Nieuwe Desktop na 10 jaar.

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views

Vraag

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-11 21:02
graag zou ik jullie advies willen. Mijn pc is nu 10 jaar oud en werkt tot heden goed. Gezien we op zolder flink gaan verbouwen en ik een nieuwe werkplek krijg, staat het mooi om meteen de grote lelijke desktop (veel kabels) kast en oude LCD scherm te vervangen.

De nieuwe pc of Imac moet er goed uitzien ;)

Omdat ik nu bijna nooit meer game op de desktop (vanwege PS5) komt de vraag naar boven overstappen naar Mac mini of toch weer kleine mini desktop kopen? Vooral het thema veiligheid en virussen enz is bij windows een groter probleem dan bij OS. Verder zijn we de laatste jaren geleidijk naar IOS overgestapt zowel 2 x Iphone 2x Ipad 1 Apple watch en Airpod pro 2.

Budget is rond 2000 euro inclusief monitor.

Grote probleem wat ik met de Mac mini heb is de prijs. Bij minimal 512 gb geheugen + 16 gb ram en 10 gig ethernet ga je snel richting 1400 euro. hiervoor krijg je in het windows toch snel iets beters met I7 + minimaal 1 tb of meer en 32 GB en wifi 7.

Scherm moet groter dan 37 inch zijn gezien ik veel met Excel werk / meerdere programma's en ook regelmatig aan foto bewerking doe.

Scherm moet minimaal 4k of hoger zijn en minimaal 120 Hz ondersteunen.

Welke monitor of Imac of mini Pc zouden jullie samenstellen?

of heeft iemand nog tip!

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een bijgewerkte Windows 11 is lang niet zo vatbaar voor virussen als vroeger en wordt ook niet trager zoals met oude Windows versies wel zo was. Op dat gebied kan je rustig voor een Windows oplossing kiezen, dat zal aan veiligheid en houdbaarheid geen issues opleveren.

Echter heb je alles in huis van Apple dan lijkt binnen dat ecosysteem blijven een logische keuze. En dan vraag ik me echt af of je zo'n snel model nodig hebt als je nu met een 10 jaar oud systeem werkt? Waarom zou een instap model van onder de 1000 euro niet kunnen werken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De eisen voor je scherm zijn best hoog, dat je niet veel overhoud voor een systeem.

categorie: Monitors

14900K zou je nog kunnen omruilen voor 14700k
uitvoering: Intel Core i7-14700K Boxed

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-14900K Boxed€ 629,01€ 629,01
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI€ 249,-€ 249,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 65,29€ 65,29
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K€ 221,64€ 221,64
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 97,56€ 97,56
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 1.500,50

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bjornricardo33
Tsurany schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:15:
Een bijgewerkte Windows 11 is lang niet zo vatbaar voor virussen als vroeger en wordt ook niet trager zoals met oude Windows versies wel zo was. Op dat gebied kan je rustig voor een Windows oplossing kiezen, dat zal aan veiligheid en houdbaarheid geen issues opleveren.

Echter heb je alles in huis van Apple dan lijkt binnen dat ecosysteem blijven een logische keuze. En dan vraag ik me echt af of je zo'n snel model nodig hebt als je nu met een 10 jaar oud systeem werkt? Waarom zou een instap model van onder de 1000 euro niet kunnen werken?
Wat natuurlijk ook mogelijk is, is een standard mini te kopen en een ssd via thunderbolt aan te sluiten. (Satechi Mac Mini)

Dan kan je er makkelijk 2tb erbij zetten voor de foto opslag.

Welke monitor zou je aanbevelen?

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:43
Wat wil je met 10gig ethernet?

• bjornricardo33
Hackus schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:28:
De eisen voor je scherm zijn best hoog, dat je niet veel overhoud voor een systeem.

categorie: Monitors

14900K zou je nog kunnen omruilen voor 14700k
uitvoering: Intel Core i7-14700K Boxed

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-14900K Boxed€ 629,01€ 629,01
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI€ 249,-€ 249,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 65,29€ 65,29
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K€ 221,64€ 221,64
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 97,56€ 97,56
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 1.500,50
Goede samenstelling, wellicht moet ik eens gaan kijken voor 32 of 34 inch wellicht is dit ook voldoende maar op die moment ben ik gewent om met 2x 27 inch te werken.

• bjornricardo33
jopie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:31:
Wat wil je met 10gig ethernet?
Eigenlijk is 1 gb ruim voldoende ook al heb ik hier een kabel cat 7 liggen. maar meestal doe ik met een pc 10 jaar en dan vraag ik me af of over 5 a 6 jaar 1 gig noch voldoende is. Vanuit het werk verwerkt ik soms (om de 2 weken) grote bestanden van 40 gb plus naar een andere server.

Nodig is 10 gb zeker nu niet nodig :)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bjornricardo33 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Wat natuurlijk ook mogelijk is, is een standard mini te kopen en een ssd via thunderbolt aan te sluiten. (Satechi Mac Mini)

Dan kan je er makkelijk 2tb erbij zetten voor de foto opslag.
Precies, opslag zou ik dan lekker extern houden via een SSD/HDD of zelfs een NAS neer zetten. Een NAS is goedkoper dan een duurdere Mini en levert veel meer functionaliteit, mits gewenst.
Welke monitor zou je aanbevelen?
Hangt een beetje van je eisen af. Wil je een grote 37" of liever twee keer 27" naast elkaar? Ik zelf vind dat laatste voor productiviteit veel fijner omdat je makkelijker meerdere vensters open kan hebben omdat je veel meer ruimte in de breedte hebt. In dat geval kan je gaan voor een goede monitor voor fotobewerking en een goedkopere er naast voor productiviteit of juist twee goede monitoren als je wilt dat het beeld identiek is.

Ik pak altijd RTINGS.com erbij: https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/monitors

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bjornricardo33 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Eigenlijk is 1 gb ruim voldoende ook al heb ik hier een kabel cat 7 liggen. maar meestal doe ik met een pc 10 jaar en dan vraag ik me af of over 5 a 6 jaar 1 gig noch voldoende is. Vanuit het werk verwerkt ik soms (om de 2 weken) grote bestanden van 40 gb plus naar een andere server.

Nodig is 10 gb zeker nu niet nodig :)
40GB aan 100MB/s is 7 minuten, moet dat echt sneller? Je hebt thuis abonnementen met 8Gbit dus het kan wel

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.