Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMannes
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-05-2024
Goedendag iedereen,

Momenteel verwarmen we onze woning met een Brink allure ketel en komt ons tapwater van een LG Warmtepomp boiler.

Laatst hebben we de monteur van ons huidige systeem langs gehad voor het kijken naar een nieuw systeem waarbij we volledig van het gas af konden en waarbij we het huidige kanalen systeem konden blijven gebruiken.
Veel verstand heb ik niet van de installaties maar we kregen te horen dat dit alleen zou kunnen met een brink elan systeem met cv en een warmtepomp. dit alles moest incl leidingen naar zolder leggen voor de cv al gauw op een 30.000 euro uitkomen en was volgens hem gezien de hoogte welke we hadden voor het systeem niet mogelijk.

Zelf zat ik als enige alternatief nog te denken om overal vloerverwarming te laten vrezen. dit is echter een groot project en ik zit hier zelf niet echt op te wachten.

Weet iemand een alternatief voor brink wat op de huidige kanalen aangesloten kan worden? en waarbij we volledig van het gas af kunnen? onze dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:50
Je kunt altijd een kanaalairco laten installeren in plaats van de Brink allure ketel. Dat kost uiteraard een fractie van die 30.000 euro.
Bijvoorbeeld zo`n Panasonic die je verticaal kunt plaatsen.
Mocht blijken dat die het qua capaciteit een beetje krap heeft tijdens extreem weer dan kun je altijd nog een airco bij in de woonkamer plaatsen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MJMannes schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:34:
Goedendag iedereen,

Momenteel verwarmen we onze woning met een Brink allure ketel en komt ons tapwater van een LG Warmtepomp boiler.

Laatst hebben we de monteur van ons huidige systeem langs gehad voor het kijken naar een nieuw systeem waarbij we volledig van het gas af konden en waarbij we het huidige kanalen systeem konden blijven gebruiken.
Veel verstand heb ik niet van de installaties maar we kregen te horen dat dit alleen zou kunnen met een brink elan systeem met cv en een warmtepomp. dit alles moest incl leidingen naar zolder leggen voor de cv al gauw op een 30.000 euro uitkomen en was volgens hem gezien de hoogte welke we hadden voor het systeem niet mogelijk.

Zelf zat ik als enige alternatief nog te denken om overal vloerverwarming te laten vrezen. dit is echter een groot project en ik zit hier zelf niet echt op te wachten.

Weet iemand een alternatief voor brink wat op de huidige kanalen aangesloten kan worden? en waarbij we volledig van het gas af kunnen? onze dank is groot!
gevalletje "wij van wc adviseren wc eend".

je kan gewoon je bestaande warmtewisselaar (neem aan dat je het systeem hebt met een brander met CV leidingen naar de wisselaar in je kanaalunit) voeden met elke willekeurige warmtepomp. zolang die het juiste vermogen kan leveren (zie koevlaas formule) is het geen probleem.

losse airco met een satteliet erin meubelen kan ook maar is meer gezeik en geen subsidie.

laat die monteur die je nu hebt voor wat het is, duidelijk meer verstand van verzekeren...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:52
Heb nog een hetelucht verwarming op gas en gebruik een kanaal airco lucht-lucht al 4 jaar als experiment om te koelen en te verwarmen en dat is een succes. Er zijn inmiddels meerdere mensen in dit forum die het al weer handiger wisten op te lossen ook.

Geen standaard oplossing, wel eentje die gewoon goed kan werken. Alleen oppassen met koelen: als je kanalen niet geschikt zijn voor koelen moet je dit goed doen of niet doen (condens in de leidingen gaat je opbreken).

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een en ander hangt ook af van hoeveel plek je hebt.

Vloerverwarming infrezen vind ik ook wel een goede optie. Maar dan moet je ook in de badkamer etc iets doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@flippy Brink elan is inderdaad een extern gevoede warmtewisselaar. Maar de zwaarste, 25kW met heet water, zal op warmtepomp vriendelijke temperatuur waarschijnlijk onvoldoende doen.

De allure is geloof ik direct gasgestookt.

Het verhaal van @NiGeLaToR klinkt interessanter…
brink spullen zijn peperduur, dus als je er aan moet, is alles interessant

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 20-01-2024 20:48 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:47:
@flippy Brink elan is inderdaad een extern gevoede warmtewisselaar. Maar de zwaarste, 25kW met heet water, zal op warmtepomp vriendelijke temperatuur waarschijnlijk onvoldoende doen.

