Instelbare overstroom meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pdeboer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-05-2024
Wat ik zoek is een elektra meter / overstroom meter die ik op een bepaalde waarde kan instellen
en zodra die waarde wordt overschreden deze een contact afschakelt met instelbare terugvaltijd

Alle reacties

• pdeboer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQqaeTbpSmkUVoaay5-R0LCKNCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jarokyFrisUC7MpPHkp20jB.jpg?f=fotoalbum_large

• pdeboer
Eigenlijk zoals de Eastron sdm630 maar dan met een wisselcontact i.p.v het RS485 contact

• pdeboer
iemand tips/advies ?

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:56
Zoiets wat je zoekt heb ik nog niet eerder gezien. Vrijwel al die dingen zijn of volledig dom, of ze hebben een uitgang met een pulsteller, rs485 of ander protocol.

Je ontkomt dan niet aan een stukje logica door de kWh meter uit te lezen en op basis daarvan een separaat relais te schakelen.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Homewizard icm hun energysocket doet dat erg goed, ik stuur er een boiler mee aan wanneer ik teruglever

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:56
Dit is een stroombewakingsrelais. Dat is niet hetzelfde als TS aangeeft. Het idee van @arjants is wel een out of the box oplossing.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:01
Wat wil je precies bereiken/schakelen?

• pdeboer
Ik heb twee zonnepaneel installaties, deze staan het meest van t jaar samen aan, alleen drie maanden in de zomer levert t totaal te veel terug (te veel wattage voor meterkast) dus zet ik handmatig één compleet uit.

Dit wil ik automatiseren, dus zodra de wattage boven een bepaalde drempel komt deze afschakelt en
wanneer de wattage minder word deze weer inschakelt

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Is het mogelijk om de maximale opbrengst van de omvormers te limiteren? Lijkt me een eenvoudigere oplossing.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pdeboer schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:33:
Ik heb twee zonnepaneel installaties, deze staan het meest van t jaar samen aan, alleen drie maanden in de zomer levert t totaal te veel terug (te veel wattagevermogen voor meterkast) dus zet ik handmatig één compleet uit.
Mochten je omvormers ooit kapot gaan:
Neem dan flink kleinere omvormers die netjes aftoppen op jouw max vermogen

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• cotton_eye_joe
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 14:11
Joris748 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:39:
Is het mogelijk om de maximale opbrengst van de omvormers te limiteren? Lijkt me een eenvoudigere oplossing.
Idd... Dat kan bij bijna elke moderne omvormer.
pdeboer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:05:
Wat ik zoek is een elektra meter / overstroom meter die ik op een bepaalde waarde kan instellen
en zodra die waarde wordt overschreden deze een contact afschakelt met instelbare terugvaltijd
Welk merk en type omvormer heeft TS?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:53
Dus je wilt een van de installatie van een export limiet voorzien?
Dat moet gewoon softwarematig mogelijk zijn.

• pdeboer
Maar is er met de Eastron sdm630 een klein aan/uit relais aan te sturen ?
ik weet niet precies hoe de rs-485 uitgang werkt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
pdeboer schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:03:
Daar komt modbus uit. Je zal iets moeten maken wat modbus leest en bij 1234 ampere een extern relais schakelt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:53
Je hebt nog wel een probleem met de hysteresis denk ik.
Want als je een deel van de installatie afzet ben je natuurlijk direct weer binnen toegestaan vermogen.
Je zult dus minstens zoveel hysteresis moeten instellen van zoveel stroom als je uitgeschakelde pv is.

De Finder 70.51.0.240.N032 is met NFC app instelbaar dus kun je precies waarden invullen bij hoeveel stroom (Ampere) en na hoeveel tijd met hoeveel Hysteresis (H).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLnxwlM1_lGJXUlge4d4yB3EnV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NUFsJz1gShfC7IYp1McxBwP5.png?f=user_large
Mits dit technisch binnen je installatie past, want de max meetstroom is 16A.

Lijkt mij precies wat je vraagt. Al is het het niet wat je zoekt. (x-y probleem)
Je wilt namelijk de installaties begrenzen in vermogen, en dat is vaak een invulveldje in de omvormer.

Je kunt het idee met een energiemeter waarschijnlijk oplossen met Shelly.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 22-01-2024 09:27 ]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:58
kan je niet beter reageren op de meest obvious antwoorden?
Stel gewoon het max vermogen van je omvormers zo in dat ze de max niet overschrijden. Als je dat slim doet, heb je nauwelijk verlies. De verhouding zal je dan moeten uitzoeken.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vraag je installateur langs te komen om de power limit even in te stellen? 15 minuten werk, en je hebt nooit meer last van uitvallende groepen. Daarnaast loop je ook geen kans op schade door veelvuldig af/aan schakelen.

Deze situatie is precies waar de power limit voor bedoeld is.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1