Isoleren vensterbank van serre

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 14:42
Goeiemorgen tweakers.

Momenteel in de aanbouw serre zitten er twee vensterbanken en dat zijn heuze tochtgaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p1dDPiGRuAe5CX9b6RYPbGsqgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0a7GW179Z1tlN4mJjpZXOH4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJQVHmMaCfTMjtFtBh4TExkqJ2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKfgjoVQOkeBCDrZCqba23Gg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTl_uuhCofCD5LLl8eEcNmMgkfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYfI9ORy3T1sqwZmqO7Pnm2j.jpg?f=fotoalbum_large

In de foto's zien jullie de vensterbank en daarin zit piepschuim van 5 cm in het gat dat in zijn totaliteit 8,5 cm breed is, echter valt het kozijn eroverheen dus heb je een ingang van 6,5 cm.

Nu wil ik het piepschuim (in de andere vensterbank is het beschimmeld, dus moet sowieso vervangen worden) gaan vervangen voor 6cm PIR platen en de kieren dichtmaken met Purrschuim.

Nu vroeg ik mij af of de PIR plaat net zoals het piepschuim tegen het muurtje aan moet zitten naar de serre toe of is het beter om de PIR plaat tegen het muurtje te bevestigen waar het kozijn op staat (binnenkant van de buitenmuur dus), dus waar nu de lege ruimte zit.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:02
Als je alles van boven moet doen heb je echt zeer beperkte ruimte om te werken.

Je kan 2 pir platen van 4cm pakken.
Waar de randen van de pir plaat komen alles alvast in de pur zetten.
Dan plaat 1 erin schuiven en onder het kozijn duwen.
Vervolgens plaat 2 erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Hey Franq

Bedankt voor de tip en ga voor deze oplossing.

Nu vroeg ik mij af of ik deze platen aan elkaar vast moet lijmen of dat ik ze 'los' erin leg en de naat met dat purschuim dicht zal maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:02
Het zit zo strak tegen elkaar dat ik niet verwacht dat het nodig is om ze aan elkaar te lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij de Hornbach hebben ze ook platen van 2cm, dan kun je lekker laag voor laag opbouwen, want je zal vast wat moeite hebben om ze er in te steken, met wat mortel aan de stenen en wellicht nog ankers.
Met wat reepjes pir plaat kun je ze dan zoveel mogelijk tegen 1 wand aandrukken, en dan afpurren zodat er zo min mogelijk luchtcirculatie van de koude kant naar de warme kant is.

(De rest van de muren heeft al spouwmuurisolatie? Anders kun je het ook allemaal vanaf de buitenkant laten doen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou het een klein wonder vinden als je 8 cm in een spouw van 8,5 krijgt . zo recht en schoon zijn die meestal niet, ik zou er denk ik eps korrels ingieten. Er zit waarschijnlijk ook wel een spouw ankertje in of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Losse EPS korrels lijkt mij ook het meest eenvoudig, bovenzijde afpurren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vraag me af of je die oude plaat eraf krijgt. Weet niet hoe dat in die tijd ging, maar ik verwacht dat er ankers door de plaat steken om het muurtje vast te maken aan de binnenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooraalkikker
Aangezien het piepschuim is, neem ik aan dat ik de plaat er wel uit ga krijgen door met een breekmes te werk te gaan?

En is het daarna niet een optie om in de pir platen de spouwankers eruit te zagen, en zodoende de platen te kunnen laten zakken? Of is daarmee de isolatiewaarde meteen tot 0 gereduceerd?

Nu is het zo dat als je je hand op de vensterbank legt je de wind voelt en dat stoppen is de missie op het moment.

In ieder geval als heel erg bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mooraalkikker schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:43:
Aangezien het piepschuim is, neem ik aan dat ik de plaat er wel uit ga krijgen door met een breekmes te werk te gaan?

En is het daarna niet een optie om in de pir platen de spouwankers eruit te zagen, en zodoende de platen te kunnen laten zakken? Of is daarmee de isolatiewaarde meteen tot 0 gereduceerd?

Nu is het zo dat als je je hand op de vensterbank legt je de wind voelt en dat stoppen is de missie op het moment.

Er is vrij weinig winst te halen. Die PIR plaat krijg je er nooit zo strak in als de huidige piepschuimen plaat en daardoor verlies je een groot deel of al het voordeel van de iets betere plaat.

Ik zou de bovenkant ruim afpurren zodat deze luchtdicht is en dan vensterbank plaatsen.

Wat schimmel op z’n plaat maakt niet uit voor de isolatiewaarde of werking. Op nieuwe plaat zit dat ook binnen de kortste keren.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 20-01-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mooraalkikker schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:43:

Losse platen voldoende recht tegen elkaar drukken terwijl je er alleen van boven bij kan, ik moet het nog zien gebeuren, zelfs zonder spouw ankers. Als het je alleen om de wind gaat gewoon de huidige situatie dicht purren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
eerst even bedenken waarom er schimmel de huidige plaat staat.
nieuwe spouw kun je niet helemaal volduwen met PIR, de buitenste baksteen moet en mini smoutje hebben om te kunnen drogen. Als je er EPS parels inpropt kan dat wel helemaal vol, daar is namelijk luchtweging mogelijk zodat het buitenblad kan blijven drogen.

Je kan ook dat ouwe kozijn vervangen door iets moderns met goed glas, als het er dan toch af is kun je mooi bij die spouw ook :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55
Wat ik zou doen: huidige plaat eruit proberen te halen, EPS korrels erin, bovenkant purren, vensterbank erop en rondom kitten zodat het kierdicht is.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Pagina: 1