voeding probleem of gpu probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyS1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-10-2024
Hey tweakers,

Ik heb even wat advies en hulp nodig.

Gisteren heb ik een pc samengesteld van oudere 2de handse onderdelen.. dit vanwege een kosten besparingspunt..

dit zijn:
Asus z270-p moederbord
intel core i5 7600k
16gb corsair ballistix ram
MSI gaming Z gtx 1080
Antec zen 700w gold (niet modulaire variant)

Voor mijn doeleinden is dit prima. Ik gebruik de pc voor TOPAZ video AI, , beetje filmpjes kijken, beetje van alles en soms een spelletje

Nu loop ik tegen het probleem aan dat hij bij Topaz, als ik een preview ga renderen het beeld bevriest als hij aan de gang gaat en even zwart wordt en na n seconde doet hij het weer en heb ik een render error.

Dit doet hij in gaming mode en OC mode. Maar in silent mode doet hij het wel gewoon en maakt hij de render af.

Nu heeft msi een zware OC op deze grafische kaart gezet maar dan nog zou het moeten werken toch?

mijn 2de gedachte is, het is de voeding. De grafische kaart trekt voor een paar milliseconden veel stroom en tript de beveiliging..

Nu is het niet de beste voeding en ik vind het prima een ander te kopen als dit het probleem is maar ik heb even advies nodig van mensen met veel meer kennis:)

wat heb ik gedaan:
gpu is met 2 verschillende pcie kabels aangesloten ( dus niet doorgelust) en gebruikt op de 8 pin zon 100watt en op de 6 pin zon 70-80 watt
cmos gecleart
bios update
laatste drivers
laatste windows versie (momenteel nog windows 10)

heeft iemand advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je al eens monitor software aangeslingerd tijdens het renderen en foutenlogs bekeken? Dit klinkt eerder als een bottleneck ergens of een software fout. Een ontoereikende voeding valt uit waarna je moet rebooten. Dat gebeurt hier niet. Een gare videokaart zou kunnen maar klinkt op basis van dit verhaal onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:25
Vermeld eerst het juiste moederbord want Z270 en i5-8600K zijn niet compatibel met elkaar.

Een voeding veroorzaakt niet dit soort problemen. Dit is een software probleem of een probleem met de videokaart.

Is het BIOS van het moederbord up to date?

[ Voor 47% gewijzigd door Uszka op 19-01-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyS1
Uszka schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:20:
Vermeld eerst het juiste moederbord want Z270 en i5-8600K zijn niet compatibel met elkaar.

Een voeding veroorzaakt niet dit soort problemen. Dit is een software probleem of een probleem met de videokaart.

Is het BIOS van het moederbord up to date?
Excuses, ik bedoelde de I5 7600k

Bios is up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:25
Je zou de GeForce drivers met DDU kunnen verwijderen en vervolgens opnieuw installeren. Als dat niets oplost dan houd ik het op een rotte videokaart.
jordyS1 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:49:

laatste windows versie (momenteel nog windows 10)
En daar moet je het ook bij houden. i5-7600K is (officieel) niet compatibel met Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyS1
Uszka schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:38:
Je zou de GeForce drivers met DDU kunnen verwijderen en vervolgens opnieuw installeren. Als dat niets oplost dan houd ik het op een rotte videokaart.

[...]

En daar moet je het ook bij houden. i5-7600K is (officieel) niet compatibel met Windows 11.
Maar gelukkig kan ik met de laatste bios update kan ik zonder aanpassingen Windows 11 draaien.

M'n andere pc met een i5 7500 draait ook gewoon Windows 11.

Ik zal eens proberen de drivers te verwijderen.

[ Voor 4% gewijzigd door jordyS1 op 19-01-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:49

sapphire

Die-hard pruts0r

Zonder aanpassing lijkt me sterk want Windows 11 word officieel pas vanaf Intels 8e gen ondersteund.

Ik heb het hier ook draaien op een i5-7300U maar dat was met aangepaste installatie stick.

Heb je gekeken wat de verschillen zijn tussen de verschillende modi van de videokaart?

Gabriël AM5

Pagina: 1