CV tuning irrelevant met een slimme thermostaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-05 15:49
Zoals zovelen poog ik mijn CV installatie te tunen.

We hebben een goed geïsoleerde (vrijstaande) woning uit 2007, met radiatoren boven en vloerverwarming beneden.
De radiatoren boven staan uit, enkel de vloerverwarming beneden is nog relevant.

Vorig jaar heb ik onze verdeler op de vloerwarming ingeregeld. Met een max vermogen op de CV van 50% en een max aanvoertemperatuur van 50 graden geeft dit 0,53 m3 gas per graaddag. Hierbij laten we de temperatuur gedurende de dag langzaam oplopen.

Dit jaar hebben we een Intergas Xtreme 36 laten plaatsen. Met dezelfde instellingen verbruiken we nu 0,47 m3 gas per graaddag.
Toevallig kwam ik laatst het volgende filmpje tegen: YouTube: Hoe stel je zelf een Intergas Extreme 36/30 CW5 in...
De essentie was: zo laag mogelijk CV vermogen, zo laag mogelijke pompsnelheid, hoge max aanvoertemperatuur, temperatuur in huis constant houden.
Een experiment hiermee gaf 0,52 m3 gas per graaddag bij 20 graden in huis.

Nu ben ik weer druk aan het experimenteren, maar ik vroeg mij zo af:

Waarom moet ik dit doen?
Kan een slimme thermostaat dit niet voor mij inregelen?
Waarom moet ik dit anno 2024 nog zelf inregelen?
Gegeven dat je je thermostaat de volledige vrijheid geeft over het vermogen van je CV, de pompsnelheid en de aanvoertemperatuur, dan zou een beetje slimme thermostaat toch zelf tot de ideale configuratie moeten komen? (er vanuit gaande dat je vloerverwarmingverdeler correct is ingeregeld)

Of ben ik nu naïef? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De meeste slimme thermostaten zijn afgesteld op radiatoren.
Die vragen dus vermogen van de ketel afhankelijk van het verschil in gemeten en ingestelde temperatuur.
Stel dat je kamer 19 graden is en je wilt naar 21 graden dan zal hij de cv ketel flink opstoken naar 70 tot 80 graden.
Kortom hoe hoger de gevraagde delta T hoe meer vermogen hij van de ketel vraagt en die stooklijn is bijna nooit in te stellen in die zogenaamde "slimme thermostaten".

Maar aangezien je vloerverwarming hebt mengt die dat terug tot zijn max van rond de 35 graden(afhankelijk wat hebt hebt ingestelt) en als de radiatoren dicht staan wordt de rest alleen maar rondgepompt.

Het rendement van een cv ketel wordt hoger naarmate retour temperatuur lager is, dus is het verstandig die hoge cv temperaturen te beperken, want hoge temperaturen zijn alleen bruikbaar door radiatoren.
Dat kun je doen door in de ketel de maximale temperatuur te begrenzen of door de capaciteit van de ketel re begrenzen.

Die extreme 36 heeft veel te veel vermogen (32,1kW) voor een goed geïsoleerd huis, dus dat terugbrengen is verstandig al zou het zo maar kunnen dat zelfs het minimale vermogen van deze ketel nog meer is dan je nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 23-01-2024 13:31 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-05 15:49
Dank je!