Vloerverwarming leiding diameter, en aansluiten op cv?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram V
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:18
In mijn nieuwe (jaren ’70) huis wil ik vloerverwarming leggen. Dit moet de hoofdverwarming worden in de woonkamer/keuken (35m2). Nu hangt er nog een oude HR ketel (Nefit HPL 22 Ecomline uit 2001), maar die wil ik binnen 1.5 jaar vervangen door een L/W-warmtepomp. De vloerverwarming moet hier dus voor geschikt zijn.

Wat ik in de verschillende topics al gevonden heb is dat de zonelengte bij vloerverwarming en een warmptepomp niet te lang moet zijn. Max 100 meter, maar liever minder dan 80 meter als ik het goed zie.

Ik blijf nog met een paar vragen zitten waar ik het antwoord niet op kan vinden:
• Wat is de ‘juiste’ slang diameter? Kan die te groot/klein zijn?
• Wat is de makkelijkste manier om de HR ketel ‘tijdelijk’ aansluiten op de vloerverwarming? Omdat ik toch naar een warmptepomp wil, wil ik liever zonder verdeler met circulatiepomp. Is dat mogelijk als ik de watertempratuur van de cv op 40graden zet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
16x2 mm is de meest voorkomende slang diameter, daarmee lukt het wel als je minstens 6 groepen hebt. Meer groepen is beter. Dikkere slang is beter.
14x2 moet je echt niet aanleggen
• Wat is de makkelijkste manier om de HR ketel ‘tijdelijk’ aansluiten op de vloerverwarming? Omdat ik toch naar een warmptepomp wil, wil ik liever zonder verdeler met circulatiepomp. Is dat mogelijk als ik de watertempratuur van de cv op 40graden zet?
Ja kan wel. Eventuele radiatoren worden dan ook 40 graden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram V
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:18
Er blijven alleen boven radiatoren. Daar hoeft het niet warm warm te zijn. En ik kan die radiatoren altijd nog vervangen door grotere.

Wat is eigenlijk een beter zoneplan? Zones parallel met de gevel, zodat de buitenste zone eventueel harder gezet kan worden, of de zones haaks zodat alle zones een stukje buitengevel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Zou ik echt 18mm nemen en geen 16mm (inwendig slechts 12mm), die laatste is goed als je met hogere temperatuur van een gasketel de vv wil voeden.
Een wp doet dat op lagere temperatuur, maar wel met een hogere 'flow' -meer liters per minuut-, dus 18mm; lus-lengte ongeveer 80 meter aanhouden.
Hier heb ik 20mm bij een lus-lengte van 75 meter..ondanks de 8cm dikke afwerkvloer is de vloer dankzij de grote buizen snel op temperatuur.
Met 16mm heb je zeker kans op ruisen van de leidingen bij een 'defrost' van de wp.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/