Warmtepomp in combinatie met hoge temperatuur radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03-2024
Hallo,

Ik ben sinds kort overgestapt van gasgestookte CV ketel op een warmtepomp. Mijn huis is uit 2008 en qua isolatie e.d. daarom geen echte aanpassingen nodig.
De meeste ruimtes in mijn huis zijn verwarmt via vloerverwarming echter heb ik 3 slaapkamers en een kantoor die nog gebruik maken van simpele hoge temperatuur radiatoren. Op termijn denk ik eraan om in deze ruimte airco's op te hangen zodat ik zowel kan koelen als verwarmen. De ruimtes zijn allemaal erg warm in de zomer en in de toekomst zullen mijn kinderen vaker op de slaapkamer zitten (ook in de winter).

Mijn thuiskantoor gebruik ik echter nu wel veel (8 uur per dag) en is momenteel op de hoogste stand van de radiator (5) en met buiten temperaturen rond het vriespunt net niet comfortabel warm genoeg (denk ongeveer 16 graden). Nu zat ik te kijken wat er op dit moment de meest logische manier is om deze kamer net wat aangenamer te krijgen. Foto van de radiator is bijgevoegd. De ruimte is ongeveer 12m2. De opties waaraan ik dacht zijn:
- paneel verwarming (IR of iets dergelijks)
- Radiator ventilatoren

De ventilatoren klinken als een snelle en simpele oplossing, maar ik vraag me af of dat werkt met een simpele radiator en relatief lage temperatuur van de aanvoer.
Heeft iemand hier ervaring mee? Andere tips zijn uiteraard ook welkom!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDV9VsBJYtOIGByow0E3iPFBQxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaB5RWI1P3pZeMpgiJ72gOcN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

royvanhees schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:29:
- paneel verwarming (IR of iets dergelijks)
Als snelle oplossing zou ik dit doen, het is iets dat ook altijd een én én oplossing is. Ondanks dat het een COP 1 type verwarming is is het voordeel dat het niet de ruimte maar de personen/objecten verwarmt die in de straling staan. Het is dus efficiënter dan andere COP1 verwarming.
- Radiator ventilatoren
Op een enkel paneel gaat dat niet veel helpen denk ik

Waarom vervang je je radiator niet door een LTV? Zoveel werk is dat niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:06
Als je daar de hele dag zit moet je zeker niet elektrisch COP1 gaan verwarmen, je hebt nota bene al een warmtepomp!
Als je die radiator met een enkele plaat vervangt door een radiator met een dubbele plaat (T22) dan ben je er denk ik al.
Is de boel wel goed ingeregeld? Welk temperatuurverschil heb je tussen aanvoer en retour op die radiator?
In dat onderblok zit een ventiel wat je in kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die radiator heeft een zeer beperkt oppervlakte voor warmteafgifte, alles moet via de enkele plaat verlopen. Door een radiator met meerdere platen te plaatsen zorg je voor een groter oppervlakte en kan er met een lagere temperatuur dezelfde warmte afgegeven worden.

Als je bij radiatoren gaat kijken zie je vaak een wattage staan bij bepaalde temperaturen. Hoe lager de temperatuur hoe lager het wattage. Door dan een T22 of T33 te nemen in plaats van een T11 kan je met een lagere temperatuur alsnog een hoger wattage afgeven.

Vergelijk deze drie maar eens:
https://radiatorkopen.nl/400x600-t11-490-watt-eco-4-radiator
https://radiatorkopen.nl/...att-eco-8-vlakke-radiator
https://radiatorkopen.nl/...nsluiting-vlakke-radiator

Waar die T11 op 95 graden aanvoer maar 490 watt afgeeft zal de T33 op 75 graden al 1067 watt afgeven. Je zal natuurlijk met een lagere temperatuur gaan aanvoeren dan 75 graden maar dit is puur om het verschil te illustreren.

Ga je naar radiatoren speciaal voor lagere temperaturen zie je een heel ander beeld:
https://www.warmteservice...met-ventilator/p/30070016
Deze radiator kan met 35 graden aanvoer al 392watt aan warmte afgeven. En dan zijn er radiatoren die een heel stuk meer warmte kunnen afgeven, maar dan worden ze wel duurder. Idealiter moet je dus achterhalen wat de warmte afgifte is die je nodig hebt voor die ruimte.

Alternatief is met IR verwarmen maar dat is duurder en minder efficient als je toch al die warmtepomp geïnstalleerd hebt. Ik zou dat enkel doen als je het met een betere radiator ook niet red.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Zoals gezegd, radiatoren upgraden naar T22 of nog beter naar T33, wereld van verschil. Ik stook er mijn hele huis warm mee.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
Dank voor de reacties! Het verschil is idd groot, ik denk dat mijn huidige niet veel meer dan 850 W is. Voorheen was dat ruim voldoende (ik had hem nooit hoger dan stand 1.5 van de 5 tijdens de koude dagen), maar nu is het duidelijk te weinig. Een T33 zelfde formaat is al snel 3x zoveel en op lage temperatuur ook al ruim 1000 W. Aanschaf is denk ik zo'n 400 euro en dan 200(?) euro installatiekosten. Mijn monteur had het over 1500 euro, maar die had denk ik een veel grotere convector LT radiator in gedachte...

