Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
Wij hebben een variabel contract bij Greenchoice maar willen graag terug naar een vast contract.
Ik kan de tarieven lezen en vergelijken, maar leveringskosten per Kwh vergelijken met die per maand, vast, variabel en weet ik wat... ik ben er teveel een noob in en zie de bomen door het (gecompenseerde) bos niet meer.

-> verwarmen op gas, (nog) geen zonnepanelen, willen bij GC blijven
2-onder-1-kap / jaren 60 woning / 4 personen
gas jaarlijks 1350m³ / elek. jaarlijks 2900 KWh

Wat ze momenteel aanbieden is voor 1 jaar vast €29 p/m goedkoper (2 jaar vast €14 goedkoper en 3 jaar vast €12 goedkoper)

€29 per maand minder is natuurlijk al wel leuk maar wat me doet twijfelen is het feit dat ze er zelf reclame voor maken...
Misschien ben ik wat achterdochtig maar stel dat de prijzen nog verder dalen dan zullen de prijzen voor een vast contract mee dalen, toch? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

De vraag is eigenlijk: nu overgaan naar een vast contract of zou het voordeliger zijn om nog x-aantal maanden te wachten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Antwoord op je vraag: wachten kan voordeliger, gelijk of duurder zijn. Dit kan niemand voorspellen.

Verder noem je alleen wat nietszeggende maandelijkse euro besparingen maar geen kWh en m³ tarieven. Er valt echt niks te adviseren zo.

Vul op bijv gaslicht een vergelijker in en vergelijk je tarieven. Het is echt niet ingewikkeld.

[ Voor 54% gewijzigd door stin00 op 20-01-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Over een x aantal maanden heb je je antwoord en weet je waar je goed aan hebt gedaan.

Kijk wat je huidige variabele tarieven zijn, die staan waarschijnlijk tot 1 juli "vast"? Daarna kunnen ze omhoog of omlaag. Als ze omlaag gaan heeft het waarschijnlijk weinig zin om over te stappen, maar als ze omhoog gaan wordt het verschil nog groter met het jaarcontract. En als je nu overstapt dek je dat eventuele risico af.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 20-01-2024 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Misschien ben ik wat achterdochtig maar stel dat de prijzen nog verder dalen dan zullen de prijzen voor een vast contract mee dalen, toch? Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Dat is niet achterdochtig, dat is marktwerking.
De vraag is eigenlijk: nu overgaan naar een vast contract of zou het voordeliger zijn om nog x-aantal maanden te wachten. :?
Het antwoord is: niemand die dat met zekerheid kan zeggen.
robotomizer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:10:
Ja ok....

Ik begrijp dus dat, ook voor ingewijden, de voorspelling moeilijk blijft ;)
Hoe ingewijd ook, voorspellingen blijven voorspellingen, en voorspellingen kunnen ook niet uitkomen.

Bij een vast contract weet je precies wat je gaat betalen. En daar betaal je uiteraard ook deels voor :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Het beste neem je een vast contract voordat de prijs stijgt.

Geef mij ook even een pm zodra je weet dat de prijs voor jaar gaat stijgen, dan leg ik hem ook even vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

Sebazzz

3dp

stin00 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:59:
Antwoord op je vraag: wachten kan voordeliger, gelijk of duurder zijn. Dit kan niemand voorspellen.
Nee, maar als je huidige energieleverancier en je ex-energieleveranciers je proactief beginnen te bellen of je een vast contract wilt, dan weet je zeker dat de prijzen gaan dalen. :Y)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:29
Beter kijk je niet per maand, maar per jaar.

Aan het eind van het jaar wordt de totale afrekening bepaald en krijg je terug of moet je eventueel wat bijbetalen. Als je verbruik redelijk constant is over het jaar dan zal daar niet héél veel verassing inzitten en kun je het voorschot simpel instellen op jaarbedrag/12, het meer verbruik in de koude maanden wordt dan opgevangen door het minder in de zomer.

Makkelijkst is, wat al genoemd wordt boven, een vergelijker gebruiken zoals gaslicht.
Maar je geeft aan graag bij GC te willen blijven, dan kan het ook een idee te zijn eens te bellen met de klantenservice of ze een leuke aanbieding kunnen doen, dat kán beter zijn dan de "standaard" website aanbiedingen omdat ze vaak wat meer ruimte hebben voor klantbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
Update:
ondertussen zijn we dik een maand verder en is het verschil tussen wat ik maandelijks variabel betaal en de aangeboden vaste contracten opgelopen tot €44....

ik wacht nog even af, vanaf dat het terug een euro stijgt ga ik pas voor vast
(Ik begin echt een zuinige nederlander te worden ;) )
Pagina: 1