Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:00
beste medetweakers,

ik ben geen technicus, maar apparaten vervangen omdat ze een irritant geluid maken gaat me ook wat ver, want qua eindresultaat werkt mijn 10 jaar oude wasdroger nog als een zonnetje.
Daarom wil ik in eerste instantie kijken of ik hem zelf kan repareren.

Maar de vraag waar ik mee zit, is wat dient er exact gerepareerd te worden?

Het betreft de volgende wasdroger Bosch WTS86501NL/30
https://www.bosch-home.nl...ail/product/WTS86501NL/30

zelf heb ik het vermoeden op basis van wat zoekacties op google, dat het wel eens de aandrijfsnaar kan zijn
https://fixpart.nl/nl/rep...g/aandrijfsnaar-vervangen

Maar mijn gevoel zegt, omdat het geluid niet continue is, dat ik er ook naast zou kunnen zitten.
Want een aandrijfsnaar laat de trommel draaien, dus als de trommel draait en de piep is er niet, is het dan wel de aandrijfsnaar?

Omdat er veel tweakers zijn die zelf ook de handen uit de mouwen steken en zelf zaken repareren, heb ik de hoop dat er een tweaker tussenzit die ditzelfde euvel heeft gehad, en mij met enige mate van zekerheid kan geven over welk onderdeel het probleem is.

Daarom even dit filmpje, hierop is goed te horen waar ik mee te maken heb,

https://youtube.com/shorts/-VoElzfzjkU?feature=share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58
Ik weet niet of drogers dempers hebben, maar klinkt een beetje alsof er een trommeldemper droogloopt? Vandaar misschien ook de onregelmatigheid in het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Klinkt niet echt als een snaar, zou wel het wiel kunnen zijn waar de snaar omheen zit.
Maar het zou ook een beginnend trommellager-probleem kunnen zijn, maar dan wel echt in een heeeel vroeg stadium.
Ik snap overigens volledig dat je hem daarvoor niet wil wegoden want het is wel iets in een heel erg beginstadium. je zou hem eens kunnen openmaken de snaar ear halen en kijken of je het geluid met de hand gereproduceerd krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:00
Inmiddels heb ik 40 schroefjes losgedraaid. Beide zijkanten eraf gehaald. Bovenkant eraf. En enorme load aan stof in het apparaat eruit gehaald.
Daarna aangezet. Geluid kwam in mindere mate terug. Met 1 onderbroek erin bijna geen herrie meer. Werd langzaam aan al blij.
Toen de machine toch wat voller gedaan en aangezet. Helaas het kwam weer terug.
Goed geprobeerd te luisteren waar het vandaag kwam. Leek niet aan 1 van beide zijkanten maar aan de achterkant.
Nou zit er aan de achterkant een bevestiging aan de trommel die draait. Kan er geen foto van maken helaas. Zou dat dan de oorzaak zijn geweest?
Heb er maar wd40 op gespoten. Want als dat het niet was, dan zou ik er zelf nooit achterkomen. Dus heb het apparaat gedeeltelijk weer in elkaar gezet, zodat de
Machine weer in verband staat. Achterkant nog niet afgemaakt. Apparaat aangezet met goede belading. Half uur programma. Geen herrie meer.
Nu maar hopen dat het zo blijft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
dan zal je waarschijnlijk de spanrl (dat worod kwam ik vanmiddag dus niet op) hebben ingespoten emt wd40. die kan piepen soms. Maar in feite zou je geen wd40 op de snaar moeten spuiten.
maar als het nu goed klinkt zou ik het voor nu maar gewoon zo laten en hem weer in elkaar zetten.
eerst vond ik je beschrijving meer klinken als een versleten trommellager9bij meer belading meer gepiep) maar die lager kan je niet even volspuitne met wd40 want die zou afgedicht moeten zijn dus is de spnrol toch blijkbar de oorzak in jouw geval.