Slimme tussenmeter voor zonnepanelen en verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streetwise
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
We hebben een elektra tussenmeter bij onze woning omdat we 1 hoofdaansluiting delen met onze vve, en hiervoor jaarlijks met elkaar afrekenen.

Wij krijgen nu zonnepanelen op onze woning (3 fasen Sunpower met SMA Stp 5.0 omvormer) . Graag gaan we onze opbrengst van zonnepanelen en al ons elektriciteitsverbruik meten via Home Assistant maar ook via een fysiek afleesbare meter (ivm jaarlijkse VVE controle).

Wat zouden jullie adviseren als slimme tussenmeter oplossing? Ik gebruik graag Z-Wave of ethernetkabel oplossing (beiden beschikbaar bij meterkast).

Ik vond deze qubino meter:
https://www.slimmedingen....w2HVPCc_6sdBoCTc0QAvD_BwE

Het is me niet duidelijk of ik hier nu 3 fasen zonnepanelen opbrengst en ons algemene verbruik zowel digitaal via HA als fysiek kan uitlezen. Wellicht zijn er nog betere alternatieven?

En kan ik hiermee de huidige tussenmeter dan simpelweg vervangen?

Huidige tussenmeter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55t_Hv8GWCKQqR38onJrvf_agrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLzr0h8bGO4hQbJDpZslGJSX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

De gebruikelijke lijken niet te voldoen
Homewizard alleen wifi, https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Shelly, geen display https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-pro-3em-120a

Zijn er geen standaard meters met P1 poort? Dan heb je een meter me display voor de vve en kun je zelf kiezen waarmee je de p1 poort uitleest.

Edit: ik vind in iedergeval meters met een modbus de je dan uit zou kunnen lezen.

Edit2: de opbrengst van je zonnepanelen kun je alleen bij de omvormer vandaan halen.
Overleg ook met de vve zodat zij de stand van de oude weten bij vervanging.
Ik verwacht dat bij de meter die je al gevonden hebt alle informatie die op het display staat ook naar zwave gaat.

Ha support: https://support.qubino.co...-assistant-qubino-devices

(Reactie vanaf de tablet)

[ Voor 42% gewijzigd door Tazzios op 20-01-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streetwise
Dank!

- Wifi signaal zou ook nog moeten lukken dus dan kan homewizard ook nog.

- Begrijp ik het goed dat als ik zonnepanelen opbrengst en ons geheel verbruik wil meten ik dus eigenlijk 2 meters moet plaatsen (1 verbinden bij omvormer en 1 met hoofdaansluiting)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

streetwise schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:19:
..

- Begrijp ik het goed dat als ik zonnepanelen opbrengst en ons geheel verbruik wil meten ik dus eigenlijk 2 meters moet plaatsen (1 verbinden bij omvormer en 1 met hoofdaansluiting)?
Gezien je in huis ook stroom verbruikt is wat je teruglevert altijd minder dan wat je opwekt.
de omvormer zal dit ook al meten, indien je zelf nog een eigen meter wil plaatsen kan dit natuurlijk maar home assistant heeft een SMA integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streetwise
Ah dan is het meten van de productie van de panelen dus eigenlijk overkill, want dat gaat al via SMA en HA integratie. Goed punt!

Dan hoef ik dus eigenlijk alleen mijn oude meter te vervangen door zo’n HomeWizard om mijn netto verbruik te meten, want die HomeWizard is ook geijkt (om discussie VvE te voorkomen als ik voor een Qubino ga). Die kan dus gewoon 1 fase zijn neem ik aan?

Iemand een idee hoeveel tijd dit een elektricien zou moeten kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat me niet helemaal duidelijk is, is gaat de SMA ook door deze meter heen?
Dan heb je toch 3-fase meter nodig?

SMA kan je prima via modbus tcp uitlezen (EN aansturen als terugleveren geld kost)
AUijtdehaag in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"
Modbus tcp dient wel aangezet te worden door de installateur (tenzij je zef het nieuwe installateursww invult bij eerste in bedrijfstelling van de SMA)

Home wizard heeft met energy+ abonnement ook mogelijkheid tot uitlezing van de SMA via cloud
Maar als je het zelf al uitleest.....

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2024 12:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

Je meterkast moet je ook nog laten ombouwen naar 3 fase. Je hebt nu 1 fase maar voor je omvormer heb je 3 fase nodig. Misschien moet er zelfs een nieuwe kabel komen tussen de aansluiting van de vve en jouw meterkast om dat te realiseren. Daarbij de vraag: Heeft de vve wel een 3 fase aansluiting of moet dat ook eerst bij de netbeheerder geregeld worden?

Ik zou met vve en elektricien(van de zonnepanelen) een afspraak maken om te kijken wat er precies moet gebeuren op wiens rekening.

Hoeveel panelen gaat het om? heb je wel een 3 fase omvormer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streetwise
Even gecheckt maar meterkast en VvE hoofdaansluiting is al 3 fase. De omvormer wordt dus aangesloten op onze 3 fase meterkast.

Dus dan moet ik de 3 fase variant hebben van HomeWizard.

Hoeveel tijd kost een elektricien om zo’n HomeWizard te plaatsen? Ik kreeg laatst offerte van 1000eur voor nieuwe meter (en nog 1 din module plaatsen), maar vind dat best fors. Dan weet ik alvast hoeveel werk het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51
streetwise schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:50:
Even gecheckt maar meterkast en VvE hoofdaansluiting is al 3 fase. De omvormer wordt dus aangesloten op onze 3 fase meterkast.

Dus dan moet ik de 3 fase variant hebben van HomeWizard.

Hoeveel tijd kost een elektricien om zo’n HomeWizard te plaatsen? Ik kreeg laatst offerte van 1000eur voor nieuwe meter (en nog 1 din module plaatsen), maar vind dat best fors. Dan weet ik alvast hoeveel werk het is.
Denk 4 draadjes aansluiten aan 2 kanten en tussenzetten in verdeler, maximaal half uurtje extra ten opzichte van overige aanpassingen
Pagina: 1