Eindversterker/Voorversterker voor 9.1 set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-05 13:21
Mijn vraag
Inmiddels heb ik mijn 5.1.4 set compleet van klipsch.
Nu is de vraag een beetje, wat is eigenlijk het volgende wat je nodig zou hebben om betere kwaliteit geluid of je eigen bios af te maken. (kwa geluid)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit heb ik nu in bezit:
4x RP-4000F
1x RP-404C
4x R-40SA
1x SVS SB 1000
1x Denon X3800h
1x Nvidia Shield
1x LG B2 77inch Oled

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Je ziet dus wel eens voor en eindversterkers bij youtube filmpjes van mensen die een thuis bios hebben.
Ik heb het een en ander al lopen googlen, waarom je dus een eindversterker zou wilen.
De vraag is: hoe werkt dit nou precies?
Merk je het verschil echt?
Met een budget van de 300 is het dan waard?
Waarom zijn ze allemaal stereo? of moet je er meerdere stacken of iets? je center en achter doet toch ook veel?
Hopelijk kan iemand mij wat informatie hierover bij brengen :9~ :P Thanks!

Dit is dus nog geen koop advies eigenlijk..

Beste antwoord (via Eskimoo op 20-01-2024 17:29)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Eskimoo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:17:
Je ziet dus wel eens voor en eindversterkers bij youtube filmpjes van mensen die een thuis bios hebben.
Kijk dan ook even wat ze ervoor hebben. Eindversterkers zijn niet alleen om meer vermogen te leveren voor receivers, zoals jij hier wilt doen. Soms kan een receiver, zoals jouw X3800H, maar negen kanalen actief aansturen maar bijvoorbeeld wel elf processen (alleen Pre Out voor die kanalen). Wil je die twee kanalen wel gebruiken zal er voor die twee kanalen een losse versterker nodig zijn. Ander gebruik van eindversterkers, ze worden achter pre/pro's geplaatst, dan heb je voor- en eindversterking gescheiden. Marantz AV10 is zo'n pre/pro, als voorbeeld. Staar je dus niet blind op slechts het ene gebruik qua meer vermogen, er zijn meerdere redenen eindversterkers te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 20-01-2024 01:54 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jouw Klipsch speakers hebben een hoge gevoeligheid. Je krijgt er bij wijze van spreken nog geluid uit als je een wekkerradio als versterking gebruikt zeg maar :P

Aan een aparte voorversterker ga je niks hebben :)

90+ procent van je geluid komt voor rekening van je speakers en je akoestiek. Dus als je iets zou willen upgraden is het dat. Praat je in een 9.1 set wel over een veelvoud van je 300 euro ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je doet dat vooral omdat ze meer vermogen hebben. Vaak alleen voor de fronts. Jouw speakers hebben dat niet nodig. En de x3800h is een vrij capabele receiver.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 19-01-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:09
Ik zie maar 5 speakers en een sub in het lijstje staan maar je hebt het over 5.1.4 ? wat heb je nog meer ? je versterker is wel goed dus je hebt nog wat extra speakers nodig kun je atmos en zo doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@Toerq
Excuus! ik heb 4x R-40SA aan de muur hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Eskimoo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:31:
@Toerq
Excuus! ik heb 4x R-40SA aan de muur hangen!
Nou wat is de vraag dan want je hebt eigenlijk alles al in huis. zou ff in de manual kijken van de denon hoe je het een en ander aansluit als je atmos wil gebruiken.

Anders hier ff kijken https://www.dolby.com/abo...head-speaker-setup-guide/

[ Voor 63% gewijzigd door Toerq op 19-01-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
Aan speakers wel, de hoofdvraag is dus, is een eindversterker het waard om aan te schaffen en hoe werkt dit?
waarom zijn ze vaak alleen stereo..
heb je in dit geval meerdere nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:54
Bij een AVR zoals de X3800h wordt het wattage per kanaal lager als je er meer speakers op aansluit. Ik lees bijv dat hij bij 2 speakers 180 watt per kanaal kan leveren. Bij 9 speakers is dat veel minder, misschien wel 60watt (bijvoorbeeld) per kanaal. Sluit je er een aparte eindversterker op aan, dan kan je er voor zorgen dat het wattage wat naar de speakers gaat hoger is. Dit kan handig zijn als je een hele grote ruimte hebt, of speakers met een lage gevoeligheid, of een combinatie daarvan. Eindversterkers zijn er overigens niet alleen in stereo, maar ook 3-kanaals of 5-kanaals, of mono...

Heb je dat dan nodig? Ik denk in een doorsnee Nederlandse huiskamer dat het niet echt iets toevoegt.
Eskimoo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:38:
Aan speakers wel, de hoofdvraag is dus, is een eindversterker het waard om aan te schaffen en hoe werkt dit?
Mag je zelf weten. Er zijn mensen die voor links en voor rechts apart versterken. Je ontlast daarmee de AVR ook weer, dus die zullen dan meer watt leveren naar de overgebleven kanalen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ramon op 19-01-2024 20:42 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Eskimoo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:38:
volgens je lijst heb je al een denon met genoeg kanalen voor een redelijke bioscoopervaring thuis

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Eskimoo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:17:
Kijk dan ook even wat ze ervoor hebben. Eindversterkers zijn niet alleen om meer vermogen te leveren voor receivers, zoals jij hier wilt doen. Soms kan een receiver, zoals jouw X3800H, maar negen kanalen actief aansturen maar bijvoorbeeld wel elf processen (alleen Pre Out voor die kanalen). Wil je die twee kanalen wel gebruiken zal er voor die twee kanalen een losse versterker nodig zijn. Ander gebruik van eindversterkers, ze worden achter pre/pro's geplaatst, dan heb je voor- en eindversterking gescheiden. Marantz AV10 is zo'n pre/pro, als voorbeeld. Staar je dus niet blind op slechts het ene gebruik qua meer vermogen, er zijn meerdere redenen eindversterkers te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 20-01-2024 01:54 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1