Op zoek naar een usb nas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twintweaker
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-07 21:49
Ik ben op zoek naar een usb server die contact kan leggen met het internet. Mijn doel is om usb sticks te koppelen aan het apparaat zodat ik mijn eigen bestanden via internet ( bijvoorbeeld externe windows computer of android telefoon ) kan benaderen. Bestaat zoiets? Ik ben dus niet op zoek naar een NAS waarop je usb sticks kan aansluiten. Dus enkel en alleen usb...

Mijn wensen zijn een stuk of 3 à 4 usb 3 poorten en software die regelmatig wordt van updates

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-07 19:41

DarkSide

theres no place like ::1

Rasberry pi?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ongeveer iedere router die je van je internet-aanbieder krijgt kan dit. De vraag is of je aan die router een usb-hub kan hangen voor meerdere usb-sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twintweaker
Met rasberry pi ben ik niet zo handig. Liefst een kant en klaar toestel. Het klopt dat op je router een usb poort zit. Bij mijn weten is deze niet actief, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:14
Maar waarom? Dit klinkt als een onhandige & onbetrouwbare oplossing. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat dit bestaat. Waarom niet een eenvoudige nas? Of de bestanden in de cloud (Google drive, iCloud etcetera)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-07 15:25
Twintweaker schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:37:
Met rasberry pi ben ik niet zo handig. Liefst een kant en klaar toestel.
Zoiets bestaat niet.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Laatst online: 13-07 15:25
Twintweaker schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:37:
Het klopt dat op je router een usb poort zit. Bij mijn weten is deze niet actief, toch?
Dat is bij KPN inderdaad ja. Die boxen hebben deze functionaliteit niet. Hebben ze doelbewust uit de firmware gesloopt.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twintweaker
Mijn provider ondersteund de usb optie helaas ook niet. Rasberry pi zal zeker prima kunnen werken, echter heb ik daar geen brood van gegeten. Het zal zeker betrouwbaar zijn...

In het verleden had ik daar zo'n Pogoplug voor. Dat werkte perfect totdat de firma ermee stopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Maar je zal toch ook iets moeten doen met VPN of portforwarding al je van buiten naar binnen wilt.

Er is, zover ik weet, geen kant en klaar device wat jij zoekt.
Dan kom je toch uit op een NAS met hdd's. Duurder maar kan ook meer.

Anders gewoon ergens een RP3 op de kop tikken en lekker spelen en leren.
Die dingen zijn niet zo duur.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twintweaker
Ook vanwege het energieverbruik wil ik voor deze optie kiezen. In het verleden had ik van die pogoplug devices en die hierbij werden de instellingen eigenlijk al vanaf de fabriek kan en klaar ingesteld. Jammer dat op dit moment zoiets niet meer, hopelijk wel :-) , bestaat.

Stel, ik zou voor die rasberry pi gaan en koop zo`n kastje, zijn er dan programma`s die zoiets doen ondersteunen zodat ik alleen maar een fileserver ervan maak? Of komt er meer bij kijken? Is er ergens een site waar ik deze informatie kan vinden in combinatie met bijbehorende software? Zijn je gegevens dan wel veilig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Misschien kun je op de pogoplug een USB HUB aansluiten om meerdere poorten te krijgen?

Maar waarom zou je met meerdere trage USB stick zou willen werken om je data op te slaan. Is dat onder het mom ik ben bekend met USB sticks en NAS klinkt ingewikkeld/ken ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Twintweaker https://www.raspberrypi.c...ox-raspberry-pi-tutorial/

Je gegevens zijn zo veilig als jij ze beveiligt. Zer je de verkeerde poort open op je router of firewall, dan kan je er zelf niet bij of juist iedereen, bijvoorbeeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Met alle respect, maar ik zou je adviseren niet met een raspberry pi of iets te gaan werken. Niet omdat het apparaat slecht is, maar uit de vragen die je stelt blijkt dat je weinig kennis van zaken hebt. Je moet poorten open zetten, je moet de software installeren, je moet de beveiliging regelen e.d.

Heb je daar geen kennis van moet je kant en klare oplossingen gebruiken/ zoeken. Al dan niet in de vorm van een cloud omgeving zoals Dropbox, Googledrive of Onedrive. Voor dat je het weet doe je iets verkeerd en raak je bestanden kwijt, of nog erger en je wordt gehackt.

