Advanced ip scanner + centrastage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natas73
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-01-2024
Mijn vraag
...
Weet iemand wat het doel zou zijn een deze gratis software op de server te plaatsen en wat je er allemaal mee kunt? Is het beveiligingssoftware of volgsoftware of iets anders?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De site maar wordt niet veel wijzer wat het nu precies doet

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:15
Letterlijk van de website getrokken
Advanced IP scanner
Betrouwbare en gratis netwerkscanner voor LAN-analyse. Het programma scant alle netwerkapparaten, verschaft toegang tot gedeelde mappen en FTP-servers, biedt beheer op afstand voor computers (via RDP en Radmin) en kan zelfs op afstand computers uitschakelen.
Wat is hiervan niet duidelijk voor je en hoe ben je tot deze software gekomen? Wat denk je nodig te hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Marco1994 op 19-01-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Compatible with Windows 11, 10, 8, 7
Klinkt niet als een "server OS" echter dat zegt niets over de capaciteit / mogelijkheid om dit te omzeilen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natas73
Nou, onze werkgever heeft dit ineens op de server gezet…. Of het externe ict bedrijf heeft dit gedaan…wij zijn dit per ongeluk tegengekomen omdat er ineens snelkoppeling op onze bureaubladen staan…. Wij vragen ons af of hij hier andere bedoelingen mee zou kunnen hebben? Volgsofware? Wij zijn leken hoor🙃🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Natas73 misschien moet je dit binnen de organisatie bespreekbaar maken. Het kan per ongeluk zijn. Of met opzet. Of niet door jullie zelf (dus mogelijk gehackt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Natas73 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:19:
Nou, onze werkgever heeft dit ineens op de server gezet…. Of het externe ict bedrijf heeft dit gedaan…wij zijn dit per ongeluk tegengekomen omdat er ineens snelkoppeling op onze bureaubladen staan…. Wij vragen ons af of hij hier andere bedoelingen mee zou kunnen hebben? Volgsofware? Wij zijn leken hoor🙃🤣
Het is geen volgsoftware, maar als je het niet op je server wilt hebben, haal je het er gewoon af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-07 12:55
Deze tool gebruik ik soms in mijn rol als sysadmin/ netwerkbeheerder om te troubleshooten.
Dus waarschijnlijk verkeerd/ per ongeluk voor alle users geïnstalleerd.

Het is dus hackersoftware op dezelfde manier zoals je een hamer ook als inbrekersgereedschap kan gebruiken. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Natas73 het is niet de bedoeling dat je voor elke vraag ook nog private-messages gaat sturen op Tweakers.

Nogmaals, als je zaken niet snapt of weet waarom iets genoemd wordt, verwijs ik je wederom terug naar je eigen organisatie om 100% zeker te weten dat de correcte personen en/of processen erbij betrokken worden "waarom" deze software ineens geinstalleerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natas73
Max3400
Mijn excuses ben hier net nieuw. Heb ik per ongeluk gedaan….. maar ik stel gewoon een vraag. Daar is dit forum toch voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natas73
@Hennie-M dus je kunt met deze software niet monitoren wat iemand doet op bijvoorbeeld internet? Welke sites bezocht worden? Het is ter beveiliging van het netwerk e.d? Begrijp ik dat goed?

Uiteraard gaan we dit maandag ook nog navragen in de organisatie😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Natas73 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:30:
maar ik stel gewoon een vraag. Daar is dit forum toch voor?
Zeker kunnen hier vragen gesteld worden maar zoals je zelf al netjes mededeeld "we zijn leken" en je weet niet precies waarom er ineens snelkoppelingen staan. Je weet ook (nog) niet wie die geplaatst heeft en je hebt het over "de server" terwijl Windows 11 t/m Windows 7 in principe niet als server OS gedefinieerd wordt.

Kort samengevat: we weten niet precies wat je ziet. Of op welke PC. Of op welke andere machine. Je geeft wel netjes aan dat er een extern ICT bedrijf betrokken is bij jullie bedrijf. Misschien is het zinvol om, al dan niet volgens de processen, contact te zoeken met ze om na te vragen wat zij weten van de nieuwe software.

Het kan een valide installatie zijn (maar onhandig gecommunniceerd); het kan ook een onhandige hacker zijn die nu iets heeft neergezet en jullie netwerk / documenten aan het scannen is. Tegenwoordig is dat niet ondenkbaar.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De site maar wordt niet veel wijzer wat het nu precies doet
Als voorbeeld had hier ook kunnen staan "al gebeld met ICT bedrijf maar zij weten ook van niks en kunnen ook niet meer inloggen".

Vanzelfsprekend (aanname) is hier allemaal onschuld in het spel echter als een random persoon een dergelijk pakket op het gros van mijn omgeving wil installeren, dan gaan automatisch een aantal bellen af en wordt op een aantal machines de installatie al geweigerd.

Het is niet erg dat je leek bent (of zegt te zijn) maar we kunnen helaas niet door het schermpje hier met jou meekijken wat je exact hebt staan of merkt op het netwerk.
Natas73 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:39:
@Hennie-M dus je kunt met deze software niet monitoren wat iemand doet op bijvoorbeeld internet? Welke sites bezocht worden? Het is ter beveiliging van het netwerk e.d? Begrijp ik dat goed?

