Gezinsauto 3 kinderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:02
Bij deze topic nummer 234522 over uitzoeken van een gezinsauto :+

Huidige situatie: Ford Focus hatchback uit 2005. Je kan je voorstellen hoe dat gaat als we met onze drie zoons (6 jaar, 3 jaar en 9 maanden) een weekendje naar opa en oma in Zeeland gaan. De reis voor de kampeervakantie afgelopen zomer heb ik dubbel gedaan, zowel heen als terug.

Daarnaast is de auto praktisch op, rond de 230k km nu. Tijd voor iets nieuws en dan vooral iets ruimers.

Ik vind het alleen lastig om een goede keuze te maken. Dus mijn vraag is willen jullie me helpen met de afweging. Ik hoor graag argumenten voor en tegen van de shortlist die ik heb. En eventuele suggesties voor auto's die ik wellicht over het hoofd heb gezien.

Eisenpakket:
  • Max 20k euro
  • Bouwjaar vanaf 2016/2017
  • Automaat
  • 3 (praktisch) volwaardige stoelen op de achterbank
  • De standaard zaken als cruise control, regensensor, automatische verlichting, etc
  • Als het kan Android Auto & Apple CarPlay
De volgende auto's heb ik op het oog, met plus en minpunten zoals ik het zie:

Opel Zafira
+Ruim
+Relatief jonge auto binnen budget te krijgen
- Middelste stoel achterin is volgens mij net iets smaller

Ford S-Max
+ Nog ruimer
+ 3 echt volwaardige stoelen achterin
+ Rijgedrag
- Verbruik
- Duur

Peugeot 5008
+ Mooi
+ Ruim
+ Hoop toeters en bellen
+Relatief jonge auto binnen budget te krijgen
- 1.2 Pure Tech motor is onbetrouwbaar

Toyota Prius+
+ Zuinig
+ Ruim
- Rijdt als een spons
- Duur

VW Touran
+ Veel aanbod
+ Betrouwbaar
+ Ruim
- Mijn vrouw heeft een aversie tegen de wegligging van VW, ze zegt er altijd wagenziek in te worden

Mijn keuze is eigenlijk al een beetje gevallen op de Opel Zafira, maar ik hoop dat de Tweakers met wat meer autokennis me een beetje kunnen helpen. Tis een flinke investering altijd, een nieuwe auto, en wil geen kat in de zak kopen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:02
Een Toyota, betrouwbaar en waardevast.

[ Voor 4% gewijzigd door Microstar op 19-01-2024 17:21 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En vergeet gebruikskosten niet. Naast betrouwbaar en waardevast verbruikt een Prius ook een stuk minder dan een Zafira, Touran of 5008.

(ik zou trouwens een Zafira ook geen dynamische rijdersauto noemen, maar dat vind je in deze klasse ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Microstar schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:19:
Een Toyota, betrouwbaar en waardevast.
Ja, mijn verstand neigt ergens ook die kant op.
pagani schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:24:
En vergeet gebruikskosten niet. Naast betrouwbaar en waardevast verbruikt een Prius ook een stuk minder dan een Zafira, Touran of 5008.

(ik zou trouwens een Zafira ook geen dynamische rijdersauto noemen, maar dat vind je in deze klasse ook niet)
Ja goed punt. Ze zijn wel lekker zuinig inderdaad.

Mijn schoonzus en zwager hebben allebei een Prius (wel ouder model). Heb er een paar keer in gereden en moet zeggen dat ik het rijgedrag echt 3x niks vind, maar misschien is dat een kwestie van wennen. Moet het misschien niet teveel vergelijken met het rijgedrag van een Ford Focus...

[ Voor 63% gewijzigd door weebl op 19-01-2024 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 374460

wat is er duur aan een ford als het rijgedrag een + is? daar gaat het toch uiteindelijk om, die paar euro wat het dan duurder zou zijn betaal je dan met liefde

en waardevast, tja... je kunt de auto ook 'op' rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
weebl schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:24:
[...]

[...]

