Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeros82
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Goedemorgen Tweakers,

sinds september ben ik uit mijn vorige relatie en zit ik te ruzien met Nissan Private Lease omtrent het kosteloos ontbinden van mijn private lease contract.
In het contract staat dat, mits de kosten na een herberekening niet zelfstandig gedragen kunnen worden, er kosteloos ontbonden kan worden.
Na weken heen en weer mailen kom ik er met hen niet uit. Ik ga naar een situatie toe waarin ik een andere huis moet gaan kopen en alle subsidies naar mijn ex gaan. Verders gaan we co-ouderschap hebben (ik 45% zij 55%) en moeten we dus beide kosten dragen voor de zorg van ons enige kind.
Leasemaatschappij zegt vrolijk dat ik maar bij mijn ex om een deel van de kinderbijslag en het kindgebonden budget moet gaan schooien om zo de kosten van de private lease te kunnen dragen. Ik zeg dat dit onzin is en dat het geld daarnaast voor het kind is en niet van mij.

Na een hoop heen en weer gedoe zonder uitkomst heb ik uiteindelijk maar rechtsbijstand ingeschakeld zodat zij het op kunnen lossen. Echter komen zij er met Keurmerk Private Lease (die hun handen hier niet aan willen branden) niet uit en de leasemaatschappij blijft bij hun standpunt (je bent alleenstaande met een huis dus je kunt de kosten dragen)

Nu heb ik de mogelijkheid om een deel van het bedrag vergoed te krijgen vanuit de rechtsbijstand en zelf nog zo'n 1500 euro te betalen en er vanaf te zijn of de zaak bij de geschillencommissie aan te laten melden en hun een definitieve uitspraak te laten doen (die dus mogelijk nadelig kan uitpakken). De jurist had al gezocht in vorige zaken die vergelijkbaar zouden kunnen zijn voor een uitspraak maar kon hier bij zowel de geschillencommissie als bij de rechtbank niets voor vinden.

Ik zit heel erg in dubio wat nu te doen. Ik ben nog steeds van mening dat ik gelijk heb maar weet natuurlijk niet hoe anderen dit gaan zien.

Wat zouden jullie in deze doen? Toch gewoon betalen om er maar vanaf te zijn of het risico nemen en naar de geschillencommissie stappen?

Dank voor het lezen en de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hoe lang loopt je contract nog? En heb je al uitgezocht of je het contract, als het nog lang loopt, kan laten overnemen door iemand anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:32
als ik het goed lees kan je voor eenmalig €1500 eigen risico het contract afkopen en betaald de rechtsbijstand de rest ? dat zou voor mij een no-brainer zijn, ik lees nu al heel veel ergenis en stress in je verhaal en je al zoveel moet regelen je dit er niet ook nog bij kan/wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:57

DarkSide

theres no place like ::1

wat houdt "mits de kosten na een herberekening niet zelfstandig gedragen kunnen worden, er kosteloos ontbonden kan worden" in

dat kan ook zijn dat de LM zegt we gaan herberekening doen wegens inflatie. of MRB.
En als dan blijkt dat je het niet kan dragen. Dan mag je ontbinden.

Veel private lease constructies kun je extra verzekering afsluiten voor bv ontslag, arbeidsongeschiktheid, scheiding etc.
Dat kost meer. Maar voorkomt dit soort geneuzel.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 18:07
De vraag zal natuurlijk zijn in hoeverre je "overige kosten" moeten meewegen in de bepaling van "kunnen betalen", qua inkomen lijkt dat wel te kunnen en dat is waar maatschappij naar lijkt te kijken. Zou je een nieuw contract kunnen afsluiten in je huidige situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen.

Als je die 1500 kan missen zou ik eieren voor m'n geld kiezen en er klaar mee zijn. Hoofdstuk afsluiten, boek dicht, verder met de toekomst.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Of je vraagt de hypotheekverstrekker om een bericht dat jouw aanvraag voor een huis kopen wordt afgewezen ivm de private lease.