Uiteraard gaan we dit maandag ook nog navragen in de organisatie😊
Die aanname zou ik dus niet doen; maar ja, ik ben allicht te voorzichtig of juist te proaktief; bij onbekend gedrag van software of installaties daarvan, kan je beter eerder dan later aan de bel trekken :)

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 19-01-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natas73
@MAX3400 Dankjewel.

Vanzelfsprekend (aanname) is hier allemaal onschuld in het spel echter als een random persoon een dergelijk pakket op het gros van mijn omgeving wil installeren, dan gaan automatisch een aantal bellen af en wordt op een aantal machines de installatie al geweigerd.

Hoe bedoel je alarmbellen?
Wij kunnen namelijk zelf (medewerkers) niets installeren op onze PC….alles wordt beheerd door een extern ICT bedrijf en we hebben nu ineens allemaal een snelkoppeling icoon “Advanced ip scanner “ op onze pc’s staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
CentraStage is monitoring software.
CentraStage is a remote monitoring management tool designed to simplify IT support. CentraStage will enable Scomis to monitor and manage multiple remote computers over any network, bringing visibility and control via a single web-based management console.

It offers:

- Secure VNC Remote Takeover
- Computer Audit and Inventory
- Computer Monitoring
- The ability to run upgrades/fixes
De ip scanner niet. Maar wellicht willen ze die via de remote monitoring gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuitseHelm
  • Laatst online: 09-10-2024

DuitseHelm

Born at a very young age.

CentraStage kan ook t.b.v. de backup zijn, maar zonder het te zien weten we natuurlijk niks.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Duitse Helm // a.k.a. Nielles™

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-07 12:55
Natas73 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:47:
@MAX3400 Dankjewel.

Hoe bedoel je alarmbellen?
Wij kunnen namelijk zelf (medewerkers) niets installeren op onze PC….alles wordt beheerd door een extern ICT bedrijf en we hebben nu ineens allemaal een snelkoppeling icoon “Advanced ip scanner “ op onze pc’s staan
Geen idee of jullie hier procedures voor hebben maar dit allemaal klinkt als een standaard ict procedure. Oftewel, bel je ICT servicedesk. desnoods escaleer je omdat jij je zorgen maakt.
Beter ten onrechte een hoge prio ticket gemeld dan maandag op je werk aankomen en alles weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:42
Als netwerkbeheerder gebruik ik zelf ook Advanced IP scanner. Geweldig stuk software om even snel een IP camera, printertje, of vast toestel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natas73
@Hennie-M dankjewel😊
Nee we hebben geen procedures hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:48
Het gaat om vertrouwen.

Schijnbaar is er een derdie partij die het beheer doet? Dan kun je er vanuit gaan dat ze in principe alles kunnen maar, als je ze kunt vertrouwen, dat ze dit niet doen.

Ik zou gewoon de leverancier vragen waarom je dit icoontje nu hebt.
Vertrouw je ze niet? Dan heb je een hele andere discussie en mogen de zorgen een stuk groter zijn dan een poort scanner.

LAat ik het zo zeggen: Als ik een beheerder zou zijn die niet te vertrouwen en stiekem wil meelezen oid dan zul je geen port scanner tegenkomen.

Om je een beeld te geven, zoiets zie je met een ip/port scanner

Afbeeldingslocatie: https://geekflare.com/wp-content/uploads/2023/09/advanced-port-scanner.jpeg

Iedere apparaat verbonden met je netwerk heeft een IP. (zoals 192.168.0.1(
Met een port scanner kun je zien welke apparaten allemaal verbonden zijn. Soms zie je een ip, soms een naam.

Een stap dieper is poort scannen. Dan kun je zien welke poorten er open staan.
Op de meeste computers staan geen poorten open. Op een lokale fileserver bijvoorbeeld wel 139 en 445.
Met die informatie kun je niet direct zoveel. Een IT beheerder kan testen of er verbinding is en een hacker weet daarma wat hij vervolgens kan onderzoeken.,

[ Voor 40% gewijzigd door laurens0619 op 19-01-2024 14:14 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Natas73 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:55:
@Hennie-M dankjewel😊
Nee we hebben geen procedures hiervoor.
Dan valt het terug op standaardprocedure in ieder bedrijf:

1) zelf proberen op te lossen/verduidelijken..
2) lukt dat niet, escaleer je zorgen naar je leidinggevende.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Mijn werkgever (een MSP) gebruikt ook CentraStage, in de vorm van DattoRMM. Dat is om de serveromgeving in de gaten te houden en beheer uit te voeren. Daarmee kan de server ook worden overgenomen en eventuele sessies (met goedkeuring prompt aan de gebruiker) die actief zijn voor support.

Dat zal door je IT partij bewust geplaatst zijn om hun beheerprocessen te verbeteren. IP scanner gebruik ik ook wel eens voor inventarisatie, maar een beetje slordig/beginnersfoutje om deze op een RDS hem voor iedereen te installeren. Foutje bedankt zullen we maar zeggen.

Dit uiteraard met mijn IT engineer pet op :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Vraag het aan jullie IT beheerder.
Pagina: 1