Nieuwe desktop, oude GPU: Windows problemen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalopsia
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-09 20:18
Hallo Tweakers,

Graag zou ik een beroep doen op jullie vaardigheden.

Ik was toe aan een nieuwe desktop en heb hiervoor de benodigde onderdelen besteld op de GPU na*.
Het is idee is later een nieuwe GPU te bestellen maar deze eerst uit het oude systeem mee te nemen.
Helaas werkt het niet naar behoren.

De GPU in kwestie is https://tweakers.net/pric...rmor-8g-oc/specificaties/

Als ik de pc opstart met de monitoren aangesloten op de GPU (twee monitoren, zelfde als voorgaand systeem, DP & HDMI) kom ik in Windows maar kan vrij weinig.
De volgende zaken werken niet:
- Geen de Windows gerelateerde onderdelen starten (Start-knop, task manager, settings, volume etc etc).
- Programma's starten niet.

Ik kan met de cursor alles aanklikken maar er gebeurt niets. Rechtermuisknop op het bureaublad opent wel een window maar niks hiervan werkt.

Indien ik de monitoren aansluit op het moederboard werkt alles prima!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Windows updates zijn up to date.
BIOS drivers geupdate.
Laatste drivers voor de GPU van de site gehaald en geinstalleerd.
Googlen naar een gelijkwaardig probleem en daar zoeken naar een oplossing.
Gekeken of de PSU de GPU kan dragen. -> moet ok zijn.
Gekeken of de GPU op het juiste slot in het moederbord zit** (3.0 zou backwards compatible zijn).

Wellicht nog van toepassing. Ik heb eerst alles geupdate en geinstalleerd op de PC. Daarna de GPU erin gezet. Toen had Windows al kuren. Vervolgens via de 'moederboard aansluiting' omweg de laatste drivers voor de GPU erop gezet.

Mijn verstand houd hier ongeveer op. Voordat ik het advies van sommige plekken op het internet op ga volgen (buy a new GPU, uninstall everything, your motherboard is broken etc :| ) hoop ik hier wat kennis op te doen via jullie! :)

Alvast bedankt!

*
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 333,-€ 333,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 267,-€ 267,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 135,-€ 135,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 58,85€ 58,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,69€ 113,69
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 97,56€ 97,56
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 182,92€ 182,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.188,02

** https://rog.asus.com/us/m...fi-model/helpdesk_manual/

[ Voor 35% gewijzigd door Kalopsia op 20-01-2024 19:09 ]

No sp00n

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalopsia
Update.
Ik was nogmaals in 'Device manager' aan het kijken. Nu kon Windows driver updates vinden!? Updates geinstalleerd. PC afsluiten. Kabels omgooien naar de GPU. Opstarten. Zelfde probleem..

Ik zag in een tool van AMD dat GPU1 staat op AMD (on board) en GPU2 op de Radeon. Kan dit relevant zijn voor het probleem?

No sp00n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Het is me niet duidelijk of je een nieuwe versie windows installatie hebt gedaan. Zo nee, dat is wel verstandig, aangezien er van alles achter kan blijven van een vorige PC. Vaak werkt veel wel, maar er kunnen onverwachte zaken optreden (lagere performance, bepaalde programma's werken ineens niet zonder duidelijke reden e.d.).
Zoja, negeer mijn opmerking.

Ik lees ook dat je aan het switchen bent tussen de geïntegreerde GPU en je RX580? Dat zou ook allerlei verwarring kunnen veroorzaken voor windows. Maak een keuze wat je wil gebruiken en blijf daarbij. Anders denkt windows elke keer als je switched dat je weer een nieuwe grafische kaart hebt geïnstalleerd.

Wat je zou kunnen proberen:
Ik lees dat windows wél correct werkt met enkel de geïntegreerde GPU, ik vermoed daarom dat de driver in de war raakt door de switch naar een andere AMD gpu. Oninstalleer de grafische driver in safe mode met DDU (display driver uninstaller) en installeer de correcte driver voor je RX580. Ga niet switchen tussen geïntegreerd en rx580, maar blijf even bij je RX580 of switch in ieder geval vóórdat je de correcte driver installeert na deïnstallatie van de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalopsia
Hey GromuhlDjun, bedankt voor je reactie.

Excuses voor de onduidelijkheid. Windows is schoon erop gezet. Dit is verlopen met Windows 10 boot naar een upgrade via Windows naar Windows 11.

Yes, ik vermoed zoiets! Goede lead. Ik ga het proberen. Update zal volgen
- Download DDU.
- Run DDU in safe mode. Clear Display drivers (AMD Radeon (TM) Graphics & Radeon RX 580 series).
- Instal Radeon RX 580 RX series drivers.

Switchen was nooit het plan. Ik wens het bij de RX 580 te houden!

No sp00n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Kalopsia schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:09:
Switchen was nooit het plan. Ik wens het bij de RX 580 te houden!
Waarschijnlijk staat in je bios nu ingesteld (auto?) dat beide GPU's gebruikt worden?
Zet dan in je bios de interne GPU van de CPU uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalopsia
Het is gelukt!
Via de DDU de oude drivers eruit gehaald. Vervolgens nieuwe erin.
Kabels weer op de GPU en het werkt! In de AMD software zag ik nu ook data van de Radeon 580, dat geeft de burger moed.
Zojuist ook een kleine test gedaan en lijkt erop dat het nu snor zit.

Ik zie nog wel de onboard GPU in de AMD omgeving (Nu als GPU2 i.p.v. 1). Weet niet of dit nog conflict kan geven? Indien zo zal ik nog eens de bios induiken. Alhoewel ik destijds daar weinig/niks kon vinden betreffende GPU instellingen..

Hartelijke dank Tweakers!

No sp00n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Yes! Gelukkig :)
Op zich zou het geen kwaad moeten kunnen dat de onboard GPU nog vermeld staat. Programma's pakken vrijwel zonder uitzondering automatisch GPU1.
Pagina: 1