Dan ben je toch in 1x klaar met "kosten dragen"? Dan mag de lease-mij de vingers branden aan dakloos vs. leasecontract?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeros82
Het contract zou nog voor zo'n 3 jaar lopen. Mijn ex heeft destijds bij het afsluiten mee moeten tekenen omdat ik het anders alleen niet zou kunnen dragen. Het is inmiddels al beeindigd maar de discussie over de boete omtrent het eerder ontbinden terwijl ik de kosten nog zou kunnen dragen is het enige wat nu nog speelt.
Ik moest sowieso van het private lease contract af om zelf een nieuw huis te kunnen kopen.

Om nog even extra context te geven onderstaand de draagkrachtnorm van het keurmerk private lease:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXrZLCHg7xiMa7b0Ekn-gJ9qHII=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JaXLSjcF5pXnz2FTEhParXNb.png?f=user_large

Leasemaatschappij zegt: Je bent alleenstaand met een eigen woning en kunt zodoende de kosten dragen.
Ik zeg: Ik ben alleenstaand met kinderen (1 kind) en een eigen woning in een co-ouderschap constructie en kan de kosten niet dragen.

We hebben gekeken naar een berekening tussen beide situaties in (aangezien co-ouderschap) maar ook dan haal ik de draagkrachtnorm niet omdat alle toeslagen naar mijn ex gaan en niet naar mij. Vandaar dat de leasemaatschappij ook vind dat ik een deel van de kinderbijslag en kindgebonden budget zou moeten krijgen (maar dit is volgens mij niet helemaal hoe het werkt anders zouden mijn alimentatielasten wel lager zijn).

In mijn salaris is het afgelopen jaar niet in der mate iets spectaculair veranderd waardoor ik het ineens wel alleen aan zou kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jeros82 op 19-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je beiden tekent ben je ook beiden verantwoordelijk.

Als jij er voor 1500 euro vanaf kunt zijn: doen, en de helft verrekenen met je ex.
Dit gedonder kun je missen als kiespijn nu.
Uit elkaar gaan doet pijn, heeft allerlei consequenties en uitindelijk wil je eindigen met zo min mogelijk blokken aan je been voor zo kort mogelijke tijd. Er is een uitweg. Ook al kost die geld: pak hem.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59
Wacht even jullie hadden samen een lease contract. Er was geen extra verzekering die zou uit betalen bij scheiding.
Nu scheiden jullie en moet de lease maatschappij voor de kosten op draaien, om van het contract af te komen.

Sorry je was niet verzekerd en de kosten zijn in verhouding laag. Je zult op de blaren moeten zitten. Zie het als een leermoment.

Er is ook nog iets als eigen verantwoordelijkheid. Niet alles zou betaald moeten worden door een ander.

Edit: vanuit de leasemaatschappij gezien, kunnen jullie 2 nog steeds alles betalen en doorgaan met het contract. Praktisch nee. Maar juridisch kan het nog steeds. Ook heeft de leasemaatschappij niks te maken met de extra verplichtingen, die jullie later zelf zijn aangegaan.

[ Voor 21% gewijzigd door internet4me op 19-01-2024 14:21 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Wanneer jij na een scheiding genoeg pecunia overhoudt om weer een huis te kunnen kopen dan kan ik mij goed voorstellen dat de lease maatschappij dan zegt dat er geen reden is om het contract te ontbinden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Jeros82 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:06:
In het contract staat dat, mits de kosten na een herberekening niet zelfstandig gedragen kunnen worden, er kosteloos ontbonden kan worden.
Je verwart ontbinding met opzeggen.

Ontbinding overeenkomst = een partij komt de overeenkomst niet na en de ander ontbindt, bijvoorbeeld als jij zou stoppen met betalen

Opzeggen overeenkomst = de overeenkomst wordt nagekomen, maar eindigt omdat een grond voor opzegging van toepassing is of omdat je wettelijk een recht hebt om op te zeggen

Gaat het om artikel 11 op pagina 3 van deze aanvullende voorwaarden?

https://www.nissanprivatelease.nl/voorwaarden/

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
Waarom rij je in een lease auto die je niet kan betalen?
Als jullie samen erin rijden is de auto van jullie beiden, dus hoef je maar deel van kosten te dragen (en deel van de dagen de auto hebben).

