Lekkage dak garage - input gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Hi,

Zojuist een lekkage in het dak ontdekt. Er vallen druppels water vanuit de spleet bij het spack plafond. Ook is het nat aan de kant van de betonnen binnenwand van de garage.

De betonnen binnenwand staat echt naast de primaire woning, en daar zit nog isolatie tussen. Dus dat het lekt in de garage betekent denk ik ook echt dat de lekkage op het platte dak zit, en niet dat er iets vanuit het schuine dak boven langs een muur naar beneden sijpelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fa6STeQGPqlDmxTxKFVuwH0kjow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0nJgwXiO8E0OlIiywzwthp1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mjToDBHrGynPgIj5lb8LS2-4hc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hR80QWVr29fhhIqKrRECV76.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb binnen gemeten en ben toen het dak opgegaan.
Conclusie is dat de plek van lekkage onder de zonnepanelen zit.

Die zonnepanelen liggen er al 1,5 jaar en nooit problemen gehad, dus lijkt me niet dat dat de oorzaak is.

Vraag:
ik heb de omvormer boven uitgeschakeld en groep van de zonnepanelen ook. Maar er blijft spanning staan op de omvormer. Lijkt me niet veilig om aan te zitten?
Hoe zouden jullie dit aanpakken, zonnepanelen firma bellen om de panelen er af te halen, en vervolgens de aannemer laten komen?

Aannemer nu laten komen heeft niet zoveel zin, want die kan er niet bij, en gaat vast niet zelf de panelen verwijderen.

Verder, wat zou de oorzaak kunnen zijn? Kan het iets met het weer te maken hebben? Vriezen/dooien?
Op verschillende plekken op het dak is het goed bevroren met kleine plasjes water tussen de stenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EheznmZvjIti7tf6nevy8yLZnsI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDvJkisuC2Qpu8HJPjRz2fyO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJYv7iOSCWBXcSyVQmtqEmPoolY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqIWPsT0IUWjNSKwpyWFMTEV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y3uFGXhBOt0EzVUiTQmZvEl7N0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xEndb2DoJ5zrexFr7r2L0QU.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door SquareOne op 19-01-2024 12:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kan met sneeuw zal er wel water op plaatsen komen waar anders geen water komt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou:

1: Panelen laten verwijderen door door je installateur (ivm garantie)
2: Aannemen laten komen, kijken en fixen.
3: panelen terug zetten door installateur.

Gaat helaas wel wat kosten ben ik bang. Deze gasten hebben het allemaal druk.

Het kan zeker aan de vrieskou liggen. Bevroren water zet uit. Of er ligt en bergje sneeuw te dooien waardoor er ineens op een rare plek water naar binnen kan stromen. Maar het kunnen ook een heleboel andere dingen zijn.

Je kan overwegen te wachten tot het wat warmer is, misschien is er dan geen lekkage meer...

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:18

MJV

Meten levert niet altijd het juiste resultaat op. Mogelijk komt het water aan de binnenkant op die plek tussen de platen omdat dat nu eenmaal het laagste punt is. En het is natuurlijk logisch dat het nu net door spleet tussen de platen komt, want door de plaat heen is lastiger.

Bron ;): Recent te maken gehad met lekkage hier in de keuken, kwam ook tussen de betonplaten door, maar dat was niet de plek van de originele lekkage.

Wat je ook nog kunt doen is overleggen met je verzekeraar of zij een lekdetectiebedrijf in willen schakelen, dan weet je zeker dat de maatregelen die je gaat treffen (zoals een aannemer) het gewenste resultaat op zullen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
MJV schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:24:
Meten levert niet altijd het juiste resultaat op. Mogelijk komt het water aan de binnenkant op die plek tussen de platen omdat dat nu eenmaal het laagste punt is. En het is natuurlijk logisch dat het nu net door spleet tussen de platen komt, want door de plaat heen is lastiger.

Bron ;): Recent te maken gehad met lekkage hier in de keuken, kwam ook tussen de betonplaten door, maar dat was niet de plek van de originele lekkage.