Het verhaal van @NiGeLaToR klinkt interessanter
vraag is natuurlijk hoeveel warmte men echt nodig heeft. ik betwijfel dat die ketel daadwerkelijk afgelopen week 24/7 een vette 70 kuub gas per dag heeft zitten wegstampen.

als de warmtewisselaar vervangen moet worden of eentje bijplaatsen (qua kosten valt dat wel mee ten opzichte van een set sattelietunits) kan daar natuurlijk meteen een flinke knoepert in om met leuke temperaturen te kunnen draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 20-01-2024 20:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@flippy iets van 30% zo uit het hoofd bij 45 of 50 graden water de elan in volgens Brink zelf.

En de 25 is de zwaarste…

Misschien voldoet het, maar dat is geen echt lage temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 20-01-2024 20:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:57:
@flippy iets van 30% zo uit het hoofd bij 45 of 50 graden water de elan in volgens Brink zelf.

Misschien voldoet het, maar dat is geen echt lage temperatuur.
hoe dan ook is het een verbetering dan wat men nu heeft. verhogen van de luchtsnelheid heeft ook flink invloed op de capaciteit. meer dan de watertemperatuur in dat opzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:52
Ronald schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:47:

De allure is geloof ik direct gasgestookt.

Het verhaal van @NiGeLaToR klinkt interessanter…
brink spullen zijn peperduur, dus als je er aan moet, is alles interessant
Kijk, een water-lucht Brink hetelucht verwarming, gasgestookt, levert warmte op van 50-60'c met in ons geval een CV van 16kW. Dan heb je bijvoorbeeld luchtverplaatsing X nodig om het warmte Y te krijgen.

Voed je er nu lucht in van 30'c bijvoorbeeld, dan heb je om Y te krijgen tenminste X x 2 nodig, om dezelfde hoeveelheid warmte-per-luchteenheid door je huis te verplaatsen. Ik heb 'maar' een 5kW airco gekocht omdat het toentertijd nooit de bedoeling was helemaal gasvrij te gaan. Maar, deze winter heb ik net als vorige twee winters de gaskachel niet nodig gehad. Wel staat de airco pakweg 24/7 aan en is permanent in een cyclus van verwarmen en ontdooien met dit weer.

Dus als je de mogelijkheid hebt om lucht te verplaatsen en warmte toe te voegen dan is elke manier waarop dit kan te overwegen: een lucht-lucht airco heeft alleen als nadeel dat het niet de luchtmassa door je leidingen kan persen die je nodig hebt. Ik gebruik hier dus de water-lucht Brink nog steeds voor. Je zou dus moeten kijken of je een lucht-lucht kanaal airco kunt vinden die direct op je luchtkanalen aangesloten kan worden en voldoende m3 per uur met weerstand van je kanalen kan rondblazen.

Je zou mijn oplossing dus een indirecte oplossing kunne noemen: ik meet de uitgaande lucht uit de airco, schakel met een relais de Brink ventilator in en blaas via de Brink installatie lucht rond. Dat kan natuurlijk efficienter door het Brink-ding niet nodig te hebben.

OF: je maakt het Brink ding niet gasgestookt, maar voert daar heet water in uit een lucht-water warmtepomp. Want de Brink water-lucht warmtewisselaar is op zich een prima ding en je kunt de invoerwarmte schakeling in de Brink instellen. Standaard is dat 45 of 50'c ofzo, maar ik heb hem verlaagd naar 30'c bijvoorbeeld. Los dan dat ik ook nog eens een relais-schakelijk gebruik, maar dat komt vooral omdat ik ook koele lucht door m'n huis blaas. Omdat ik de indirecte optie gebruik krijg ik geen condens in de leidingen, koele lucht vermengt zich eerst met de aangezogen lucht van de Brink en wordt zo nooit condenswaardig, mits ik de toestroom van koele lucht beperkt houd (lage ventilatie stand van de airco, winter juist hoge stand voor warmte).

Enfin: ik heb mijn situatie maandenlang mentaal zitten uitpuzzelen en is daarmee totaal geen reproduceerbare oplossing voor andere woningen. Ik wilde alleen bewijzen dat het kon, 4 jaar terug ofzo, toen niemand nog geloofde dat het zou kunnen zonder vloerverwarming aan te leggen. Want, als je de keuze hebt, is dat natuurlijk nog steeds een zeer fijne manier van verwarmen ook.

