Rare grafische problemen; ruis, artifacts, pixelachtig.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinEHV
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-01 23:36
Een tijdje terug, tijdens gamen, viel het mij op dat er iets niet klopte aan mijn beeld. Toen ik wat zwaardere games speelde was het overduidelijk dat er iets mis was; games leken alsof ze op lage resolutie stonden of simpelweg geen textures konden laden of te langzaam.
In Windows viel het mij nu ook op dat videos van lagere kwaliteit waren en alles er gewoon apart uit zag alsof er een statische ruis filter over mijn scherm zat.
Na wat getest te hebben, toch maar een nieuwe GPU kaart gekocht en erachter gekomen dat ik nog steeds problemen had. Toen een zwaardere PSU gekocht en .... ook al werkt mijn PC nu beter, het is nog steeds niet optimaal.
Het beeld is niet compleet slecht maar het is gewoon niet meer zoals eerst en het doet pijn aan mijn ogen.

Na veel getest te hebben is mijn conclusie dat er iets mis is met het moederbord/GPU-slot maar ik kan het mis hebben en mijn vraag is dus of iemand hier mij op de juiste weg kan helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Intel(R) Core(TM) i7-8700 CPU @ 3.20GHz 3.19 GHz
32,0 GB
ASUS PRIME 365-PLUS
MSI Geforce RTX 4060 TI Ventus 2x Black 16GB
Cooler Master MWE GOLD 750
Windows 11
Iiyama G-Master GB3466WQSU

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
-Monitor settings, Nvidia settings, drivers etc.
-andere monitor, andere display kabels
-GPU opnieuw in slot gezet, schoongemaakt, opgestart met verschillende RAM
-BIOS update, CMOS reset, BIOS settings
-Benchmark, CPU test software, RAM tests, HDD tests etc. (geen errors, temperatuur goed)
-Windows opnieuw geinstalleerd, op verschillende SDD's geinstalleerd, Linx Mint etc.
-Allerlei andere Windows settngs.

Ik denk dat dat het zo'n beetje is. Hopelijk kan iemand mij een beetje helpen, alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:22
Weet je zeker dat je HDR / SDR instellingen niet "mismatched" zijn?
Ofwel HDR in Windows+Monitor, maar SDR in games, of juist Windows+Monitor in SDR maar dat je games een "HDR capable display" detecteren en dus in HDR modus gaan? Met die optie spelen?

Maar eigenlijk zou je dan geen artefacten moeten hebben, alleen drogere of niet kloppende kleuren.

Ik zie dat je dus ook op Linux Mint met gamen hetzelfde probleem hebt?
Dus andere kabel, andere monitor, andere GPU, ander scherm.. allemaal geprobeerd; en nog steeds slechte weergave?
Welke game speel je / bedoel je? Als het Lethal Company is dan hoort de game er juist toch zo uit te zien :+

En je weet zeker dat je niet aangesloten zit op de geintegreerde Intel GPU (en dus je 4060 niet eens gebruikt)? Klinkt stom maar zelfs de beste mensen overkomt dat..

Heb je foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 20:31
grasmanek94 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:51:
En je weet zeker dat je niet aangesloten zit op de geintegreerde Intel GPU (en dus je 4060 niet eens gebruikt)? Klinkt stom maar zelfs de beste mensen overkomt dat..
@KevinEHV Oftewel gaat de kabel van het scherm naar de videokaart en niet naar het moederbord?