Mijn schoonzus en zwager hebben allebei een Prius (wel ouder model). Heb er een paar keer in gereden en moet zeggen dat ik het rijgedrag echt 3x niks vind, maar misschien is dat een kwestie van wennen. Moet het misschien niet teveel vergelijken met het rijgedrag van een Ford Focus...
Tja, wij (met twee jonge kids en een hond van vijftig kilo) rijden nu al een paar jaar in een Auris TS hybride. Heb ook een passie voor auto's, maar dit is gewoon een vervoermiddel danwel stuk gereedschap voor het gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:00
Renault (Grand) Scenic, iets als dit? https://www.anwb.nl/auto/...scnic/overzicht/900707942

Relatief jong en zit redelijk in de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-05 22:08
Ik neig ook naar het advies voor de prius+
Betrouwbaar; relatief zuinig

Niet heel “spannend” maar dat is het doel ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Anoniem: 374460 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:32:
wat is er duur aan een ford als het rijgedrag een + is? daar gaat het toch uiteindelijk om, die paar euro wat het dan duurder zou zijn betaal je dan met liefde

en waardevast, tja... je kunt de auto ook 'op' rijden
Duurder in aanschaf dan de andere modellen voor vergelijkbare bouwjaren en kilometerstanden. Ik snap wel dat Ford wat hoger in het segment zit dan Opel, maar het valt toch wel tegen. Denk dat ze de boot hebben gemist met de nieuwere S-Max i.c.m. de 2.0 liter motor.
pagani schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Tja, wij (met twee jonge kids en een hond van vijftig kilo) rijden nu al een paar jaar in een Auris TS hybride. Heb ook een passie voor auto's, maar dit is gewoon een vervoermiddel danwel stuk gereedschap voor het gezin.
Neem aan dat de hond niet op de middelste stoel zit. Als ik zie hoe onze oudste nu op de middelste stoel zit tussen de maxi cosi en het stoeltje van z'n andere broertje heb ik af en toe echt medelijden met hem. Hij groeit echt enorm, over een halfjaar past het gewoon niet meer denk ik.
Carfanatic schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:35:
Renault (Grand) Scenic, iets als dit? https://www.anwb.nl/auto/...scnic/overzicht/900707942

Relatief jong en zit redelijk in de opties.
Thanks voor de suggestie, ik ga me er eens in verdiepen. Weet je hoe het zit qua motoren/elektronica met dat model?
wd200 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:18:
Ik neig ook naar het advies voor de prius+
Betrouwbaar; relatief zuinig

Niet heel “spannend” maar dat is het doel ook niet.
Klopt. Misschien moet ik toch maar voor de ratio gaan... Eens kijken of ik een keer een proefrit kan maken. De Prius waar ik in gereden heb is uit 2006 geloof ik. Zal wel een stuk beter zijn nu, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb ongeveer dezelfde zoektocht. Alleen nog de extra eis qua trekgewicht.
Zie: blitzkrieg in "D-segment caravantrekker occasion +/-25K euro."

Ik neig naar een Grand Scenic. De 1.3 is beter dan de 1.2

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Is geen automaat :'( . Is echt de hardste eis van allemaal. Mijn lieftallige vrouw gaat er anders geen meter in rijden...

Lijkt me verder echt een prima optie, trouwens. Maar volgens mij niet te krijgen met automaat, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je zou nog kunnen denken aan de Toyota RAV4 hybride (XA40) is van 2016 - 2018, ruime auto en voor het formaat nog enigszins zuinig te noemen (1 op 15 in de zomer en in de winter 1 op 13). Die van mij gaat er overigens mogelijk binnenkort uit, mocht je meer info willen dan kan je een PM'etje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

weebl schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:58:
[...]

Is geen automaat :'( . Is echt de hardste eis van allemaal. Mijn lieftallige vrouw gaat er anders geen meter in rijden...

Lijkt me verder echt een prima optie, trouwens. Maar volgens mij niet te krijgen met automaat, toch?
jawel, is net een nieuw model en de hybride versie is automaat maar niet binnen de 20k...

- edit -

Wat ik al zei, ding is net uit, dus je gaat nog geen hoge kilometerstanden en lage prijzen vinden.

voor 7k buiten je budget heb je eentje die vrijwel nieuw is met bijna geen kilometers. Dan heb je 140pk, allerlei snufjes, automaat, ding is nog relatief zuinig ook, en 7 zitplaatsen. Mijn Dacia Lodgy heb ik destijds ook om die reden gekocht. We hadden geen 7 plekken nodig, maar 7-zitters zijn meestal de enige auto's tegenwoordig met 3 volwaardige plaatsen op de middenrij, zoals jij dus vraagt.