Hoop dat het helpt om te bedenken welke scenario's je wilt overwegen. Zoek een creatieve installateur, ik had de mazzel een oude rot in het vak te vinden die het cool vond om te doen - zijn zoon baalt nog elke keer als ze onderhoud komen doen dat ze dit gebouwd hebben :o (ik heb de logica, sensoren en relais gebouwd met een Homey pro btw)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMannes
Bedankt voor de gegeven reacties. Het word voor mij al allemaal een beetje moeilijk om te volgen. :P
Als ik het goed begrijp is er niet een snelle en simpele oplossing zoals het weg halen van de oude allure en iets anders rechtstreeks op de kanalen aan sluiten? je zal je systeem dan moeten gaan ombouwen en hierbij de allure gebruiken om tot voldoende warmte te komen?

Koelen is voor mij niet echt een noodzaak en heeft dan ook geen prioriteit :)

Bijgevoegd trouwens nog een foto van de situatie nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLOz5T5M2brHcvMH1144k5dBeoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/su3MkCFDxy5g2fKVGUncSZT4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een kanaalairco kan vaak wel. Dan heb je soort van maar 1 apparaat met 1 kamerthermostaat in de woonkamer. En een buitenunit natuurlijk.

Soms is de luchtkanaaldiameter beperkt waardoor er onvoldoende lucht/warmte door kan.

Het lijkt me iets minder complex dan via L/W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMannes
maar kan je hier dan heet hele huis mee verwarmen of is dit een oplossing voor alleen de woonkamer? we hebben een vrij groot huis en ik wil niet graag in de kou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MJMannes schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:22:
maar kan je hier dan heet hele huis mee verwarmen of is dit een oplossing voor alleen de woonkamer? we hebben een vrij groot huis en ik wil niet graag in de kou zitten.
wat is je jaarlijkse gasverbruik?

en dit lijkt een hele simpele opstelling om over te gaan naar een satteliet/kanaalunit.

fun fact: veel bedrijfspanden worden gewoon warm (en koud) gehouden met aircos.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 21-01-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMannes
mijn gasverbruik zal momenteel uit komen denk ik rond de 1600 m3.

Maar hoe moet ik dit dan zien? ik heb al wel gezocht op een kanaal airco. deze zal dan komen op de plek waar nu de allure staat en dan passen gemaakt moeten worden op waar nu de uitlaat van de ketel zit? en de flow van de airco is dan genoeg om een huis warm te maken door gewoon de temp in te stellen en dan de schuiven van de huidige roosters te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
MJMannes schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:31:
mijn gasverbruik zal momenteel uit komen denk ik rond de 1600 m3.

Maar hoe moet ik dit dan zien? ik heb al wel gezocht op een kanaal airco. deze zal dan komen op de plek waar nu de allure staat en dan passen gemaakt moeten worden op waar nu de uitlaat van de ketel zit? en de flow van de airco is dan genoeg om een huis warm te maken door gewoon de temp in te stellen en dan de schuiven van de huidige roosters te gebruiken?
Ja precies, zo is het de bedoeling.
Voor een woning die 1600 m3 gas per jaar verbruikt ben je op zoek naar een kanaalairco die bij -10 graden buiten nog zo`n 8.5 kW haalt. Ik heb de documentatie van Panasonic niet bij de hand maar ik vermoed dat je idealiter dan op zoek gaat naar ongeveer het 11 of 12 kW model (3 fase).
Als de luchtkanalen die je hebt daarvoor groot genoeg zijn dan is het gewoon goed.

Als de luchtkanalen net iets te klein zijn dan kun je ook een net iets lichtere kanaal airco plaatsen en uitproberen hoe het gaat. Als het tegenvalt kun je er altijd nog een normale airco bij in de woonkamer plaatsen.

In plaats van een kanaalairco kun je ook een lucht/water warmtepomp met buffer en ofwel de bestaande wisselaar of een nieuwe met ventilator etc. doen. Dat lijkt me iets complexer en duurder maar je krijgt er wel subsidie bij. Maar ik denk niet dat het netto goedkoper is. Wel kan dit een oplossing zijn als je met een grote kanaalairco niet weg komt met het aantal m2 dat je hebt om de hoeveelheid R32 in te verdunnen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zoals hierboven al word aangehaald zit je met die vermogens wel goed.

ik zou echter gezien de situatie en gebruik overwegen om 2 units te pakken (van ~8kW bijvoorbeeld) en het benodigde vermogen op te delen. is wat duurder in opzet maar het levert een stuk meer comfort op in de winter doordat er veel constanter warmte kan worden geleverd tijdens de vorst. daardoor heb je vrijwel geen (of iig zeer weinig) last van defrosts wat bij luchtverwarming erg opvalt als ineens de luchtervplaatsing in de woning stilvalt.

met een duo opstelling is ook veel makkelijker veel meer luchtverplaatsing te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
flippy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:35:
met een duo opstelling is ook veel makkelijker veel meer luchtverplaatsing te verkrijgen.
Hoezo? Alle energie moet toch nog steeds door dezelfde kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

busscherski schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:05:
[...]

