Hoogte dekvloer i.v.m. buizen vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
De buizen van de vloerverwarming gaan over de vloer van het CV-hok naar de verdeler, zie foto. Nu komen de buizen erg vroeg omhoog bij de verdeler. Misschien kunnen de buizen nog een beetje rechter gelegd worden, maar ook dan wordt dit niet veel beter. Zouden jullie deze buizen laten verlengen, of geeft dat veel risico op lekkage?

Als de cementdekvloer wordt gelegd, hoeveel cm van die vloer moet er dan minimaal boven de buizen komen? Overigens komen er keramische tegels bovenop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz-tZmbdYJKEuYO-71n_4TNQnEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JSKGj9WCswxGBUKJDbwOn9c.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:39
Kan je die pijp uit de grond niet anders maken, je verdeler naar links verplaatsen zodat alles wat platter ligt, en na gieten de boel omkisten om eventuele schade te voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:04
Aan die buizen van de vloerverwarming zie ik niks geks. Althans, mijn referentiekader is dat in een technische ruimte niet elke cm2 vloeroppervlak zichtwerk is. Je hebt nu eenmaal te maken met veel leidingwerk. Eventueel ombouw om de verdeler als het je nog stoort.

Wat ik me wel afvraag is of het de bedoeling is dat je expansievat in de afwerkvloer komt te liggen? Lijkt maar enkele cm boven de vloer te hangen nl. Die elektra leiding ervoor komt in ieder geval hoger uit, waarbij ik aanneem dat het wel de bedoeling was om die uit het zicht in de vloer te verwerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Je hebt van die bochten die je om de vloerverwarmingsbuizen heen kan doen die de bochten wat scherper maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 08:35
Is er een reden dat je anno 2024 voor PE buizen bent gegaan ipv meerlagenbuis?

En inderdaad, dat expansievat mag wat hoger boven je vloer. Mantelbuis om de leidingen die ingestort worden was ook netjes geweest.

[ Voor 20% gewijzigd door Flozem op 20-01-2024 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:19
Flozem schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 03:50:
Is er een reden dat je anno 2024 voor PE buizen bent gegaan ipv meerlagenbuis?

En inderdaad, dat expansievat mag wat hoger boven je vloer. Mantelbuis om de leidingen die ingestort worden was ook netjes geweest.
De keuze voor de buis kan een kosten kwestie zijn. 600 meter vloerverwarmingsbuis is 320 euro. (16mm buis). (Pe-rt)

10 meter meerlagenbuis is 26 euro.
26*60 (om naar 600 meter te komen) is 1500 euro (henco).

Wat is de technisch toegevoegde waarde om de hele vloer vol te leggen met meerlagenbuis vs de zuurstof dichte buis geschikt voor vloerverwarming(zoals pe-rt buis)?

Ik wil het graag weten omdat hier recent ook de "gewone" vvw buis is neergelegd, maar er mag nog een verdieping aangepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Ik ga kijken naar de hoogte van het expansievat.
De buizen zijn zo gelegd door de vloerverwarmingsmonteur, meerlagenbuis is nooit ter sprake gekomen.
Die buis uit de vloer is de gasleiding, die laat ik liever niet verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:44
dkdkdk schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:22:
Ik ga kijken naar de hoogte van het expansievat.
De buizen zijn zo gelegd door de vloerverwarmingsmonteur, meerlagenbuis is nooit ter sprake gekomen.
Die buis uit de vloer is de gasleiding, die laat ik liever niet verleggen.
Het had inderdaad wel wat strakker door de bocht gelegd kunnen worden met wat geleide bochtjes om die 90 graden bocht zo strak mogelijk te maken. De meerwaarde van meerlagenbuis in de vloer zie ik ook niet echt eigenlijk.... pe-rt buis is in de bouw tegenwoordig standaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Is gewoon standaard vloerverwarming buis, niks mis mee.
Sommige slangen hadden wel wat langer gemogen om een strakkere bocht te krijgen.
Dekvloer is minimaal 3 cm op de slangen.

Er zit ook koper leidingwerk in de vloer dan met knelkoppelingen als dat aangesmeerd wordt.
Het gehele leidingwerk naar de ketel is ook wel wat rommelig.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
edsandje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:06:
Er zit ook koper leidingwerk in de vloer dan met knelkoppelingen als dat aangesmeerd wordt.
Het gehele leidingwerk naar de ketel is ook wel wat rommelig.
Ja klopt, daar zitten knelkoppelingen. Als ik de laatste 10 cm tot de muur geen dekvloer laat maken, zou dat goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja dat zou kunnen.
En je wil de koperen leidingen alleen met een mantelbuis in een dekvloer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Ik heb nog wat nieuwe foto's gemaakt van het hok. Hierbij kan je beter zien hoe hoog het vat zit en hoe de buizen omhoog komen. Ook is er in het verleden blijkbaar een stuk dekvloer verwijderd of open gelaten voor enkele aansluitingen. Ik denk er nu over om de buizen nog wat te laten verschuiven en om het achterste gedeelte niet in de cementdekvloer te laten leggen.