[ Voor 9% gewijzigd door Detmer op 21-01-2024 11:14 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twintweaker
Het moet inderdaad veilig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Misschien een (V/A?) laptopje met genoeg USB aansluitingen (en gigabit LAN liefst) om wat mee te gaan experimenteren?
Google: File Server Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:09
The_Doman schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:09:
Misschien een (V/A?) laptopje met genoeg USB aansluitingen (en gigabit LAN liefst) om wat mee te gaan experimenteren?
Google: File Server Laptop
Dan loop TS nog steeds tegen het configuratie gedeelte aan. Iets kant en klaar waar alleen USB op aangesloten kan worden en makkelijk instelbaar is om vanaf internet te bereiken bestaat eigenlijk niet. Wellicht als je een eigen router hebt aangesloten met USB functionaliteit, maar dat zou ik ook niet aanraden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ik begrijp de use-case niet maar zou TS aanraden dit te doen:

freefilesync oid op. je laptop/pc installeren.
accountje bij Hertzner of transip Stack voor cloud storage
dan instellen dat je die usb-sticks vanaf de laptop. automatisch synchroniseert naar je cloud-storage (met freefilesynd oid)

desnoods maak. je. op. de cloud storage mapjes aan met 'usb stick 1' etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dat blijkt want er moet juist "van buiten" contact gelegd worden met "data thuis". :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:55
Ik begrijp de use-case ook niet helemaal. Met een cloudopslag kan je toch overal bij de bestanden?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
MAX3400 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Dat blijkt want er moet juist "van buiten" contact gelegd worden met "data thuis". :)
In dat geval kan TS ook een reguliere 1-bay NAS gebruiken, waarom moet het per sé met usb-sticks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Lrrr schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:47:
[...]

In dat geval kan TS ook een reguliere 1-bay NAS gebruiken, waarom moet het per sé met usb-sticks?
Dunno. Ik denk dat "alles instellen" lastig is... Als ik zo lees moet het plug&play zijn. En zelfs een (halve) NAS zoals een MyBook of 120J klinkt dan al als veel werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TS had pogoplug. Die service draaide in de cloud en je kon er simpelweg mee bij je data. Zelfde principe als wat Synology DSM doet, maar dan cloud based.

En dat is er niet meer, van geen enkele fabrikant. Pogoplug is niet voor niks failliet gegaan, er was geen usecase meer. Uploaden van 16GB data is tegenwoordig zo gedaan. 15 jaar geleden was dat anders ;)

Als je nu je data overal beschikbaar wilt: gewoon uploaden naar een Azure of AWS storage. En ja, die service kost je een beetje. Maar dat doet / deed een nas of een pogoplug ook ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:15
Kijk eens naar een Fritz modem.
Ze hebben modems met een USB poort.
Een op de poort aangesloten stick of harde schijf kan je in je netwerk opnemen.
De inhoud is via de Fritz app ook via het internet te benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
The Eagle schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:56:
TS had pogoplug. Die service draaide in de cloud en je kon er simpelweg mee bij je data. Zelfde principe als wat Synology DSM doet, maar dan cloud based.

En dat is er niet meer, van geen enkele fabrikant. Pogoplug is niet voor niks failliet gegaan, er was geen usecase meer. Uploaden van 16GB data is tegenwoordig zo gedaan. 15 jaar geleden was dat anders ;)
Synology NAS heeft dat ook (QuickConnect). Moet je alleen even aanzetten in de instellingen (en een Synology-account maken). En dan heeft TS ook meer ruimte dan 16GB.

Verder automatische updates voor de Synology aanzetten en dan heeft TS er weinig omkijken naar.