[ Voor 50% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-01-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:33
Tip: denk goed na over de verschillende configuraties aan stoeltjes en zitverhogers die je de komende jaren mee moet nemen. (neem die als het even kan mee naar de garage en pas ze in de auto's)
Mijn shortlist werd altijd een stuk korter omdat veel auto's niet gemaakt zijn op 3 kinderen in autostoeltjes op de achterbank. Nu is dat voor mij alweer een jaar of wat geleden, dus ik weet niet in welke fase jij precies zit..

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:32
Citroën Grand C4 Spacetourer
Kia Ceed sportswagon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
beyazz06 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:26:
Je zou nog kunnen denken aan de Toyota RAV4 hybride (XA40) is van 2016 - 2018, ruime auto en voor het formaat nog enigszins zuinig te noemen (1 op 15 in de zomer en in de winter 1 op 13). Die van mij gaat er overigens mogelijk binnenkort uit, mocht je meer info willen dan kan je een PM'etje doen.
Thanks! Ik krijg alleen de indruk dat de achterbank niet al te breed is. Met drie broers die flink in de groei zitten weet ik niet of dat echt een optie is.
HTT-Thalan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:48:
[...]

jawel, is net een nieuw model en de hybride versie is automaat maar niet binnen de 20k...

- edit -

Wat ik al zei, ding is net uit, dus je gaat nog geen hoge kilometerstanden en lage prijzen vinden, maar:

https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/#q:dacia+jogger+hybrid|sortBy:PRICE|sortOrder:INCREASING|postcode:7881NL|searchInTitleAndDescription:true

voor 7k buiten je budget heb je eentje die vrijwel nieuw is met bijna geen kilometers. Dan heb je 140pk, allerlei snufjes, automaat, ding is nog relatief zuinig ook, en 7 zitplaatsen. Mijn Dacia Lodgy heb ik destijds ook om die reden gekocht. We hadden geen 7 plekken nodig, maar 7-zitters zijn meestal de enige auto's tegenwoordig met 3 volwaardige plaatsen op de middenrij, zoals jij dus vraagt.
Ah kijk! Ziet er uit als een serieuze optie dan! Thanks!
mightym schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:03:
Tip: denk goed na over de verschillende configuraties aan stoeltjes en zitverhogers die je de komende jaren mee moet nemen. (neem die als het even kan mee naar de garage en pas ze in de auto's)
Mijn shortlist werd altijd een stuk korter omdat veel auto's niet gemaakt zijn op 3 kinderen in autostoeltjes op de achterbank. Nu is dat voor mij alweer een jaar of wat geleden, dus ik weet niet in welke fase jij precies zit..
Drie echte kinderzitjes zijn we al voorbij. De oudste zit al op zo'n verhoger.
barbarbar schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:54:
Citroën Grand C4 Spacetourer
Kia Ceed sportswagon
De Citroën heb ik ook nog naar gekeken, maar werd afgeschrikt door de ervaringen die ik las m.b.t. problemen met de motor/elektronica. Beetje vergelijkbaar verhaal als met de motor van de Peugeot. Mooie auto, en voldoet verder aan alle eisen.

KIA is denk ik te klein achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:08

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

weebl schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:24:
[...]

[...]

Ik heb 2 Prius Wagons/+ gehad (rij nu een Touran (2016 automaat)) en het rijgedrag/wegligging/comfort wordt bepaald door 3 zaken:

1. 17inch velgen + bijbehorende breedere en plattere banden. Bar op een 2,9. Ipv de standaard 16inch.
2. Standaard in “B” stand rijden, hierdoor remt hij harder af op de motor (wat zorgt voor meer contole en conservatiever rijgedrag). Regeneratie naar de accu is dan ook hoger.
3. De opvulling bij de lerenstoelen zorgen voor meer steun in de zij. Bij de Prius stoelen standaard nodig.

Top auto’s, maar ik wou kunnen trekken. Carplay/Android vraag ik mij of je dat kunt krijgen erop.

De Touran is onderhoud gevoeliger kan ik je vertellen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 20-01-2024 09:24 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:11
Al een Skoda Superb overwogen? (Of eventueel Octavia). Dat zijn zeer ruime auto’s zonder dat ze er gelijk heel lomp uit zien 🤭 Had eerst een Octavia uit 2014 en nu een Superb automaat uit 2016. Bevalt nog altijd goed en ruim binnen budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:02
Falcon schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:20:
[...]

