Enkelsteens schuur naar badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy071986
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-07-2024
Dag klussers,

Wij zijn voornemens om de schuur, die je hier onder ziet, om te bouwen tot een badkamer. En nu zit ik met een aantal dillema's.

De berging, zoals die hier onder genoemd word, zal dus voor een deel badkamer worden. Waar de gele lijn getekend staat zal een wand worden geplaatst.
De groene lijn moet het kozijn voorstellen. Hier komt een schuifdeur te hangen. Dit zodat wij vanuit de bijkeuken naar de badkamer kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97SPFfNhPLs7LnpXnPewKag_o1g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LtAAjCR8Bq6R6M2AYTSt59f5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4VwNbUjxOgglzOjKRKaB4Z__hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKy5hbAet5acvJgnQ9V8dOI4.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu heb ik een vraag hoe ik de isolatie moet maken. Op onderstaande afbeelding is te zien wat de huidige situatie is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_18HHayE131rvrtLpdIZjISES0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tro4mjlC0QyTZNfrkbF0fo0d.jpg?f=fotoalbum_large

Afmetingen:
Dikte betonvloer: +- 15 cm
Dikte vorstrand +- 24 cm
Hoogte tot aan het plafond is 217 cm

Zelf zat ik te denken om een voorzetwand van PIR 90 + WK plaat te monteren tegen ventilatielatten, welke tegen de enkelsteensmuur komen. Mede om binnen in de ruimte de maximale ruimte te behouden als alles klaar is.
Zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BDLdQoAWq2m8OHSFbFxC0fky-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pmLSRW09ccC7XDMepzq9EvQm.png?f=user_large

Voordat ik dit allemaal kan doen zal ik dus eerst de vloer van beton, a 15 cm, moeten verwijderen. Ik zat er aan te denken om de dikte van de ventilatielat tegen de muur aan te leggen. Hier vervolgens de bandenzaag langs te laten zagen, zodat ik een rechte lijn heb om het beton er uit te hakken. Mede om te voorkomen dat het beton/vorstrand onder de enkelsteens muur beschadigd.

Dan zal het nodige zand eruit worden gehaald om vervolgens een mantelbuis/waterleiding naar de schuur te trekken.
Daarop zal 80mm PIR platen op het zand komen te liggen.
riolering aansluiten voor het bad etc.
Vervolgens beton te storten.
Afdekvloer met vloerverwarming

Is dit slim om te doen of hebben jullie andere adviezen?
Graag hoor ik van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy071986
Hier nog een afbeelding over de randisolatie. Zou dit zo kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8f_w8RmMsmuCTCxsD-AEVlQjCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ITIkTt4A3o5MbxeQhbUSd4IH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBcZQlXreS__JoA0c-vPQnJ5Hqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AW9i1iHbW8sXbO2kYZrfSNeN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
dakisolatie niet vergeten en heel goede ventilatie en een kacheltje.
Die randisolatie is nogal karig, dat is eigenlijk alleen om een zandcementvoertje los van je gevels te houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:26
Waarom moet de betonvloer eruit? Kom jij niet uit met de hoogte? Het zou veel eenvoudiger zijn om isolatie op de betonvloer aan te brengen en daarop de dekvloer.

Het lijkt dat je een plaatfundering met vorstrand hebt. Die vorstrand alleen is mogelijk niet voldoende om als fundering te dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:22
(jarig!)
Persoonlijk had ik de pir direct tegen de muur geplakt zonder ventilatie latten. Daar kan allen maar vocht ontstaan en je hebt direct weer extra 2cm isolatie te pakken.

Misschien https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/ proberen. Geeft veel duidelijkheid over mogelijk vocht problemen

[ Voor 27% gewijzigd door barry86 op 19-01-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy071986
@No Hands er zit al dakisolatie op, tevens komt er een kachel in te hangen en vloerverwarming. Hoe zou jij de randisolatie hebben gedaan dan?

@Joris748 Inderdaad, ik kom niet uit met de hoogte tussen de bestaande bijkeuken en daarnaast ook met de hoogte van de gehele kamer. Dat word dan erg klein.
Heb je een alternatief?

