Hypotheek en leningen verleden (positieve registratie)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.460 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelstar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-03-2024
Beste allemaal,

Momenteel zijn mijn partner ik bezig met een hypotheekaanvraag. Via onze financieel adviseur is er een rentaanbod aangevraagd bij een hypotheekverstrekker.

Wij hebben allebei op dit moment geen bkr registreerde kredieten (niets lopends). Er is ook geen sprake van negatieve coderingen. Nu heb ik persoonlijk in 2019 een rotjaar gehad of financieel vlak. Ik heb toen bij ING een Persoonlijke Lening afgesloten. Deze heb ik in 2019 ook een aantal keer opgehoogd. Dit telt dan als nieuwe registratie/lening. De oude wordt daarmee direct afgesloten.
Op basis van hun BKR check, hebben zij gezien dat er meerdere leningen zijn afgesloten en twijfelen ze omdat hier sprake kan zijn van een stapellening.

Nu heb ik uitgelegd dat het om 1 lening bij ING gaat, namelijk mijn Persoonlijke Lening, die ik heb opgehoogd. Nu heb ik vandaag via mijn financieel adviseur de vraag gekregen om een BKR overzicht aan te vragen waarop de kredietverstrekkers zichtbaar zijn. Dit heb ik nu aangevraagd en zal ik per post ontvangen en moeten aanleveren bij hen.

Nu schrik ik hier best van. Ik heb nooit een negatieve registratie gehad. Ik heb de lening altijd netjes, maandelijks afbetaald recentelijk in zijn geheel afgelost. Na oktober 2019 zijn er geen nieuwe leningen meer aangevraagd.
Daarnaast hebben wij allebei een prima salaris en genoeg spaargeld.

Ik heb nu 1,5 week slapeloze nachten omdat ik het gevoel heb dat een persoonlijk rotjaar (2019) mij nu achtervolgt ondanks het feit dat ik nooit een wanbetaler ben geweest, alles heb afgelost, geen coderingen heb of heb gehad.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Ik snap dat dit misschien niet de beste plek is, maar ik ben op zoek naar geruststelling en ervaringen omdat ik merk dat het mijn hele gemoedstoestand beïnvloed en ik bijna niet meer durf te dromen over ons droomhuis...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:26

Koekfabriek

King Billy on the wall

Zou me geen zorgen maken. Je hebt alles netjes afbetaald en geen achterstanden/coderingen etc..
De bank moet zijn compliancy check doen. Hypotheekaanvraag kan stressvol zijn, maar rustig aan het komt allemaal goed :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:14
Je financieel adviseur zou je eenvoudig gerust moeten kunnen stellen. Bel hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:28
Alles is toch netjes afgerond? Het lijkt mij dat iedere rechthebbende partij dit ook kan inzien/toetsen?
M.a.w. er is toch geen probleem (meer).

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
Even zelf inloggen bij bkr.nl om je status te bekijken? Dit is gratis.

Je krijgt dan een overzicht van je huidige status en of er de afgelopen jaren een codering is geweest. Coderingen blijven 5 jaar staan nadat een eventuele achterstand betaald is.

Achter de schermen houdt het bkr ook een systeem bij om een inschatting te kunnen maken of het veilig is om een lening te verstrekken, dit is niet openbaar en gebasseerd op leningen / coderingen uit het verleden.

Mijn ervaring is overigens dat een hypotheekverstrekker niet heel moeilijk doet als er een plausibele verklaring is, en die heb je.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R35R.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-03 15:21
Ik heb precies hetzelfde ook bij de ING
In een verleden ps leningen een aantal x opgehoogd
Maar alles bijna 2 jaar geleden netjes afbetaald
De hypotheek verstrekker meld ook mij dat ze denken dat er sprake is van stapelgedrag
Mijn hypotheek adviseur wil nu dat ik elke aanvraag bkr registaratie onderbouw enspecificeer.
En dat ik een uitdraai maak van de bkr.

Hoe is dit bij jou afgelopen?
ook ik heb voldoende spaargeld en inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Hier hoeft een jaar oud topic niet voor gekicked te worden. Daarnaast lijkt de TS ook vrij afwezig sindsdien. Daarom gaat dit topic nu op slot.

Het staat je natuurlijk vrij om een nieuw topic te openen voor je eigen vraag.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 08-03-2025 10:09 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.