kast en de kaart, een gtx1080 kan zo'n 29cm lang zijn en in sommige wat kleinere kasten moeilijk passen, als daar bijvoorbeeld een drive cage zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De M12II is geen heel fantastische voeding en (uiteraard) behoorlijk verouderd, maar ook weer geen complete bagger en qua vermogen ruim genoeg om alle genoemde kaarten op aan te sluiten. Dus een PCIe-kabeltje meer of minder gaat het verschil in ieder geval niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
etsan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:57:
De voeding is een :
Ss-620gm active pfc f3 (m12II-620bronze)

Als ik het goed heb zitten daar wel de juiste aansluitingen (PCIe)
Als je de modulaire kabels nog hebt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etsan
Ik heb via mp een gtx 1060 6gb voor 50€ deze haal ik vrijdag op.

De behuizing past hij in en de modulaire kabels zitten nog bij de voeding.

Dan gaan we kijken of het allemaal werkt. Dat zou fijn zijn, want dan kan hij even hiermee door en intussen sparen voor een nieuwe (of nieuwere) en betere desktop.

Ik zal zodra de gpu erin zit en het werkt ook eens uitzoeken hoe en wat qua onderdelen samen kan. (mobo/cpu/ram/psu/gpu/behuizing/e.d.)
Voor een nieuwe/andere desktop die daarna nog weer een tijd mee kan gaan.

Tips voor duidelijke/goede sites waar ik dit kan gaan ontdekken zijn altijd welkom.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een goede website is tweakers.net. :+

De best-buy guides geven een aardig beeld, en zowat elke dag maakt iemand wel een advies-topic aan, dus er zijn genoeg voorbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Een 3770k met een Gtx 1060 is nog wel aardig in balans en kan je mede door de 16gb ram nog best wat leuke spellen op spelen, uiteraard niet meer de nieuwsten maar denk dat het in dit geval prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etsan
Mijn zoon is erg blij met de upgrade. Dus hij kan even vooruit. Nogmaals bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Geforce 210 was 15 jaren geleden al een trage kaart om beeld te kunnen geven en ik had destijds een Radeon HD 4830 die 7x de performance gaf.

GTX 1060 6 GB is bijna 50x sneller.
Pagina: 1