@barry86 Ik hoor ook verhalen dat als je er een spouw tussen laat je de waarde van de isolatie juist verhoogd. Tevens kan het dan ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
(jarig!)
davy071986 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:14:

@barry86 Ik hoor ook verhalen dat als je er een spouw tussen laat je de waarde van de isolatie juist verhoogd. Tevens kan het dan ventileren.
Ja dat is een discussie met vele meningen. Erg lastig.
De ubakus reken tool geeft je veel inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@No Hands er zit al dakisolatie op, tevens komt er een kachel in te hangen en vloerverwarming. Hoe zou jij de randisolatie hebben gedaan dan?

@Joris748 Inderdaad, ik kom niet uit met de hoogte tussen de bestaande bijkeuken en daarnaast ook met de hoogte van de gehele kamer. Dat word dan erg klein.
Heb je een alternatief?

Hoeveel hoogte heb je voor de vloeropbouw?

Aan de bovenkant kun je misschien wat vrije ruimte winnen door omgekeerd-dakisolatie toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy071986
Joris748 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Hoeveel hoogte heb je voor de vloeropbouw?

Aan de bovenkant kun je misschien wat vrije ruimte winnen door omgekeerd-dakisolatie toe te passen.
De hoogte van de bestaande situatie is 217 cm. Vloer tot onderkant balklaag.
Gezien ik wil isoleren en vloerverwarming wil plaatsen komt daar zeker nog een aantal cm op i.v.m. afwerkvloer en isolatie. Het liefst zou ik ook geen drempel willen van de bijkeuken naar de badkamer. Dit mocht ik ook dusdanig slecht ter been zijn dat ik met een rolstoel er makkelijk in kan en ik geen drempel heb.

Daarnaast is het dak al geïsoleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
barry86 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:53:
Persoonlijk had ik de pir direct tegen de muur geplakt zonder ventilatie latten. Daar kan allen maar vocht ontstaan en je hebt direct weer extra 2cm isolatie te pakken.

Misschien https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/ proberen. Geeft veel duidelijkheid over mogelijk vocht problemen
Dan kan vocht niet uit je stenen ventileren en is er grote kans op vorstschade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
davy071986 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:27:
[...]

De hoogte van de bestaande situatie is 217 cm. Vloer tot onderkant balklaag.
Gezien ik wil isoleren en vloerverwarming wil plaatsen komt daar zeker nog een aantal cm op i.v.m. afwerkvloer en isolatie. Het liefst zou ik ook geen drempel willen van de bijkeuken naar de badkamer. Dit mocht ik ook dusdanig slecht ter been zijn dat ik met een rolstoel er makkelijk in kan en ik geen drempel heb.

Daarnaast is het dak al geïsoleerd.
Voor die vloer zul je echt even een constructeur in moeten schakelen. Als hij er niet uit kan, is dat een gegeven en zul je consessies moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Plaatje pir van een paar cm, en randisolatie waar ie voor is, je dekvloertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
(jarig!)
No Hands schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Dan kan vocht niet uit je stenen ventileren en is er grote kans op vorstschade.
hmm ja,goed advies. Ik ben verward met een binnenmuur isoleren, dit is inderdaad weer anders.

Om toch even mee te denken met TS.
Ubakus verteld mij dat een dampscherm nog wel interesant kan zijn

Zonder dampscherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIIT8A4ycUMUKsFDPpr5SGaLynM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t8NDsikXU4qRZqm1qS1EjNI9.png?f=fotoalbum_large

met dampscherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7j9loMsQhbOvTWHzgs1gAyiSGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2S8l0MIxBpFnwozsNYRqnyHp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy071986
Check, Ik was van plan om onderstaande plaat te gebruiken.
Daar zit volgens mij toch een damplichtefolie op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SU0tHymqQLtkwiLzDDbGbucvkI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/635d1e3CzeZ4EP26BuE9xXl2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
(jarig!)
davy071986 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:31:
Check, Ik was van plan om onderstaande plaat te gebruiken.
Daar zit volgens mij toch een damplichtefolie op.

[Afbeelding]
Klopt, in theorie heel mooi maar bij montage heb je toch weer genoeg naden en hoeken die niet aansluiten en worden opgevuld met purschuim/gips en geen dampscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy071986
Wat is je advies dan? Ventilatiegaten schroeven tegen de gevel, dan pir er tegen schroeven/lijmen dan folie en dan gips?