TS heeft dan ongeveer het volgende stappenplan voor de setup:
  1. Harde schijf in de Synology schroeven (instructies zitten in de doos)
  2. Netwerk en stroom aansluiten
  3. Connecten vanaf een pc
  4. Volume en share aanmaken
  5. QuickConnect aanzetten
  6. Automatische updates aanzetten
  7. Evt. Synology Drive aanzetten (is handig met smartphone app) & automatische updates daarvoor aanzetten
  8. Klaar
Maar als het werkelijk om 16GB aan data gaat, lijkt een Google Drive of Dropbox me ook makkelijker dan het bovenstaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:34
Tot 1 TB aan data zou ik een cloud dienst hiervoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik gebruik daar Workupload voor, tot 50GB gratis.
Als je niks verandert blijft het bestand 90 dagen staan, maar je kunt er probleemloos een langere tijd aan koppelen. Ik gebruik hem ook als Wetransfer-alternatief om bestanden langer dan 7 dagen te delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Arqfkz7lgtqz3WiGO56T7Pz3QE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mozXdLjXx3940Xb6CQFwanp7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twintweaker
Fr33z schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:26:
ik begrijp de use-case niet maar zou TS aanraden dit te doen:

freefilesync oid op. je laptop/pc installeren.
accountje bij Hertzner of transip Stack voor cloud storage
dan instellen dat je die usb-sticks vanaf de laptop. automatisch synchroniseert naar je cloud-storage (met freefilesynd oid)

desnoods maak. je. op. de cloud storage mapjes aan met 'usb stick 1' etc
Het feit is dat usb sticks bijna niks kosten. Een cloud data opslag kost op termijn het veelvoud. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

wat voor data gaat het om dan?
En hoe belangrijk is die data? Je hebt daar wel een backup van neem ik aan. En om hoeveel data gaat het?
Hebben we het over MB, GB of TB's?

USB zie ik niet echt als een betrouwbaar medium.

Dan kan je beter toch voor een NASje gaan met HDD (alsnog backup regelen als data belangrijk is).
100gb google one kost 20,- per jaar. Voor foto's en documenten kan dat ook nog.

Mogelijk toch even goed je usecase uitschrijven en welk budget je in ogen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Een USB opslag is imho een tijdelijke oplossing, want ze zijn veel minder betrouwbaar dan een externe SSD of harde schijf. Een USB-stick is imho geen duurzame langere termijn opslag.

Dus een tijdelijke cloud opslag geeft je tijd om extra lokale backups te maken, dus met zulk een aanpak zou met gratis opslag ook voorzien zijn. En die zijn er voldoende. Daarmee vervalt imho het prijs argument.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 21-01-2024 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Twintweaker schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Het feit is dat usb sticks bijna niks kosten. Een cloud data opslag kost op termijn het veelvoud. Vandaar mijn vraag.
ok nu komen we iets dichterbij. het moet dus goedkoop? hoe goedkoop? en hoeveel storage? ik denk dat de beste optie een synology van 150 euro is met daarin een laptopschijfje van 1tb, ben je voor 200 euro + stroom klaar. OF je koopt cloud storage bij bijv strato --> https://www.strato.nl/cloud-storage/

kosten 3,50 /maand voor 500gb. dan gewoon die usb sticks syncen met je online opslag en je bent er. Kan je bijna 5 jaar doen voor dezelfde kosten als een eigen NAs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:53:
[...]

kosten 3,50 /maand voor 500gb. dan gewoon die usb sticks syncen met je online opslag en je bent er. Kan je bijna 5 jaar doen voor dezelfde kosten als een eigen NAs.
Kan nog goedkoper. Ik betaal ongeveer hetzelfde bedrag voor 1TB bij Hetzner. Werkt prima.

@Twintweaker Het is al gezegd, maar ik zou je dit echt afraden. Gewoon lekker in de cloud met wat lokale backups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:57
Als je nog wat oude hardware hebt liggen kan je ook syncthing daarop installeren. Werkt goed.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Ah, het gaat dus om de prijs.

De STRATO cloud storage die @Fr33z aanhaalt bedraagt slechts € 12/jaar (voor 100GB). Dat is weliswaar duurder dan een usb-stick, maar voor dat geld staat je data veilig redundant in een datacenter (een enkele usb-stick is veel minder betrouwbaar).

Ook heb je dan features die STRATO op die pagina aanprijst, zoals automatische back-ups en makkelijk kunnen delen van bestanden met een link.

Als dat niet in het budget past, lijkt een oude pc/laptop met Syncthing zoals @Ramon voorstelt me een goede optie. Hou dan wel rekening met de stroomkosten, het zou zomaar kunnen dat die al boven de € 12/jaar uitkomen. (maar dat kan je makkelijk uitrekenen m.b.v. een verbruiksmeter)

Pagina: 1