Opstartprogramma via een usb stick voor testen laptop scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01-2024
Mijn vraag:
Ik zoek een programma waarmee ik via een usb stick mijn defecte laptop kan opstarten om het scherm te testen. Een soort portable Windows10 waar ook testtools bij zijn maar dan zonder licentie. Ja, een Win PE of iets dergelijks. Het lukt mij namelijk niet om een Win PE samen te stellen. Ik probeerde het al via EaseUS to do back-up free maar de handleiding is nogal summier en ik zocht een stap voor stap handleiding maar vond niets deftig. Ik wil namelijk weten of de laptop hardware matig defect is of dat de Win 10 corrupt is. Ik zou natuurlijk de Win 10 opnieuw kunnen installeren via de Windows MCT tool maar als de hardware voor het scherm kapot is gaat dat niet veel helpen en is het allemaal werk voor niets en ben ik ook de Office en andere programma's kwijt.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Laptop is Acer Win 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
De laptop start op tot waar Windows het scherm vermoed ik wil aansturen (tot voorbij het Acer logo)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8hbC283-qBNVvMVuTaKUax7ldI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gCqyLEnq5RXCK5WQB1z3pzkJ.jpg?f=user_large
maar dan krijg ik een zwart scherm. Verder kom ik na 3 maal herstarten in het herstelmenu en probeerde de laptop op te starten in veilige modus maar dan wordt het scherm terug zwart. Terug in het herstelmenu na 3 x herstarten probeerde ik een herstelpunt maar kreeg na lang wachten het bericht in een venstertje "Systeemherstel kan het bestand c:\Windows\WinSxS\amd64_microsoft-windows-coreshell_31bf3856ad364e35_1C niet uitpakken vanaf het herstelpunt" Er is tijdens het systeemherstel een onbekende fout opgetreden.(0x8007025d) U kan systeemherstel opnieuw proberen uit te voeren met een ander herstelpunt. Ik probeerde dus nog een ander herstelpunt maar kreeg daarop identiek dezelfde foutboodschap... Ik nam de HDD er uit en controleerde ze via een andere pc en deze is OK. Ik probeerde ook met een extern scherm op de laptop aan te sluiten maar nadat de pc opstart en voorbij het logo van Acer komt zoals in de voorgaande opstartpogingen wordt het terug zwart en is op het externe 2de scherm ook niets te zien. Ik vraag mij af of ik nu Windows opnieuw moet installeren of (zie foto, het lijkt er precies op dat Windows misschien gedeeltelijk toch werkt daar ik de bolletjes zie onderaan of vergis ik me?) is er een hardware probleem met de grafische kaart? Er is geen gescheiden video kaart gewoon één moederbord. Hoe kan ik dat testen?
Vandaar mijn vraag, zie hierboven...

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Begin maar met een schone Windows installatie

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:00
Is een Linux opstart stick maken een optie?
Eenvoudig te maken.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:17
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor natuurlijk.
Uitgebreidere WinPE's bieden (veel) meer reparatie/diagnose opties zoals Sergei Strelec WinPE.

Je kan dan ook nog proberen om daarmee je Windows op te starten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door The_Doman op 20-01-2024 20:01 ]