Vocht rond pijp open haard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-09 10:09
Niet zozeer hout, maar wel houtkachel gerelateerd maar is dit normaal voor een buitenmuur ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFuPA9TokcUeodtFeGjFDkVdfL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hfQwFDrdSFP2OsQ7kdQSWFY.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Lijkt me niet. En ik denk dat het ook al wat langer aan de gang is getuige de groene mosaanslag onde de bevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Die viel me net ook pas op om eerlijk te zijn. Vertrek bij schemer en ben ik het donker weer thuis. Dus de foto laat nu meer zien dan ik zelf zag zonder flits.

Huis heeft ca 9 maanden geleden spouwmuurisolatie gekregen en is daarna opnieuw gevoegd.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
harley schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:44:
Huis heeft ca 9 maanden geleden spouwmuurisolatie gekregen
Dat wilde ik net vragen.. dit soort zaken zijn doorgaans vochtproblemen gerelateerd aan veranderingen door nieuwe isolatie. Dus stuur die foto naar de isoleerder. (Of de warmte van de schoorsteen er een rol in speelt kan ik je niet zeggen.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 22:35
Zou dat vocht niet eerder van de condensafvoer van de airco unit komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Nielson schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:03:
Die hangt van de muur af zo te zien. Het is wel typisch dat het precies rondom het afvoerkanaal van de kachel is.

Wat is eerder gebeurt, het isoleren of de kachelpijp plaatsen?

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nielson schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:03:
Kan, en dat dat tegen de muur aan waait. Maar nog steeds is het kennelijk iets wat dan doorgaans goed gaat en hier (waarschijnlijk) laat zien dat de muur gehydrofobeerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Airco is niet aan geweest laatste weken.
Schoorsteen is circa 15 maanden geleden geplaatst. Dus voor de isolatie en voegen.
Er is rondom de schoorsteen doorvoer in de spouw toendertijd circa 10cm brandwerende wol aangebracht, de hele pijp is aan beide zijden met vuurbestendige kit afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 23:33
harley schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:53:
Schoorsteen is circa 15 maanden geleden geplaatst. Dus voor de isolatie en voegen.
Er is rondom de schoorsteen doorvoer in de spouw toendertijd circa 10cm brandwerende wol aangebracht, de hele pijp is aan beide zijden met vuurbestendige kit afgewerkt.
zou het metaal van de schoorsteen snel afkoelen en daardoor nat worden van de condens, wat weer naar de muur loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:58
Pijp zit hier op exact dezelfde manier door de zijgevel, nog nooit condens op gezien, of iets wat hier toe zou kunnen leiden.
Zat er niet een vochtwerende laag op de stenen die door de warmte rond de pijp is 'weggebrand' of inactief is geworden oid?

Het zit er wel erg ver vanaf... Lijkt me sterk bij nader inzien, zo heet worden de stenen niet. Zomers zonnetje erop doet meer.

[ Voor 20% gewijzigd door ps4mm op 18-01-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-08 11:57

DeComponeur

♫ KLNKRWG

harley schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:53:
Is deze pijp 'gewoon RVS' of meerwandige Isoduct? https://www.isoduct.nl/het-rookkanaal.
Een beetje natte muur bij temperatuurverschil is niet abnormaal, maar deze natte plek lijk wel erg groot
Bij een goeie meerwandige buis heb je dit nauwelijks, want die is van de buitenkant hooguit lauw...

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:15
Het lijkt mij eerder regenwater, dat tegen de pijp aan regent, dan langs de pijp naar beneden stroomt, en zich dan verzameld bij de muurdoorvoer/bouten van die beugel. In zo'n gat absorbeert een muur ook veel sneller water dan aan de buitenkant van de gevel.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Afgesplitst, want dit heeft niet met haardhout te maken. Maak 'n TR aan of stuur 'n DM als je 'n andere topic-titel wilt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
ps4mm schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:18:
Pijp zit hier op exact dezelfde manier door de zijgevel, nog nooit condens op gezien, of iets wat hier toe zou kunnen leiden.
Zat er niet een vochtwerende laag op de stenen die door de warmte rond de pijp is 'weggebrand' of inactief is geworden oid?