Achter het hok zit de badkamer, een deel van de leidingen is voor de aansluitingen van de kranen daar.

Bij de douche hebben ze een waterleiding, met enkele gesoldeerde stukken, in de cementdekvloer gelegd. Zonder mantelbuis. Om dat nog aan te passen zou de vloer eruit moeten plus een stuk muur, leiding inpakken en weer dicht maken. @edsandje wat denk jij daarvan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtFb2N1sT1_R8UQuYKqls-62Vq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wI2BqPlaqsMgAcj2DsIHCTf4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrCmJibMOf6xuA4xi8Xv2c3m98E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NrUZQ84gUcE2MbLAdV9w38o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9ggWfGAxBUf9Gsv5K8HlzS7EaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p82kr0xbcpTSqpRGYhMtFqI5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0dUVG8ZZQW4X0aoM1xwqDMe1rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTXGmVGtfnnKePG8sqPu0aXf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PPI2eZ7nuPfg7WxKj1biMr_srQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yH3WGpWXb5XLaoOBTXdzS6LS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Verder komt er vanuit de grond 1 pijpje omhoog voor stroom en 1 voor de thermostaat. Een derde PVC-buisje is leeg. In de hoek gaan twee buizen van de verwarming naar de vloerverdeler beneden. Nog tips daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat koperwerk is goed aan gebeund. En dat komt ook deels in de vloer te liggen. Zou daar niet zo vrolijk van worden.

Verder gewoon zandcement ( of iets soortgelijks erop ) en dan tegelen. Dat is niet zo spannend.

[ Voor 29% gewijzigd door Sethro op 20-01-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 07:37

mjl

Ugh

Je kan eventueel voor het leggen/storten van de dekvloer de koper buizen bekleden met dikke buisisolatie, na het storten kan je die er dan altijd weer af halen zodat de leiding vrij komt te liggen.

De vloerverwarmings buizen zitten inderdaad niet echt handig, zoals al eerder voorgesteld de verdeler zo verplaatsen dat die iets meer lengte krijgen en platter komen te liggen?

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien 2 afsluiters of m-f verloopjes tussen de leidingen en de verdeler plaatsen, komt hij toch weer een centimeter of 5 lager uit, en je slangen dus ook weer een stukje lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Hmm het wordt er niet beter op, er zit ook nog een afgedopte leiding in de vloer.
Je kan het leidingwerk in de vloer verder ophakken en dan de leidingen met persfittingen omhoog brengen en alles opnieuw aansluiten.
Zoveel mogelijk mantelbuis er om als bescherming.

Het expansievat zou ik zo laten, als die ooit vervangen moet worden kan je die aansluiting aanpakken dan moet de boel toch leeg.

De verdeler iets laten zakken kan ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
@edsandje Vanuit het CV-hok ging het warmwater naar 3 ruimtes. Nu takt het warmwater voor de badkamer hoger al af en de oude leiding is daarom niet meer in gebruik. Dit is een stukje leiding van 2 meter dat niet meer in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:12
dkdkdk schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:00:
@edsandje Vanuit het CV-hok ging het warmwater naar 3 ruimtes. Nu takt het warmwater voor de badkamer hoger al af en de oude leiding is daarom niet meer in gebruik. Dit is een stukje leiding van 2 meter dat niet meer in gebruik is.
Cv water geen drinkwater toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Drinkwater, maar dit is dus geen loze leiding, maar een lege leiding (aan de andere kant is hij ook niet aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Bedankt voor het meedenken. Vandaag is de monteur teruggekomen en heeft er dit van kunnen maken. Hij heeft het deels met tieraps gemaakt omdat de stroptang er na de eerste paar slangen niet meer onder kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebm8mPyPAU1HqZY3Wp95BkwwnuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGfkkHdVbuBnYWzpPuErLICs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:19

SPT

Kom dit topic nu pas tegen, maar het gebruik van knelkoppelingen die in een betonvloer worden gestort of in een muur worden gestuct wordt zeer sterk afgeraden en is niet gangbaar. Dat zorgt namelijk voor een verhoogde kans op lekkages, waar je vervolgens ook nog lastig bij kan komen. Correct was geweest om daar gesoldeerde verbindingen toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Detailfoto van de tieraps. Is dit niet te strak bij elkaar gebonden? We zetten de verwarming waarschijnlijk niet boven 40 graden. Zetten die buizen uit? Krijgen we later geen problemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwEjutCmtGMGwAdHBQ7pG0Lsxlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWnu4wqYmyNTu3zHifXCyOyT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 15:13
Wel prutswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
De buizen konden hier niet gefreesd worden. Maar zetten de buizen qua diameter uit bij 40 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
dkdkdk schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:03:
Bedankt voor het meedenken. Vandaag is de monteur teruggekomen en heeft er dit van kunnen maken. Hij heeft het deels met tieraps gemaakt omdat de stroptang er na de eerste paar slangen niet meer onder kan.