2. Standaard in “B” stand rijden, hierdoor remt hij harder af op de motor (wat zorgt voor meer contole en conservatiever rijgedrag). Regeneratie naar de accu is dan ook hoger.
Mijn ervaring is dat bij een Toyota hybride de B stand juist zorgt voor een hoger verbruik. Deze is immers bedoeld als bergrem. De brandstofmotor wordt dan gebruikt als motorrem waardoor de vrijgekomen energie niet in het accupakket wordt opgeslagen.

https://nl.toyota.be/elektrische-modellen/tips-and-tricks

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Als je echt zo goedkoop mogelijk wilt rijden en niks geeft om autos en er geen levensvreugde uithaalt koop dan de Toyota (in grijs), als je nog wel vitaal in het leven staat is de Ford of Opel een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Microstar schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Mijn ervaring is dat bij een Toyota hybride de B stand juist zorgt voor een hoger verbruik. Deze is immers bedoeld als bergrem. De brandstofmotor wordt dan gebruikt als motorrem waardoor de vrijgekomen energie niet in het accupakket wordt opgeslagen.

https://nl.toyota.be/elektrische-modellen/tips-and-tricks
Oh dat zou kunnen, ik vond het fijner en comfortabeler rijden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Opel Zafira, Ford S-Max en Toyota Prius zijn er ook als 7-zitter, maar dan zou ik toch snel richting de Prius gaan; die dingen zijn belachelijk ruim van binnen en je kunt zelfs zonder 3e rij comfortable met z'n 3en op de achterbank, maar met de banken plat heb je gewoon de ruimte van een station ondanks dat het officiëel een hatchback is.

Wij hebben sinds een tijdje een 7-zitter en ik kan het je echt aanraden. De 3e rij heb je zo opgezet als je 'm nodig hebt en anders zit die niet in de weg, en ze zijn niet heel veel duurder dan de 5-zitter varianten van dezelfde auto's.

Als je écht een 5-zitter wil zou ik het bij de wat luxere modellen zoeken, bijv. een Volvo van een jaar of 5 ouder. Dat zijn tanks met alle comfort en ruimte binnenin waarmee je zonder problemen volgeladen een paar uur op reis gaat. Als je een V60 of V70 pakt heb je ook nog meer dan genoeg ruimte voor bagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetDraakje
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:30
Hier ook 3 zoons en een Prius+/wagon. Bovendien kan ik de achterste bank losschroeven en heb daarvoor een houten plaat als laadvloer gezaagd. Heb je helemaal een belachelijke hoeveelheid aan ruimte.
Auto rijdt prima, maar heb ook geen zware rechtervoet. Verbruik 1:18-19 is goed haalbaar.

Voor een voorbeeld (niet mijn auto) zie https://www.toyotahybride...topic.php?t=6264&start=30

[ Voor 15% gewijzigd door HetDraakje op 20-01-2024 15:10 . Reden: Link naar voorbeeldplaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-05 16:10
Ik zou ook eens kijken naar aan Renault Talisman Estate. Ruime auto (ook op de achterbank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:35
Ik heb een Renault Espace, Daar zitten echt 3 stoelen in. Vond ik de ruimste tijdens mijn zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-05 21:28
Toyota Verso? Onderstaande is bijv. bijna 20k, 2017, automaat, 3 verstelbare losse stoelen op de achterbank, genoeg bagageruimte
https://www.autotrack.nl/...rso-benzine-2017-54793019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:55

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die Touran is een prettige auto vind ik, ik rijd hem zelf ook. wel met een 1.2TSI en die moet soms aardig werken om goed mee te komen. Maar het comfort is prima om 3 uur achtereen te rijden. Bovendien heeft iedere stoel op rij 2 (en evt 3) de Isofix punten om de kinderstoel op vast te klikken. Met een kind van 5 en 2 van 2 gewoon 3 volwaardige kinderstoelen naast elkaar! En als opa en oma mee willen (of later vriendjes) klappen we achterin gewoon te extra stoelen omhoog, ook met Isofix. Past de buggy en verschoontas er ook nog in :)
Verbruik 1:19 op V power (aanrader bij iedere kleine turbo motor!)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:19
weebl schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:06:
[...]

KIA is denk ik te klein achterin.
Ja. Ik heb de nieuwe Ceed SW en 3 losse kids gaat wel, stoeltjes/verhogers er bij en 3 kan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Thanks voor alle adviezen!