Het zit er wel erg ver vanaf... Lijkt me sterk bij nader inzien, zo heet worden de stenen niet. Zomers zonnetje erop doet meer.
Huis is uit 1948, weet niet of er toen al vochtwerende lagen op de stenen zaten ;)
DeComponeur schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:23:
[...]

Is deze pijp 'gewoon RVS' of meerwandige Isoduct? https://www.isoduct.nl/het-rookkanaal.
Een beetje natte muur bij temperatuurverschil is niet abnormaal, maar deze natte plek lijk wel erg groot
Bij een goeie meerwandige buis heb je dit nauwelijks, want die is van de buitenkant hooguit lauw...
alleen het binnenstuk van de kachel naar de muur is enkelwandig zwarte pijp. De rest van het hele rookkanaal is 150mm dubbelwandige holetherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:15
Als je het mij vraagt dan komt dat vocht toch echt van de Airco af. (Wordt door de fan vanaf het open buisje tegen de muur aan geblazen, althans zo zie ik het).
Over het algemeen kruipt vocht namelijk naar beneden en niet omhoog..

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:57
Yaksa schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:17:
Als je het mij vraagt dan komt dat vocht toch echt van de Airco af. (Wordt door de fan vanaf het open buisje tegen de muur aan geblazen, althans zo zie ik het).
Over het algemeen kruipt vocht namelijk naar beneden en niet omhoog..
Combineer dit eens met een de overheersende windrichting. @TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zet dit even door naar de buren van WON (Wonen), al zou deze ook in BK passen.

[ Voor 23% gewijzigd door Outerspace op 20-01-2024 12:47 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:32
Het L profiel aan de binnenzijde van de wandsteun geeft wel een vochtwerking op de muur, dit is duidelijk te zien door de aangroei van alg. Maar op de foto is niet te zien of de doorvoer van het rookgaskanaal aan de buitenkant netjes is afgewerkt. Zonder detail foto's is het niet te beoordelen of dit een mogelijke oorzaak is, maar het heeft er alle schijn van aangezien de doorvoer mooi in het midden zit van de vochtplek.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 16:33
- Verkeerde topic -

[ Voor 88% gewijzigd door Nielsvr op 24-01-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Kreeg je vers hout, of droog hout ?
Vers hout, ca 2 jr drogen
Droog hout uit de regen halen en een weekje drogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
@Yaksa zoals ik al eerder vermelde, de airco is niet aan geweest voor weken.
@cedras , deze muur krijgt de minste regen te verduren, regen komt vrijwel altijd op de andere kant van het huis ( als die vrijstaand was geweest ;) )

@Tupolev de schoorsteendoorvoer is afgekit op de muur met vuurbestendige kit.
Er is een warmtebeeldcamera onderweg, dan zal ik ook de afwerkring eens loshalen om alles te bekijken. Plek zit er overigens nog steeds dus is niet een tijdelijk iets geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:15
Nielsvr schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:34:
Hoe snel is gedroogd haardhout weer vochtig? Stel je krijgt een paar kuub haardhout losgestort; en je dekt het niet af. Is het dan direct te vochtig om te stoken?
Wanneer de zon schijnt niet >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 16:33
Yaksa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Wanneer de zon schijnt niet >:)
Ik zat in het verkeerde topic :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:25
Komt dit niet gewoon door het wol wat rond de kachelpijp in de spouw is geduwd, hierdoor kan mogelijk het binnenblad niet meer drogen op die plek, en krijg je dus vocht doorslag/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Interessante foto. Is het niet condens wat via de pijp omlaag loopt en via de bevestigingsbeugel op de muur terecht komt? Dat zou ook de groene aanslag verklaren wat suggereert dat er met regelmaat water naar beneden druppelt.

Steeks de schoorsteen boven de dakrand uit? Ook al is het dan de regenluwe zijde, die schoorsteen vangt regenwater en laat het via de bevestigingsbeugel tegen de muur aan lopen. Het vocht waaiert vanaf dat punt gewoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 22:15
wat als snachts de hele pijp condenseert en al het water naar beneden langs de pijp sijpelt.
Het meeste blijft op de muurbeugel liggen en loopt daarvanaf tegen de muur.
Daarom is het daar ook groen van de alg.
Pagina: 1