Dus in deze heeft lease maatschappij gelijk.

Persoon a en persoon b kunnen samen de kosten dragen.
Dat ze niet samen zijn is niet probleem van leasemaatschappij, jullie hebben beiden getekend.

[ Voor 33% gewijzigd door 99ruud99 op 20-01-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Scenario denken:
Nu afkopen: 1500 en klaar
Geschillencommissie+evt rechter winnen: 0 + bijdrage procedure
Idem verliezen: 1500 + bijdrage RBV (gokje: 500-1000)

Lijkt me dat je voor een beperkt opwaarts potentieel een reele kans op een neerwaarts potentieel van dezelfde orde hebt plus flink wat gedoe.

Ik zou het wel weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie hebben met zijn tweeen getekend. Jullie inkomen is niet veranderd dus dit ga je niet winnen.

Dat jullie uit elkaar gaan en extra kosten maken is een keuze.

De regeling van nissan is bedoeld voor verlies aan inkomen niet een toename aan kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Eens met ^^
Ik ga naar een situatie toe waarin ik een andere huis moet gaan kopen
Waarom moet je een ander huis kopen? Voor dergelijke situaties is er huur. Voor kopen heb je geld nodig, en alhoewel ik geen fan van dergelijke maatschappijen ben, kan ik me wel indenken waarom ze niet meewerken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TS, waarom ben je überhaupt in je eentje met de leasemaatschappij in gesprek, en in je eentje de kosten van het afkopen aan het bekijken? De auto staat toch net zo goed op naam van de ex? Dat was nou net het hele punt van samen tekenen omdat je samen genoeg inkomen hebt. Dan ben je ook samen verantwoordelijk.

Al zou ik verwachten dat dit ter sprake is gekomen als onderdeel van de scheiding. Nu is dat al geweest en blijkt jij ineens die auto te hebben? Of is er toen afgesproken dat je de auto zou overnemen?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 08:08
gambieter schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:10:
Eens met ^^

[...]

Waarom moet je een ander huis kopen? Voor dergelijke situaties is er huur. Voor kopen heb je geld nodig, en alhoewel ik geen fan van dergelijke maatschappijen ben, kan ik me wel indenken waarom ze niet meewerken.
Gokje, de gezamenlijke woning kan hij niet betalen. Met de overwaarde is een ander huis wel mogelijk. Ik snap dat wel; huren is water naar de zee dragen. Tenzij je niet zeker bent van je vestigingsplaats.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ephymerous schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:47:
Gokje, de gezamenlijke woning kan hij niet betalen. Met de overwaarde is een ander huis wel mogelijk. Ik snap dat wel; huren is water naar de zee dragen. Tenzij je niet zeker bent van je vestigingsplaats.
Maar dat huren water naar de zee dragen is, is voor de leasemaatschappij geen geldige overweging. Dat de TS is gaan scheiden moet geen kostenpost voor de leasemaatschappij opleveren.

Afkopen lijkt de beste optie. En nooit meer dergelijke contracten tekenen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RBV doet dat bod de rest te betalen omdat ze inschatten dat de rechtsgang meer geld gaat kosten en er realistische kans is niet te winnen.

Doorgaans is het verstandig om het aanbod van hen aan te nemen, het is een financiele kwestie, maakl er geen principe kwestie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:43