Ik begin steeds meer gecharmeerd te raken van de Renault Grand Scenic, waar @Carfanatic me op wees. Ben die optie nu wat verder aan het verkennen en zie een paar mooie te koop staan bij een aantal merkdealers.

Zijn er specifieke punten waar ik rekening mee moet houden bij dat model, bouwjaar vanaf 2018? Heb de occassiontest van ANWB er bij gezocht en zag geen specifieke punten voor de aandrijflijn waar ik voor wil gaan (benzinemotor + automaat).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:37

Agent47

I always close my contracts.

Haal een Japanner. Motorisch niet kapot te krijgen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 14:57

XallaX

Meow

weebl schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:18:
Heb zelf net een 2008 met de beruchte puretech 1.2 voor de deur staan van eind 2017.
Peugeot geeft de garantie dat de riem goed is mits de auto op de juiste wijze onderhouden is en controleert de riem ook jaarlijks hierop. Krijg je die garantie niet of komt de auto niet bij een Peugeot dealer vandaan dan wegwezen ;)

Zolang je niet gaat rotzooien met niet voorgeschreven olie, op je oliepeil let dus je aan de voorschriften houdt hoeft dit geen probleem te worden/zijn. Probleem zit in 99% van de gevallen in mensen die geen olie checken of er maar wat in kiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Agent47 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:36:
Haal een Japanner. Motorisch niet kapot te krijgen.
Weet ik, maar dat is niet het enige wat we meenemen in de afwegingen. Enige model wat volgens mij voldoet aan alle eisen is de Prius+. En behalve dat ik niet zo gecharmeerd ben van het rijgedrag, CVT-automaat, vind ik hem eerlijk gezegd ook echt spuuglelijk.

Hij staat op de lijst vanwege het rationele aspect, maar wel redelijk onderaan. Hoewel ik een auto hoofdzakelijk als een gebruiksvoorwerp zie, heb ik toch ook een beetje dat stukje emotie wat bij anderen wellicht nog een stuk sterker is ;)
XallaX schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Heb zelf net een 2008 met de beruchte puretech 1.2 voor de deur staan van eind 2017.
Peugeot geeft de garantie dat de riem goed is mits de auto op de juiste wijze onderhouden is en controleert de riem ook jaarlijks hierop. Krijg je die garantie niet of komt de auto niet bij een Peugeot dealer vandaan dan wegwezen ;)

Zolang je niet gaat rotzooien met niet voorgeschreven olie, op je oliepeil let dus je aan de voorschriften houdt hoeft dit geen probleem te worden/zijn. Probleem zit in 99% van de gevallen in mensen die geen olie checken of er maar wat in kiepen.
Hmm ok. Ik heb gelezen dat als je elke 100k km de distributieriem vervangt en je netjes elk jaar het voorgeschreven onderhoud doet je goed zou moeten, toch? Blijf het toch lastig vinden hoor, de motor heeft in ieder geval z'n reputatie niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 14:57

XallaX

Meow

weebl schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:48:
[...]Hmm ok. Ik heb gelezen dat als je elke 100k km de distributieriem vervangt en je netjes elk jaar het voorgeschreven onderhoud doet je goed zou moeten, toch? Blijf het toch lastig vinden hoor, de motor heeft in ieder geval z'n reputatie niet mee...
Klopt, er zit een sticker onder de motorkap van Peugeot met een uiterste controle datum, hou je je daaraan inclusief oliepeil op orde dan is er weinig aan de hand. En die riemen vervangen sja, komt bij meer auto's voor.
Zelf voor van alles gekeken in een ander segment maar de Peugeot's zijn vaak beter uitgerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wees slim en kies voor een auto met plaats voor minimaal 6 personen. Het gebeurde ons regelmatig dat we één vriendin of schoonmoeder extra mee hadden. Het is vrij onhandig om voor een extra persoon een tweede auto te moeten inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 22:21
Ik zou toch nog even kijken naar de Citroën Grand C4. We hebben zelf de 1.6L 4 cilinder (165 PK). Automaat, 7-zitter (in ons geval) blijkt toch wel heel erg relaxed als opa en/of vriendjes mee rijden, panoramadak, schermpjes en draadloze koptelefoons in de hoofdsteunen. Afgezien van kapotte stoelverwarming/massagestoelen i.v.m een kabelbreuk eigenlijk geen gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 15:33
Ik heb de 3008 met de 1.2 en rijdt prima, alleen wat vaker controle op de distributieriem. Die moet je gewoon elke 3 jaar vervangen (ongeacht KM's).
https://www.autoweek.nl/f...1-2-puretech-motor.10427/

Denk persoonlijk dat je je banger maakt dan nodig. Is gewoon echt een prima auto om in te rijden, hebt echt nooit issues.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 10:28
Ik rij nu een 5008 en daarvoor een 308 (beide in de lease), beide hebben onder garantie een nieuwe distributie riem gekregen.

