Krimp- of constructieve scheur 'nieuwbouw' woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rattejong
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-10 13:21
Mijn vraag:

We wonen sinds 1.5 jaar in onze woning, toentertijd een nieuwbouwwoning. Ondertussen hebben we diffuus wat kleine krimpscheurtjes, en 1 vrij grote scheur. Mijn vraag gaat over de grote scheur.

De scheur zit nog achter de verf en valt alleen op bij bepaalde lichtinval. Het betreft een scheur die ruim een cm breed is en van plafond tot vloer loopt; zie foto's.

De aannemer zegt dat het geen constructieve scheur is, maar een krimpscheur; zodoende vinden zij dat dit niet door hen hersteld dient te worden.

Mijn bedenkingen hierbij:
- Het is een vrij grote scheur, mijn inziens niet ogend naar een krimpscheur. Maar ik heb geen verstand van deze zaken
- De scheur zit achter de verf. Als het een krimpscheur zou zijn, zou de verf dan niet ook moeten scheuren? Ik vind het überhaupt bijzonder dat dit nog niet gebeurd is, dus zou het gewoon zo opgeleverd zijn en nu pas opvallen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Er zou geen gevaar zijn volgens het internet, aangezien het geen dragende muur is.
- Volgens de Woningborg en de aanneemovereenkomst heb ik inderdaad geen recht op herstel bij een krimpscheur.
- We hebben de scheurwijzer van VEH ingevuld. Volgens de scheurwijzer zou het mogelijk mechanische schade zijn tgv het te hard dichtslaan van een deur. Dit kunnen wij ons moeilijk voorstellen, aangezien het maar een svedex deur betreft en we netjes omgaan met de spullen.

De concrete vraag:
Is dit inderdaad een krimpscheur en heb ik geen recht op herstel, of is hier iets anders aan de hand?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alvast bedankt voor de tijd!

[ Voor 5% gewijzigd door rattejong op 19-01-2024 16:44 ]

Alle reacties

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-11 20:08
Is het niet de aanhechting van het kleine dwarsmuurtje op de keuken muur ?
Als die “koud” tegen elkaar zitten zonder vertanding/verband kan er door werking inderdaad een scheur op de overgang komen.
De muren zijn daarbij alsnog met ankers onderling verbonden, is dus alleen cosmetisch en geen constructief probleem.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
10 tegen 1 is de deur een keer heel hard dicht geknald door dat er 2 deuren oid open stonden. daar kunen die gipsblokken muurtjes heel erg slecht tegen.

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Is de scheur daadwerkelijk een centimeter breed of lijkt dit zo doordat de verf daar over die breedte (links/rechts) van de scheur loslaat?

www.elecdev.nl

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Dit hebben wij ook in ons nieuwbouwhuis. Ook vlakbij een deur die hard is dichtgeklapt. Inmiddels zit die scheur er al een jaar of 5, als we ooit alles weer laten stucen en schilderen gaat ie wel weg.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:03
Inderdaad een krimpscheur en zelf fixen of een stukadoor inhuren. Kan gebeuren!

• rattejong
Duidelijk! Fijn om te horen. Dan gaan we de scheur gewoon zelf aanpakken.

• rattejong
Jan_ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:50:
Is de scheur daadwerkelijk een centimeter breed of lijkt dit zo doordat de verf daar over die breedte (links/rechts) van de scheur loslaat?
Blijkt zelfs 1.5cm breed te zijn. Misschien interessant om te weten, maar zie onderstaande foto's wat we aantroffen.

Blijkbaar waren de twee muren niet eens fatsoenlijk met elkaar verbonden, maar hadden ze de ruimte ertussen simpelweg opgevuld met purschuim en er een dun laagje stuc overheen gezet.

Geen idee of dit gebruikelijk is, maar ik kan het mij niet voorstellen dat dit de normale werkwijze is. Had ik achteraf toch de aannemer aan het werk moeten zetten?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Dat is niet heel erg netjes en inderdaad een garantie voor scheuren, dit blijft ook in de toekomst gevoelig voor scheuren.
Je zou dit als vraag inclusief foto's wel bij de aannemer neer kunnen leggen en vragen of dit voor hun een normale werkwijze is.

www.elecdev.nl

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
rattejong schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Blijkt zelfs 1.5cm breed te zijn. Misschien interessant om te weten, maar zie onderstaande foto's wat we aantroffen.

Blijkbaar waren de twee muren niet eens fatsoenlijk met elkaar verbonden, maar hadden ze de ruimte ertussen simpelweg opgevuld met purschuim en er een dun laagje stuc overheen gezet.

Geen idee of dit gebruikelijk is, maar ik kan het mij niet voorstellen dat dit de normale werkwijze is. Had ik achteraf toch de aannemer aan het werk moeten zetten?

***members only***
Ik gok dat het ene wandje een kalkzandsteen (constructieve wand) is en de andere een cellenbeton wandje. Dit zijn twee verschillende materialen die verschillend werken. Mijn aanname is dat ze om deze reden een wat grotere voeg hebben aangehouden met bouwpur zodat er ruimte is dat de wanden afzonderlijk van elkaar kunnen werken.

Dus ik denk dat de aannemer dit correct heeft gemaakt, al is 1,5 cm werkruimte wel érg ruim genomen.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-11 14:51
Chalk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:58:
[...]

Ik gok dat het ene wandje een kalkzandsteen (constructieve wand) is en de andere een cellenbeton wandje. Dit zijn twee verschillende materialen die verschillend werken. Mijn aanname is dat ze om deze reden een wat grotere voeg hebben aangehouden met bouwpur zodat er ruimte is dat de wanden afzonderlijk van elkaar kunnen werken.

Dus ik denk dat de aannemer dit correct heeft gemaakt, al is 1,5 cm werkruimte wel érg ruim genomen.
Raar, lijkt mij dat er geen gaasband is gebruikt dan (anders zagen we veel meer schade rondom het uithakken van de voeg), of mag dat ook niet op een werkende voeg (daar is gaasband toch voor)?

Of telt zo'n "pur" als "open-naad", waardoor gaasband niet mag? (maar dan hadden ze het met meer gips op moeten vullen.. en minder pur.. te veel werk zeker)

[ Voor 16% gewijzigd door grasmanek94 op 22-01-2024 08:10 ]

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
grasmanek94 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:05:
[...]

Raar, lijkt mij dat er geen gaasband is gebruikt dan (anders zagen we veel meer schade rondom het uithakken van de voeg), of mag dat ook niet op een werkende voeg (daar is gaasband toch voor)?

Of telt zo'n "pur" als "open-naad", waardoor gaasband niet mag? (maar dan hadden ze het met meer gips op moeten vullen.. en minder pur.. te veel werk zeker)
Dat zijn vragen voor de stucadoor. Geen idee :)
Pagina: 1