de Peer

under peer review

ephymerous schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Dat is geen antwoord op de vraag. Er moet geen woning gekocht worden, het is een keuze. Je kunt met de overwaarde ook heel lang de lease kosten betalen, waar je een contract voor getekend had.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 20-01-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 08:08
@gambieter en @de Peer het perspectief van de LM snap ik en vind ik ook niet gek. Of het een keuze is? Probeer maar eens wat te huren in deze tijd. Eens hoor, niet zeuren en afkopen die hap ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ephymerous schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:33:
@gambieter en @de Peer het perspectief van de LM snap ik en vind ik ook niet gek. Of het een keuze is? Probeer maar eens wat te huren in deze tijd. Eens hoor, niet zeuren en afkopen die hap ;)
Huren is erg duur, maar eenvoudig en snel te regelen hoor. Dat gaat sneller dan een koopwoning.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 20-01-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Leasemaatschappij zegt vrolijk dat ik maar bij mijn ex om een deel van de kinderbijslag en het kindgebonden budget moet gaan schooien om zo de kosten van de private lease te kunnen dragen. Ik zeg dat dit onzin is en dat het geld daarnaast voor het kind is en niet van mij.
Er zit natuurlijk wel wat in, in wat ze zeggen. Jouw ex krijgt nu de kinderbijslag terwijl je kind het grootste deel bij jou is, op jouw kosten. Als jij een deel van de kinderbijslag krijgt (wat je aan je kind besteed) hou je toch geld over.

Maar is er met co-ouderschap niet iets geregeld over de kinderbijslag? Dat de moeder de kinderbijslag krijgt is ooit ingesteld omdat het in het verleden gebruikelijk was dat de kinderen bij moeders waren en papa ze af en toe een weekend had. Met co-ouderschap zou 50/50 veel logischer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeros82
Ik zal even proberen op alle onduidelijkheid te reageren en alle niet relevante zaken aan te kaarten.

Los staand van het feit of ik de lease auto wel of niet alleen zou kunnen betalen bij het afsluiten van het contract en dat het voor de leasemaatschappij niet uit zo moeten maken hoe zij aan het geld komen aangezien wij beide getekend hebben staat er in de overeenkomst het volgende:

11. Opzegging om andere redenen
In afwijking van artikel 47 van de algemene voorwaarden keurmerk private lease en van artikel 10 van deze aanvullende
voorwaarden kan op eerste verzoek van de contractant de overeenkomst worden beëindigd, zonder dat een
opzegvergoeding verschuldigd is.
In geval van substantiële vermindering of verlies van inkomen buiten de beïnvloedingsmogelijkheden van de
contractant(en). Op basis van onderstaande situaties komt de contractant(en) hiervoor in aanmerking:
- gedwongen ontslag (vanuit vast dienstverband ten tijde van opzeggen)
- echtscheiding of ontbinding van een notarieel samenlevingscontract (alleen van toepassing als beide personen op het contract staan)
- arbeidsongeschiktheid (minimaal 80% afgekeurd)
- verlies van rijbevoegdheid om medische redenen
- overlijden
Voorwaarde hiervoor is dat er eerst een nieuwe Draagkrachtnorm berekening wordt gemaakt, tevens dient u aan te tonen
dat bovenstaande situatie zich heeft voorgedaan. Indien één van de contractanten overlijdt hebben uw nabestaanden de
mogelijkheid de leaseovereenkomst kosteloos te
beëindigen.
Daarnaast dient u het volgende zijn nagekomen:
1. U heeft aan alle verplichtingen van het Private Lease contract voldaan tot op het moment van beëindiging van
het contract; en
2. Wanneer client aan RCI Financial Services bewijzen kan overleggen waaruit blijkt dat de client zich op een van
de beëindigingsgronden kan beroepen.”; en
3. Het Voertuig is ingeleverd conform de Aanvullende voorwaarden en de inleverhandleiding; en
4. RCI behoudt zich het recht het verzoek voor kosteloos te ontbinden te weigeren
Het Private Lease contract wordt beëindigd zodra aan de voorwaarden 1 t/m 3 is voldaan.

Zodoende zou ik dus kosteloos het contract mogen opzeggen bij een breuk van het samenlevingscontract (wat dus ook gebeurd is).

Het verdelen van kinderbijslag en kindgebonden budget is simpelweg niet mogelijk bij 1 kind. Er kan maar 1 ouder aanspraak doen op de kinderbijslag en deze ouder is ook de enige ouder die in aanmerking komt voor kindgebonden budget (dit kan alleen voor de ouder die de kinderbijslag ontvangt). Aangezien moeder degene is met het laagste salaris zal dit naar haar toe gaan.
Daarnaast is de verdeling van kinderbijslag en kindgebonden budget niet heel erg relevant omdat dit ook weer invloed heeft op de alimentatie die ik moet betalen.