Hoezo? Alle energie moet toch nog steeds door dezelfde kanalen?
het gaat niet om de energie maar het opbouwen van de statische druk en het bijbehorende volume en dus ook het vermogen. vooral icm met defrosts is het erg irritant als steeds je volledige luchtverplaatsing wegvalt ipv verminderd omdat 1 unit gaat ontdooien buiten terwijl de andere nog door kan draaien. netto komt er dan veel meer warmte binnen en draait het efficienter.

luchtverwarming is een wat gevoeliger bloemetje dan de andere oplossingen dus zulke oplossingen helpen het comfort op het peil te houden die men ervan verwacht.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 21-01-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Of 2 stuks 7 kW modellen een hogere statische druk halen dan 1x11 kW weet ik niet. Maar zou goed kunnen. Maar dan komen er denk ik ook 2 keerkleppen bij zodat je ook 1 airco kunt laten draaien?

Sowieso is het qua defrosts inderdaad comfortabeler.

Het is ook een uitkomst om aan de plaatsingsregels van een relatief groot apparaat met R32 te voldoen. Enkelfase modelletjes blijven onder de limiet waar je moet checken of je voldoende vierkante meters hebt in geval van een R32 lek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

busscherski schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:17:
Of 2 stuks 7 kW modellen een hogere statische druk halen dan 1x11 kW weet ik niet. Maar zou goed kunnen. Maar dan komen er denk ik ook 2 keerkleppen bij zodat je ook 1 airco kunt laten draaien?

Sowieso is het qua defrosts inderdaad comfortabeler.

Het is ook een uitkomst om aan de plaatsingsregels van een relatief groot apparaat met R32 te voldoen. Enkelfase modelletjes blijven onder de limiet waar je moet checken of je voldoende vierkante meters hebt in geval van een R32 lek.
de truc is de combi van statische druk en volume icm met het geluid. in mijn ervaring is 2x kleinere meer luchtverplaatsing op met minder herrie dan 1 grote.

het plaatsen van de flappen is standaard werk voor luchtkanaaljongens. al zou ik los daarvan zeker een losse filterbak plaatsen waar zakkenfilters in kunnen. die zijn VEUL goedkoper en leven langer dan de normale 1" plooifilters, dat zijn knuddedingen ten opzchte van zakkenfilters . groot voordeel is dat die ook bijna geen weerstand geven en de fans in de kanaalunits minder hard hoeven te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgrutter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-02 21:53
Ik zit met een soortgelijk geval en heb al veel uitgezocht.

Volgens berekening en meting heb ik bij de koudeste dagen (-7) ongeveer 10KWH aan verlies.
Ik heb de aanvoertemperatuur verlaagd naar 35 graden. Dan gaat het bij continuestook net goed. Hij staat nu op 40graden dan gaat het ook goed bij nachtverlaging maar is deze op de koudste dagen ca 3-4 uur bezig met opwarmen.
De aanvoer staat op 1800m3/uur.

Wens is om deze te vervangen middens een kanaal airco. Nu zijn er prima kanaalairco's te vinden van 10KW dit 1800m3/uur kunnen leveren maar... deze kunnen maximaal een statische druk aan van 150Pa.

Nu kan ik van de bestaande ketel uitlezen hoeveel statische druk er is. Bij die genoemde 1800m3/uur is er een statische druk van 250 Pa. Bij 1100m3 /u zit ik op de 150Pa

Vragen:
1. Als ik een 10Kw kanaal unit die maximaal 150 Pa aan kan en 1800m3/uur instel op 1100m3/uur levert deze dan nog steeds 10Kw of is het vermogen dan ook slechts 11/18e van de 10KW?
2. Als ik een 16Kw kanaal unit die maximaal 250 Pa aan kan en 1800m3/uur kan leveren gaat deze dan onvoordeling draaien bijvoorbeeld omdat deze dan gaat pendelen?
Pagina: 1