Hoe zien jullie dit tov een airco? Aanschaf van airco is een stuk duurder, maar dan heb je wel koel capaciteit en kan je even snel verwarmen als de kinderen bv boven uurtje of 2 huiswerk maken. Die zou ik dan met 1 buitenunit koppelen aan 4 binnen units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

meet gewoon de radator op, bestel een T33 van dezelfde maat (of langer als je dat kwijt kan) en bestel die gewoon. die kan je zelf installeren met een baco en eventueel een tripje naar de gamma in ergste geval.

dat zal je VEUL geld besparen ten opzichte van alle andere opties. je kan dan gewoon met vloerverwarmingtemperaturen de boel warmhouden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:20
royvanhees schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:00:
Dank voor de reacties! Het verschil is idd groot, ik denk dat mijn huidige niet veel meer dan 850 W is. Voorheen was dat ruim voldoende (ik had hem nooit hoger dan stand 1.5 van de 5 tijdens de koude dagen), maar nu is het duidelijk te weinig. Een T33 zelfde formaat is al snel 3x zoveel en op lage temperatuur ook al ruim 1000 W. Aanschaf is denk ik zo'n 400 euro en dan 200(?) euro installatiekosten. Mijn monteur had het over 1500 euro, maar die had denk ik een veel grotere convector LT radiator in gedachte...

Hoe zien jullie dit tov een airco? Aanschaf van airco is een stuk duurder, maar dan heb je wel koel capaciteit en kan je even snel verwarmen als de kinderen bv boven uurtje of 2 huiswerk maken. Die zou ik dan met 1 buitenunit koppelen aan 4 binnen units.
Monteur naar de vuilnisbak sturen: https://www.warmtebeheer....og/?radiator_lengte=11700

Adviesprijzen van Jaga zijn idioot. Dit is al pittig voor wat het is.

T15/T16 Jaga Tempo zijn even 'aanwezig' in je kamer als een T33 paneelradiator.
T10/11 Jaga als een T22 paneel.

T33 / T22 paneel kan je waarschijnlijk via marktplaats wel vinden.

Op volume basis doet een Jaga niet veel meer dan 25% meer... dus noodzaak is er niet per se om Jaga's te doen. Fans zijn belangrijker.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
flippy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:15:
meet gewoon de radator op, bestel een T33 van dezelfde maat (of langer als je dat kwijt kan) en bestel die gewoon. die kan je zelf installeren met een baco en eventueel een tripje naar de gamma in ergste geval.

dat zal je VEUL geld besparen ten opzichte van alle andere opties. je kan dan gewoon met vloerverwarmingtemperaturen de boel warmhouden.
Ja, daar dacht ik ook aan. Mijn systeem is echter dusdanig gewijzigd met alles op een systeem (vloerverwarming en radiatoren) en de warmtepomp, dus moet nog even kijken hoe het precies werkt met leeg laten lopen van het systeem e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

royvanhees schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:08:
[...]

Ja, daar dacht ik ook aan. Mijn systeem is echter dusdanig gewijzigd met alles op een systeem (vloerverwarming en radiatoren) en de warmtepomp, dus moet nog even kijken hoe het precies werkt met leeg laten lopen van het systeem e.d.
heeft je verdeler een pomp en/of heb je nog een buffervat?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
flippy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:08:
[...]

heeft je verdeler een pomp en/of heb je nog een buffervat?
De verdeler heeft geen pomp, alles zit nu direct aangesloten op de WP (Mitsubischi Ecodan). Er is geen buffervat voor de verwarming, alleen voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

royvanhees schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:13:
[...]

De verdeler heeft geen pomp, alles zit nu direct aangesloten op de WP (Mitsubischi Ecodan). Er is geen buffervat voor de verwarming, alleen voor warm water.
dan een mooi plekje zoeken met een tappunt en veel plezier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
flippy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:14:
[...]

dan een mooi plekje zoeken met een tappunt en veel plezier. ;)
Dus simpelweg WP uitzetten, boven waar verwarming zit aftappen, nieuwe radiator ophangen, bijvullen (geen idee waar ik dat nu doe), en WP aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

royvanhees schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Dus simpelweg WP uitzetten, boven waar verwarming zit aftappen, nieuwe radiator ophangen, bijvullen (geen idee waar ik dat nu doe), en WP aanzetten?
helemaal goed.

bijvullen is meestal waar de cv eerst hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 01:44
Het viel mij laatst op dat radiatoren op marktplaats enorm goedkoop zijn.

Bijvoorbeeld deze t22 voor 20 euro. Oogt ongeveer even groot als wat je nu hebt:
https://www.marktplaats.n...56224-radiator-110x50-t22

Moet je wel iets kunnen vinden wat je mooi (genoeg) vindt bij jou in de buurt.

[ Voor 7% gewijzigd door ejdvandenberg op 19-01-2024 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:06
ejdvandenberg schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:28:
Het viel mij laatst op dat radiatoren op marktplaats enorm goedkoop zijn.
Klopt, maar het is vaak heel lastig om de juiste maat te vinden wanneer je daar niet wat flexibel mee bent.
De helft van de advertenties staan niet eens de maten bij maar alleen wat foto's 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Bijkomend voordeel van een "deftige" radiator te hangen in plaats van dat dun paneeltje (wat op 75° idd wel warmte geeft, maar lager niets doet), is dat een T22 met ventilatoren nog enorm te boosten is. Dus als het op een koude dag niet niet vlot genoeg warm is, 10 minuten ventilator aanzetten en het is lekker warm.
Qua vervangen: je kan de thermostaatkraan en het voetventiel dichtdraaien, aan radiator zelf aftappen (onderste knelkoppeling losdraaien en ontluchter open), nieuwe van zelfde aansluitmaat hangen, en weer openzetten. Bijvullen en ontluchten (en volgende week opnieuw), klaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:50
Ik heb mijn T33 radiatoren hier vandaan gehaald. Ze zijn soms wel een beetje beschadigd (geeft de verkoper ook zelf aan), maar het scheelde mij mee dan de helft van het geld en met een lakstift was het bij mij prima weer netjes te maken.

https://www.cvtopper.nl/service/b-keus-radiatoren/
Pagina: 1