[Afbeelding]
Kan je nog wel een centimeter of 6 aan zandcement kwijt dan? Ik zie namelijk dat er al laminaat (in volgens mij je hal?) ligt? Hoe zit dat met je voordeur en trap?

Of laat je alleen zandcement storten in dit hok?

[ Voor 3% gewijzigd door frennek op 25-01-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
frennek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Kan je nog wel een centimeter of 6 aan zandcement kwijt dan? Ik zie namelijk dat er al laminaat (in volgens mij je hal?) ligt? Hoe zit dat met je voordeur en trap?

Of laat je alleen zandcement storten in dit hok?
Dit is het CV-hok op de eerste verdieping. 5 cm zandcement en een tegel er bovenop, bij de deur komt een dorpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BorisErnst
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 23:17
ik vraag me af hoe gevoelig deze installatie voor legionella gaat zijn met de drinkwater en SWW leidingen zo ongeisoleerd in of op een dekvloer met een temperatuur van een graad of 27.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:12
BorisErnst schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:01:
ik vraag me af hoe gevoelig deze installatie voor legionella gaat zijn met de drinkwater en SWW leidingen zo ongeisoleerd in of op een dekvloer met een temperatuur van een graad of 27.
Lijkt me indd niet veilig. Tenzij dat geen drinkwater leiding is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09EKlo5t87UF4l_OrrwGeYQn6kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdKkes0QzuVal48s16ogE1Oy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Dankjewel, ik laat het zo'n 10 cm hoger maken en dan doe ik er nog isolatie tussen (het laatste stuk blijft open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Maar de leidingen in de dekvloer eronder zijn ook koudwaterleidingen. Dan kan ik de vloerverwarming zo niet in gebruik gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
En dit is in de doucheruimte (inmiddels in de dekvloer). Is dat ook een probleem voor legionella? (mat met 10 cm ruiten). Dit is een koudwaterleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXOPDacuMwoSI4-N2HIysCXdGLk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lbhZZLNKz4795ZOtv2Nogl1B.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door dkdkdk op 26-01-2024 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BorisErnst
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 23:17

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

dkdkdk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:14:
En dit is in de doucheruimte (inmiddels in de dekvloer). Is dat ook een probleem voor legionella? (mat met 10 cm ruiten). Dit is een koudwaterleiding.
[Afbeelding]
Ja dit is een duidelijk voorbeeld hoe het niet moet.
Ook geen enkele bescherming om de koperen buis. Niet de beste installateur die je hebt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Als ik de richtlijnen lees in het document over hotspots, dan heb ik hier zo te zien een onoplosbaar probleem.

De waterleidingen die door de vloer lopen kan ik laten omleggen, de koudwaterleiding omhoog, alle leidingen zo recht mogelijk. De vloerverwarmingsbuizen afdekken met isolatieplaat, zeg rockwool 10cm. Een kastje om de verdeler, wellicht ook met isolatie. Maar met al deze aanpassingen wordt de ruimte waarschijnlijk nog steeds 25 graden.

De leidingen kunnen misschien nog in de muur gewerkt worden, maar die muur wordt ook verwarmd.

De onderste 10 cm van de muur boven de buizen kan verwijderd worden zodat er isolatie tussen kan, waardoor de muur minder verwarmd wordt door de vloerverwarming.

Gaat dit een verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak123klus
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-05 21:34
dkdkdk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:19:
Als ik de richtlijnen lees in het document over hotspots, dan heb ik hier zo te zien een onoplosbaar probleem.

De waterleidingen die door de vloer lopen kan ik laten omleggen, de koudwaterleiding omhoog, alle leidingen zo recht mogelijk. De vloerverwarmingsbuizen afdekken met isolatieplaat, zeg rockwool 10cm. Een kastje om de verdeler, wellicht ook met isolatie. Maar met al deze aanpassingen wordt de ruimte waarschijnlijk nog steeds 25 graden.

De leidingen kunnen misschien nog in de muur gewerkt worden, maar die muur wordt ook verwarmd.

De onderste 10 cm van de muur boven de buizen kan verwijderd worden zodat er isolatie tussen kan, waardoor de muur minder verwarmd wordt door de vloerverwarming.

Gaat dit een verschil maken?
Toch benieuwd, hoe is dit afgelopen 😉? @dkdkdk
Pagina: 1