Internet op zolder met een router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatKingRat666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 17:17
Hoi,

Ik wil de Internetverbinding op zolder sterker maken, door een ethernetkabel te verbinden aan mijn modem (in de woonkamer) en een router op zolder. De router had ik nog liggen, een Linksys Cisco. Ik heb op die router de resetknop ingedrukt en vervolgens het modem en de router met elkaar verbonden. Ethernetkabel in het modem in 1 van de 4 aansluitingen en in de router in de Internetaansluiting. Vervolgens de router naar zolder gebracht.

Maar de internetverbinding is totaal niet verbeterd.

Ik hoopte dat het zo makkelijk zou gaan, maar schijnbaar niet…?

Moet ik dan nog iets in de instellingen van de router aanpassen? Ik heb de router aan mijn laptop aangesloten en 192.168.178.1.1 in de adresbalk getypt, ik dacht dat ik dan in de router zo komen, maar dat lukt niet. Dat adres wordt niet gevonden.

Doe ik iets heel doms hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
Jouw ip adres klopt al niet (192.168.178.1.1)? Dat kan nooit.

Probeer even met een internetkabel te verbinden op de nieuwe router op zolder.
Als je connectie krijgt, kijk dan even via CMD en dan met commando IPCONFIG welk IP adres je krijgt en wat de default gateway is (dat is jouw router).

Dat IP adres mag je invoeren in de browser en dan kom je bij de instellingen van de router. Ik zou hem overigens instellen als accesspoint en niet als router. Succes!

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatKingRat666
Excuus, ik bedoelde 192.168.1.1. Dat is volgens mij ook wat ik geprobeerd heb (niet die andere), maar ik probeer het morgen nog een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:56
GreatKingRat666 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:18:
De router had ik nog liggen, een Linksys Cisco.
Laat ook even weten welke Linksys Cisco het is dan.
Er zijn er nog al wat met verschillende mogelijkheden wat betreft instellen als accesspoint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet de Linksys wel eerst helemaal instellen. Het is geen domme switch die je zomaar ergens aan kunt hangen.

Maar even terug naar het begin, je wilt “internet” verbeteren. Als je al een bekabelde verbinding had dan heeft dit geen nut. Als je WiFi bedoelt en je Linksys is zo’n antiek blauwe Wrt54g met 100Mbit poorten en 54Mbit 802.11g dan gaat die ook geen versnelling geven, want 54Mbit is in de praktijk 20.

Schets dus ook even beter je wensen en situatie voor en na de plaatsing van de Linksys.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar wat voor router heb je? Zoals gezegd, als dat een oud ding is, gaat je WiFi waarschijnlijk niet per se heel veel beter worden.
Zorg sowieso dat je dat ding als accesspoint instelt, want 2 routers achter elkaar is niet altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@GreatKingRat666 lees even het antwoord Masimo in "Internet op zolder met een router" van gisteravond terug; daar staat (bijna perfect) uitgelegd wat @TERW_DAN ook probeert te zeggen.

Meerdere routers achter elkaar kunnen juist een verstoring / verslechtering van de gehele huishouding tot gevolg hebben als je ze niet correct instelt :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatKingRat666
Garrettvr schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:39:
Jouw ip adres klopt al niet (192.168.178.1.1)? Dat kan nooit.

Probeer even met een internetkabel te verbinden op de nieuwe router op zolder.
Als je connectie krijgt, kijk dan even via CMD en dan met commando IPCONFIG welk IP adres je krijgt en wat de default gateway is (dat is jouw router).