Maar hoe maak je de folie dan vast en de gips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Mijn beperkte ervaring met die platen is dat je beter af bent met de losse onderdelen. Het monteert exht een beetje awkward in de hoeken en bij kozijnen als het plaatmateriaal al op de pir zit, visualiseer dat maar ff..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:43
Ik heb de voorgevel bij het vervangen van de enkelglas schuifkozijnen naar kunststof HR++ direct geisoleerd. Heb daarbij ook de spouwlatten gebruikt, daarop PIR platen van 8 cm gelijmd en vastgeschroefd met drukverdeelplaten. Daarop weer 9mm underlayment gelijmd en daarna los de gipsplaten geschroefd.

Met normale wanden kan een combi PIR met GP wel, maar rondom kozijnen en gekke hoeken zou ik het echt los doen. Zo kon ik ook de binnenzijde bij het kozijn netjes afwerken met een dun strookje PIR met underlayment en gipsplaat. Is toch lastiger bij een combiplaat. Voordeel is ook dat je muur wat sterker is als je iets wil ophangen. Bij deze combiplaat kan je ook geen hollewandplug of -anker gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom niet gewoon een "normaal" voorzet wandje bouwen met stijlen en regels? In een badkamer moet je toch ook e.e.a. met leidingen, verstevigingen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
(jarig!)
davy071986 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:58:
Wat is je advies dan? Ventilatiegaten schroeven tegen de gevel, dan pir er tegen schroeven/lijmen dan folie en dan gips?

Maar hoe maak je de folie dan vast en de gips?
Metalstuds frame 100breed tegen de ventilatielatten en frame opvullen met isolatiemateriaal en dan het dampscherm tegen het frame en dan gips er tegen aan.

Je kan dan ook nog leidingen wegwerken en eventueel achter de gips ook nog osb plaatsen oid voor als je nog wat wil monteren. Maar voor badkamer ruimtes zou ik eerder voor fermacel platen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@davy071986 ipv gips wand kan je ook denken aan wedi-plaat of qboard (hornbach) heeft ook een isolerende laag en is klaar voor tegelen.. (kan je ook metalstuds gebruiken)

YouTube: Training wedi - Nooit meer lekkage in de douchehoek om je een idee te geven ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 19-01-2024 21:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20
Heb je ook overwogen om de huidige garage af te breken en iets nieuws op te trekken?

Dan weet je zeker dat de isolatie goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davy071986
DVX73 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:12:
Heb je ook overwogen om de huidige garage af te breken en iets nieuws op te trekken?

Dat gaat hem niet worden. Heb dak paar jaar geleden gedaan en liggen panelen op allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:00

CeesKees

I rest my Kees

Een badkamer beneden is echt verre van optimaal.

Ik zou dat geld liever uitgeven om die hele schuur plat te gooien en over de hele breedte je woonkamer uit te bouwen.

Dat lijkt nu niet tot de mogelijkheden te behoren, maar hou het geld voor die badkamer lekker in je zak.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:00

CeesKees

I rest my Kees

DVX73 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:12:

+1. Alleen dan nog iets rigoreuzer.

Die bijkeuken ook tegen de vlakte en over de hele breedte uitbouwen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:54
CeesKees schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:16:

Ik zou dat geld liever uitgeven om die hele schuur plat te gooien en over de hele breedte je woonkamer uit te bouwen.

Dat lijkt nu niet tot de mogelijkheden te behoren, maar hou het geld voor die badkamer lekker in je zak.
Nee, lekkere adviezen weer hier... Zou je niet beter het hele huis plat leggen, of de hele straat, kun je het meteen allemaal gasloos en label A bouwen.

Kom op zeg, TS vraagt om een advies voor een badkamer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
hfolkers schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Nee, lekkere adviezen weer hier... Zou je niet beter het hele huis plat leggen, of de hele straat, kun je het meteen allemaal gasloos en label A bouwen.

Kom op zeg, TS vraagt om een advies voor een badkamer...
Nu ik er langer over nadenk, vind ik het een onzinnig idee. Een badkamer met een plafondhoogte van 215 cm (als je geluk hebt) is verre van optimaal. Lijkt me erg claustrofobisch aanvoelen.
De plaatfundering icm het lage plafond is waarschijnlijk de grootste beperkende factor. Zonde van het geld, tenzij je het dak hoger kunt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Joris748 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Nu ik er langer over nadenk, vind ik het een onzinnig idee. Een badkamer met een plafondhoogte van 215 cm (als je geluk hebt) is verre van optimaal. Lijkt me erg claustrofobisch aanvoelen.
De plaatfundering icm het lage plafond is waarschijnlijk de grootste beperkende factor. Zonde van het geld, tenzij je het dak hoger kunt leggen.
Hoogte van 215 bij een kale ruimte gaat hard als je bijvoorbeeld rondom al 5cm nodig hebt voor isolatie en tegels met lijm is snel een CM dus 200cm overhouden is best knap.. met een lamp van 15cm (niet ongewoon) en 185cm persoons hoogte heb je wel uitdagingen.