Persoonlijk zou ik de auto niet zo snel privé aanschaffen, maar dat komt ook omdat ik niet gewend ben om zelf die checks te doen. Peugeot adviseert om iedere 5k km’s je vloeistoffen te checken. Dat vind ik best regelmatig.

Overigens is het wel een hele fijne auto, heb ook drie kinderen en kan eigenlijk geen goede vervanger vinden voor het in juni aflopende leasecontract :-)

[ Voor 18% gewijzigd door koentjuh op 22-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertX
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-05 19:44
Sinds 2015 rijden wij een Renault Grand Scénic TCe 130 (2013 facelift versie), een behoorlijk probleemloze auto met veel ruimte op de achterbank. We hebben er zelf ruim 95.000 km mee gereden en hij mag blijven zolang hij het zo goed blijft doen. Met andere Renaults heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:36

DjVe

Hatsaflats!

Mitsubishi Outlander PHEV voldoet ook aan al je wensen. Zou zelf kiezen voor een 2.4 vanaf 2018 (dan heb je ook Android Auto). Rijdt uitstekend, betrouwbaar, goed te betalen, maar is alleen wat minder zuinig op lange afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 11:58
Aan gezien ik ook aan het rond kijken ben …
Wat is de keus geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
JMb91 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:52:
Wat is de keus geworden?
Nog niks gekocht aangezien we ons budget wat aan het ophogen zijn (lees: overwegen of we maandje doorsparen of een paar k€ lenen). Maar het wordt zeer waarschijnlijk een Renault Grand Scenic uit 2019/2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003

Griffin

Is mythical

Wat is de keus geworden?
Hier nog een topic waar ik de zelfde zoektocht heb gedaan (met iets lager budget): Griffin in "Occasion zoektocht, 3 kinderen"
weebl schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:33:
[...]

Nog niks gekocht aangezien we ons budget wat aan het ophogen zijn (lees: overwegen of we maandje doorsparen of een paar k€ lenen). Maar het wordt zeer waarschijnlijk een Renault Grand Scenic uit 2019/2020.
Die stond ook op mijn lijst (model vanaf 2017 ivm automaat (alles ervoor heeft een 2.0 CVT, en deze zijn niet echt zuinig)), maar net iets buiten budget.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• weebl
Wat is de keus geworden?
We zijn een paar weken verder en ik heb gisteren een krabbel gezet voor de aanschaf van deze Renault Grand Scenic Initiale Paris uit 2018:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkJDMjbp_CVFWUV1E88b8_P3pYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcghqIDyypdSYEYVVU07TZ5M.jpg?f=fotoalbum_large

Zitten echt alle toeters en bellen op die ik zou willen. Enige wat mist op deze is de derde zitrij, het is een 5-zitter en geen 7-zitter. Maar daar kunnen we wel mee leven, er staat geen 4e kind op de planning (voor zover ik weet... :+ ).

Volgende week woensdag kunnen we hem ophalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Hier nog een tevreden 5008 rijder: GT-Line 1.2 EAT8. We rijden de auto prive sinds eind 2019 en hebben nu 75k op de klok. Onder garantie is bij ons afgelopen jaar preventief de distributieriem vervangen, die wordt inderdaad bij ieder beurt gechecked.

Ik vind het een fijne auto om in te rijden en als je een auto wilt waar 3 kinderstoelen of 3 wat grotere kinderen fatsoenlijk in kunnen zitten, moet je echt een auto met 3 stoelen ipv een bank achterin hebben. Voor ons bleef de Touran en de 5008 over, uiteindelijk door verschillende redenen gekozen voor de 5008. Overigens kwa betrouwbaarheid kun je iets vinden van Peugeot en de 1.2 Puretech (vond ik ook), maar hetzelfde kun je zeggen voor bijvoorbeeld de DSG automaat, waar ook de nodige problemen mee zijn.