Dat IP adres mag je invoeren in de browser en dan kom je bij de instellingen van de router. Ik zou hem overigens instellen als accesspoint en niet als router. Succes!
Ik zit al een hele tijd te proberen om in mijn Linksys Cisco WRT54G2 V1 te komen, maar om de 1 of andere reden lukt het niet. De router is gereset (op mijn IPad zie ik hem nu als “Linksys” terwijl daar eerder de naam van mijn oude netwerk stond), ik heb hem met een ethernetkabel verbonden met mijn laptop (kabel niet in de Internetpoort van de router, maar 1 van de 4 andere poorten), ik probeer naar 192.168.1.1 te gaan (dat is het adres hoe je in deze router komt, staat overal), maar dan krijg ik uiteindelijk de melding “192.168.1.1 liet te lang op reactie wachten”.

Ik heb ook CMD en IPCONFIG geprobeerd zoals anderen zeiden, en daar komt ook dat IP adres naar voren.

Edit… via mijn IPad kom ik via dat IPadres wel in de router. Waarom via de laptop dan niet, weet ik niet. Misschien vanwege de firewall of Norton o.i.d.

Ik ga nu even verder prutsen met wat @Masimo heeft geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
Doe jezelf een plezier, gooi dat stuk antiek weg en koop een leuk 5ghz ap terug.
Is er miss iets te koop/huur via je provider?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatKingRat666
laurens0619 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:24:
Doe jezelf een plezier, gooi dat stuk antiek weg en koop een leuk 5ghz ap terug.
Is er miss iets te koop/huur via je provider?
Iets zelf kopen vind ik geen probleem, maar voordat ik dat doe (laat staan voordat ik gaten ga boren om de kabel doorheen te trekken) wil ik wel ff weten of en hoe het werkt. Het zou ook met zo’n oude router nog gewoon moeten werken.

Dat gezegd hebbende, ik kwam uiteindelijk in de router, heb DHCP gedisabled en het IP-adres aangepast aan het IP-adres van het modem (modem was 192.168.178.1, ik heb de router 192.168.178.200 gegeven. Ik dacht dat dat goed zou moeten werken volgens wat in de post stond die @Masimo had gelinkt), maar nu kom ik niet meer in de router. Dat zou wel moeten kunnen, neem ik aan. Dus morgen resetten en kijken of ik iets fout gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:51
Ik deel even wat ervaringen uit het verleden met specifiek een Netgear router. Ik had een R7000 die ik na aanschaf van een R7800, ingesteld had als access point. Inloggen lukte altijd de eerste paar dagen, maar daarna kwam ik er niet meer in, of was de user interface zo enorm traag dat er niks mee aan te vangen was. Reset was telkens de oplossing, maar uiteindelijk werd ie een gevalletje Marktplaats.

Dus mij komt wat je ervaart niet onbekend voor. Probeer anders eens erin te komen als je een kabel aansluit (als je die mogelijkheid hebt).

Modem in de woonkamer en de IP range die je noemt, zegt me dat we met Ziggo te maken hebben.
Stel in de Ziggo modem de DHCP range eens in van 192.168.178.10 tot 192.168.178.255 (of 254).
Hierdoor 'reserveer' je de eerste 9 IP adressen (voor gebruik van vaste apparatuur normaal gesproken).
Modem blijft (of hou je) op 192.168.178.1. Stel dan de Linksys in met IP adres 192.168.178.2. Gewoon in router modus laten, maar DHCP uit, en aansluiten via een LAN poort, dus niet via de WAN poort.

Alternatieve route is: Laat de Ziggo DHCP range zoals ie is. Zet de Linksys in AP stand. IP instellingen op automatisch / DHCP laten staan. Ook weer aansluiten via een LAN poort.
Vervolgens in het Ziggo modem op de DHCP pagina, een DHCP reservering maken o.b.v. het MAC adres van de Linksys, en hem daar 192.168.178.2 toekennen.
De Ziggo modem zal dat adres dan alleen aan de Linksys toekennen en nooit aan een ander apparaat.

In de nieuwere (Netgear) routers wordt de WAN poort omgezet naar LAN functie als de router in AP modus staat. Oudere routers doen dat waarschijnlijk niet, daarom kabeltjes in een LAN poort prikken.
Pagina: 1