De hele situatie over verantwoordelijkheid is niet meer van toepassing. Het contract is inmiddels al geruime tijd ontbonden en mijn ex heeft de auto nooit gereden. Zij heeft alleen meegetekend zodat ik de auto kon rijden. Daarnaast heb ik zelf het samenlevingscontract ontbonden dus zal ze mij hierin echt geen geld gaan toeschuiven voor de eventuele kosten.

Het gaat echter over hoe gerechtvaardigd het is dat de leasemaatschappij dit probeert. Er is geen duidelijk antwoord voor de situatie voor co-ouderschap aangezien dit niet beschreven is in het keurmerk Private Lease (bijzonder trouwens anno 2024 maar dat terzijde). De discussie komt dus simpelweg neer op het feit of ik als alleenstaande bestempeld dien te worden of alleenstaande met kind(eren). In mijn optiek het laatste maar de leasemaatschappij vind mij onder de eerste categorie vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Jij 45% zij 55% dus grootste deel op papier ligt bij haar en een kind kan je niet in tweeën delen. Jij betaald alimentatie aan haar dat gaat van je inkomen af.

Maar redeneer eens simpelere een bestaande huurovereenkomst voor een auto kan je niet meer betalen maar de aankoop van een woning wel

Dus je gaat nieuwe duurdere verplichtingen aan en wilt simpel van de oude af em vindt dat nissan dat maar moet bekostigen?

Pak die 1500 euro boete en wees blij dat je er zo goedkoop vanaf komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zodoende zou ik dus kosteloos het contract mogen opzeggen bij een breuk van het samenlevingscontract (wat dus ook gebeurd is).
Dat geld dus als:
Voorwaarde hiervoor is dat er eerst een nieuwe Draagkrachtnorm berekening wordt gemaakt,
Als hun vinden dat je nog steeds kan betalen met de nieuwe draagkrachtnorm schiet het nog steeds niks op :)

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 22-01-2024 16:59 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

de Peer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Huren is erg duur, maar eenvoudig en snel te regelen hoor. Dat gaat sneller dan een koopwoning.
Ja, want je struikelt elke dag over het enorme huuraanbod.
Kopen is doorgaans goedkoper per maand dan eenzelfde huis middels huur.

———————-
Als de tabel vindt dat je het zou moeten kunnen dragen en daar ben je toendertijd mee akkoord gegaan, dan heb je waarschijnlijk weinig kans om meer te bereiken,

Ook heb je samen met je ex het contract getekend, dus ergens moet je daar ook nog wel wat kunnen halen.

Het aanbod van 1500 euro, wat veel lijkt, om van deze nog langlopende last af te kopen, klinkt mij als snel goedkoop in de oren en zonder de verdere details beschikbaar, klinkt als een: DOEN!

Ook denk ik dat het de discussie waard is met de ex, om die kosten te delen. Zij zou namelijk net zo goed moeten betalen met het contract, mits dat een overeenstemming is die echt van beiden was.

[ Voor 49% gewijzigd door Hann1BaL op 22-01-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hann1BaL schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:57:
[...]

Ja, want je struikelt elke dag over het enorme huuraanbod.
Kopen is doorgaans goedkoper per maand dan eenzelfde huis middels huur.
Inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 21:48

Sebastiaan

....

Zonder getallen is het voor iedereen moeilijk om hier iets over te zeggen. De berekening is duidelijk omschreven op https://www.keurmerkpriva...contract/financiele-check
En zonder netto inkomen, toeslagen en kosten is er niks zinnigs te zeggen over de draagkrachtnorm.

Daarnaast zou als jullie beiden op het contract staan ook naar de situatie van je ex gekeken moeten worden, of dan een van jullie wellicht de auto kan betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Sebastiaan op 22-01-2024 21:42 ]

Pagina: 1