De 1.2 icm de EAT8 vind ik om te rijden meer dan prima. Het is geen strepen trekken, maar je komt prima mee in het verkeer. Wij gaan zelfs met (weliswaar een lichte) caravan op zomervakantie en dat gaat prima dankzij de EAT8. Ook is hij nog best zuinig, volgens de boordcomputer rijden we 6.8/100km over meer dan 10k km, en dat is inclusief met de caravan naar Zuid-Frankrijk en Italie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Wij hebben het met 4 kinderen jarenlang met een V70 gedaan
Ik snap niet goed waarom de focus te klein is voor 3 kinderen en met 230 is die ford niet op maar hooguit goed ingereden
Maar affein jou wagen jouw keus
Ik zou kiezen voor de Peugeot
Heerlijke wagen qua comfort en de looks zijn ook top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
weebl schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:39:
[...]

We zijn een paar weken verder en ik heb gisteren een krabbel gezet voor de aanschaf van deze Renault Grand Scenic Initiale Paris uit 2018:

[Afbeelding]

Zitten echt alle toeters en bellen op die ik zou willen. Enige wat mist op deze is de derde zitrij, het is een 5-zitter en geen 7-zitter. Maar daar kunnen we wel mee leven, er staat geen 4e kind op de planning (voor zover ik weet... :+ ).

Mooie auto, gaan veel rijplezier opleveren. Voldoende ruimte achterin en laadruimte volop.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibow28
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 22:17
Dacia Jogger bi-feul. Wellicht iets boven budget denk zeker het overwegen waard.

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
-bolio- schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:49:
Hier nog een tevreden 5008 rijder: GT-Line 1.2 EAT8. We rijden de auto prive sinds eind 2019 en hebben nu 75k op de klok. Onder garantie is bij ons afgelopen jaar preventief de distributieriem vervangen, die wordt inderdaad bij ieder beurt gechecked.

Ik vind het een fijne auto om in te rijden en als je een auto wilt waar 3 kinderstoelen of 3 wat grotere kinderen fatsoenlijk in kunnen zitten, moet je echt een auto met 3 stoelen ipv een bank achterin hebben. Voor ons bleef de Touran en de 5008 over, uiteindelijk door verschillende redenen gekozen voor de 5008. Overigens kwa betrouwbaarheid kun je iets vinden van Peugeot en de 1.2 Puretech (vond ik ook), maar hetzelfde kun je zeggen voor bijvoorbeeld de DSG automaat, waar ook de nodige problemen mee zijn.

De 1.2 icm de EAT8 vind ik om te rijden meer dan prima. Het is geen strepen trekken, maar je komt prima mee in het verkeer. Wij gaan zelfs met (weliswaar een lichte) caravan op zomervakantie en dat gaat prima dankzij de EAT8. Ook is hij nog best zuinig, volgens de boordcomputer rijden we 6.8/100km over meer dan 10k km, en dat is inclusief met de caravan naar Zuid-Frankrijk en Italie.
Heb de 5008 ook echt nog even overwogen voordat ik proefritten in ging plannen. Maar ergens durfde ik het toch niet aan met alle verhalen over de distributieriem. Misschien niet heel rationeel, maar de motor van de 5008 heeft z'n reputatie niet mee. En voor wat betreft de achterbank: tegen de tijd dat de jongste (net 10 maanden oud nu...) dusdanig groot is dat ze niet meer met z'n drieën op de achterbank passen is deze auto alweer ingeruild gok ik... Maar als de motor verder in orde was geweest hadden we nu een 5008 gekocht hoor...
Luzeklap schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:54:
Wij hebben het met 4 kinderen jarenlang met een V70 gedaan
Ik snap niet goed waarom de focus te klein is voor 3 kinderen en met 230 is die ford niet op maar hooguit goed ingereden
Maar affein jou wagen jouw keus
Ik zou kiezen voor de Peugeot
Heerlijke wagen qua comfort en de looks zijn ook top
Het is niet alleen de achterbank die krap is hè ;) De Focus die we nu hebben is een hatchbak, geen station... De Focus heeft een kofferbak van 386 liter, Grand Scenic 533 liter.
geldersscheepje schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Mooie auto, gaan veel rijplezier opleveren. Voldoende ruimte achterin en laadruimte volop.
Dankjewel! Op meerdere vlakken een flinke upgrade denk ik :)
ibow28 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:14:
Dacia Jogger bi-feul. Wellicht iets boven budget denk zeker het overwegen waard.