Wat je ook nog kunt doen is overleggen met je verzekeraar of zij een lekdetectiebedrijf in willen schakelen, dan weet je zeker dat de maatregelen die je gaat treffen (zoals een aannemer) het gewenste resultaat op zullen leveren.
Dank voor de tip.

Gelijk maar even tussenpartij van de verzekeraar gebeld. Die gingen even uitzoeken wat ze kunnen betekenen.

Inderdaad zoals je aangeeft de meest logische plek om uit te lekken. Hopelijk zit het probleem een beetje in de buurt en is het makkelijk te vinden.

@MJV Edit: verzekeraar dekt enkel gevolgschade.
- Lekdetectie zien ze niet als gevolgschade
- Open breken op plekken om schade te vinden is ook geen gevolgschade
- Zonnepanelen laten verplaatsen is ook geen gevolgschade

ASR moet je dus duidelijk niet hebben als verzekeraar |:(

[ Voor 12% gewijzigd door SquareOne op 19-01-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Dinictus208 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:07:
Ik zou:

1: Panelen laten verwijderen door door je installateur (ivm garantie)
2: Aannemen laten komen, kijken en fixen.
3: panelen terug zetten door installateur.

Gaat helaas wel wat kosten ben ik bang. Deze gasten hebben het allemaal druk.

Het kan zeker aan de vrieskou liggen. Bevroren water zet uit. Of er ligt en bergje sneeuw te dooien waardoor er ineens op een rare plek water naar binnen kan stromen. Maar het kunnen ook een heleboel andere dingen zijn.

Je kan overwegen te wachten tot het wat warmer is, misschien is er dan geen lekkage meer...
Dank voor de suggestie voor aanpak. Lijkt me inderdaad het beste. Heb de aannemer en zonnepanelen partij maar gebeld om te kijken wanneer ze langs kunnen komen.

In principe zit er nog garantie op de woning. Ca. 1,5 jaar geleden opgeleverd. Dus hoop dat de kosten van reparatie meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Als er spanning aan de DC-kant blijft staan, is dat opzich logisch. Aan de AC-kant zou niks meer mogen staan als je de spanning hebt afgekoppeld aan die kant.

Heb je zelf die aardedraden losgehaald of lag dat al zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Aardedraadje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:29:
Als er spanning aan de DC-kant blijft staan, is dat opzich logisch. Aan de AC-kant zou niks meer mogen staan als je de spanning hebt afgekoppeld aan die kant.

Heb je zelf die aardedraden losgehaald of lag dat al zo?
Die aardedraad lag al zo. Das niet goed begrijp ik? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

SquareOne schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Die aardedraad lag al zo. Das niet goed begrijp ik? |:(
Nee, die zouden vast moeten zitten aan de frames zodat deze vereffend zijn en dus geen potentiaal kunnen opbouwen. Het zal de werking niet beïnvloeden, maar voor de veiligheid moet je die wel hebben. Vooral als er mensen op je dak gaan werken.

Ik vind het ook slordig dat de DC-kabels en connectoren zomaar op het grind liggen te bungelen.

Maar hier ging je vraag verder niet over, ik zag alleen iets dat opviel en wilde je even pingen dat je hier even naar laat kijken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Aardedraadje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Nee, die zouden vast moeten zitten aan de frames zodat deze vereffend zijn en dus geen potentiaal kunnen opbouwen. Het zal de werking niet beïnvloeden, maar voor de veiligheid moet je die wel hebben. Vooral als er mensen op je dak gaan werken.

Ik vind het ook slordig dat de DC-kabels en connectoren zomaar op het grind liggen te bungelen.

Maar hier ging je vraag verder niet over, ik zag alleen iets dat opviel en wilde je even pingen dat je hier even naar laat kijken. :)
Dank voor de input, ik ben eerlijk gezegd nog nooit op het dak geweest tot nu, dus het is me ook niet opgevallen.

Ik zal de zonnepanelen firma de feedback gelijk meegeven. Thanks!
Pagina: 1