Dan is het argument tegen de vlakte en opnieuw beginnen wel een adequaat antwoord, ook al is het niet leuk
en zoals @davy071986 zegt "er liggen al panelen op het dak" niet echt iets waar je rekening mee gaat houden of omheen gaat denken als adviseur.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davy071986
Bedankt allen voor het mee denken met wel of niet moeten verbouwen. Wij hebben de keus gemaakt om het wel te doen en hebben ook echt wel hier over na gedacht.

Het dak kan ik dus niks aan veranderen.
Mochten jullie dus nog goeie adviezen hebben mbt het isoleren van de vloer en wanden dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
CeesKees schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:16:

Nou dit is weer Tweakers op en top :)

Van isolatieadvies tot nieuwbouwwoning want o wat is alles klote.
Een binnenmuurtje isoleren hebben we het over en dan is het advies om een nieuwe aanbouw te maken.

Wie weet is het een bungalow, dan is een badkamer beneden heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:21
Als de betonvloer eruit gaat, kan je de vloer van je bijkeuken als uitgangspunt nemen. Je kan dan namelijk ook verder uitgraven om je isolatiepakket en vvw etc kwijt te kunnen. Dus je hoeft qua hoogte niets in te leveren.

…..en dat heb je zelf ook al bedacht….

[ Voor 11% gewijzigd door Saint2Saint op 20-01-2024 08:16 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:16
Wat @Joris748 al zei, de plaatfundering werkt als geheel samen. De vloer weghalen betekent dat je de constructie aanpast, en dit niet opgevangen wordt.

Dan dien je bijvoorbeeld de fundering verbreden en verankeren met de bestaande funderingen. Vervolgens kan je een vloer op zand storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
No Hands schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:34:
[...]

Nou dit is weer Tweakers op en top :)

Van isolatieadvies tot nieuwbouwwoning want o wat is alles klote.
Een binnenmuurtje isoleren hebben we het over en dan is het advies om een nieuwe aanbouw te maken.

Wie weet is het een bungalow, dan is een badkamer beneden heel normaal.
Dat binnenmuurtje is het probleem niet. Die plaatfundering icm met de beschikbare hoogte is het probleem. Die plaatfundering kan er niet uit, tenzij je een nieuwe fundering maakt. Dat is behoorlijk ingrijpend. Een nieuw, hoger dak opbouwen is waarschijnlijk een stuk eenvoudiger.
En dan nog blijf je zitten met een hoogteverschil tussen de vloer van de badkamer en de bestaande berging.

In ons oude huis hadden we in de, door de vorige bewoners, verbouwde badkamer een plafondhoogte van 225 cm. Dat voelde al laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
(jarig!)
Je kan je ook afvragen of je de vloer wel moet isoleren.

Al het extra werk en kosten kunnen dusdanig zijn dan 15,- pm extra stookkosten in de badkamer best een goed alternatief kan zijn.

Mijn plan zou dan zijn om als hoofdverwarming design cv radiator te nemen. Deze pruttelt gewoon mee op het huis CV en elec.vloerverwarming als bij-verwarming om alleen de kou uit de vloer te hebben. Tevens plaats je ook een heteluchtheater. Die heb je ook design uitvoering en die voorziet in de korte warmtevraag.

Dit doe ik nu zelf ook en bevalt me prima. Soms slaat het hele isoleren discussie ook door. Kosten vs baten….

[ Voor 14% gewijzigd door barry86 op 20-01-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy071986
Bedankt voor alle goed bedoelde adviezen. Ik heb nog een rustig gekeken en wil jullie vragen om eens naar onderstaande te kijken.
Ik denk dat het haalbaar is wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5uVRmqrlShasv5nhmTVqaMiQ-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjHsL26wfz4m9IQORzWEYeQS.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1