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Thanks, maar wel een beetje spuit 11 ;) Heb nog wel even gekeken naar de Dacia bij de Renault dealer waar onze nieuwe Grand Scenic staat, vind het toch net even iets te spartaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
👍 succes met je nieuwe wagen, veel veilige kilometers toegewenst. De Renault is geen verkeerde keus, tov de 1e generatie Grand Scenic, daar kon je op leeglopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
-bolio- schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:49:
In 2022 kreeg ik er één gloednieuw voor de zomervakantie. De oudere man die hem kwam brengen wenste mij veel sterkte omdat ze bekend stond om elektrische problemen. Gelukkig is het op vakantie gebleven bij dat die één niet van slot wilde maar zou hem nooit kopen. Zwager had hem in de lease en na veel gezeur eerder kunnen inleveren.

Hoewel het een prachtige auto is (mpv in suv jasje) vergeleken met de andere 7 zitters komt hier geen Peugeot meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ako
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 12:25

ako

Fijne auto de Renault grand scenic, ook jarenlang gereden toen de kinderen nog klein waren. Toen ze wat groter waren zijn we overgestapt op een Skoda Kodiaq, net iets groter, en dakraam kan wel open in tegenstelling tot het dakraam van de Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:14
weebl schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:39:
[...]

[Afbeelding]

Hoop dat ik nog een vervolgvraag mag stellen op dit topic; hoe bevalt hij :)? it in exact dezelfde situatie (kind van 0, 3 en 5) en moet dus een zitverhoger, maxi cosi en booster kwijt (liefst in isofix). Past dit in de Scenic 5-zitter die je hebt? Zijn de stoelen op tweede rij even breed?

Twijfel nu tussen Scenic en Espacd (en nog den klein beetje een Prius+, maar die lijkt me toch te krap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
JDillinger schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:34:
[...]

Hoop dat ik nog een vervolgvraag mag stellen op dit topic; hoe bevalt hij :)? it in exact dezelfde situatie (kind van 0, 3 en 5) en moet dus een zitverhoger, maxi cosi en booster kwijt (liefst in isofix). Past dit in de Scenic 5-zitter die je hebt? Zijn de stoelen op tweede rij even breed?

Twijfel nu tussen Scenic en Espacd (en nog den klein beetje een Prius+, maar die lijkt me toch te krap).
Bevalt heel erg goed, zijn er echt heel erg blij mee. Nul problemen mee tot nu toe, alles werkt zoals het moet. Gigantische kofferbak waar je echt alles in kwijt kan. En de 160pk 1.3 motor i.c.m de 7-traps automaat rijdt echt heerlijk.

V.w.b. de ruimte op de achterbank: de stoelen zijn echt bijna alle drie even breed. De middelste is misschien ietsjes smaller, maar voor kinderen gaat dat geen probleem zijn. Let wel op dat alleen de buitenste stoelen Isofix hebben, de middelste niet. Wij hebben de base voor de maxicosi in het midden vastgemaakt (met de gordel), ook omdat ik gelezen heb dat de poot van de base niet op de buitenste stoelen kan i.v.m luikje van opbergruimte in de vloer. Zitverhoger en booster van de oudste twee op de buitenste stoelen gaat prima met de maxicosi in het midden. Hebben we ook echt uitgeprobeerd tijdens de proefrit. Stel voor dat je alle stoelen meeneemt als je gaat kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 19:14
JDillinger schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:34:
[...]

En wat is het geworden? Ik had de Renault ook op mn lijstje maar twijfel over de betrouwbaarheid: https://www.autointernati...lemen-renault-houden-aan/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
nextnext schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:06:
[...]

En wat is het geworden? Ik had de Renault ook op mn lijstje maar twijfel over de betrouwbaarheid: https://www.autointernati...lemen-renault-houden-aan/
Het is een Grand Scenic uit 2018 geworden. Met de 1.3 TCe met 160pk. Hele fijne motor, vooral door het hoge koppel al bij 1800rpm.

Rijd er nu bijna een jaar mee rond, nog nul problemen mee gehad. Auto is altijd door de dealer onderhouden en wij zijn de tweede eigenaar. De problemen waar je naar linkt heb ik geen last van, maar n=1. Moet eerlijk zeggen dat ik die problemen tijdens mijn research ook niet ben tegengekomen.
Pagina: 1